معرفی شغل مهندس معدن

تعداد بازدید: ۱۴۲
  • معرفی شغل مهندس معدن

    شرح کلی شغل

    تعیین موقعیت و برنامه ریزی جهت زغال سنگ، کانه فلزات، مواد معدنی غیر فلزی و مواد ساختمانی مانند سنگ و ماسه، کار شامل پیش برد تحقیقات مقدماتی در مورد لایه های معدن یا معادن توسعه نیافته و برنامه ریزی برای توسعه آنها، بررسی لایه ها یا معادن جهت تشخیص بازدهی مفید؛ انجام تحقیقات زمین شناسی و موقعیت شناسی، توسعه روش های معدن کاری متناسب با خصوصیات، نوع و اندازه لایه ها و نظارت بر عملیات و معدن.

    عناوین شغلی مشابه و مرتبط

    مهندس معدن

    مهندس معدن

    زمین شناس

    مدیر ایمنی معدن

    مهندس برنامه ریزی

    مدیر معدن

    نماینده کنترل ایمنی معدن

    مهندس

    وظایف

    بررسی محیط های معدن کاری برای بناها، تجهیزات و شرایط کاری ناامن.

    انتخاب موقعیت و برنامه ریزی عملیات معدن کتری زیرزمینی یا سطحی، جهت مشخص کردن روش ها، نیروی کار و تجهیزاتی که به ایمن، اقتصادی و بی عیب و نقص مواد و سنگ های معدنی از نظر محیطی منجر می شود.

    بررسی نقشه ها، لایه ها، موقعیت حفاری،یا معادن برای تعیین موقعیت، اندازه، دسترسی، محتویات، ارزش و منفعت بالقوه لایه های مواد معدنی، نفت و گاز.

    نظارت و هماهنگ سازی کار تکنسین ها، تکنولوژیست ها، محققان، مهندسان، دانشمندان و دیگر پرسنل معدن کار.

    تهیه جدول زمانی، گزارش ها و برآورد  هزینه های از جمله معادن در حال توسعه یا کار.

    نظارت بر میزان تولیدات معدن جهت ارزیابی موثر عملیات.

    طراحی، به انجام رساندن و نظارت بر توسعه معادن ، تسهیلات، سیستم ها یا تجهیزات.

    انتخاب یا گسترش جایگاه مواد معدنی، و روش های تولید براساس عواملی مانند ایمنی، هزینه و خصوصیات لایه ها.

    آماده کردن گزارشهای فنی برای استفاده کارکنان معدن کاری، مهندسی و مدیریتی.

    هماهنگ کردن و تحقق برنامه های امنیتی از جمله طراحی و نگهداری از تجهیزات حفاظتی و امدادی و ابزار امنیتی.

    ابزار به کار رفته

    شیب سنج

    قطب نمای زمین شناسی

    چکش

    چاپگر پلاتر

    نوار اندازه گیری

    تکنولوژی به کار رفته

    نرم افزار تحلیلی یا علمی

    نرم افزار طراحی کامپیوتری

    نرم افزار پایگاه داده ها و پرس و جو

    نرم افزار اداری

    نرم افزار مدیریت پروژه

    دانش

    امور اجرایی و مدیریت: برخورداری از دانش اصول مدیریت و کار در ارتباط با برنامه ریزی های راهبردی، تخصیص منابع، الگودهی به منابع انسانی، فن رهبری، شیوه های تولید و ایجاد هماهنگی بین افراد و منابع موجود؛

    شیمی: برخورداری از دانش ترکیب، ساختار و خواص مواد و فرایندها و دگرگونی های شیمیایی این مواد.

