معرفی شغل تحویلدار

تعداد بازدید: ۲۵۶
  • معرفی شغل تحویلدار

    شرح کلی شغل

    دریافت و پرداخت پول، نگهداری اسناد مالی و سایر اسناد نقدی در متنوع یک موسسه.

    عناوین شغلی مشابه و مرتبط

    تحویلدار

    نماینده خدمات مشتری

    تحویلدار بانک

    نماینده خدمات اعضا

    نماینده صورت حساب ها

     همکار خدمات مشتری

    نماینده بانکداری شخصی

    تحویلدار سیار

     تحویلدار هماهنگ کننده

    وظایف

    نقد کردن و پرداخت پول پس از کنترل امضا و مبالغ و وجود پول کافی در حساب های بانکی.

    دریافت چک واریز پول پس از کنترل مبلغ و صحت شماره حساب.

    بررسی و امضای چک و سایر اطلاعات مانند تاریخ، نام بانک، مشخصات دریافت کننده چک و بودن اسناد.

    وارد کردن به کامپیوتر برای ثبت اطلاعات و صدور رسید.

    شمارش دستی و یا ماشینی اسکناس ها؛ سکه و چک های دریافتی برای واریز یا انتقال به شعبه های دیگر و یا شعبه مرکزی بانک.

    تشخیص خطاها هنگام عدم همخوانی بدهی ها و داراییی ها( اعتبارها).

    آماده کردن و بازبینی چکهای وصولی

    دسته بندی پول های و سکه های موجود در کشور

    پردازش معاملاتی چون سپرده های کوتاه مدت و بلند مدت، تحویلداری خودکار؛واریزی های شبانه، واریزی های پستی و حساب های پس انداز بازنشستگی.

    مرتب کردن ارزها، پول های دریافتی و پول ها و سکه های موجود در جعبه ها براساس واحدهای پولی.

    ابزار به کار رفته

    سیستم هشداردهنده

    ماشین های کنترل امضا

    کامپیتورهای رومیزی

    چاپگرهای چند منظوره

    کامپیوترهای شخصی

    تکنولوژی به کار رفته

    نرم افزار حسابداری

    نرم افزار مدیریت ارتباطات مشتری

    نرم افزار مدیریت اسناد

    نرم افزار پست الکترونیکی

    نرم افزار اداری

    دانش

    ارایه خدمات به اشخاص و مشتریان: برخورداری از دانش اصول و مراحل ارایه خدمات به افراد و مشتریان شامل ارزیابی نیازهای مشتری، اعمال استانداردهای کیفیتی برای خدمات و ارزیابی میزان رضایت مشتری؛

    زبان فارسی: برخورداری از دانش ساختار و محتوای زبان فارسی شامل دیکته، معنی لغات، دستور زبان و شیوه نگارش؛

    ریاضیات: برخورداری از دانش حساب، جبر، هندسه، آنالیز، آمار و کاربرد آنها؛

    مهارتها

    یادگیری فعال : درک مفاهیم اطلاعات تازه و استفاده از آنها برای رفع مشکلات کنونی و آتی و تصمیم گیری درباره آنها ؛

    شنیدن فعال : توجه کامل به سخنان دیگران و درک نکات آنها ،پرسیدن سوال های مناسب در فرصت های مناسب و قطع نکردن سخنان دیگران؛

    تفکر انتقادی : استفاده از دلیل و منطق برای ارایه نقاط قوت و ضعف راه حل های پیشنهادی ،نتایج،مسایل ،مشکلات و رویکردهای مختلف شان ؛

    ریاضیات:استفاده از دانش ریاضی برای حل مسایل؛

    بررسی و بازبینی: بررسی و ارزیابی عملکرد خود، دیگران و یا سازمان برای پیشرفت و یا عملکرد درست؛

