معرفی شغل مهندس مکانیک

تعداد بازدید: ۱۴۵
  • معرفی شغل مهندس مکانیک

    شرح کلی شغل

    انجام کارهای مهندسی در تهیه و طراحی ابزار، موتورها و ماشین ها ( دستگاه ها ) و سایر عملیاتی مکانیکی، نظارت بر عملیات نصب، راه اندازی، مراقبت و تعمیر مذکور مانند سیستم های حرارت مرکزی و سیستم های گازی، آبی و بخار.

    عناوین شغلی مشابه و مرتبط

    مهندس مکانیک

    مهندس تجهیزات

    مهندس تولید

    وظایف

     مطالعه و تفسیر طرحهای اولیه، نقشه های فنی، طرحهای کلی و گزارشهای کامپیوتری.

    تبادل نظر با مهندسان و سایر پرسنل جهت اجرای روندهای عملیاتی، برطرف کردن نقصهای سیستم و تهیه اطلاعات فنی.

    تحقیق و بررسی طرحها، مشخصات، راهنماها و سایر اطلاعات مربوط به طرح مشتری جهت ارزیابی  امکانات، هزینه ها و شرایط حفظ و نگهداری طرحها یا کاربردها.

    تعیین اجزای سیستم یا نظارت بر تعمیرات و تولیدات جهت اطمینان از هماهنگی با طرح مهندسی و خصوصیات عملکرد.

    تحقیق، طراحی، ارزیابی، نصب، راه اندازی، مراقبت و نگهداری از تولیدات، تجهیزات، سیستم ها و فرایندهای مکانیکی جهت تامین ملزومات و به کارگیری دانش اصول مهندسی.

    بررسی نقایص و اشکالات سیستم جهت تشخیص عملکرد ناقص سیستم ها و ارائه توصیه هایی به کارکنان بخش حافظت و نگهداری.

    کمک به طراحان جهت گسترش طرح سازه های تولید با استفاده از ابزار طراحی یا برنامه طراحی کامپیوتر CAD یا و نرم افزارهای طراحی.

    ارائه بازخورد به مهندسان طراحی در مورد نیازها و مشکلات مشتری.

    نظارت بر نصب، راه اندازی، مراقبت و تعمیر جهت حصول اطمینان از نصب ماشینها و و عملکرد آنها براساس مشخصات.

    هدایت تحقیقات برای آزمایش و بررسی امکانات، طرحها، عملیات و عملکرد تجهیزات، قطعات و سیستم ها.

    ابزار به کار رفته

    دستگاه پرس شکل دهنده سرد

    جریان سنج

    اینترفرون سنج

    آیزولایتور ارتعاش یا تحکیم دستگاه ها

    سیستم پردازش مواد نیمه رسانا

    تکنولوژی به بکار رفته

    نرم افزار تحلیلی یا علمی

    نرم افزار طراحی کامپیوتری

    نرم افزار توسعه محیطی

    نرم افزار کنترل صنعتی

    نرم افزار توسعه طراحی اجزا و اشیا

    دانش

    امور اجرایی و مدیریت: برخورداری از دانش اصول مدیریت و کار در ارتباط با برنامه ریزی های راهبردی، تخصیص منابع، الگودهی به منابع انسانی، فن رهبری، شیوه های تولید و ایجاد هماهنگی بین افراد و منابع موجود؛

    کامپیوتر و الکترونیک: برخورداری از دانش بردهای مدار، پردازشگرها،تراشه ها ،ابزار الکترونیکی ،سخت افزارها و نرم افزارهای کامپیوتری شامل کاربرد آنها و برنامه نویسی ؛

    طراحی: برخورداری از دانش تکنیک های طراحی، ابزار و اصول تولید طرح های دقیق فنی، طرح های اولیه، نقشه ها و مدل ها؛

    مهندسی و فناوری: برخورداری از دانش اصول عملی علوم فنی و مهندسی شامل کاربرد اصول، تکنیک ها، مراحل و ابزار طراحی و تولید کالاها و خدمات متنوع؛

    زبان فارسی : برخورداری از دانش ساختار و محتوای زبان فارسی شامل دیکته ،معنی لغات ،دستور زبان و شیوه نگارش؛

    ریاضیات: برخورداری از دانش حساب، جبر، هندسه، آنالیز، آمار و کاربرد آنها؛

    مکانیک: برخورداری از دانش دستگاه ها و ابزار شامل طرح ها، کاربردها، تعمیرات و نگهداری؛

    فیزیک: برخورداری از دانش و پیش بینی اصول فیزیکی، قوانین فیزیکی و روابط متقابل آن ها و کاربرد آن در شناخت مایعات، مواد و حرکت جوی، ساختارها و فرایندهای مکانیکی، الکتریکی، اتمی و ساختاری