    (این دانش استفاده از مواد شیمیایی و فعل و انفعالات آنها، نشانه های خطر، فنون تولید و روش های انهدام مواد را در بر می گیرند)؛

    کامپیوتر و الکترونیک: برخورداری از دانش بردهای مدار، پردازشگرها،تراشه ها ،ابزار الکترونیکی ،سخت افزارها و نرم افزارهای کامپیوتری شامل کاربرد آنها و برنامه نویسی ؛

    طراحی: برخورداری از دانش تکنیک های طراحی، ابزار و اصول تولید طرح های دقیق فنی، طرح های اولیه، نقشه ها و مدل ها؛

    مهندسی و فناوری: برخورداری از دانش اصول عملی علوم فنی و مهندسی شامل کاربرد اصول، تکنیک ها، مراحل و ابزار طراحی و تولید کالاها و خدمات متنوع؛

    زبان فارسی : برخورداری از دانش ساختار و محتوای زبان فارسی شامل دیکته ،معنی لغات ،دستور زبان و شیوه نگارش؛

    ریاضیات: برخورداری از دانش حساب، جبر، هندسه، آنالیز، آمار و کاربرد آنها؛

    فیزیک: برخورداری از دانش و پیش بینی اصول فیزیکی، قوانین فیزیکی و روابط متقابل آن ها و کاربرد آن در شناخت مایعات،مواد و حرکت جوی،ساختارها و فرایند های مکانیکی، الکتریکی، اتمی و ساختاری؛

    تولید و پردازش: برخورداری از دانش مواد خام، فرآیند های تولید، کنترل کیفیت، هزینه ها و سایر تکنیک ها جهت افزایش تولید کارآمد و توزیع کالاها؛

    ایمنی و امنیت عمومی:برخورداری ار دانش ابزار مربوط،سیاست ها، فرآیندها و راهبردهای ایجاد امنیت محلی، ایالتی و ملی برای حفاظت از افراد، اطلاعات، دارایی ها و شرکت ها؛

    مهارتها

    یادگیری فعال: درک مفاهیم اطلاعات تازه و استفاده از آنها برای رفع مشکلات کنونی و آتی و تصمیم گیری درباره آنها؛

    شنیدن فعال: توجه کامل به سخنان دیگران و درک نکات آنها، پرسیدن سوال های مناسب در فرصت های مناسب و قطع نکردن سخنان دیگران؛

    تفکر انتقادی: استفاده از دلیل و منطق برای ارایه نقاط قوت وضعف راه حل های پیشنهادی، نتایج، مسایل، مشکلات و رویکردهای مختلف شان؛

    قضاوت و تصمیم گیری: در نظر گرفتن هزینه ها و مزایای عملکردهای متفاوت و انتخاب بهترین آنها

    ریاضیات: استفاده از دانش ریاضی برای حل مسایل؛

    بررسی و بازبینی: بررسی و ارزیابی عملکرد خود، دیگران و یا سازمان برای پیشرفت و یا عملکرد درست؛

    فهم و درک مطلب نوشته شده:درک جملات و پاراگراف های اسناد مرتبط با کار؛

    صحبت کردن: گفتگو با دیگران برای تبادل موثر اطلاعات؛

    مدیریت زمان: تنظیم زمان فعالیت های خود و دیگران؛

    نوشتن: برقراری ارتباط نوشتاری با دیگران برای برآورده شدن نیازهای آنها

    توانائیها

    استدلال قیاسی :توانایی استفاده از قوانین کلی برای مسایل خاص به منظور ارایه پاسخ های معقول ؛

    استدلال استقرایی :توانایی ترکیب اطلاعات برای ایجاد قوانین کلی یا به دست آمدن نتایج (شامل یافتن روابط بین وقایع به ظاهر بی ربط )؛

    نظام بندی اطلاعات: توانایی مرتب کردن اطلاعات یا عملیات طبق یک قانون یا قوانین خاص (اعداد، حروف، واژه ها، تصاویر و یا عملیات ریاضی)؛

    دقیق بینی: توانایی مشاهده جزییات از فاصله ای نزدیک؛

    درک شفاهی: توانایی گوش دادن و درک مطالب و عقاید دیگران ؛

    بیان شفاهی: توانایی برقراری ارتباط شفاهی با دیگران طوری که مخاطب مطالب را درک کند ؛

    درک سریع مشکلات و موانع موجود: توانایی درک مشکلات و یا پیش بینی آنها.( این قابلیت فقط به شناسایی مشکلات، نه برطرف کردن آنها، محدود می شود)؛

    شیوایی بیان: توانایی بیان روشن و قابل فهم مطالب ؛

    درک مطلب نگاشته شده : توانایی خواندن و درک مطالب نوشتاری؛

    بیان مطالب به صورت نوشتاری: توانایی برقراری ارتباط نوشتاری با دیگران طوری که مخاطب مطالب مطرح شده را درک کند.

