معرفی شغل اپراتور تلفن

تعداد بازدید: ۲۵۲
  • معرفی شغل اپراتور تلفن

    شرح کلی شغل

    اطلاع رسانی به کمک دفترچه های راهنمای تلفن براساس حروف الفبا و یا مشخصات جغرافیایی.کمک به مشتریان با درخواست های خاص مانند پرداخت هزینه مکالمه توسط شخص سوم و یا استرداد هزینه ها در صورتی که ارتباط ها اشتباه بوده و یا مخدوش بوده باشند.ممکن است برقراری تماس تلفنی در تماسهای اضطراری و کمک به کودکان یا افراد داری معلولیتهای جسمانی را نیز شامل شود.

    عناوین شغلی مشابه و مرتبط

    اپراتور

    دستیار اپراتور دفتر راهنمای تلفن

    اپراتور تلفن

    دستیار خدمات مشتری

    کارشناس اطلاعات

    اپراتور از راه دور

    اپراتور ارتباطات از راه دور

    وظایف

    کمک کردن به مشتریان که درخواست های خاص مربوط به پرداخت هزینه دارند.

    استفاده از جداول برای تعیین هزینه های مربوط به تماس های هزینه دار یا تماس هایی که نیاز به انداختن سکه دارند.

    گوش کردن به تقاضاهای مشتری و پاسخگویی به آنها از روی دفترچه های راهنمای تنظیم شده به ترتیب حروف الفبا و یا مشخصات جغرافیایی.

    بررسی سیستم های مخابراتی خودکار برای ارتباط دادن تماس ها و مداخله برای تماس گیرندگانی که به کمک نیاز دارند.

    تشخیص سیگنال های بردهای مدار و شماره گیری یا فشردن کلید ها برای برقراری ارتباط.

    کمک ویژه به اشخاصی که نمی توانند شماره بگیرند و یا شرایط اضطراری دارند.

    به کار انداختن بردهای مدار و سیستم های تلفنی برای پیشبرد و تکمیل ارتباطات شامل تماس های محلی ،ارتباط های راه دور ،تلفن های کارتی ،موبایل یا تماسهای اضطراری.

    انجام وظایف دفتری مانند تایپ،مرتب کردن نامه های پستی و غلط گیری.

    محاسبه هزینه برای تماس هایی مانند تلفن های راه دور.

    پیشنهاد و کنترل دیکته لغات ،فهرست ها و سایر اطلاعات لازم برای مشتریانی که اطلاعات کافی ندارند.

    دانش

    کامپیوتر و الکترونیک : برخورداری از دانش بردهای مدار، پردازشگرها،تراشه ها ،ابزار الکترونیکی ،سخت افزارها و نرم افزارهای کامپیوتری شامل کاربرد آنها و برنامه نویسی ؛

    ارایه خدمات به اشخاص و مشتریان : برخورداری از دانش اصول و مراحل ارایه خدمات به افراد و مشتریان شامل ارزیابی نیازهای مشتری ،اعمال استاندارهای کیفیتی برای خدمات و ارزیابی میزان رضایت مشتری؛

    زبان فارسی : برخورداری از دانش ساختار و محتوای زبان فارسی شامل دیکته ،معنی لغات ،دستور زبان و شیوه نگارش؛

    ارتباط راه دور : برخورداری از دانش انتقال ،پخش برنامه ،تعویض کانال ،راه اندازی و کنترل سیستم های ارتباط از راه دور؛

    مهارتها

    شنیدن فعال : توجه کامل به سخنان دیگران و درک نکات آنها ،پرسیدن سوال های مناسب در فرصت های مناسب و قطع نکردن سخنان دیگران ؛

    کنترل و عملکرد : کنترل عملکرد ابزار یا سیستم ها ؛

    فهم و درک مطلب نوشته شده : درک جملات و پارگراف های اسناد مرتبط با کار ؛

    شیوه ارایه خدمات : جستجوی فعالانه برای یافتن راه های کمک به مردم ؛

    صحبت کردن : گفتگو با دیگران برای تبادل موثر اطلاعات ؛

    توانائیها

    حساسیت شنیداری: توانایی تمرکز بر یک منبع صدا در حضور صداهای مزاحم؛

    دقیق بینی : توانایی مشاهده جزییات از فاصله ای نزدیک ؛

    درک شفاهی : توانایی گوش دادن و درک مطالب و عقاید دیگران ؛

    بیان شفاهی : توانایی برقراری ارتباط شفاهی با دیگران طوری که مخاطب مطالب را درک کند ؛

    شیوایی بیان : توانایی بیان روشن و قابل فهم مطالب ؛

    بازشناسی گفتار : توانایی شناسایی و بازشناسی گفتار شخص دیگر ؛

    درک مطلب نگاشته شده : توانایی خواندن و درک مطالب نوشتاری ؛

    فعالیت های کاری

    کمک کردن و اهمیت دادن به دیگران : فراهم نمودن کمک به افراد ؛ توجه پزشکی و حمایت عاطفی یا سایر مراقبت های شخصی مانند کمک به همکاران ، مشتریان یا بیماران ؛

    ارتباط با افراد خارج از سازمان : ارتباط با افراد خارج از سازمان ، معرفی سازمان به مشتریان ، عموم ، دولت وسایر منابع خارجی. این اطلاعات می توانند به صورت رو در رو، کتبا ، با تلفن و یا پست الکترونیک تبادل شوند ؛

    نظارت بر دستگاهها و فرآیند ها : استفاده از مکانیزم های کنترل شده یا فعالیت مستقیم بدنی برای به کار انداختن ماشین ها یا فرآیندها (این ماشین ها شامل کامپیوتر و وسایل نقلیه نمی شوند)؛

