معرفی شغل مهندس معماری

تعداد بازدید: ۱۴۳
  • معرفی شغل مهندس معماری

    شرح کلی شغل

    طراحی و نقشه برداری ها مانند ساختمان های مسکونی، اداری، سینماها، کارخانه ها و سایر ها.

    عناوین شغلی مشابه و مرتبط

    معمار پروژه

    مدیر پروژه

    مدیر

    معمار طراح

    وظایف

    آماده کردن اطلاعات طراحی، مشخصات سازه، مواد، رنگ، تجهیزات، هزینه های برآورده شده یا زمان ساخت.

    مشورت با متقاضی به منظور تعیین نیازهای کاربردی و فضایی سازه.

    هدایت فعالیت های کارکنان درگیر در آماده سازی طرح ها و مشخصات اسناد.

    آماده کردن طرح پروژه.

    آماده کردن مدارک قرارداد برای پیمانکاران ساختمان.

    آماده کردن طرح های مقیاسی.

    جمع اصول مهندسی در یک طرح واحد.

    نظارت دوره ای برکار در محل و مشاهده روند ساخت برای کنترل تطابق آن با طرح تییین شده.

    رسیدگی به قراردادهای مربوط به ساخت.

    تفهیم مسائل به مشتری در مزایده و عقد قراردادهای ساختی.

    ابزار به کار رفته

    قطب نماها

    کیت یا مجموعه ابزار طراحی

    کامپیوتر نوت بوک

    اره برقی

    تیغ های صاف

    تکنولوژی به کار رفته

    نرم افزار کامپیوتری

    نرم افزار مدیریت اسناد

    نرم افزار گرافیکی یا چاپ تصویر

    نرم افزار اداری

    نرم افزار مدیریت پروژه

    دانش

    امور اجرایی و مدیریت: برخورداری از دانش اصول مدیریت و کار در ارتباط با برنامه ریزی های راهبردی، تخصیص منابع، الگودهی به منابع انسانی، فن رهبری، شیوه های تولید و ایجاد هماهنگی بین افراد و منابع موجود؛

    ساخت وساز: برخورداری از دانش مواد، روش ها، ابزار به کار رفته در ساختمان  سازی و یا تعمیر خانه ها، ساختمان ها یا های دیگر مانند بزرگراه ها و جاده ها؛

    کامپیوتر و الکترونیک: برخورداری از دانش بردهای مدار، پردازشگرها،تراشه ها ،ابزار الکترونیکی ،سخت افزارها و نرم افزارهای کامپیوتری شامل کاربرد آنها و برنامه نویسی ؛

    ارایه خدمات به اشخاص و مشتریان : برخورداری از دانش اصول و مراحل ارایه خدمات به افراد و مشتریان شامل ارزیابی نیازهای مشتری ،اعمال استاندارهای کیفیتی برای خدمات و ارزیابی میزان رضایت مشتری؛

    طراحی: برخورداری از دانش تکنیک های طراحی، ابزار و اصول تولید طرح های دقیق فنی، طرح های اولیه، نقشه ها و مدل ها؛

    مهندسی و فناوری: برخورداری از دانش اصول عملی علوم فنی و مهندسی شامل کاربرد اصول، تکنیک ها، مراحل و ابزار و تولید کالاها و خدمات متنوع؛

    زبان فارسی : برخورداری از دانش ساختار و محتوای زبان فارسی شامل دیکته ،معنی لغات ،دستور زبان و شیوه نگارش؛

    حقوق و قانون: برخورداری از دانش قوانین، رویه های دادگاهی، سوابق، مقررات دولتی، مجازات ها، قوانین واسطه گری و رویه های سیاسی دموکراسی

    ریاضیات: برخورداری از دانش حساب، جبر، هندسه، آنالیز، آمار و کاربرد آنها؛

    ایمنی و امنیت عمومی: برخورداری از دانش ابزار مربوط، سیاست ها، فرآیندها و راهبردهای ایجاد امنیت محلی، ایالتی و ملی برای حفاظت از افراد، اطلاعات، دارایی ها وشرکت ها؛

    مهارتها

    شنیدن فعال: توجه کامل به سخنان دیگران و درک نکات آنها، پرسیدن سوال های مناسب در فرصت های مناسب و قطع نکردن سخنان دیگران

    حل مسایل پیچیده: درک مسایل پیچیده و بررسی موقعیت و اطلاعات موجود برای ارزیابی شرایط و اریه راه حل مناسب؛

    هماهنگی: هماهنگ کرن فعالیت خود با دیگران؛

    تفکر انتقادی: استفاده از دلیل و منطق برای ارایه نقاط قوت وضعف راه حل های پیشنهادی، نتایج، مسایل، مشکلات و رویکردهای مختلف شان؛