    فعالیت های کاری

    تحلیل داده ها و اطلاعات: تشخیص و کشف دلایل، حقایق و اصول زیر بنایی مطالب توسط تقسیم آنها به بخش های جداگانه؛

    برقراری ارتباط با روسا، همکاران و زیردستان: فراهم نمودن اطلاعات برای سرپرستان ، همکاران و زیر دستان با تلفن ، نامه، پست الکترونیک و یا رو در رو؛

    برقراری و حفظ ارتباطات فردی: ایجاد روابط کاری سازنده و مناسب با دیگر همکاران و حفظ این روابط؛

    ارزیابی خصوصیات قابل سنجش محصولات، رویدادها یا اطلاعات: ارزیابی اندازه، فاصله و مقدار و یا تعیین زمان، هزینه، منابع یا مواد لازم برای انجام فعالیت های کاری؛

    ارزیابی اطلاعات برای تطابق آنها با استاندارها: استفاده از اطلاعات و قضاوت افراد مرتبط برای تعیین آنکه آیا وقایع و فرآیندها از قوانین، مقررات و استاندارها تبعیت می کنند؛

    کسب اطلاعات : مشاهده ، دریافت و یا کسب اطلاعات از کلیه منابع مرتبط؛

    کار با کامپیوتر: استفاده از کامپیوتر و سیستم های کامپیوتری (سخت افزار و نرم افزار ) برای برنامه نویسی ؛وارد کردن داده یا پردازش اطلاعات ؛

    تصمیم گیری و حل مشکلات : تحلیل اطلاعات و ارزیابی نتایج برای انتخاب بهترین راه حل برای حل مشکلات ؛

    سازمان دهی، برنامه ریزی و اولویت بندی کارها: توسعه اهداف و طرح های خاص برای اولویت بندی، سازمان دهی و انجام کارها؛

    پردازش اطلاعات: جمع آوری، کد گذاری، طبقه بندی، محاسبه، جدول بندی، بازبینی و اصلاح اطلاعات و داده ها؛

    شرایط کاری

    تماس با دیگران : در این شغل فرد تا چه حد ملزوم به برقراری تماس با سایرین (بطور حضوری ،تلفنی ،و غیره )است؟

    ساعت های کاری در هفته: مقدار ساعت های معمول کار در یک هفته چقدر است؟

    پست الکترونیک: این شغل چقدر با پست الکترونیکی سر و کار دارد؟

    گفتگوی رو در رو: در این شغل مباحث و گفتگوهای رو در رو بین افراد و گروه ها چقدر است؟

    آزادی در تصمیم گیری: این شغل، تا چه حد آزادی در تصمیم گیری بدون نظارت را می دهد؟

    اهمیت دقت در کار: در این شغل دقیق و مبرا از خطا بودن چقدر اهمیت دارد؟

    فضاهای بسته و محیط های تحت کنترل :این شغل تا چه میزان نیاز به کار در داخل ساختمان و شرایط کنترل شده دارد ؟

    نظام بندی کارها: این حرفه چقدر برای کارکنان آن نظام بندی شده و مشخص است، به طوریکه فرد خودش نمی تواند در آن زمینه ها تصمیم بگیرد و اولویت ها و اهداف را مشخص کند؟

    تلفن : استفاده از مکالمه های تلفنی در این شغل چقدر است ؟

    کار گروهی : کار با افراد دیگر ،در یک گروه یا تیم ،در این حرفه چقدر اهمیت دارد ؟

    حیطه کاری

    حیطه کاری شماره 4: نیاز به امادگی  قابل توجه ای دارد.

