معرفی شغل تکنیسین الکترونیک

تعداد بازدید: ۳۰۴
  • معرفی شغل تکنیسین الکترونیک

                                                                              شرح کلی شغل

    چیدن، ساخت، آزمایش، رفع عیب، تعمیر، اصلاح و تولید اجزا، قطعات، تجهیزات و سیستم های الکترونیکی مانند تجهیزات کامپیوتری، وسایل کنترل موشک، تیوپ های الکترونی، تجهیزات آزمایش و ماشین های تحت کنترل با کامپیوتر، استفاده از اصول و نظریه های الکترونیک، مدارهای الکتریکی، ریاضیات مهندسی، آزمایشهای الکترونیک، برق و فیزیک ( معمولا این افراد زیر نظر گروه مهندسی کار می کنند).

    عناوین شغلی مشابه و مرتبط

    تکنیسین مهندسی الکترونیک

    تکنیسین مهندسی

    تکنیسین  الکترونیک

    تکنیسین تعمیرات

    تکنیسین برق

    تکنیسین آزمایش وسایل الکترونیکی

    تکنیسین تحلیل خطا

    مهندس کارگاه

    تکنیسین تست

     

    وظایف

    آزمایش الکترونیک، استفاده از تجهیزات آزمایشی استاندارد و تحلیل نتایج برای ارزیابی عملکرد و تعیین نیاز برای تنظیم.

    حفظ و نگهداری پیشگیرانه و تنظیم تجهیزات و سیستم ها.

    خواندن طرح های اولیه، نمودارهای نوشتاری، طراحی های کلی و دستور العمل های مهندسی برای سرهم بندی بخش های الکترونیکی، ارائه دانش نظری الکترونیک و قطعات.

    تشخیص و برطرف کردن عیوب تجهیزات، کار با تولیدکنندگان و نمایندگان این زمینه کاری و در صورت نیاز فراهم کردن قسمتهای جایگزین.

    نگهداری دفترچه ها و کتاب های راهنمای سیستم برای مستند کردن آزمایش و عملکرد تجهیزات.

    سرهم بندی، آزمایش و نگهداری مداری یا الکترونیکی با ابزار برقی و دستی طبق دستورالعمل های مهندسی، کتاب های راهنمای فنی و دانش الکترونیک.

    تنظیم و تعویض الکترونیکی و مداری معیوب یا با عملکرد نامناسب با ابزار دستی و هویه.

    تهیه اجزا و نگهداری فهرست اجزا و مستندات مربوطه.

    حفظ و نگهداری دانش عملی نرم افزار یا ابزار بسیار پیشرفته با مطالعه یا حضور در کنفرانسها، کارگاهها یا آموزشهای دیگر.

    تامین تقاضاهای کاربران و پشتیبانی مهندسی و توصیه هایی برای تجهیزات جدید و فعلی در زمینه نصب، ارتقا و بهبود.

    ابزار به کار رفته

    پروب اندازه گیری الکترونیکی

    دستگاه تراش

    تجهیزات اندازه گیری سیگنال

    تفنگ یا هویه لحیم کاری

    ولتاژسنج یا آمپرسنج

    تکنولوژی به کار رفته

    نرم افزار تحلیلی یا علمی

    نرم افزار طراحی کامپیوتری

    نرم افزار پایگاه داده ها و پرس و جو

    نرم افزار توسعه محیطی

    نرم افزار صفحه گستر

    دانش

     کامپیوتر و الکترونیک: برخورداری از دانش بردهای مدار، پردازشگرها،تراشه ها ،ابزار الکترونیکی ،سخت افزارها و نرم افزارهای کامپیوتری شامل کاربرد آنها و برنامه نویسی ؛

    طراحی: برخورداری از دانش تکنیک های طراحی، ابزار و اصول تولید طرح های دقیق فنی، طرح های اولیه، نقشه ها و مدل ها؛

    مهندسی و فناوری: برخورداری از دانش اصول عملی علوم فنی و مهندسی شامل کاربرد اصول، تکنیک ها، مراحل و ابزار طراحی و تولید کالاها و خدمات متنوع؛

    زبان فارسی : برخورداری از دانش ساختار و محتوای زبان فارسی شامل دیکته ،معنی لغات ،دستور زبان و شیوه نگارش؛

    ریاضیات: برخورداری از دانش حساب، جبر، هندسه، آنالیز، آمار و کاربرد آنها؛

    مکانیک: برخورداری از دانش دستگاه ها و ابزار شامل طرح ها، کاربردها، تعمیرات و نگهداری؛

    ارتباط راه دور: برخورداری از دانش انتقال، پخش برنامه، تعویض کانال، راه اندازی و کنترل سیستم های ارتباط از راه دور؛