    تولید و پردازش: برخورداری از دانش مواد خام، فرآیندهای تولید، کنترل کیفیت، هزینه ها و سایر تکنیک ها جهت افزایش تولید کارآمد و توزیع کالاها

    مهارتها

    شنیدن فعال: توجه کامل به سخنان دیگران و درک نکات آنها، پرسیدن سوال های مناسب در فرصت های مناسب و قطع نکردن سخنان دیگران؛

    حل مسایل پیچیده: درک مسایل پیچیده و بررسی موقعیت و اطلاعات موجود برای ارزیابی شرایط و اریه راه حل مناسب؛

    تفکر انتقادی: استفاده از دلیل و منطق برای ارایه نقاط قوت وضعف راه حل های پیشنهادی، نتایج، مسایل، مشکلات و رویکردهای مختلف شان؛

    قضاوت و تصمیم گیری: در نظر گرفتن هزینه ها و مزایای عملکردهای متفاوت و انتخاب بهترین آنها ؛

    ریاضیات: استفاده از دانش ریاضی برای حل مسایل؛

    فهم و درک مطلب نوشته شده:درک جملات و پاراگراف های اسناد مرتبط با کار؛

    صحبت کردن : گفتگو با دیگران برای تبادل موثر اطلاعات؛

    علوم: استفاده از قوانین و روشهای علمی برای حل مسایل؛

    مدیریت زمان: تنظیم زمان فعالیت های خود و دیگران؛

    نوشتن: برقراری ارتباط نوشتاری با دیگران برای برآورده شدن نیازهای آنها؛

    توانائیها

    استدلال قیاسی :توانایی استفاده از قوانین کلی برای مسایل خاص به منظور ارایه پاسخ های معقول ؛

    انعطاف پذیری در دسته بندی: توانایی شناسایی یا تشخیص یک الگوی شناخته شده ( تصویر، شی ء، لغت، یا صدا) که در مطالب گیج کننده پنهان باشد؛

    استدلال استقرایی :توانایی ترکیب اطلاعات برای ایجاد قوانین کلی یا به دست آمدن نتایج (شامل یافتن روابط بین وقایع به ظاهر بی ربط )؛

    نظام بندی اطلاعات: توانایی مرتب کردن اطلاعات یا عملیات طبق یک قانون یا قوانین خاص (اعداد، حروف، واژه ها، تصاویر و یا عملیات ریاضی)؛

    دقیق بینی: توانایی مشاهده جزییات از فاصله ای نزدیک؛

    درک شفاهی : توانایی گوش دادن و درک مطالب و عقاید دیگران ؛

    بیان شفاهی: توانایی برقراری ارتباط شفاهی با دیگران طوری که مخاطب مطالب را درک کند؛

    درک سریع مشکلات و موانع موجود: توانایی درک مشکلات و یا پیش بینی آنها.( این قابلیت فقط به شناسایی مشکلات، نه برطرف کردن آنها، محدود می شود)؛

    شیوایی بیان: توانایی بیان روشن و قابل فهم مطالب؛

    درک مطلب نگاشته شده : توانایی خواندن و درک مطالب نوشتاری

    فعالیت های کاری

    تحلیل داده ها و اطلاعات: تشخیص و کشف دلایل، حقایق و اصول زیر بنایی مطالب توسط تقسیم آنها به بخش هاس جداگانه,

    ارتباط با افراد خارج از سازمان : ارتباط با افراد خارج از سازمان ، معرفی سازمان به مشتریان ، عموم ، دولت وسایر منابع خارجی. این اطلاعات می توانند به صورت رو در رو، کتبا ، با تلفن و یا پست الکترونیک تبادل شوند ؛

    برقراری ارتباط با روسا ، همکاران و زیر دستان: فراهم نمودن اطلاعات برای سرپرستان، همکاران و زیردستان با تلفن،نامه،پست الکترونیک و یا رو در رو؛

    ارزیابی اطلاعات برای تطابق آنها با استانداردها: استفاده از اطلاعات و قضاوت افراد مرتبط برای تعیین آنکه آیا وقایع و فرآیندها از قوانین، مقررات و استانداردها تبعیت می کنند؛

     

    کسب اطلاعات : مشاهده ، دریافت و یا کسب اطلاعات از کلیه منابع مرتبط؛

    مشخص کردن اشیاء اعمال و وقایع: تشخیص اطلاعات مختلف با دسته بندی، تخمین و درک شباهت ها و تفاوت های آنها و کشف تغییرات شرایط و موقعیت ها؛

    کار با کامپوتر: استفاده از کامپیوتر و سیستم های کامپیوتری (سخت افزار و نرم افزار) برای برنامه نویسی؛ وارد کردن داده یا پردازش اطلاعات؛

    تصمیم گیری و حل مشکلات : تحلیل اطلاعات و ارزیابی نتایج برای انتخاب بهترین راه حل برای حل مشکلات ؛

    سازمان دهی، برنامه ریزی و الویت بندی کارها: توسعه اهداف و طرح های خاص برای اولویت بندی، سازمان دهی و انجام کارها

    پردازش اطلاعات: جمع آوری، کد گذاری، طبقه بندی، محاسبه، جدول بندی، بازبینی و اصلاح اطلاعات و داده ها؛

    حیطه کاری

    حیطه کاری شماره 4: نیاز به امادگی  قابل توجه ای دارد.