    فهم و درک مطلب نوشته شده:درک جملات و پاراگراف های اسناد مرتبط با کار؛

    شیوه ارایه خدمات :جستجوی فعالانه برای یافتن راه های کمک به مردم ؛

    قوه درک اجتماعی: هوشیاری در برابر واکنش دیگران و درک دلیل نهفته در پس هر واکنش؛

    صحبت کردن: گفتگو با دیگران برای تبادل موثر اطلاعات ؛

    مدیریت زمان : تنظیم زمان فعالیت های خود و دیگران ؛

    توانائیها

    نظام بندی اطلاعات: توانایی مرتب کردن اطلاعات یا عملیات طبق یک قانون یا قوانین خاص (اعداد، حروف، واژه ها، تصاویر و یا عملیات ریاضی)؛

    منطق ریاضی:توانایی انتخاب بهترین شیوه و یا فرمول ریاضی برای حل یک مسئله

    دقیق بینی: توانایی مشاهده جزییات از فاصله ای نزدیک؛

    قابلیت کار کردن با اعداد و ارقام : توانایی جمع، تفریق، ضرب و تقسیم اعداد به سرعت و به طور صحیح؛

    درک شفاهی : توانایی گوش دادن و درک مطالب و عقاید دیگران ؛

    بیان شفاهی :توانایی برقراری ارتباط شفاهی با دیگران طوری که مخاطب مطالب را درک کند ؛

    سرعت ادراک:توانایی درک سریع شباهت ها و تفاوت بین نامه ها، اعداد، اشیا، تصاویر و یا نمونه ها که اشیای مقایسه شونده ممکن است هم زمان و یا به تدریج به فرد داده شوند.این توانایی قابلیت مقایسه شی کنونی با شی قبلی را نیز در بر می گیرد؛

    درک سریع مشکلات و موانع موجود: توانایی درک مشکلات و یا پیش بینی آنها.(این قابلیت فقط به شناسایی مشکلات ،نه برطرف کردن آنها ،محدود می شود)؛

    شیوایی بیان:توانایی بیان روشن و قابل فهم مطالب؛

    بازشناسی گفتار : توانایی شناسایی و بازشناسی گفتار شخص دیگر ؛

    فعالیت های کاری

    ارتباط با افراد خارج از سازمان : ارتباط با افراد خارج از سازمان ، معرفی سازمان به مشتریان ، عموم ، دولت وسایر منابع خارجی. این اطلاعات می توانند به صورت رو در رو، کتبا ، با تلفن و یا پست الکترونیک تبادل شوند ؛

    برقراری ارتباط با روسا ، همکاران و زیردستان: فراهم نمودن اطلاعات برای سرپرستان ، همکاران و زیردستان با تلفن ،نامه ،پست الکترونیک و یا رو در رو ؛

    فایل بندی و ذخیره اطلاعات :وارد کردن ، نسخه برداری ، ضبط و ذخیره یا نگهداری اطلاعات به صورت نوشتاری یا الکترونیکی/مغناطیسی؛

    برقراری و حفظ ارتباطات فردی:ایجاد روابط کاری سازنده و مناسب با دیگر همکاران و حفظ این روابط؛

    ارزیابی اطلاعات برای تطابق آنها با استانداردها:استفاده از اطلاعات و قضاوت افراد مرتبط برای تعیین آنکه آیا وقایع و فرآیندها از قوانین،مقررات و استانداردها تبعیت می کنند؛

    کسب اطلاعات : مشاهده ، دریافت و یا کسب اطلاعات از کلیه منابع مرتبط ؛

    کار با کامپیوتر: استفاده از کامپیوتر و سیستم های کامپیوتری (سخت افزار و نرم افزار) برای برنامه نویسی ؛وارد کردن داده یا پردازش اطلاعات ؛

    تصمیم گیری و حل مشکلات : تحلیل اطلاعات و ارزیابی نتایج برای انتخاب بهترین راه حل برای حل مشکلات ؛

    روابط مستقیم با مردم: کار کردن برای مردم و یا داشتن ارتباط مستقیم با آنها شامل ارایه خدمات به مشتریان در رستوران ها یا مغازه ها و پذیرایی از میهمانان و مشتریان ؛

    پردازش اطلاعات :جمع آوری ،کد گذاری ،طبقه بندی ،محاسبه ،جدول بندی ،بازبینی و اصلاح اطلاعات و دادها ؛

    حیطه کاری

    حیطه کاری شماره 2: به مقداری آمادگی شغلی نیاز دارد.

