معرفی شغل مهندس عمران

تعداد بازدید: ۲۷۷
  • معرفی شغل مهندس عمران

    شرح کلی شغل

    انجام کارهای مهندسی در طراحی، نقشه کشی و نظارت بر ساخت و حفظ های ساختمانی و تسهیلات مانند جاده ها، راه آهن ها، فرودگاه ها، پل ها، بندر ها، کانال ها، سدها، های آبیاری، خطوط لوله، نیروگاه ها، سیستم های آب و فاضلاب و واحدهای دفع مواد زائد. شامل مهندسان معماری، ، ترافیک، دریا و ژئوتکنیکال است.

    عناوین شغلی مشابه و مرتبط

    مهندس عمران

    مهندس

    مهندس پروژه

    مهندس سازه

    مهندس شهرسازی

    مدیر مهندس عمران

    مهندس طراحی

    مشاور راه آهن

    مهندس پژوهش هیدرولیک

    وظایف

    تحلیل گزارشها، نقشه ها، طرح ها، نقشه های اصلی، عکسبرداری هوایی و دیگر داده های توپوگرافیک یا زمین شناسی برای ها.

    طراحی سیستم ها و ساختارهای حمل ونقل هیدرولیک، با نرم افزار و ابزار نقشه کشی طبق استانداردهای ساختمانی و دولتی.

    تخمین زدن ملزومات بار و درجه، سرعت جریان آب و عوامل انتخاب ابزار برای مشخص کردن مشخصات طرح.

    بازرسی مکان های برای نظارت بر و اطمینان از مطابقت آنها با مشخصات و ایمنی طرح یا استانداردهای بهداشتی.

    هدایت ساخت، عملیات و حفظ فعالیت ها در مکان پروژه.

    هدایت یا شرکت در بررسی برای به دست آوردن نقشه کلی تاسیسات و ایجاد نکات ارجاعی، درجات و نقشه های نما برای پیش بردن ساختمان.

    برآورد کمیت ها و قیمت ابزار، تجهیزات یا کار برای مشخص شدن امکان پذیری پروژه.

    آماده کردن یا ارائه گزارشهای عمومی درباره موضوعاتی مانند طرح های مزایده، اسناد، گزارشهای تاثیرات محیطی یا اموال و توصیفات راه های عبور.

    آزمایش خاک ها و مصالح برای مشخص کردن میزان کفایت و قدرت پی ها، بتون ها، آسفالت یا فولاد.

    در اختیار گذاشتن توصیه های فنی مربوط به طراحی، ساخت یا اصلاحات برنامه و تعمیرات ساختار برای کارکنان صنعتی و مدیریتی.

    ابزار به کار رفته

    قطب نما

    مسافت سنج

    ترازها

    دوربین نقشه کشی

    تکنولوژی به کار رفته

    نرم افزار تحلیلی یا علمی

    نرم افزار کامپیوتری

    نرم افزار تولید نقشه

    نرم افزار مدیریت پروژه

    نرم افزار پردازش کلمه

    دانش

    امور اجرایی و مدیریت: برخورداری از دانش اصول مدیریت و کار در ارتباط با برنامه ریزی های راهبردی، تخصیص منابع، الگودهی به منابع انسانی، فن رهبری، شیوه های تولید و ایجاد هماهنگی بین افراد و منابع موجود؛

    ساخت وساز: برخورداری از دانش مواد، روش ها، ابزار به کار رفته در سازی و یا تعمیر خانه ها، ها یا های دیگر مانند بزرگراه ها و جاده ها؛

    ارایه خدمات به اشخاص و مشتریان: برخورداری از دانش اصول و مراحل ارایه خدمات به افراد و مشتریان شامل ارزیابی نیازهای مشتری، اعمال استانداردهای کیفیتی برای خدمات و ارزیابی میزان رضایت مشتری؛

    طراحی: برخورداری از دانش تکنیک های طراحی، ابزار و اصول تولید طرح های دقیق فنی، طرح های اولیه، نقشه ها و مدل ها؛

    مهندسی و فناوری: برخورداری از دانش اصول عملی علوم فنی و مهندسی شامل کاربرد اصول، تکنیک ها، مراحل و ابزار و تولید کالاها و خدمات متنوع؛

    زبان فارسی : برخورداری از دانش ساختار و محتوای زبان فارسی شامل دیکته ،معنی لغات ،دستور زبان و شیوه نگارش؛

    ریاضیات: برخورداری از دانش حساب، جبر، هندسه، آنالیز، آمار و کاربرد آنها؛

    فیزیک: برخورداری از دانش و پیش بینی اصول فیزیکی، قوانین فیزیکی و روابط متقابل آن ها و کاربرد آن در شناخت مایعات، مواد و حرکت جوی، ساختارها و فرایندهای مکانیکی، الکتریکی، اتمی و ساختاری