    تجربه کلی: برای این مشاغل به حداقل 2 تا 4 سال مهارت، دانش یا تجربه شغلی قبلی نیاز است. برای مثال، یک حسابدار برای واجد شرایط بودن بایستی 4 سال تحصیلات دانشگاهی را کامل کرده و چندین سال تجربه حسابداری داشته باشد.

    کارآموزی: برای این مشاغل معمولا به چند سال تجربه مرتبط با کار، تجربه حین کار و یا کار آموزی فنی و حرفه ای نیاز است.

    مثال هایی از این حیطه کاری: بسیاری از این مشاغل با هماهنگی، سرپرستی، مدیرین یا آموزش دیگران سرو کار دارند. مانند، حسابداران، مدیران منابع انسانی، برنامه نویس های کامپیوتر، معلمین، شیمیدان ها و کارآگاهان پلیس.

    میزان آمادگی خاص شغلی: بین 7 تا 8 ( مدت زمان یادگیری نحوه انجام کار بین 4 تا بیش از 10 سال)

    تحصیلات: بیشتر مشاغل در این حیطه نیاز به مدرک کارشناسی دارند اما برخی از آنها نیاز ندارند.

    علائق

    قاعده گرایانه : مشاغل قراردادی غالبا درگیر با پیروی از قواعد و روال کاری اند.این مشاغل بیش از عقاید با داده ها و جزییات سر و کار دارند.افراد معمولا موظف اند از دستورهای خاصی پیروی کنند؛

    پژوهشی: مشاغل تحقیقی غالبا درگیر با اید ه ها بوده و نیاز به میزان زیاد تفکر دارند. این مشاغل می توانند در ارتباط با جستجوی حقیقت و یافتن راه حل های نظری برای مسایل باشند؛

    واقع گرایانه : مشاغل واقع گرایانه غالبا درگیر با فعالیت های کاری هستند که شامل ارائه راه حل ها و حل عملی مسایل می شوند.این فعالیت ها معمولا با گیاهان، جانوران ،مواد و ابزار حقیقی مانند چوب ،ابزار و ماشین الات سر و کار دارند.بسیاری از این مشاغل نیازمند کار در فضای باز بوده و سر و کار چندانی با کاغذ و ارتباط نزدیک با دیگران ندارند؛

    ارزشهای کاری

    پیشرفت : مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند دارای اهداف جهت دار بوده و به کارمندان اجازه استفاده از قوی ترین توانایی ها و احساس موفقیت را می دهند.نیازهای متقابل شامل بکارگیری توانایی و موفق شدن است.

    استقلال : مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند به کارمندان اجازه ی کار و تصمیم گیری مستقلانه را می دهند.نیازهای متقابل شامل مسئولیت پذیری و استقلال است .

    شخصیت: مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند ارایه دهنده ارتقای شغلی و قابلیت بالقوه برای مدیر شدن هستند. این مشاغل غالبا دارای وجهه اجتماعی خوبی بوده و نیازهای متقابل آنها شامل پیشرفت گرایی، اقتدار، تصدیق و منزلت اجتماعی می باشند.

    شیوه های کاری

    پیشرفت گرایی: ایجاد و حفظ روشهایی برای دستیابی به اهداف چالش انگیز شخصی و تلاش برای کسب مهارت در وظایف؛

    سازگاری / انعطاف پذیری: قابلیت تطابق با شرایط  مختلف کاری ؛

    تفکر تحلیلی: تحلیل اطلاعات و به کارگیری منطق در برخورد با مسائل و موضوعات کاری؛

    توجه به جزییات : دقت و توجه به جزییات و دقیق بودن در حین کار ؛

    همکاری : ایجاد روابط پسندیده با دیگران و داشتن رفتاری مناسب؛

    قابل اعتماد بودن :قابل اعتماد بودن، مسئولیت پذیری و پیروی از دستورها؛

    نوآوری: ابتکار و تفکر خلاق برای گسترش نظرات جدید و پاسخگویی به مسائل و مشکلات مربوط به کار؛

    درستکاری: درستی و صداقت؛

     

     

     

     

کانال تلگرام کاران

تلگرام کاران

https://telegram.me/karanir

به کانال رسمی کاران در تلگرام بپیوندید.