معرفی شغل مدیر بازریابی

تعداد بازدید: ۲۰۰
  • معرفی شغل مدیر بازریابی

    کار بازاریابی

    برای رسیدن به این پست باید مدتی به عنوان کنید. به عنوان باید بهترین راه برای ترویج محصولات و خدمات کارفرما یا شرکت خود را برنامه ریزی کنید. مستلزم داشتن های خاصی است و به ویژه باید های مدیریتی برای هدایت و انگیزش تیم های کاری و تحمل فشار کاری زیاد را داشته باشید.

    در ایران در سال های اخیر نقش با دیگر از جمله ویزیتورها اشتباه گرفته می شود.  آنچه در روزنامه ها و نشریات تحت عنوان بازاریاب چاپ می کنند در واقع همان است که باید با مراجعه به خریداران احتمالی یا تماس تلفنی با آنها نسبت به معرفی محصول یا خدمات شرکت کارفرما اقدام کرده و پس از جلب نظر وی محصول خود را به آنها بفروشد. لازم به ذکر است که این نوع از فروش (ویزیتوری) تنها برای برخی از محصولات کاربرد دارد و در تمام صنایع و شرکت ها مرسوم نیست.

    از سوی دیگر با فروشندگی نیز متفاوت است و در شرکت های بزرگ معمولا واحد از واحد فروش نیز مجزا می باشند. به عبارت بهتر تیم به بررسی و جمع آوری اطلاعات بازار از طرق مختلف پرداخته و بر اساس تحلیل های بدست آمده اقدام به طراحی سیاست های تبلیغاتی، طراحی محصول، نحوه توزیع و … می کند و به مدیرعامل در این حوزه مشورت ارائه می دهد. در صورتی که تیم فروش بر اساس سیاست های تنظیم شده در بخش نسبت به برقراری ارتباط با مشتریان، برگزاری جلسات مذاکره فروش، ارائه پیشنهاد قیمت و در نهایت انعقاد قرارداد اقدام می نماید.

     

    ساعت و محل بازاریابی

    ساعت کاری شما به صورت تمام وقت است. محل شما معمولا در دفاتر کاری بوده ولی گاهی برای ملاقات با مشتریان و یا شرکت در سمینارها و نمایشگاه ها باید به سفر کاری بروید.

     

    مسئولیت ها و وظایف بازاریابی

    - تحقیق روی بازار، تمایلات مشتریان و رقبا – به منظور شفاف شدن نیاز بازار و تدوین استراتژی های شرکت برای تولید، توزیع و فروش محصولات خود

    - تهیه کلیپ های برای فرستادن به روزنامه ها، مجلات، تلویزیون یا رادیو

    - تهیه پوستر، بروشور و آگهی برای محصولات یا خدمات – به منظور استفاده تیم فروش از آنها در هنگام مذاکرات فروش

    - نگهداری از بانک اطلاعاتی مشتریان –  به منظور بررسی مداوم آنها و اخذ گزارشات و تحلیل های مختلف از مشتریان و ارائه به مدیریت شرکت

    - پیدا کردن اسپانسر – برای تولید محصولات یا خدمات جدید به منظور کاهش هزینه های تولید از طریق تأمین بخشی از هزینه های آن از طریق اسپانسرها

    - برگزاری نمایشگاه ها و گردهمایی ها- به منظور معرفی محصولات و خدمات جدید ارائه شده به بازار و یا بدست آوردن بازار و مشتریان جدید برای محصولات قبلی

    - گزارش روند به مدیران مربوطه – این گزارش ها عموما بنا بر نظر یا عامل تهیه می شود.

