معرفی شغل مجری

تعداد بازدید: ۱۳۹
  • معرفی شغل مجری

    مجری کیست؟ چیست؟

    مجری به شخصی گفته می‌شود که مسئولیت اجرا و ارائه برنامه های مختلف را بر عهده دارد. این برنامه ها شامل برنامه های رادیو، تلویزیون، همایش ها، جشن ها و … می شود.

    مجریان و تلویزیون، چهره های عمومی (نماد بیرونی) رسانه هستند. و سرگرم کردن مردم، انتقال مفاهیم مورد نظر و اطلاع رسانی به مخاطبان با استفاده از هنر اجراست. هدف اصلی ایجاد ارتباط با مخاطبانی است که آنها را نمی بیند.

    به عنوان یک شما باید بتوانید در انواع برنامه های زنده یا ضبط شده کنید از جمله در حوزه های  :

    - خبری

    - ورزشی

    - موسیقی

    - برنامه کودک

    - مسابقه

    - علمی

    - سیاسی

    - برنامه های جذاب خاص مانند تاریخی و توریستی

     

    ساعات و محل و تلویزیون

    ساعات کاری او به زمانبندی برنامه ای که اجرا می کند، بستگی دارد. این ساعات می تواند نامنظم بوده و گاهی در صبح زود و یا نیمه شب باشد. محل معمولا در استودیو (تلویزیون یا رادیو) و یا در فضای باز در شرایط آب و هوایی مختلف می باشد.

    بیشتر برنامه‌های بر مبنای فعالیت اداره می‌شود. در این برنامه‌ها می‌تواند در نقش معرفی کنندۀ برنامه‌ها، میزبان، گزارشگر، مفسر یا … ظاهر شود. تلویزیونی فردی است که در برنامه‌های تلویزیونی به خصوص برنامه‌های گفت‌وگو محور شرکت کرده و نقش اداره کننده بحث‌ها و گفتگوها را بر عهده می‌گیرد. برخی، تلویزیونی را صرفاً یک گوینده تلویزیونی غیرمسئول می‌دانند که تنها متنی را از حفظ و یا از روی کاغذ می‌خواند، اما کارشناسان تلویزیونی گویندگی را فقط یکی از مسئولیت‌های مهم و تخصصی متعدد این عنصر رسانه‌ای می‌دانند و معتقدند که باید بین این دو یعنی و گوینده تفاوت قائل شد.

    مجری تلویزیونی از راه‌های گوناگونی فعالیت خود را انجام می‌دهد. اغلب به صورت مستقیم برای ارتباط با مخاطب به دوربین نگاه می‌کند و دربارۀ برنامه یا موضوع آن به ارائه توضیحاتی می‌پردازد. گاهی نیز به دوربین نگاه نمی‌کند که در این حالت اغلب متنی را که به موضوع برنامه مربوط می‌شود و از قبل توسط نویسندۀ برنامه برای او آماده شده است را می‌خواند یا به صورت فی‌البداهه به ایراد سخنان مرتبط می‌پردازد. گاهی نیز بدون نگاه کردن به دوربین، با افرادی که در استودیو و خارج از قاب تصویر قرار دارند صحبت می‌کند. از دیگر موارد پرکاربرد در برنامه‌های تلویزیونی، ارتباط با میهمان برنامه است. در این حالت به دوربین نگاه نمی‌کند، بلکه پیرامون یک موضوع خاص با میهمان برنامه به گفتگو می‌پردازد.

    مجری رادیویی نیز نقشی مشابه یک تلویزیونی بر عهده دارد، با این تفاوت که در یک برنامه رادیویی نقش بسیار پررنگ‌تر است. هم‌چنین در حرکات جسمانی دیده نمی‌شود و او باید تنها از طریق تغییر حالات صدای خود به انتقال حس بپردازد. یا گوینده شخصی است که صدای خوب و لطیفی دارد، با آهنگی جذاب و متفاوت از دیگران. علاوه بر صدای خوب، این شخص در عین حال باید دارای سواد و اطلاعات کافی باشد و بتواند به مفاهیم مربوط به متن ضمن خواندن توجه کند. در عین حال گوینده باید توان تشخیص کافی در بیان و القای مفاهیم و انتخاب ریتم مناسب برای بیان مفاهیمی که در متنش وجود دارد را داشته باشد. تسلط کافی بر ادبیات و واژه‌های متن نیز بسیار مهم است و به همین منظور گوینده باید مدام برای خوب بیان شدن این واژه‌ها و اصطلاحات در صدد کسب اطلاعات تازه و جدید باشد.

    از مهمترین خصوصیاتی که یک گوینده باید داشته باشد حساسیت در فهم و تفهیم مطالب است. یعنی هم خودش خوب بفهمد و هم خوب بفهماند و سعی کند که این حرکت را با احساس مناسب و قابل قبول به شنونده منتقل کند. در واقع نقش عمده و نهایی گوینده این است که زمینه را برای برانگیختن رغبت شنیدن و گوش دادن و به طور کلی جلب توجه شنونده برای گرفتن این اطلاعات فراهم کند.

     
    وظایف و تلویزیون

    - ملاقات با تیم تولید برای فهمیدن نظرات و سلیقه آنها و به کارگیری آن در زمان اجرای برنامه

    - ارتباط با محققان و پژوهشگران موضوع برنامه و تهیه متن و سوالات مصاحبه ها (در صورت نیاز)

    - تمرین، تمرین و تمرین برای هرچه اجرای بهتر برنامه مخصوصا در برنامه های زنده رادبویی و تلویزیونی که تعداد زیادی مخاطب دارند.