    مدیریت منابع انسانی: تشویق، گسترش و هدایت افراد و گزینش بهترین آنها؛

    تحلیل در عملیات: تحلیل نیازها و الزامات تولید برای آن؛

    فهم و درک مطلب نوشته شده: درک جملات و پاراگراف های اسناد مرتبط با کار؛

    صحبت کردن: گفتگو با دیگران برای تبادل موثر اطلاعات؛

    مدیریت زمان: تنظیم زمان فعالیت های خود و دیگران؛

    نوشتن: برقراری ارتباط نوشتاری با دیگران برای برآورده شدن نیازهای آنها

    توانائیها

    استدلال قیاسی :توانایی استفاده از قوانین کلی برای مسایل خاص به منظور ارایه پاسخ های معقول ؛

    نظام بندی اطلاعات: توانایی مرتب کردن اطلاعات یا عملیات طبق یک قانون یا قوانین خاص (اعداد، حروف، واژه ها، تصاویر و یا عملیات ریاضی)؛

    دقیق بینی: توانایی مشاهده جزییات از فاصله ای نزدیک؛ 

    درک شفاهی: توانایی گوش دادن و درک مطالب و عقاید دیگران ؛

    بیان شفاهی: توانایی برقراری ارتباط شفاهی با دیگران طوری که مخاطب مطالب را درک کند ؛

    درک سریع مشکلات و موانع موجود: توانایی درک مشکلات و یا پیش بینی آنها.( این قابلیت فقط به شناسایی مشکلات، نه بر طرف کردن آنها، محدود می شود)؛

    شیوایی بیان: توانایی بیان روشن و قابل فهم مطالب؛

    بازشناسی گفتار: توانایی شناسایی و بازشناسی گفتار شخص دیگر؛

    تجسم: توانایی تجسم ظاهر یک شیء پس از چرخاندن و یا پس از حرکت دادن یا آراستن مجدد اجزای آن.

    بیان مطلب به صورت نوشتاری: توانایی برقراری ارتباط نوشتاری با دیگران طوری که مخاطب مطالب مطرح شده را درک کند.

    فعالیت های کاری

    ارتباط با افراد خارج از سازمان: ارتباط با افراد خارج از سازمان، معرفی سازمان به مشتریان، عموم، دولت و سایر منابع خارجی. این اطلاعات می توانند به صورت رو در رو، کتبا، با تلفن و یا پست الکترونیک تبادل شوند؛

    برقراری ارتباط با روسا، همکاران و زیردستان: فراهم نمودن اطلاعات برای سرپرستان ، همکاران و زیر دستان با تلفن ، نامه، پست الکترونیک و یا رو در رو؛

    ترسیم، و تعیین ابزار، قطعات و تجهیزات فنی: ارائه مدارک، دستورالعمل های جامع، ترسیمات و یا خصوصیات برای اطلاع دیگران از چگونگی ساخته شدن، شکل گرفتن، سوار شدن، تعمیر شدن، نگهداری و یا استفاده از ابزار، قطعات، تجهیزات و یا ساختارها؛

    ارزیابی اطلاعات برای تطابق آنها با استانداردها: استفاده از اطلاعات و قضاوت افراد مرتبط برای تعیین آنکه آیا وقایع و فرآیندها از قوانین، مقررات و استانداردها تبعیت می کنند؛

    کسب اطلاعات: مشاهده، دریافت و یا کسب اطلاعات از کلیه منابع مرتبط

    کار با کامپیوتر: استفاده از کامپیوتر و سیستم های کامپیوتری (سخت افزار و نرم افزار) برای برنامه نویسی؛

    تصمیم گیری و حل مشکلات: تحلیل اطلاعات و ارزیابی نتایج برای انتخاب بهترین راه حل برای حل مشکلات؛

    سازمان دهی، برنامه ریزی و اولویت بندی کارها: توسعه اهداف و طرح های خاص برای اولویت بندی، سازمان دهی و انجام کارها؛

    تفکر خلاق: توسعه، یا ایجاد کاربردها، افکار، روابط، سیستم ها یا رویه های جدید از جمله مشارکت هنری؛

    به روز کردن اطلاعات و استفاده از دانش مرتبط: اطلاع از دانش فنی روز و استفاده از علوم جدید؛

    حیطه کاری

    حیطه کاری شماره 5: نیاز به امادگی شغلی متوسطی دارد.