    ایمنی و امنیت عمومی:برخورداری ار دانش ابزار مربوط،سیاست ها، فرآیندها و راهبردهای ایجاد امنیت محلی، ایالتی و ملی برای حفاظت از افراد، اطلاعات، دارایی ها و شرکت ها؛

    حمل ونقل: برخورداری از دانش اصول و شیوه های جابجایی افراد و اشیا از راه های هوایی، دریایی، جاده ای و یا ریلی به همراه شناخت هزینه ها و مزایای هر یک؛

    مهارتها

    شنیدن فعال: توجه کامل به سخنان دیگران و درک نکات آنها، پرسیدن سوال های مناسب در فرصت های مناسب و قطع نکردن سخنان دیگران؛

    حل مسایل پیچیده: درک مسایل پیچیده و بررسی موقعیت و اطلاعات موجود برای ارزیابی شرایط و اریه راه حل مناسب؛

    هماهنگی: هماهنگ کردن فعالیت خود با دیگران؛

    تفکر انتقادی: استفاده از دلیل و منطق برای ارایه نقاط قوت وضعف راه حل های پیشنهادی، نتایج، مسایل، مشکلات و رویکردهای مختلف شان؛

    قضاوت و تصمیم گیری: در نظر گرفتن هزینه ها و مزایای عملکردهای متفاوت و انتخاب بهترین آنها ؛

    مدیریت منابع انسانی: تشویق، گسترش و هدایت افراد و گزینش بهترین آنها؛

    فهم و درک مطلب نوشته شده:درک جملات و پاراگراف های اسناد مرتبط با کار؛

    صحبت کردن : گفتگو با دیگران برای تبادل موثر اطلاعات؛

    مدیریت زمان: تنظیم زمان فعالیت های خود و دیگران؛

    نوشتن: برقراری ارتباط نوشتاری با دیگران برای برآورده شدن نیازهای آنها؛

     

    توانائیها

    استدلال قیاسی :توانایی استفاده از قوانین کلی برای مسایل خاص به منظور ارایه پاسخ های معقول؛

    استدلال استقرایی :توانایی ترکیب اطلاعات برای ایجاد قوانین کلی یا به دست آمدن نتایج (شامل یافتن روابط بین وقایع به ظاهر بی ربط )؛

    دقیق بینی: توانایی مشاهده جزییات از فاصله ای نزدیک؛

    درک شفاهی : توانایی گوش دادن و درک مطالب و عقاید دیگران ؛

    بیان شفاهی: توانایی برقراری ارتباط شفاهی با دیگران طوری که مخاطب مطالب را درک کند؛

    درک سریع مشکلات و موانع موجود: توانایی درک مشکلات و یا پیش بینی آنها.( این قابلیت فقط به شناسایی مشکلات، نه برطرف کردن آنها، محدود می شود)؛

    شیوایی بیان: توانایی بیان روشن و قابل فهم مطالب؛

    تجسم: توانایی تجسم ظاهر یک شیء پس از چرخاندن و یا پس از حرکت دادن یا آراستن مجدد اجزای آن؛

    درک مطلب نگاشته شده : توانایی خواندن و درک مطالب نوشتاری؛

    بیان مطالب به صورت نوشتاری: توانایی برقراری ارتباط نوشتاری با دیگران طوری که مخاطب مطالب مطرح شده را درک کند؛

    فعالیت های کاری

    تحلیل داده ها و اطلاعات: تشخیص و کشف دلایل، حقایق و اصول زیر بنایی مطالب توسط تقسیم آنها به بخش هاس جداگانه,

    ارتباط با افراد خارج از سازمان : ارتباط با افراد خارج از سازمان ، معرفی سازمان به مشتریان ، عموم ، دولت وسایر منابع خارجی. این اطلاعات می توانند به صورت رو در رو، کتبا ، با تلفن و یا پست الکترونیک تبادل شوند ؛

    برقراری ارتباط با روسا ، همکاران و زیر دستان: فراهم نمودن اطلاعات برای سرپرستان، همکاران و زیردستان با تلفن،نامه،پست الکترونیک و یا رو در رو؛

    ترسیم، و تعیین ابزار، قطعات و تجهیزات فنی: ارائه مدارک، دستورالعمل های جامع، ترسیمات و یا خصوصیات برای اطلاع دیگران از چگونگی ساخته شدن، شکل گرفتن، سوار شدن، تعمیرشدن، نگهداری و یا استفاده از ابزار، قطعات، تجهیزات و یا ساختارها؛

    ارزیابی خصوصیات قابل سنجش محصولات ، رویدادها یا اطلاعات: ارزیابی اندازه، فاصله و مقدار و یا تعیین زمان، هزینه، منابع یا مواد لازم برای انجام فعالیت های کاری ؛

    ارزیابی اطلاعات برای تطابق آنها با استانداردها: استفاده از اطلاعات و قضاوت افراد مرتبط برای تعیین آنکه آیا وقایع و فرآیندها از قوانین، مقررات و تبعیت می کنند؛