    کسب اطلاعات : مشاهده ،دریافت و یا کسب اطلاعات از کلیه منابع مرتبط؛

    جابجا کردن و حرکت دادن اجسام : استفاده از بازوها برای کنترل ، نصب ، جابجا کردن و حرکت دادن اجسام و نگهداری از آنها ؛

    مشخص کردن اشیاء اعمال و وقایع : تشخیص اطلاعات مختلف با دسته بندی ، تخمین و درک شباهت ها و تفاوت های آنها و کشف تغییرات شرایط و موقعیت ها؛

    کار با کامپیوتر: استفاده از کامپیوتر و سیستم های کامپیوتری (سخت افزار و نرم افزار ) برای برنامه نویسی ؛وارد کردن داده یا پردازش اطلاعات ؛

     روابط مستقیم با مردم :کار کردن برای مردم و یا داشتن ارتباط مستقیم با آنها شامل ارایه خدمات به مشتریان در رستوران ها یا مغازه ها و پذیرایی از میهمانان و مشتریان ؛

    پردازش اطلاعات :جمع آوری، کد گذاری ، طبقه بندی ،محاسبه ،جدول بندی ، بازبینی و اصلاح اطلاعات و دادها ؛

    حیطه کاری

    حیطه کاری شماره 2 : به مقداری آمادگی شغلی نیاز دارد.

    تجربه کلی : برای این مشاغل مقداری مهارت ، دانش یا تجربه شغلی قبلی ممکن است مفید باشد. برای مثال ،یک تحصیلدار امکان دارد از داشتن تجربه کار مستقیم با مردم بهره گیرد اما شخص بدون داشتن چنین تجربه ای هم با کمی سختی می تواند یک تحصیلدار شود.

    کارآموزی: برای این مشاغل افراد به چند ماه تا یکسال کار با افراد با تجربه نیاز دارد .

    مثال هایی از این حیطه کاری : مشاغل در این حیطه به استفاده از دانش و مهارت های فرد برای کمک به دیگران سروکار دارند. مانند آتش نشان ها ،نمایندگان خدمات مشتری ،تکنسین داروخانه ها ،فروشندگان و تحصیلداران.

    میزان آمادگی خاص شغلی : بین 4تا 6 (مدت زمان یادگیری نحوه انجام کار در مدت 3 ماه تا کمتر از 4 سال)

    تحصیلات : این مشاغل معمولا به دپیلم دبیرستان و احتمالا به مقداری کارآموزی و گذراندن دوره های مرتبط با شغل نیاز دارند.در برخی موارد ،به دانشنامه یا مدرک کارشناسی نیاز است.

    علائق

    قاعده گرایانه : مشاغل قراردادی غالبا درگیر با پیروی از قواعد و روال کاری اند.این مشاغل بیش از عقاید با داده ها و جزییات سر و کار دارند.افراد معمولا موظف اند از دستورهای خاصی پیروی کنند؛

    واقع گرایانه : مشاغل واقع گرایانه غالبا درگیر با فعالیت های کاری هستند که شامل ارائه راه حل ها و حل عملی مسایل می شوند. این فعالیت ها معمولا با گیاهان ،جانوران،مواد و ابزار حقیقی مانند چوب ،ابزار وماشین آلات سر و کار دارند.بسیاری از این مشاغل نیازمند کار در فضای باز بوده و سر و کار چندانی با کاغذ،و ارتباط نزدیک با دیگران ندارند؛

    اجتماعی : مشاغل اجتماعی غالبا درگیر با کار ، برقراری ارتباط ، و آموزش به دیگران هستند.اینگونه مشاغل غالبا کمک و ارایه خدمات به افراد را در برمی گیرند ؛

    ارزشهای کاری 

    ارتباطات : مشاغلی که بر آورده کننده این ارزش کاری هستند. به کارمندان اجازه ی ارایه خدمات به دیگران و کار با همکاران در محیطی دوستانه و غیر رقابتی را می دهند.نیازهای متقابل شامل همکاران ،ارزش های اخلاقی و خدمات اجتماعی است .

    پشتیبانی : مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند ارایه دهنده حمایت مدیریتی به عنوان پشتیبانی برای کارمندان هستند. نیازهای متقابل شامل سیاست های شرکت ،روابط انسانی و فنی در ارتباط با نظارت می باشند.

    شیوه های کاری  

    پیشرفت گرایی: ایجاد و حفظ روشهایی برای دستیابی به اهداف چالش انگیز شخصی و تلاش برای کسب مهارت در وظایف ؛

     سازگاری / انعطاف پذیری : قابلیت تطابق با شرایط مختلف کاری؛

    توجه به جزییات : دقت و توجه به جزییات و دقیق بودن در حین کار ؛

    توجه به دیگران : همدردی و توجه به نیازها و احساسات و یاری کردن دیگران؛

    همکاری : ایجاد روابط پسندیده با دیگران و داشتن رفتاری مناسب؛

    قابل اعتماد بودن :قابل اعتماد بودن، مسئولیت پذیری و پیروی از دستورها؛

    استقلال : انجام وظایف فرد بدون نیاز به سرپرستی دائم و اتکا به خود برای انجام کارها؛

    درستکاری : درستی و صداقت؛

    خویشتن داری : حفظ آرامش ،کنترل احساسات و خشم و پرهیز از رفتارهای نسنجیده و تهاجمی در هر شرایطی؛

    تحمل فشار روحی : انتقاد پذیری و تحمل شرایط دشوار؛

     

     

     

     

     

کانال تلگرام کاران

تلگرام کاران

https://telegram.me/karanir

به کانال رسمی کاران در تلگرام بپیوندید.