معرفی شغل کارشناس تحقیقات بازار

تعداد بازدید: ۳۰۳
  • معرفی شغل کارشناس تحقیقات بازار

    کار چیست؟

     به طور خلاصه ، مطالعه شرایط بازارهای محلی، منطقه ای و ملی برای بررسی بالقوه یک محصول یا خدمت است. آنها به شرکت ها در تعیین نوع محصول مورد نیاز مردم، هدف و میزان قیمت آن کمک می کنند. کارشناسان تحقیق و بررسی کرده و داده های لازم را برای کمک به سازمان برای یافتن برای محصولات و خدماتش تهیه می کنند. آنها درباره آمار جمعیتی، ترجیحات، نیازها و عادات خرید مشتریان اطلاعات جمع آوری می کنند. آنها اطلاعات خود را از راه های مختلف از جمله مصاحبه، پرسشنامه، تمرکز بر گروه، بررسی های تجزیه و تحلیل بازار، نظر سنجی و بررسی ادبیات مربوطه کسب می کنند.

    این موقعیت سازمان در را از طریق بررسی رقبا و تحلیل قیمت ها، ها و روش های های آنها، تعیین می کنند. با استفاده از این اطلاعات آنها می توانند بازارهای بالقوه، تقاضای محصولات و روش های قیمت گذاری را تعیین کنند. دانش آنها درباره مشتریان، در توسعه بروشورهای تبلیغاتی و تجاری، برنامه های و بهبود محصولات به آنها کمک می کند.

    کارشناسان بازار، داده ها را با استفاده از تکنیک ها و نرم افزارهای آماری ارزیابی می کنند. آنها باید داده ها را برای مشتریان تحلیل کرده و گاهی روندهای آینده را پیش بینی کنند. اغلب نتایج تحلیل داده ها را در قالب نمودارها، گراف ها و سایر ابزار مناسب ارائه می دهند. برخی از این کارشناسان که دارای مدارک ارشد یا دکترا هستند، به تدریس می پردازند.

     

    ساعات و محل بازار 

    کارشناسان معمولا در محیط به تنهایی کارکرده و بیشتر با کامپیوتر سر و دارند. آنها به جمع آوری و تحلیل داده ها و تهیه گزارشات مربوطه می پردازند؛ اگرچه برخی برای جمع آوری داده ها ارتباط مستقیم با افراد دارند. معمولا به صورت تمام وقت انجام می شود. برخی نیز که برنامه کاری فشرده دارند باید ساعات بیشتری را کارکنند.
     
     
    وظایف بازار 

    - نظارت و پیش بینی روندهای و فروش

    - ارزیابی اثر بخشی برنامه ها و استراتژی های بازاریابی

    - تدوین و ارزیابی روش های جمع آوری داده ها از جمله بررسی و ممیزی، پرسشنامه و نظر سنجی

    - گردآوری داده ها از مشتریان، رقبا و شرایط بازار

    - تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارهای آماری

    - تبدیل داده ها و یافته های پیچیده به جداول، نمودارها و گزارشان مکتوب قابل فهم

    - تهیه گزارشات و ارائه آنها به مشتریان و مدیران

     

    شخصیت شناسی بازار

    در یک انتخاب صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و … برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشد. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند.

    به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این موفق می شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی ای که برای این معرفی می شوند، عموما این کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند.

    شخصیت شناسی بر اساس تست MBTI

    INTJ این تیپ شخصیتی از تحلیل سطح بالایی برخوردار است که از لازمه های این است. 

    ENTP این تیپ شخصیتی با کمک افکار و ایده های خود به پیش بینی شرایط آتی و ایجاد برنامه های خلاق می پردازد.

    INTP این تیپ شخصیتی دوست دارد مسایل پیچیده را تحلیل و حل کند. او به مشاغل چالشی که نیاز به اندیشه زیاد و روش های مبتکرانه دارد، علاقه مند است.

