معرفی شغل گرافیست

تعداد بازدید: ۷۶۵
  • معرفی شغل گرافیست

    گرافیست کیست؟ چیست؟                          

    گرافیست کسی است که بر مینای سفارشی که به او می دهند و با تکیه بر خود، پیام یا ایده ای را به کمک تصویر و حروف به مخاطب انتقال می دهد. بر اساس شاخه های طراحی گرافیک، حیطه‌ها و تخصصهای مختلفی دارد :

    - ارتباط بصری (Visual communication)- مانند طراحی پوستر، طراحی جلد، طراحی نشان (Logo)، طراحی صفحات وب و…

    - تصویرسازی (Illustration)- مانند تصویرسازی برای کتابهای کودک، کتابهای علمی و آموزشی، تصویرسازی برای نشریات، طراحی نقشه و …

    - محیطی – طراح محیطی با طراحی یک نقشه مناسب که محل استقرار هر یک از بخش های یک محیط را با طرح و رنگ مناسب به خوبی نشان می دهد، نقش مهمی در راهنمایی افراد دیگر در استفاده از آن محیط دارد.

     یک علاوه بر و ذوق هنری بالا، باید توان خوبی در استفاده از و ارتباطی مناسبی داشته باشد. کسب علم و لازم برای طراحی از طریق دوره های آموزشی و یا رشته های دانشگاهی مرتبط موجود امکان پذیر است.

    به طور کلی می توان گفت یک موفق باید علم تخصصی گرافیک، با نرم افزارهای و اطلاع از جدیدترین اطلاعات و اخبار مرتبط را داشته و با مباحث جامعه شناسی و روانشناسی آشنا باشد.

     
    ساعات و محل گرافیست

    اگر در شرکت یا سازمانی باشد، ساعت کاری او معمولا مطابق با روال عادی موجود است. البته در برخی پروژه ها شاید لازم باشد که ساعات بیشتری را به آن اختصاص دهد تا به موقع انجام شود. اگر به طور مستقل مشغول به باشد، ساعات کاری منعطفی دارد.

    محل معمولا در دفتر یا گاهی در منزل او می باشد. 
     

    وظایف گرافیست

    - صحبت درباره نیازها و خواسته های مشتری و مشخص کردن ویژگی های سفارش او

    - انتخاب بهترین و مناسب ترین روش، مواد و سبک متناسب با سفارش مشتری

    - ایجاد طرح های اولیه برای نشان دادن به مشتری

    - استفاده از نرم افزارهای تخصصی کامپیوتری برای آماده کردن طرح ها

    - تولید نسخه نهایی با رعایت کردن ویژگی های دقیق نوشتاری، اندازه و رنگ

    - انجام با در نظر گرفتن بودجه و زمان اختصاص یافته به آن

     

    شخصیت شناسی گرافیست

    در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و … برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشد. شناخت درست هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به و زمان کافی است. البته هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند.

    به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این شغل موفق می شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی ای که برای این شغل معرفی می شوند، عموما این کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند. 

    شخصیت شناسی بر اساس تست MBTI

    INFJ    این تیپ شخصیتی در خلق آثار منحصر به فرد با کمک و ایده های خود توانا است. او با می تواند خود را ابراز و اغلب بر دیگران تاثیر بگذارد. به صورت مستقل و داشتن کنترل روی آن، از موارد مهم برای این تیپ شخصیتی می باشد.

    ENFP  این تیپ شخصیتی از فرآیندهای خلاق و چالشی لذت می برند به خصوص اگر با دیگران در ارتباط باشند. هر چه شرایط و محیط منعطف تر باشد، برای آنها مطلوبتر است. آنها به تنهایی و مستقل هم به خوبی می توانند کنند ولی باید با دیگران تبادل نظر داشته باشند.

    INFP  این تیپ شخصیتی دوست دارد خود و نظراتش را به شکلی خلاقانه ابراز کند و در خود آزادی فردی و انعطاف پذیری داشته باشد. بسیاری از INFP ها خود را هنرمند می دانند حتی اگر از این راه امرار معاش نکنند. برخی از آنها معتقدند هنرمندی ویژگی است که در وجود آنها است.