    تجربه کلی: برای این مشاغل مقداری مهارت ، دانش یا تجربه شغلی قبلی ممکن است مفید باشد.برای مثال یک تحصیلدار امکان دارد از داشتن تجربه کار مستقیم با مردم بهره گیرد اما شخص بدون داشتن چنین تجربه ای هم با کمی سختی میتواند یک تحصیلدار شود.

    کارآموزی: برای این مشاغل افراد به چند ماه تا یکسال کار با افراد با تجربه نیاز دارند.

    مثال هایی از این حیطه کاری: مشاغل در این حیطه به استفاده از دانش و مهارت های فرد برای کمک به دیگران سر و کار دارند. مانند آتش نشان ها ، نمایندگان خدمات مشتری، تکنسین داروخانه ها ، فروشندگان و تحصیلداران.

    میزان آمادگی خاص شغلی: بین 4 تا 6 (مدت زمان یادگیری نحوه انجام کار در مدت 3 ماه تا کمتر از 4 سال)

    تحصیلات: این مشاغل معمولا به دپیلم دبیرستان و احتمالا به مقداری کارآموزی و گذراندن دوره های مرتبط با شغل نیاز دارند.در برخی موارد، به دانشنامه یا مدرک کارشناسی نیاز است.

    علائق

    قاعده گرایانه : مشاغل قراردادی غالبا درگیر با پیروی از قواعد و روال کاری اند.این مشاغل بیش از عقاید با داده ها و جزییات سر و کار دارند. افراد معمولا موظف اند از دستورهای خاصی پیروی کنند؛

    متهورانه: مشاغل متهورانه غالبا درگیر با راه اندازی و انجام پروژه های مختلف هستند. این مشاغل می توانند با رهبری و هدایت افراد و اتخاذ تصمیمات متعدد همراه باشند. این مشاغل گاهی نیاز به خطر پذیری داشته و غالبا با کسب و کار سروکار دارند؛

    ارزشهای کاری

    استقلال: مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند به کارمندان اجازه ی کار و تصمیم گیری مستقلانه را می دهند. نیازهای متقابل شامل مسئولیت پذیری و استقلال است.

    ارتباطات: مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند به کارمندان اجازه ی ارایه خدمات به دیگران و کار با همکاران در محیطی دوستانه و غیر رقابتی را می دهند. نیازهای متقابل شامل همکاران، ارزش های اخلاقی و خدمات اجتماعی است.

    پشتیبانی: مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند ارایه دهنده حمایت مدیریتی به عنوان پشتیبانی برای کارمندان هستند. نیازهای متقابل شامل سیاست های شرکت، روابط انسانی و فنی در ارتباط با نظارت می باشند.

    شیوه های کاری

    سازگاری / انعطاف پذیری : قابلیت تطابق با شرایط مختلف کاری؛

    توجه به جزییات: دقت و توجه به جزییات و دقیق بودن در حین کار ؛

    توجه به دیگران : همدردی و توجه به نیازها و احساسات و یاری کردن دیگران؛

    همکاری:ایجاد روابط پسندیده با دیگران و داشتن رفتاری مناسب؛

    قابل اعتماد بودن:قابل اعتماد بودن،مسئولیت پذیری و پیروی از دستورها؛

    درستکاری: درستی و صداقت؛

    رهبری:تمایل به هدایت،رهبری افراد،قبول مسئولیت و ارائه پیشنهادها و نظرات؛

    خویشتن داری: حفظ آرامش، کنترل احساسات و خشم و پرهیز از رفتارهای نسنجبده و تهاجمی در هر شرایطی ؛

    جهت گیری اجتماعی:ترجیح دادن کار گروهی و تماس با سایر افراد در حین کار؛

    تحمل فشار روحی: انتقاد پذیری و تحمل شرایط دشوار

     

کانال تلگرام کاران

تلگرام کاران

https://telegram.me/karanir

به کانال رسمی کاران در تلگرام بپیوندید.