    تجربه کلی: برای این مشاغل به مهارت،  دانش یا تجربه شغلی قبلی زیادی نیاز است. برای بیشتر آن ها داشتن بیشتر بیش از 5 سال تجربه لازم است. مانند، جراحان که علاوه بر 4 سال دوره دانشگاهی بایستی 5 تا 7 سال دوره آموزش تخصصی را بگذارنند تا قادر به انجام این کار باشند.

    کارآموزی: برای این مشاغل ممکن است به مقداری تجربه حین کار نیاز باشد ولی برای بیشتر این مشاغل فرض بر آن است که شخص قبلا مهارت ها، دانش، تجارب مرتبط با کار و یا آموزش های لازم را دارا باشد.

    مثال هایی از این حیطه کاری: بسیاری از این مشاغل با هماهنگی، آموزش، سرپرستی یا مدیریت فعالیت های دیگران برای نیل به اهداف سروکار داشته و نیاز به مهارت های ارتباطی و سازمانی بسیار پیشرفته دارد. مانند، کتابداران، وکلا، مهندسان هوا و فضا، فیزیکدانان، روانشناسان مدرسه و جراحان.

    میزان آمادگی خاص شغلی: بیش از 8 ( مدت زمان یادگیری نحوه انجام کار در مدت بیش از 10 سال)

    تحصیلات: مدرک کارشناسی حداقل تحصیلات رسمی مورد نیاز برای این مشاغل است. به هر حال بسیاری از آن ها نیاز به مدارک کارشناسی ارشد یا دکترا دارند.

    علائق

    هنری: مشاغل هنری غالبا درگیر با کار کردن با فرم ها، طرح ها و نمونه ها هستند. آن ها غالبا نیاز به خودابرازی داشته بدون آنکه از اصول و قواعد خاصی پیروی کنند؛

    متهورانه: مشاغل متهورانه غالبا درگیر با راه اندازی و انجام پروژه های مختلف هستند. این مشاغل می توانند با رهبری و هدایت افراد و اتخاذ تصمیمات متعدد همراه باشند. این مشاغل گاهی نیاز به خطر پذیری داشته و غالبا با کسب و کار سروکار دارند؛

    پژوهشی: مشاغل تحقیقی غالبا درگیر با اید ه ها بوده و نیاز به میزان زیاد تفکر دارند. این مشاغل می توانند در ارتباط با جستجوی حقیقت و یافتن راه حل های نظری برای مسایل باشند؛

    واقع گرایانه : مشاغل واقع گرایانه غالبا درگیر با فعالیت های کاری هستند که شامل ارائه راه حل ها و حل عملی مسایل می شوند.این فعالیت ها معمولا با گیاهان، جانوران ،مواد و ابزار حقیقی مانند چوب ،ابزار و ماشین الات سر و کار دارند.بسیاری از این مشاغل نیازمند کار در فضای باز بوده و سر و کار چندانی با کاغذ و ارتباط نزدیک با دیگران ندارند؛

    ارزشهای کاری

    پیشرفت : مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند دارای اهداف جهت دار بوده و به کارمندان اجازه استفاده از قوی ترین توانایی ها و احساس موفقیت را می دهند.نیازهای متقابل شامل بکارگیری توانایی و موفق شدن است.

    استقلال : مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند به کارمندان اجازه ی کار و تصمیم گیری مستقلانه را می دهند.نیازهای متقابل شامل مسئولیت پذیری و استقلال است.

    شخصیت: مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند ارایه دهنده ارتقای شغلی و قابلیت بالقوه برای مدیر شدن هستند. این مشاغل غالبا دارای وجهه اجتماعی خوبی بوده و نیازهای متقابل آنها شامل پیشرفت گرایی، اقتدار، تصدیق و منزلت اجتماعی می باشند.

    شیوه های کاری

    پیشرفت گرایی : ایجاد و حفظ روشهایی برای دستیابی به اهداف چالش انگیز شخصی و تلاش برای کسب مهارت در وظایف

    تفکر تحلیلی: تحلیل اطلاعات و به کارگیری منطق در برخورد با مسائل و موضوعات کاری؛

    توجه به جزییات : دقت و توجه به جزییات و دقیق بودن در حین کار ؛

    همکاری : ایجاد روابط پسندیده با دیگران و داشتن رفتاری مناسب؛

    قابل اعتماد بودن :قابل اعتماد بودن، مسئولیت پذیری و پیروی از دستورها؛

    نوآوری: ابتکار و تفکر خلاق برای گسترش نظرات جدید و پاسخگویی به مسائل و مشکلات مربوط به کار

    درستکاری: درستی و صداقت؛

    تحمل فشار روحی: انتقادپذیری و تحمل شرایط دشوار

     

کانال تلگرام کاران

تلگرام کاران

https://telegram.me/karanir

به کانال رسمی کاران در تلگرام بپیوندید.