    مهارتها

    یادگیری فعال: درک مفاهیم اطلاعات تازه و استفاده از آنها برای رفع مشکلات کنونی و آتی و تصمیم گیری درباره آنها؛

    شنیدن فعال: توجه کامل به سخنان دیگران و درک نکات آنها، پرسیدن سوال های مناسب در فرصت های مناسب و قطع نکردن سخنان دیگران؛

    حل مسایل پیچیده: درک مسایل پیچیده و بررسی موقعیت و اطلاعات موجود برای ارزیابی شرایط و اریه راه حل مناسب؛

    تفکر انتقادی: استفاده از دلیل و منطق برای ارایه نقاط قوت وضعف راه حل های پیشنهادی، نتایج، مسایل، مشکلات و رویکردهای مختلف شان؛

    نگهداری تجهیزات: مراقبت های معمول از تجهیزات و تشخیص نوع مراقبت در زمان های مختلف

    فهم و درک مطلب نوشته شده:درک جملات و پاراگراف های اسناد مرتبط با کار؛

    صحبت کردن : گفتگو با دیگران برای تبادل موثر اطلاعات؛

    تحلیل سیستم ها: تصمیم گیری درباره چگونگی عملکرد سیستم ها و تغییرات لازم برای کسب نتیجه مطلوب؛

    گره گشایی : تشخیص دلیل مشکلات موجود در برنامه ها و اخذ تصمیم های لازم برای برطرف کردن آنها؛

    نوشتن: برقراری ارتباط نوشتاری با دیگران برای برآورده شدن نیازهای آنها.

    توانائیها

    قدرت دست ها و بازوها: توانایی حفظ وضعیت دستان و بازوها هنگام حرکت دادن و یا ثابت نگاه داشتن آنها در یک وضعیت؛

    چابکی در استفاده از انگشتان : توانایی هماهنگ کردن حرکات انگشتان یک دست یا هر دو دست در گرفتن،کنترل و یا مونتاژ اجسام بسیار کوچک؛

    نظام بندی اطلاعات: توانایی مرتب کردن اطلاعات یا عملیات طبق یک قانون یا قوانین خاص (اعداد، حروف، واژه ها، تصاویر و یا عملیات ریاضی)؛

    دقیق بینی: توانایی مشاهده جزییات از فاصله ای نزدیک؛

    درک شفاهی : توانایی گوش دادن و درک مطالب و عقاید دیگران ؛

    درک سریع مشکلات و موانع موجود: توانایی درک مشکلات و یا پیش بینی آنها.( این قابلیت فقط به شناسایی مشکلات، نه برطرف کردن آنها، محدود می شود)؛

    شیوایی بیان : توانایی بیان روشن و قابل فهم مطالب ؛

    بازشناسی گفتار : توانایی شناسایی و بازشناسی گفتار شخص دیگر ؛

    درک مطلب نگاشته شده : توانایی خواندن و درک مطالب نوشتاری؛

    بیان مطالب به صورت نوشتاری: توانایی برقراری ارتباط نوشتاری با دیگران طوری که مخاطب مطالب مطرح شده را درک کند؛

    فعالیت های کاری

    برقراری ارتباط با روسا ، همکاران و زیر دستان: فراهم نمودن اطلاعات برای سرپرستان، همکاران و زیردستان با تلفن،نامه،پست الکترونیک و یا رو در رو؛

    فایل بندی و ذخیره اطلاعات :وارد کردن ، نسخه برداری ، ضبط و ذخیره یا نگهداری اطلاعات به صورت نوشتاری یا الکترونیکی/مغناطیسی؛

    برقراری و حفظ ارتباطات فردی: ایجاد روابط کاری سازنده و مناسب با دیگر همکاران و حفظ این روابط؛

    کسب اطلاعات : مشاهده ، دریافت و یا کسب اطلاعات از کلیه منابع مرتبط؛

    مشخص کردن اشیاء اعمال و وقایع: تشخیص اطلاعات مختلف با دسته بندی، تخمین و درک شباهت ها و تفاوت های آنها و کشف تغییرات شرایط و موقعیت ها؛

    کار با کامپیوتر: استفاده از کامپیوتر و سیستم های کامپیوتری (سخت افزار و نرم افزار ) برای برنامه نویسی ؛وارد کردن داده یا پردازش اطلاعات ؛

    تصمیم گیری و حل مشکلات : تحلیل اطلاعات و ارزیابی نتایج برای انتخاب بهترین راه حل برای حل مشکلات ؛

    سازمان دهی، برنامه ریزی و اولویت بندی کارها : توسعه اهداف و طرح های خاص برای اولویت بندی سازمان دهی و انجام کارها ؛

     

    تعمیر و نگهداری تجهیزات الکترونیکی: سرویس، تعمیر، میزان و تنظیم کردن و یا بررسی و آزمایش ماشین آلات ، ابزار و تجهیزات الکترونیکی یا الکتریکی (نه تجهیزاتی که براساس اصول مکانیکی کار می کنند)؛

    به روز کردن اطلاعات و استفاده از دانش مرتبط: اطلاع از دانش فنی روز و استفاده از علوم جدید؛

    حیطه کاری

    حیطه کاری شماره 3: نیاز به امادگی شغلی متوسطی دارد.