    - اجرا که شامل خواندن متن، مصاحبه با مهمانان و یا ارتباط با عوامل استودیو می باشد.

    - عکس العمل صحیح نسبت به دستوراتی که توسط کارگردان یا مدیر برنامه از طریق گوشی در حین اجرای برنامه اعلام می شود.

     

    شخصیت شناسی و تلویزیون

    در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و … برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشد. شناخت درست هر فرد فرآیندی پیچیده و

    محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند.

    به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این شغل موفق می شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی ای که برای این شغل معرفی می شوند، عموما این

    کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند.
     

    شخصیت شناسی و بر اساس تست MBTI

    ENTP این تیپ شخصیتی دوست دارد با سایر اشخاص خلاق درگیر و همکار باشد. او از دنیای متغیر و در حال تحول کارش لذت می برد و از های ارتباطی خوب خود در آن بهره فراوان می گیرد.

    ESTP این تیپ شخصیتی عاشق هیجان، تفریح و کارهای نشاط آور است. او به اکنون بها می دهد و می خواهد با دیگران سروکار داشته باشد.

    ESFP این تیپ شخصیتی از زیبایی شناسی فراوانی برخوردار بوده و دوست دارد هنر خود را برای دیگران به نمایش بگذارد. او از سرگرم کردن دیگران لذت می برد.

     

    مهارت و توانمندی های مورد نیاز گری

    - قابل اطمینان بودن و داشتن برون گرا

    - های ارتباطی و ارائه عالی – زیرا در غیر این صورت گری شما زمان زیادی ادامه نمی یابد و مخاطبان از اجرای شما خسته خواهند شد!

    - انعطاف پذیری – مخصوصا در برنامه هایی که نقش اداره کننده یک جلسه گفتگو یا مناظره را ایفا می کند.

    - توانایی فکر کردن و تصمیم گیری لحظه ای در صورت لزوم

    - در انجام تحقیقات و مصاحبه

    - حفظ آرامش در شرایط کاری پرفشار

    - توانایی مطابق با دستورالعمل های فراوان موجود – زیرا مجریان در کنار اینکه باید نظر مخاطبان را جلب کنند، در همان لحظه باید به قوانین و مقررات سازمان صدا و سیما نیز پایبند باشند

    - توانایی انجام همزمان چندین کار

    - حافظه خوب برای ارائه متن هایی که از قبل آنها را حفظ کرده است

    - توانایی انجام تیمی

    - های کلامی عالی

      

    آینده شغلی، و فرصت های و تلویزیون

    بیشتر فرصت های شغلی موجود در این حوزه به صورت مستقل و قراردادی است که زمان آن می تواند از یک روز تا چند هفته یا چند ماه باشد. البته در و ایران که کمتر جنبه رقابتی دارد ( به دلیل دولتی بودن آن ) مجریان به صورت بلند مدت همکاری کرده و در آن هستند و تنها

    ممکن است برنامه آنها تغییر یابد. اما به طور کلی در دنیا رقابت در حوزه و نسبتا شدید است.
     
    یک توانمند و موفق، باید بتواند برنامه های مختلف را اجرا کند و حداکثر مخاطب را جذب نماید. همچنین می تواند وارد شغل های دیگر مانند بازیگری و یا نویسندگی شود. در صورت کسب تجربه لازم نیز می توانید وارد شغل تولید و تهیه کنندگی شود.  البته برخی از مجریان ( به خصوص

    مجریان تلویزیونی) به دلیل شناخته شدن بودن نزد عموم مردم، به عنوان مسئول اجرای برخی همایش ها، کنفرانس ها و یا جشن ها نیز انتخاب می شوند.

     

    شغل گری در ایران با مسایل و مشکلاتی روبرو است که برخی از آنها عبارتند از :

    - نبود رشته آکادمیک فراگیر در ایران در رشته گری و گویندگی

    - بسیاری از مجریان در بر اساس رابطه نه و تخصص

     
    وضعیت این شغل در برخی کشورهای جهان

    آمریکا – پیش بینی ها نشان می دهد میزان بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰، رشد ۷ درصدی خواهد داشت. در حالی که متوسط این رشد برای همه مشاغل ۱۴ درصد می باشد.

    استرالیا – در بازه زمانی ۵ سال گذشته میزان رشد ۳۳.۶ درصدی داشته است. در حالی که این عدد برای متوسط مشاغل ۷.۸ درصد بوده است. پیش بینی می شود در سال های آتی رشد متوسطی در میزان این شغل باشد.

     

    درآمد و تلویزیون

    نکته قابل توجه اینکه مجریان تنها یک راه ندارد و  خیلی از آنها بخش مهم و قابل توجه خود را از اجرای برنامه در خارج از و بدست می آوردند مثل گری و گویندگی در سمینارها، همایش ها، جشن ها و میهمانی ها.

     

    درآمد گری در برخی از کشورهای جهان عبارتند از :

    آمریکا – متوسط سالانه های و در سال ۲۰۱۳، ۴۰.۰۰۰ دلار می باشد.

    استرالیا – متوسط سالیانه های و در سال ۲۰۱۳، معادل  ۴۰.۵۰۰  دلار آمریکا می باشد.

    انگلستان – بر مبنای قراردادهایی که با کارفرما می بندند، متفاوتی دارند. مجریانی که به صورت مستقل می کنند، میزان آنها متغیر است.

    کانادا - متوسط سالیانه های و در سال ۲۰۱۳، معادل ۴۴.۵۰۰ دلار آمریکا می باشد. 

     

کانال تلگرام کاران

تلگرام کاران

https://telegram.me/karanir

به کانال رسمی کاران در تلگرام بپیوندید.