معرفی شغل طراح مد و لباس

تعداد بازدید: ۱۷۵۲
  • معرفی شغل طراح مد و لباس

    طراح و کیست؟ و چیست؟
    به هنرمندانی که در عرصه پوشاک، کیف، کفش و… با طرح‌های ابداعی‌شان تاثیر بسزایی در در یک دوره خاص زمانی دارند، «طراح و لباس» گفته می‌شود. و در بیانی ساده همچنان که از نامش پیداست، طراحی مدل های لباسها، کفش ها، کیف ها و … است. طرح های او یا بدیع و نو بوده و یا اینکه با تغییر در طرح های موجود در بازار بوجود آمده است. هر و حرفه ای معمولا در بخش خاصی دارد مانند های مردانه، های زنانه، های ورزشی و….

    طراح و باید دید خوبی نسبت به رنگ ها و اشکال داشته و در هنر دوخت و برش متبحر باشد. او باید از آخرین تحولات و تغییرات در دنیای اطلاع داشته و جامعه خود را به خوبی شناخته و از نیاز و آن آگاه باشد تا بتواند متناسب با نیاز و آنها مدهای زیبا و مورد پسندی را ارائه دهد.

    برخی از و به صورت فردی و برخی به صورت گروهی و تیمی می کنند. آنها متفاوت هستند. گاهی یک فرد خاص (مانند یک بازیگر، ورزشکار، سیاستمدار و…) به صورت دوخت سفارشی و گاهی عموم مردم، آنها می باشند. و معمولا در خود با کارشناسان فنی مربوطه و با تولید کنندگان ارتباط کاری نزدیکی دارد.  برخی از وارد حوزه سینما وتلویزیون شده و به طراحی برای بازیگران می پردازند.

     

    ساعات و محل و لباس

    طراح و اگر در جایی باشد، مطابق با ساعت کاری معمول فعالیت می کند. ولی مستقل ساعت کاری معین و منظمی ندارند. آنها گاهی باید ساعت ها به صورت فشرده کنند تا بتواند طبق زمانبندی سفارشات را تحویل دهند.

    محل و معمولا در دفاتر کاری یا کارگاه ها می باشد ولی گاهی باید برای ملاقات با تولیدکنندگان یا خاص نزد آنها رود. و در صورت لزوم برای رسیدن به ایده های جدید، آگاهی از افراد و  دیدن جدیدترین مدها باید به گالری های هنری، نمایشگاه های و و سایر مکان های مرتبط در کشور و یا حتی سایر کشورها برود.

     

    وظایف و لباس

    - تحلیل و پیش بینی و سلایق آینده مردم در حوزه نوع پارچه ها، رنگ ها و اشکال

    - کشیدن طرح های ها، کفش ها و … به صورت دستی یا با کمک نرم افزارهای کامپیوتری

    - انتخاب رنگ، پارچه، لوازم تزئینی و سبک مناسب برای هر طرح

    - تهیه نمونه های اولیه

    - تخمین هزینه مواد و تولید

    - یافتن تامین کنندگان مواد اولیه

    - نظارت بر تولید طرح ها

    - ارائه نمونه ها به افراد و مراکز مرتبط مانند سرمایه گذاران، تولید کنندگان و…

     

     دانش و مورد نیاز و لباس

    - از عناصر اصلی برای رسیدن به ایده ها و طرح های جدید، داشتن است.

    - دید مناسب نسبت به رنگها، زمینه ها و اشکال

    - اطلاع از ویژگی های مواد، پارچه ها، چگونگی کاربرد آنها و فرایند تولید انواع پوشاک

    - های طراحی و  فنی مانند دوخت و برش

    - های ارتباطی مناسب و بررسی گرایش ها و تمایلات مشتریان

    - استفاده از برنامه های طراحی کامپیوتری

    - تیمی – برای همکاری با تولید کنندگان، و…

    - شم تجاری – به خصوص برای طراحانی که به صورت آزاد و مستقل می کنند.

