معرفی شغل مدیر انتشارات (ناشر)

تعداد بازدید: ۳۳۴
  • معرفی شغل مدیر انتشارات (ناشر)

    ناشر کیست ؟ چیست؟

    ناشر فرد، گروه یا نهادی است که با مجموعه‌ای از امکانات و اقدامات فنی و نسبت به و توزیع اثر چاپی اقدام می‌نماید. اجرا یا نظارت است به این معنی که کلیه مراحل لازم برای یک اثر  شامل حروفچینی، صفحه آرایی، لیتوگرافی، چاپ، صحافی، پخش و فروش کتاب توسط یا زیر نظر او انجام می شود.

    یک موسسه انتشاراتی شامل بخش های مختلفی می باشد که هر کدام وظایفی خاص برعهده دارند. این بخش ها عبارتند از :

    - دفتر یا دفتر تشکیلات

    - بخش تولید فرهنگی (مهم ترین بخش یک انتشارات)

    - بخش تولید فنی – هنری

    - بخش تولید چاپی

    - بخش مالی – اداری

    - بخش بازاریابی، تبلیغ، پخش و فروش

    - روابط عمومی

    بخش تولید فرهنگی بخش اصلی یا به عبارتی مغز یک می باشد. این امر به دلیل وظایف مهمی است که بر عهده دارد، وظایفی از جمله : بررسی و ارزشیابی دستنوشتهای تحویل‌شده، تهیه گزارشهای فنی درباره آنها، ویراستاری، آماده‌سازی آثار برای چاپ، تهیه نمایه کتاب، گفتگو با پدیدآورندگان، عقد قرارداد ، برآورد مالی کتاب، نظارت بر و نمونه‌خوانی.

    لازم به یادآوری است که مراحل اصلی نشر کتاب تدوین سیاست و برنامه، گفتگو، توافق و عقد قرارداد با پدید‌آورنده، پدید‌آوردن،  آماده سازی برای ، طراحی و تولید، توزیع و فروش می باشد.

     

    درباره انتشارات

    مدیر به نوعی همان است. وی بالاترین مقام در مؤسسه انتشاراتی است و وظیفه او، مانند هر مدیری در هر واحدی دیگر، اداره واحد و تصمیم‌گیری درباره امور است. گاه در رأس هرم تشکیلات نشر، هیأت مدیره وجود دارد و آنها از میان خود، یا حتی خارج از جمع خود، کسی را به عنوان عامل برمی‌گزینند. در واحدهای دولتی و وابسته به دولت ممکن است هیأت امنا در رأس هرم تشکیلات قرار گرفته باشد. در نشر غیردولتی، ممکن است خود سرمایه‌گذار یا بانی اصلی باشد.

    مدیر فردی است که به وضعیت فرهنگی جامعه علاقه داشته و با آن آشنایی کامل دارد. او باید فردی دقیق بوده و توان سازماندهی و نظارت مناسب بر روی کلیه فرآیند تهیه و کتاب را داشته باشد. با فعالیت درست خود به بالابردن سطح فرهنگی جامعه کمک بزرگی می کند

    ناشران بر مبنای عوامل مختلفی مانند سرمایه، ساختار، هدف و نوع کتابی که می کنند به چند دسته تقسیم می شوند :

    - مبتکر و منتظر : مبتکر با اندیشه قبلی، طرح و پیشنهاد به سراغ پدید آورندگان می روند در حالی که منتظر از میان آثاری که به آنها ارائه می شود، انتخاب می کنند.

    - عمومی و : عمومی در همه زمینه ها فعالیت می کنند ولی فقط در یک حوزه خاص فعالیت دارند مثل حوزه کودک.

    - انتفاعی (وابسته به سازمان) و غیر انتفاعی (به دنبال سود)

    - دولتی و وابسته به دولت : دولتی بیش از ۵۰ درصد سرمایه شان متعلق به دولت است اما وابسته به دولت کمتر از ۵۰ درصد سرمایه شان به دولت تعلق دارد.

    - متون درسی و دانشگاهی

    - الکترونیکی : این گروه از تمام مراحل تولید و تولید مواد خواندنی را انجام می دهند اما به جای کاغذ متون را روی لوح های فشرده یا شبکه منتشر می کنند.

    - همکار : این نوع با سرمایه گذاری  یا همکاری چندین و پدید آورنده فعالیت می کنند.

     

    محل ناشر

    محیط کاری عموما در موسسات انتشاراتی و چاپخانه ها است. او در خود با نویسنده، مترجم، ویراستار، طراح گرافیک، نقاش، لیتوگرافی،  بخش و در ارتباط است.