    کسب اطلاعات : مشاهده ، دریافت و یا کسب اطلاعات از کلیه منابع مرتبط؛

    کار با کامپوتر: استفاده از کامپیوتر و سیستم های کامپیوتری (سخت افزار و نرم افزار) برای برنامه نویسی؛ وارد کردن داده یا پردازش اطلاعات؛

    تصمیم گیری و حل مشکلات : تحلیل اطلاعات و ارزیابی نتایج برای انتخاب بهترین راه حل برای حل مشکلات ؛

    به روز کردن اطلاعات و استفاده از دانش مرتبط: اطلاع از دانش فنی روز و استفاده از علوم جدید؛

     

    حیطه کاری

    حیطه کاری شماره 4: نیاز به امادگی  قابل توجه ای دارد.

    تجربه کلی: برای این مشاغل به حداقل 2 تا 4 سال مهارت، دانش یا تجربه شغلی قبلی نیاز است. برای مثال، یک حسابدار برای واجد شرایط بودن بایستی 4 سال تحصیلات دانشگاهی را کامل کرده و چندین سال تجربه حسابداری داشته باشد.

    کارآموزی: برای این مشاغل معمولا به چند سال تجربه مرتبط با کار، تجربه حین کار و یا کار آموزی فنی و حرفه ای نیاز است.

    مثال هایی از این حیطه کاری: بسیاری از این مشاغل با هماهنگی، سرپرستی، مدیرین یا آموزش دیگران سرو کار دارند. مانند، حسابداران، مدیران منابع انسانی، برنامه نویس های کامپیوتر، معلمین، شیمیدان ها و کارآگاهان پلیس.

    میزان آمادگی خاص شغلی: بین 7 تا 8 ( مدت زمان یادگیری نحوه انجام کار بین 4 تا بیش از 10 سال)

    تحصیلات: بیشتر مشاغل در این حیطه نیاز به مدرک کارشناسی دارند اما برخی از آنها نیاز ندارند.

    علائق

    قاعده گرایانه : مشاغل قراردادی غالبا درگیر با پیروی از قواعد و روال کاری اند.این مشاغل بیش از عقاید با داده ها و جزییات سر و کار دارند.افراد معمولا موظف اند از دستورهای خاصی پیروی کنند؛

    پژوهشی: مشاغل تحقیقی غالبا درگیر با اید ه ها بوده و نیاز به میزان زیاد تفکر دارند. این مشاغل می توانند در ارتباط با جستجوی حقیقت و یافتن راه حل های نظری برای مسایل باشند؛

    واقع گرایانه : مشاغل واقع گرایانه غالبا درگیر با فعالیت های کاری هستند که شامل ارائه راه حل ها و حل عملی مسایل می شوند.این فعالیت ها معمولا با گیاهان، جانوران ،مواد و ابزار حقیقی مانند چوب ،ابزار و ماشین الات سر و کار دارند.بسیاری از این مشاغل نیازمند کار در فضای باز بوده و سر و کار چندانی با کاغذ و ارتباط نزدیک با دیگران ندارند؛

    ارزشهای کاری

    استقلال : مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند به کارمندان اجازه ی کار و تصمیم گیری مستقلانه را می دهند.نیازهای متقابل شامل مسئولیت پذیری و استقلال است .

    شخصیت: مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند ارایه دهنده ارتقای شغلی و قابلیت بالقوه برای مدیر شدن هستند. این مشاغل غالبا دارای وجهه اجتماعی خوبی بوده و نیازهای آنها شامل گرایی، اقتدار، تصدیق و منزلت اجتماعی می باشند.

    شرایط کار: مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند ارایه دهنده شرایط خوب کاری و امنیت کاری هستند. نیازهای متقابل شامل فعال بودن، جبران، استقلال، امنیت، تنوع و شرایط کاری است.

    شیوه های کاری

    پیشرفت گرایی: ایجاد و حفظ روشهایی برای دستیابی به اهداف چالش انگیز شخصی و تلاش برای کسب مهارت در وظایف؛

    تفکر تحلیلی : تحلیل اطلاعات و به کار گیری منطق در برخورد با مسائل و موضوعات کاری ؛

    توجه به جزییات : دقت و توجه به جزییات و دقیق بودن در حین کار ؛

    قابل اعتماد بودن : قابل اعتماد بودن ،مسئولیت پذیری و پیروی از دستورها؛

    درستکاری: درستی و صداقت؛

    پشتکار: پایداری و ثبات در رویارویی با مشکلات.

    خویشتن داری: حفظ آرامش،کنترل احساسات و خشم وپرهیز از رفتارهای نسنجیده و تهاجمی در هر شرایطی؛

    تحمل فشار روحی: انتقاد پذیری و تحمل شرایط دشوار.

     

کانال تلگرام کاران

تلگرام کاران

https://telegram.me/karanir

به کانال رسمی کاران در تلگرام بپیوندید.