     

    تحصیلات لازم و نحوه ورود به و لباس

    برای ورود به این شغل، علاقمندان باید دانش و لازم را کسب کنند. بنابراین می توانند یا در رشته های مرتبط موجود در دانشگاه های کشور شامل طراحی در علمی و کاربردی و طراحی در گروه هنر تحصیل کنند و یا در آموزشگاه های آزاد دوره های طراحی و را بگذرانند.

    دانش آموزانی که به این علاقه زیادی دارند، می توانند پس از گذراندن سال اول متوسطه وارد رشته طراحی و دوخت در فنی و حرفه ای شوند و در صورت تمایل در دانشگاه ادامه تحصیل دهند. کسب تجربه و داشتن ایده های نو و خلاقانه از مولفه های اصلی یک و موفق است.
     

    شخصیت شناسی و لباس

    در یک انتخاب صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و … برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشد. شناخت درست هر فرد فرآیندی پیچیده و

    محتاج به و زمان کافی است. البته هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند.

    به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این موفق می شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی ای که برای این معرفی می شوند، عموما این

    کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند.

     
    شخصیت شناسی و بر اساس تست MBTI

    INFJ    این تیپ شخصیتی در خلق آثار منحصر به فرد با کمک و ایده های خود توانا است. او با هنر می تواند خود را ابراز و اغلب بر دیگران تاثیر بگذارد. به صورت مستقل و داشتن کنترل روی آن، از موارد مهم برای این تیپ شخصیتی می باشد.

    ENFP  این تیپ شخصیتی از فرآیندهای خلاق و چالشی لذت می برند به خصوص اگر با دیگران در ارتباط باشند. هر چه شرایط و محیط منعطف تر باشد، برای آنها مطلوبتر است. آنها به تنهایی و مستقل هم به خوبی می توانند کنند ولی باید با دیگران تبادل نظر داشته باشند.

    ISFP این تیپ شخصیتی با دست و استفاده از حواس پنجگانه خود در را دوست دارد. او به کارهای منعطف و بدور از ساختار و مقررات زیاد علاقه دارد.

    وضعیت و و بازار او

    انواع شرکت های طراحی، تولید و عرضه پوشاک، کیف و کفش، زیورآلات و… از مکانهای و به شمار می روند. همچنین آنهایی که به و علاقه مند نیستند می توانند به صورت آزاد و مستقل کنند و در صورت داشتن تجربه، تبحر و سرمایه کافی نیز می

    توانند شرکت های طراحی یا تولید راه اندازی کنند.

    طراحان و در کشور با مسایل و مشکلاتی روبرو هستند که برخی از آنها عبارتند از :

    - نبود جایگاه مناسب و تعریف شده برای طراحی و در کشور

    - نبود ارتباط مناسب بین و تولیدکنندگان

    - نبود قانون کپی رایت برای طراحان

    - عدم حمایت کافی از سوی مسئولان

    - کپی برداری از بسیاری از نمونه کارهای خارجی برای طراحی های داخلی و بومی

    - نبود امکان ادامه تحصیل در مقاطع تکمیلی در رشته طراحی لباس

     
    در خصوص وضعیت بازارکار و میزان و در ایران آمار دقیقی در دسترس نمی باشد. با توجه به مشکلات ذکر شده در این حوزه و روند فعال روبه رشد مدها و مدل های خارجی، شاید بتوان گفت شرایط در این حوزه در ایران کمی سخت و نیاز به انگیزه، تلاش و پشتکار زیادی دارد. البته حمایت های سازمان ها و بخش های مسئول در این بخش، در رفع مشکلات و بهتر شدن بازارکار آن، بسیار موثر است. 

     
    وضعیت این در برخی کشورهای جهان

    آمریکا - پیش بینی می شود بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ در آمریکا میزان رشدی نداشته و تغییری نخواهد کرد. این درحالی است که متوسط میزان رشد برای همه مشاغل حدود ۱۴ درصد خواهد بود.

    استرالیا – میزان در این در استرالیا در بازه زمانی ۵ سال گذشته در مقایسه با رشد متوسط همه مشاغل (۱۰.۲ درصد)، ۲۷ درصد رشد داشته است. برای سال های آینده نیز میزان رشد زیادی برای این در استرالیا پیش بینی شده است.