    تجربه کلی : برای این مشاغل به مهارت ،دانش یا تجربه شغلی قبلی نیاز است .برای مثال ،یک برقکار بایستی 3 الی 4 سال دوره شاگردی یا چندین سال کار آموزی را بگذارند و غالبا بایستی امتحان مربوط به گرفتن گواهی نامه را با موفقیت طی کند.

    کاراموزی: برای این مشاغل افراد معمولا به 1 یا 2 سال کار آموزی به صورت تجارت حین کار و کارآموزی غیر رسمی توسط افراد با تجربه نیاز دارند.

    مثال هایی از این حیطه کاری :مشاغل در این حیطه با استفاده از مهارت های ارتباطی و سازمانی برای ایجاد هماهنگی ،سرپرستی،مدیریت یا آموزش دیگران برای نیل به اهداف سر و کار دارند.مانند مسئول تدفین ،برقکار ،تکنسین جنگلداری و حفظ محیط زیست ،منشی های حقوقی ،مصاحبه کننده ها و نمایندگان بیمه فروش.

    میزان آمادگی خاص شغلی : بین 6 تا 7 (مدت زمان یادگیری نحوه انجام کار بین 2 تا 10 سال )

    تحصیلات : بیشتر مشاغل در این حیطه نیاز به کار آموزی در مدارس فنی و حرفه ای ،تجارب حین کار و یا دانشنامه دارند.برخی از آن ها امکان دارد نیاز به مدرک کارشناسی داشته باشند.

    علائق

    پژوهشی: مشاغل تحقیقی غالبا درگیر با اید ه ها بوده و نیاز به میزان زیاد تفکر دارند. این مشاغل می توانند در ارتباط با جستجوی حقیقت و یافتن راه حل های نظری برای مسایل باشند؛

    واقع گرایانه : مشاغل واقع گرایانه غالبا درگیر با فعالیت های کاری هستند که شامل ارائه راه حل ها و حل عملی مسایل می شوند.این فعالیت ها معمولا با گیاهان، جانوران ،مواد و ابزار حقیقی مانند چوب ،ابزار و ماشین الات سر و کار دارند.بسیاری از این مشاغل نیازمند کار در فضای باز بوده و سر و کار چندانی با کاغذ و ارتباط نزدیک با دیگران ندارند؛

    ارزشهای کاری

    ارتباطات : مشاغلی که بر آورده کننده این ارزش کاری هستند. به کارمندان اجازه ی ارایه خدمات به دیگران و کار با همکاران در محیطی دوستانه و غیر رقابتی را می دهند.نیازهای متقابل شامل همکاران ،ارزش های اخلاقی و خدمات اجتماعی است .

    پشتیبانی : مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند ارایه دهنده حمایت مدیریتی به عنوان پشتیبانی برای کارمندان هستند. نیازهای متقابل شامل سیاست های شرکت ،روابط انسانی و فنی در ارتباط با نظارت می باشند.

    شرایط کار: مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند ارایه دهنده شرایط خوب کاری و امنیت کاری هستند. نیازهای متقابل شامل فعال بودن، جبران، استقلال، امنیت، تنوع و شرایط کاری است.

    شیوه های کاری  

    سازگاری / انعطاف پذیری : قابلیت تطابق با شرایط مختلف کاری؛

    تفکر تحلیلی: تحلیل اطلاعات و به کارگیری منطق در برخورد با مسائل و موضوعات کاری؛

    توجه به جزییات : دقت و توجه به جزییات و دقیق بودن در حین کار ؛

    همکاری : ایجاد روابط پسندیده با دیگران و داشتن رفتاری مناسب؛

    قابل اعتماد بودن :قابل اعتماد بودن، مسئولیت پذیری و پیروی از دستورها؛

    استقلال : انجام وظایف فرد بدون نیاز به سرپرستی دائم و اتکا به خود برای انجام کارها؛

    نوآوری: ابتکار و تفکر خلاق برای گسترش نظرات جدید و پاسخگویی به مسائل و مشکلات مربوط به کار؛

    درستکاری: درستی و صداقت؛

    پشتکار: پایداری و ثبات در رویارویی با مشکلات؛

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

کانال تلگرام کاران

تلگرام کاران

https://telegram.me/karanir

به کانال رسمی کاران در تلگرام بپیوندید.