     

    وظایف (ناشر)

    - ارتباط با و مترجمان برای انتخاب و گرفتن سفارش تولید

    - بررسی و نیازسنجی وضعیت فرهنگی و تمایلات مردم برای شناسایی نوع موضوعات و کتاب های مورد علاقه آنها

    - خواندن و ارزیابی متون یا مترجمان به کمک متخصصان

    - دریافت مجوز نشر برای کتاب (گذراندن مراحل ممیزی در سازمان مربوطه)

    - انجام برنامه ریزی های لازم برای آماده سازی کتاب

    - نظارت بر ویراستاری، نمونه خوانی و …

    - سفارش مراحل مختلف از جمله عکس و تصویر، صفحه آرایی و …

    - گفتگو با پدیدآورندگان و عقد قرارداد با آنها

    - برآوردهای مالی کتاب ( در صورت وجود به کمک بخش مالی)

    - نظارت بر و کتاب

    - نظارت بر روند توزیع و فروش کتاب

     

    شخصیت شناسی انتشارات

    در یک انتخاب صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و … برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشد. شناخت درست هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند.
     
    به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این موفق می شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی ای که برای این معرفی می شوند، عموما این را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند.

    شخصیت شناسی بر اساس تست MBTI

    INFJاین تیپ شخصیتی در خلق آثار منحصر به فرد با کمک خلاقیت و ایده های خود توانا است. او با هنر می تواند خود را ابراز و اغلب بر دیگران تاثیر بگذارد. به صورت مستقل و داشتن کنترل روی آن، از موارد مهم برای این تیپ شخصیتی می باشد.

    ENFP  این تیپ شخصیتی از فرآیندهای خلاق و چالشی لذت می برند به خصوص اگر با دیگران در ارتباط باشند. هر چه شرایط و محیط منعطف تر باشد، برای آنها مطلوبتر است. آنها به تنهایی و مستقل هم به خوبی می توانند کنند ولی باید با دیگران تبادل نظر داشته باشند.

    INFP  این تیپ شخصیتی دوست دارد خود و نظراتش را به شکلی خلاقانه ابراز کند و در خود آزادی فردی و انعطاف پذیری داشته باشد. بسیاری از INFP ها خود را هنرمند می دانند حتی اگر از این راه امرار معاش نکنند. برخی از آنها معتقدند هنرمندی ویژگی است که در وجود آنها است.

     

    توانمندیها و های مورد نیاز ناشر

    - علاقه به در حوزه فرهنگ

    - دقت بالا وتوجه به جزئیات

    - مسئولیت پذیری

    - آگاهی از وضعیت عمومی جامعه و شناخت نیازهای فرهنگی مردم

    - توان تیمی

    - های ارتباطی مناسب

     

    تحصیلات لازم برای ورود به ناشر

    برای شدن داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی نیاز است. ناشر باید آموزش هایی را برای آشنایی با روند نشر ( از جمله حروف چینی، صفحه آرایی، مراحل مختلف و …) ببیند. این توانایی ها می تواند از طریق تجربه و با سایر بدست آید یا ازطریق شرکت در کلاس هایی که از سوی اتحادیه برگزار می شود یا رشته های دانشگاهی موجود ( رشته چاپ، انواع رشته های و نشر در دانشگاه علمی و کاربردی و …) و دوره های آزاد در آموزشگاه های تحت نظارت فنی و حرفه ای کسب شود.

    داشتن تجربه کافی در این (به خصوص برای مستقل)  بسیار مهم است. بنابراین افراد علاقه مند باید چند سالی به عنوان کارآموز یا همکار در انتشاراتی ها کنند و تجربه لازم برای مستقل را کسب نمایند.

     

    آینده شغلی و بازار (ناشر) 

    افراد علاقه مند در صورت داشتن کلیه شرایط لازم ( اعم از مدرک تحصیلی، تجربه، سرمایه و …) می توانند برای راه اندازی مرکز انتشاراتی اقدام کنند. لازم به ذکر است وزارت ارشاد لازمه تمدید مجوز را انتشار حداقل چهار عنوان کتاب در سال قرار داده و بنابراین این افراد باید بتوانند در سال این حداقل را پوشش دهند. با توجه به پایین بودن نرخ مطالعه در کشور و سایر مشکلات موجود در این حوزه، شاید بتوان گفت فعالیت در این حوزه کمی سخت و دیربازده است. اما در صورتی که بتواند سرمایه مناسبی داشته، با شناسایی جامعه کتاب های مفید و مورد نیاز مردم را و به خوبی توزیع و به فروش برساند، می تواند در خود به موفقیت های خوبی دست یابد.

     

    درآمد (ناشر)به طور کلی به میزان سرمایه گذاری، حجم کار، تلاش و نوع کتاب های شده ( از نظر مورد نیاز و علاقه مردم بودن) بستگی دارد. در آینده ای نزدیک ، اطلاعات کاملتری در خصوص ناشرین در این بخش اضافه خواهد شد. 

کانال تلگرام کاران

تلگرام کاران

https://telegram.me/karanir

به کانال رسمی کاران در تلگرام بپیوندید.