    INTJ این تیپ شخصیتی از کارهای خلاق و بکر لذت می برد و از شم خود در خلق آثار خود استفاده می کند.

    INTP این تیپ شخصیتی از خلاق لذت برده و دوست دارد با اشخاص مختلف با زمینه های متفاوت کند. او معمولا به تنهایی را دوست دارد و ترجیح می دهد با گروه های کوچک که دارای ذوق و استعداد خوب هستند، کند.

    ISFP این تیپ شخصیتی با دست و استفاده از حواس پنجگانه خود در را دوست دارد. او به کارهای منعطف و بدور از ساختار و مقررات زیاد علاقه دارد.

    مهارت و توانمندی های مورد نیاز گرافیست

    - تخیل و – که از ارکان اصلی ایده پردازی و انجام کارهای هنری می باشد.

    - داشتن ذوق هنری و در طراحی

    - داشتن اطلاعات کافی از حیطه ها و های مرتبط مانند روش های چاپ و عکاسی

    - مدیریت زمان و انجام مطابق با بودجه و زمانبندی آن

    - آگاهی از آخرین تغییرات و اطلاعات در حوزه گرافیک

    - خوب ارتباطی

    - توان بازاریابی خوب

    - در با و استفاده از نرم افزارهای گرافیکی 

    مورد آخر بسیار مهم است زیرا امروزه رکن اصلی کارهای بوده و به توسعه آن کمک بسیاری کرده است. امروزه نرم افزارهای رایانه ای یکی از مهم ترین ابزارهای اصلی است که یاری گر او در رسیدن به اهدافش می باشد. اگر به بررسی اجمالی آگهی های استخدامی گرافیست بپردازید، متوجه خواهید شد اکثر کارفرماها، شرکت ها و سازمان ها یکی از شرایط جذب را تسلط بر نرم افزارهای مربوط به حوزه قرار داده اند.

    بنابراین اگر می خواهید در شغل موفق باشید، به راحتی و سریعا بتوانید شغل مناسب و پردرآمدی را در حوزه تخصصی خود یعنی پیدا کنید و یا اگر شاغل در این حوزه هستید و می خواهید پله های ترقی را سریعتر طی کنید، مطمئن باشید یادگیری نرم افزارهای یکی از راه های اصلی و مطمئن برای شماست.

    مهم ترین نرم افزارهای مورد نیاز یک عبارتند از :

    - Photoshop

    - Flash

    - Corel

    - Premiere

    - Illustrator

    - Fireworks

    - InDesign

    - Visio

    - ۳D Studio MAX
     

    تحصیلات لازم برای ورود به شغل گرافیست

    برای ورود به شغل علاقه مندان باید در کنار ویژگی های شخصی، دانش و لازم را کسب کنند. برخی از ها به صورت تجربی وارد این شده اند. یعنی با دیدن دوره های آموزشی مرتبط در آموزشگاه های آزاد، طراحی را شروع کرده اند که برخی از آنها نیز به دلیل علاقه و پشتکار زیاد خود موفق هستند.

    دانش آموزان علاقه مند می توانند پس از مقطع راهنمایی وارد هنرستان در رشته شده و در صورت تمایل در دانشگاه آن را ادامه دهند. در دانشگاه های مختلف کشور در گروه رشته (یا ارتباط تصویری) در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد وجود دارد که علاقه مندان به می توانند وارد این رشته ها شده و آموزش رسمی ببینند. البته ذکر این نکته قابل تامل است که تجربه در بسیار نقش مهمی را ایفا می کند. دانشجویان رشته باید سعی کنند در حین تحصیل هم با انجام کارها و پروژه هایی توان و تجربه خود را افزایش دهند.

     

    آینده شغلی، بازارکار و  وضعیت گرافیست

     استخدام در برخی سازمان ها از جمله صدا و سیما و وزارت ارشاد، شرکت های تبلیغاتی، چاپخانه ها، مراکز آموزشی و بسیاری از شرکت های بزرگ ،که واحد بازاریابی و فروش دارند، امکان پذیر است. از آنجا که کسب تجربه برای موفق شدن در این شغل بسیار مهم است، گاهی نیاز است گرافیست برای کسب تجربه کاری بیشتر، محل خود را عوض کند. امکان به صورت مستقل و پروژه ای برای به میزان زیادی فراهم است. بسیاری از ها با گرفتن سفارش از مشتری، در زمان تعیین شده را آماده و به مشتری تحویل می دهند.