     

    مشکلات طراحی و در ایران
    شغل طراحی و در کشور ما هنوز به درستی تعریف نشده و  تولید کنندگان پوشاک و مسئولین دولتی به اندازه کافی به آن بها نمی دهند. در کشورهای غربی این یکی از مهم ترین و پردرآمدترین مشاغل محسوب شده و تبدیل به یک شده است. در ایران به دلیل وجود محدودیت

    های دینی در بحث پوشش، وجود و توانمند که بتوانند متناسب با فرهنگ و آیین ما طرح های نو و جذابی را ارائه دهند، بسیار ضروری است. البته و شرکت های معدودی در کشور فعالیت می کنند، اما نسبت به نیاز بازار ایران و طرح های متنوع و جذابی که از سوی سایر

    کشورها وارد کشور ما می شوند، بسیار محدود و ناکافی هستند.

    در سال های اخیر نمایشگاه های مختلف و در ایران برگزار شده است که متاسفانه عموماً فاصله زیادی با نیازهای موجود در بازار کشور داشته اند. در بسیاری از آنها محصولات ارائه شده، به نمایش چند مدل چادر و مانتوی محدود خلاصه شده است. بخش بزرگی از بازار و در دنیا به پوشاک مردان، کودکان، کیف و کفش، زیورآلات و … مربوط می شود که تقریبا همه آنها در بازار و داخلی، نادیده گرفته شده اند.

     

    میزان و لباس

    درآمد و در شرکت های خصوصی بسته به مهارت، تخصص، تجربه و توافق صورت گرفته با کارفرمای خود، درآمدهای متفاوتی دارند. در جدیدترین پژوهش صورت گرفته در اواخر سال ۱۳۹3 توسط تعدادی از متخصصان شغلی کشور، گروه های مختلف شغلی از نظر درآمدی مورد بررسی

    قرار گرفته اند. بر این اساس متوسط حقوق و و نیز استخراج شده است.

    برای و حداقل، حداکثر و متوسط ماهیانه ذکر شده است. یک و در اواخر سال ۱۳۹3، حداقل 77۰۰۰۰ تومان، حداکثر 280۰۰۰۰ تومان و متوسط ماهیانه 11۰۰۰۰۰ تومان را داشته است. در تصویر زیر می توانید و را با تعدادی دیگر از

    مشاغل هنری مقایسه کنید.

    همچنین از آنجا که تجربه و سابقه کاری یکی از عوامل موثر در تعیین حقوق و هر فردی از جمله و می باشد، در بخش دیگری از این پژوهش، و از نظر سابقه کاری مورد بررسی قرار گرفته است. همان طور که در تصویر زیر مشخص است با افزایش سابقه کاری،

    درآمد و حقوق و نیز افزایش می یابد.

    توجه داشته باشید که تحقیق بالا روی شاغلانی که در شرکت یا سازمانی (اعم از دولتی یا خصوصی) می باشند، صورت گرفته است. در مورد افرادی که کارآفرین هستند و مستقلی در حوزه تخصصی شان، راه اندازی کرده اند، شرایط متفاوت است و آنها با توجه به میزان فعالیت، تخصص،

    تلاش و پشتکارشان، درآمدهای متفاوتی دارند.

    میزان و در برخی از کشورهای جهان

    آمریکا - متوسط سالیانه در سال ۲۰۱۰، ۶۴.۵۳۰ دلار (متوسط همه مشاغل ۳۳.۸۴۰ دلار) و مطابق با آخرین آمارها در سال ۲۰۱۳، ۶۵.۳۰۰ دلار بوده است.

    استرالیا - میزان سالانه حدود ۵۷.۶۰۰ دلار ( قبل از کسر مالیات) می باشد.

    انگلستان – میزان سالانه برای افراد تازه حدود ۲۴.۳۰۰ دلار و برای افراد با تجربه بین ۳۴.۰۰۰ تا ۹۱.۰۰۰ دلار و یا بیشتر می باشد. مستقل و آزاد هم با توجه به نوع کارشان، درآمدهای متفاوتی دارند.
     

کانال تلگرام کاران

تلگرام کاران

https://telegram.me/karanir

به کانال رسمی کاران در تلگرام بپیوندید.