    مهارت و دانش مورد نیاز بازار

    - عالی در ریاضیات و کامپیوتر

    - تحلیل و تفسیر آمارها

    - های ارتباطی خوب

    - های نوشتاری خوب برای نوشتن گزارشات و طراحی پرسشنامه ها

    - حل مساله خلاقانه

    - دقت و توجه به جزئیات

    - خوب سازماندهی و مدیریت زمان

    - تحمل فشار کاری زیاد

    - علاقه به روانشناسی و علوم رفتاری

    - آگاهی از کسب و کار

     
    تحصیلات لازم برای بازار

    اکثر شاغلین این از فارغ التحصیلان رشته های مدیریت، آمار، علوم اجتماعی و ریاضی (کاربردی) هستند. داشتن تجربه کاری در زمینه های کسب وکار، و فروش، تحلیل داده ها، گزارش نویسی و جمع آوری داده ها در یافتن پست های شغلی مناسب، بسیار مهم و مفید می باشد.
     

    بازارکار و  وضعیت بازار

    از آنجا که اغلب صنایع به نیاز داشته و از آن استفاده می کنند،  استخدام در همه صنایع انجام می شود. برخی از آنها برای انجام می شوند. برخی در شرکت های مشاوره ای که را برای مشتریان زیادی انجام می دهند، می شوند. درصد کمی از آنها هم به صورت شخصی و مستقل می کنند. تعدادی از این افراد (در هر گروه که شده باشند ) علاوه بر مشاوره دادن به شرکت های دولتی و خصوصی، تدریس هم می کنند.
     

    وضعیت در برخی از کشورهای جهان

    آمریکا – پیش بینی می شود میزان در این بین سال های۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰، رشد ۴۱ درصدی خواهد داشت. در حالی که متوسط رشد همه مشاغل ۱۴ درصد خواهد بود.
     

    حقوق و بازار

    در جدیدترین پژوهش صورت گرفته در اواخر سال ۱۳۹3 توسط تعدادی از متخصصان شغلی کشور، گروه های مختلف شغلی از نظر درآمدی مورد بررسی قرار گرفته اند. بر این اساس متوسط حقوق و در سمت های مختلف شغلی و در رده های مختلف سازمانی (کارشناس، سرپرست و مدیر) استخراج شده است.

    برخی از سمت هایی که در این پژوهش برای در نظر گرفته شده اند شامل توسعه بازار، محصول، سرپرست کانال توزیع، مدیر محصول، مدیر توزیع و … می باشند که یک می تواند در هر یک از آنها شده و فعالیت نماید.

    برای در هر سمت  و در هر رده سازمانی حداقل، حداکثر و متوسط ماهیانه ذکر شده است. به عنوان مثالکارشناس که در سمت توسعه در رده می کند، در اواخر سال ۱۳۹3، حداقل 79۰۰۰۰ تومان، حداکثر 374۰۰۰۰ تومان

    و متوسط ماهیانه 15۰۰۰۰۰ تومان را داشته است.

    همچنین از آنجا که تجربه و سابقه کاری یکی از عوامل موثر در تعیین حقوق و هر فردی از جمله می باشد، در بخش دیگری از این پژوهش، از نظر سابقه کاری در رده های مختلف سازمانی مورد بررسی قرار گرفته است. همان طور که در تصویر زیر مشخص است در هر رده سازمانی با افزایش سابقه کاری، و حقوق نیز افزایش می یابد.

    درآمد در برخی از کشورهای جهان

    آمریکا – متوسط حقوق و سالانه این  ۶۰,۵۷۰ دلار (برای همه مشاغل ۳۳.۸۴۰ دلار) در سال ۲۰۱۰ و مطابق با آخرین آمارها در سال ۲۰۱۳، ۶۰,۲۵۰ دلار بوده است.

    انگلستان – متوسط سالیانه این برای افراد تازه بین ۲۹.۰۰۰ تا ۳۵.۰۰۰ دلار، برای افراد با تجربه  بین ۳۸.۰۰۰ تا ۵۳.۰۰۰ دلار و برای افراد ارشد حدود ۷۶.۰۰۰ دلار می باشد.
     

کانال تلگرام کاران

تلگرام کاران

https://telegram.me/karanir

به کانال رسمی کاران در تلگرام بپیوندید.