    از میزان و وضعیت بازارکارش در کشور اطلاعات موثقی در دسترس نمی باشد. اما با توجه به اهمیت روز افزون بازاریابی و تبلیغات و توجه ویژه همه سازمان ها و شرکت ها به آن و از طرف دیگر رشد حوزه تصویرسازی و طراحی روی جلد کتب، صفحه آرایی مجلات و روزنامه هاو …، پیش بینی می شود بازارکار مناسبی در سال های آینده پیش روی های توانمند باشد.

    با توجه به زیاد بودن تعداد فارغ التجصیلان رشته گرافیک، بدیهی است رقابت در این بخش بسیار زیاد است و افراد توانمند و قوی، پیروز این میدان خواهند بود.

     

    وضعیت در برخی کشورهای جهان

    آمریکا – پیش بینی ها نشان می دهد میزان بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ در آمریکا، ۱۳ درصد رشد خواهد داشت. در حالی که متوسط این رشد برای همه مشاغل ۱۴ درصد می باشد.

    استرالیا - میزان در بازه زمانی ۵ سال گذشته در مقایسه با متوسط همه مشاغل (۱۰.۲ درصد)، ۱۱.۶ درصد رشد کرده و برای سال های آتی نیز رشد بسیار زیادی پیش بینی شده است.
     

    درآمد و گرافیست

    گرافیست هایی که در سازمان یا شرکتی به خصوص در بخش خصوصی هستند، درآمدهای متفاوتی دریافت می کنند.

    در جدیدترین پژوهش صورت گرفته در اواخر سال ۱۳۹3 توسط تعدادی از متخصصان شغلی کشور، گروه های مختلف شغلی از نظر درآمدی مورد بررسی قرار گرفته اند. بر این اساس متوسط و نیز استخراج شده است.

    برای حداقل، حداکثر و متوسط ماهیانه ذکر شده است. یک در اواخر سال ۱۳۹3، حداقل 77۰۰۰۰ تومان، حداکثر 280۰۰۰۰ تومان و متوسط ماهیانه 11۰۰۰۰۰ تومان را داشته است. در تصویر زیر می توانید را با تعدادی دیگر از مشاغل هنری مقایسه کنید.


    همچنین از آنجا که تجربه و سابقه کاری یکی از عوامل موثر در تعیین و هر فردی از جمله می باشد، در بخش دیگری از این پژوهش، از نظر سابقه کاری مورد بررسی قرار گرفته است. همان طور که در تصویر زیر مشخص است با افزایش سابقه کاری، و حقوقگرافیست نیز افزایش می یابد.


    توجه داشته باشید که تحقیق بالا روی شاغلانی که در شرکت یا سازمانی (اعم از دولتی یا خصوصی) می باشند، صورت گرفته است. در مورد افرادی که کارآفرین هستند و مستقلی در حوزه تخصصی شان، راه اندازی کرده اند، شرایط متفاوت است و آنها با توجه به میزان فعالیت، تخصص، تلاش و پشتکارشان، درآمدهای متفاوتی دارند.

     

    میزان در برخی کشورهای جهان

    آمریکا –  متوسط سالانه در سال ۲۰۱۰ برای ها، ۴۳.۵۰۰ دلار (متوسط همه مشاغل ۳۳.۸۴۰ دلار) و مطابق با آخرین آمارها در سال ۲۰۱۳، ۴۴,۱۰۰ دلار بوده است.

    استرالیا- متوسط سالانه ۴۸.۰۰۰ دلار ( قبل از کسر مالیات) می باشد.

    انگلستان – متوسط سالانه برای افراد تاره حدود ۲۳.۰۰۰دلار، برای افراد باتجربه بین ۲۹.۰۰۰ تا ۴۵.۵۰۰ دلار و برای های ارشد بیش از ۷۵.۰۰۰ دلار می باشد.
     

کانال تلگرام کاران

تلگرام کاران

https://telegram.me/karanir

به کانال رسمی کاران در تلگرام بپیوندید.