    تجربه کلی: برای این مشاغل به حداقل 2 تا 4 سال مهارت، دانش یا تجربه شغلی قبلی نیاز است. برای مثال، یک حسابدار برای واجد شرایط بودن بایستی 4 سال تحصیلات دانشگاهی را کامل کرده و چندین سال تجربه حسابداری داشته باشد.

    کارآموزی: برای این مشاغل معمولا به چند سال تجربه مرتبط با کار، تجربه حین کار و یا کار آموزی فنی و حرفه ای نیاز است.

    مثال هایی از این حیطه کاری: بسیاری از این مشاغل با هماهنگی، سرپرستی، مدیرین یا آموزش دیگران سرو کار دارند. مانند، حسابداران، مدیران منابع انسانی، برنامه نویس های کامپیوتر، معلمین، شیمیدان ها و کارآگاهان پلیس.

    میزان آمادگی خاص شغلی: بین 7 تا 8 ( مدت زمان یادگیری نحوه انجام کار بین 4 تا بیش از 10 سال)

    تحصیلات: بیشتر مشاغل در این حیطه نیاز به مدرک کارشناسی دارند اما برخی از آنها نیاز ندارند.

    علائق

    متهورانه: مشاغل متهورانه غالبا درگیر با راه اندازی و انجام پروژه های مختلف هستند. این مشاغل می توانند با رهبری و هدایت افراد و اتخاذ تصمیمات متعدد همراه باشند. این مشاغل گاهی نیاز به خطر پذیری داشته و غالبا با کسب و کار سروکار دارند؛

     

    پژوهشی: مشاغل تحقیقی غالبا درگیر با اید ه ها بوده و نیاز به میزان زیاد تفکر دارند. این مشاغل می توانند در ارتباط با جستجوی حقیقت و یافتن راه حل های نظری برای مسایل باشند؛

    واقع گرایانه : مشاغل واقع گرایانه غالبا درگیر با فعالیت های کاری هستند که شامل ارائه راه حل ها و حل عملی مسایل می شوند.این فعالیت ها معمولا با گیاهان، جانوران ،مواد و ابزار حقیقی مانند چوب ،ابزار و ماشین الات سر و کار دارند.بسیاری از این مشاغل نیازمند کار در فضای باز بوده و سر و کار چندانی با کاغذ و ارتباط نزدیک با دیگران ندارند؛

    ارزشهای کاری

    استقلال : مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند به کارمندان اجازه ی کار و تصمیم گیری مستقلانه را می دهند.نیازهای متقابل شامل مسئولیت پذیری و استقلال است.

    پشیبانی: مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند ارایه دهنده حمایت مدیریتی به عنوان پشتیبانی برای کارمندان هستند. نیازهای متقابل شامل سیاست های شرکت، روابط انسانی وفنی در ارتباط با نظارت می باشند.

    شرایط کار: مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند ارایه دهنده شرایط خوب کاری و امنیت کاری هستند. نیازهای متقابل شامل فعال بودن، جبران، استقلال، امنیت، تنوع و شرایط کاری است.

     

    شیوه های کاری

    سازگاری / انعطاف پذیری: قابلیت تطابق با شرایط  مختلف کاری ؛

    تفکر تحلیلی: تحلیل اطلاعات و به کارگیری منطق در برخورد با مسائل و موضوعات کاری؛

    توجه به جزییات : دقت و توجه به جزییات و دقیق بودن در حین کار ؛

    همکاری : ایجاد روابط پسندیده با دیگران و داشتن رفتاری مناسب؛

    قابل اعتماد بودن :قابل اعتماد بودن، مسئولیت پذیری و پیروی از دستورها؛

    استقلال: انجام وظایف فرد بدون نیاز به سرپرستی دائم  و اتکا به خود برای انجام کارها؛

    درستکاری: درستی و صداقت؛

    پشتکار: پایداری و ثبات در رویارویی با مشکلات

    تحمل فشار روحی: انتقادپذیری و تحمل شرایط دشوار

     

     

     

لینک کوتاه:
برچسب ها:
منبع:
کاریابی کاران
کانال تلگرام کاران

تلگرام کاران

https://telegram.me/karanir

به کانال رسمی کاران در تلگرام بپیوندید.