دبیر انجمن صنفی کارگران پتروشیمی استان مرکزی: سرعت زیاد تریلی دلیل مصدومیت کارگر پالایشگاه شازند بود

تعداد بازدید: ۴۴۰
  • دبیر انجمن صنفی کارگران پتروشیمی استان مرکزی: سرعت زیاد تریلی دلیل مصدومیت کارگر پالایشگاه شازند بود
    به گفته دبیر انجمن صنفی کارگران پتروشیمی استان مرکزی در جریان حادثه اخیر پالایشگاه شازند نادیده گرفته شدن سقف سرعت مجاز تریلی بوده است.به گزارش ایلنا، روز سشنبه گذشته (۲۴ شهریور ماه) افشین صوفی از کارگران شرکت پیمانکاری آتیه سازان شازند که بر اثربرخورد با تریلی در خارج از محوطه صنعتی (غیرعملیاتی) پالایشگاه شازند، دچار مصدومیت شدید از ناحیه داخلی شده بود ابتدا به درمانگاه پالایشگاه منتقل و از آنجا به بیمارستان امیرالمؤمنین اعزام می شود اما در نهایت جان خود را از دست می دهد.در خصوص این حادثه داوود حسین خانی دبیر انجمن صنفی کارگران پتروشیمی شازند به ایلنا می گوید که آقای صوفی بازهم به دلیل نادیده گرفته شدن اصول ایمنی و بهداشت کار جان خود را از دست داده است.این مقام صنفی با ابراز شگفت از اینکه علت حادثه منجر به مرگ مرحوم صوفی برخورد با لیفتراک عنوان شده است، گفت: جای شگفتی است که روابط عمومی پالایشگاه بدون آن که گزارش بازرس کار صادر شود در گزارش نهایی دلیل بروز حادثه را خطای لیفتراک اعلام کرده است.وی با بابیان اینکه اینکه دلیل اصلی حادثه روز سشنبه برخورد با تریلی بوده است، در خصوص;تردد تریلی ها در محوطه های پتروشیمی گفت: طبق قانون نباید تریلی ها بیش از ۳۰ کیلومتر سرعت داشته باشند اما دست کم در روز که آقای صوفی دچار حادثه شد این سرعت راننده تریلی بیشتر از سقف قانونی بود، مطابق قانون اگر این مورد دیده شود مأمور HSE باید ماشین را متوقف کرده و به اصطلاح بخواباند. در این حادثه می بینیم بارگیری بوده و کارگر با تریلی برخورد می کند و این قضیه حاکی از این است که ناظری در محل حضور نداشته است .این مقام کارگری در عین حال می گوید: طبق قانون کار و آئین نامه های اجرائی آن، پیمانکار هنگام استخدام کارگران باید علاوه آموزش های لازم ایمنی، تجهیزات حفاظت فنی را به طور کامل در اختیارشان قرار دهد. در محیط های پرخطر و حادثه خیزی همچون پالایشگاه ها ناظر اصلی ایمنی پیمانکار باید حاضر بوده و نظارتش باید صدچندان محیط های صنعتی دیگر باشد.حسین خانی ادامه داد: اگر ناظر ایمنی در محوطه کار حاضر باشد حتماً باید به کارگری که بدون تجهیزات ایمنی است تذکر داده و اجازه کار ندهد. حال باید دید آیا ناظر فنی در محل حادثه حاضر بوده است؟ که مسلماً خیر!;وی با بیان این که در اردیبهشت ماه سال جاری نیز بروز حادثه ای در این پالایشگاه منجر به فوت چندین کارگر شد، افزود: وقتی سیستم مدیریت یکپارچه نباشد و هماهنگی های لازم وجود نداشته باشد شاهد چنین حوادثی خواهیم بود.مشاور کانون عالی انجمن صنفی کارگری کشور گفت: متأسفانه در این پالایشگاه نگاه معطوف به کسب سود بیشتر باعث بروز ناهماهنگی می شود و در عمل اصوصل ایمنی و بهداشت کار نادیده گرفته می شود.حسین خانی در تشریح این که هماهنگی بین چه کسانی باید باشد، گفت: این هماهنگی ها باید بین نماینده شهرستان، مدیران سیاسی استان و... باشد وقتی نشد، هریک ساز خود را می زنند و کارگر تاوان آن را با جان خود می دهد.دبیر انجمن صنفی کارگران پتروشیمی شازند افزود: در شرکت های نفتی و پتروشیمی پیمانکاران خدماتی و تأمین نیرو هیچ گونه اختیاراتی در خصوص پرداخت اضافه کار، ساعات کاری، اخراج و استخدام کارگران ندارند و همه این کار ها با نظر اصلی کارفرماست.حسین خانی گفت: وقتی کارفرمای اصلی اعمال قدرت و نفوذ بر روی پیمانکاران دارد باید نظارت را قبول کند و در این حادثه باید پاسخگو باشد.وی در خصوص نقش تشکل های کارگری در محیط های پرخطر صنعتی اظهار داشت:یکی از بزرگ ترین مشکلات ما در چنین محیط های فقدان تشکلات کارگری است. در حال حاضر توانسته ایم از راه شبکه های اجتماعی گفتمان با آنان را آغاز کنیم و هیئت مؤسس تشکیل بدهیم.دبیر انجمن صنفی کارگران پتروشیمی شازند ادامه داد: اداره کار شازند همکاری های لازم را با تشکلات کارگری ما ندارد و ما بخشی از بروز این حوادث را عدم نظارت و منفعل بودن وزارت کار می دانیم.وی افزود: نظارت مدیرکل کار استان بر ادارات تابعه اش و به خصوص در مورد ایجاد تشکل های کارگری بسیار ضعیف است.
برچسب ها:
کانال تلگرام کاران

تلگرام کاران

https://telegram.me/karanir

به کانال رسمی کاران در تلگرام بپیوندید.