    - ارتباط با مشتریان، تامین کنندگان و رسانه ها –  به منظور ایجاد بازار بیشتر برای فروش محصولات و خدمات شرکت

     

    مسئولیت ها و وظایف بازاریابی

    - تحقیق و تحلیل روند بازار – به منظور شفاف شدن نیاز بازار و تدوین استراتژی های شرکت برای تولید، توزیع و فروش محصولات خود

    - شناسایی بازارهای هدف و بهترین راه های دستیابی به آنها

    - تدوین استراتژی های – به منظور ارائه به مدیرعامل و هیأت مدیره شرکت برای تصویب و اجرا

    - برنامه ریزی و مدیریت بودجه – یعنی پیش بینی هزینه های و تخمین درآمدهای ناشی از اقدامات برای شرکت

    - نظارت بر تهیه پوسترها، بروشورها و وب سایت ها

    - شرکت در نمایشگاه های تجاری، کنفرانس ها و جلسات فروش

    - نظارت و کنترل بر اثربخشی استراتژی ها – با توجه به اینکه بسیاری از کارهای جدید و خلاقانه است و برای اولین بار انجام می شود، نیاز است مرتبا از میزان بازدهی و تأثیر گذاری آنها کسب اطلاع شود تا در صورت نیاز، آن استراتژی اصلاح شده یا متوقت شود.

     

    شخصیت شناسی بازاریابی

    اگر به برقراری ارتباط علاقه داشته و های سازماندهی و خلاقیت دارید، این برای شما مناسب است. به عنوان باید به ترویج محصولات یا خدمات کارفرمای خود و افزایش آگاهی مشتریانتان بپردازید. برای این نیاز به راه های خلاقانه برقراری ارتباط با مشتریان از طریق روش هایی مانند تلویزیون، رادیو، روزنامه، ایمیل، پیام کوتاه و …دارید.
     
    در این باید تیمی خوب، اعتماد به نفس بالا و شم تجاری قوی داشته باشید. اما باید بدانید در یک انتخاب صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و … برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشد. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند.

    به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این موفق می شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی ای که برای این معرفی می شوند، عموما این کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند.

    شخصیت های مناسب این بر اساس شخصیت شناسی MBTI 

    ENFJ این تیپ شخصیتی در برقراری ارتباط بسیار متبحرند. به سرعت روابط خوبی با مشتریان یا مراجعان برقرار کرده و معمولا کلام را بر نوشته ترجیح می دهند. 

    INFJ این تیپ شخصیتی عموما رابطه خوبی با حوزه بازرگانی و تجارت ندارد ولی در برخی از زمینه ها از جمله ایده ها و خدمات (نه کالا) می توانند موفق باشند.

    ENFP  این تیپ شخصیتی دارای دید بلندمدت بوده و اثرات احتمالی برنامه ها و ایده های مختلف روی دیگران را براحتی می تواند ارزیابی کند. او نیاز دیگران را به خوبی درک و در برنامه های خود لحاظ می کند. او عاشق یافتن راه های خلاق بوده و از دنیای متغیر و چالشی و لذت می برد. 

    ENTJ این تیپ شخصیتی از دنیای تجارت و بازرگانی لذت برده و می خواهد در موقعیت اقتدار و رهبری باشد. او دارای اندیشه های بلند مدت برای برنامه ریزی می باشد و دوست دارد با افراد مستقل و نتیجه گرا (که کمتر نیاز به سرپرستی مستقیم دارند) کند. همچنین این فرد توان تاثیرگذاری خوبی بر دیگران دارد.

    ENTP این تیپ شخصیتی دوست دارد با سایر اشخاص خلاق درگیر و همکار باشد. او از دنیای متغیر و در حال تحول و لذت می برد و از های ارتباطی خوب خود در کارش بهره فراوان می گیرد.


    تحصیلات لازم برای بازاریابی 

    در صورتی که را یک کاملاً تخصصی در نظر بگیریم فارغ التحصیلان رشته های زیر در صورت ورود به این از پتانسیل بیشتری برای رشد و ارتقاء بهره مند خواهند بود :

    - مدیریت بازرگانی به ویژه گرایش بازاریابی

    - مدیریت مالی، صنعتی، دولتی، اجرایی

    - (دیپلم کاردانش)

    - و (کاردانی دانشگاه جامع علمی و کاربردی)

     

    مهارت و دانش مورد نیاز

    - های ارتباطی عالی –  به منظور ارتباط با ذی نفعان، مشتریان و مدیران شرکت های و …

    - های گفتاری و نوشتاری خوب –  به منظور برقراری ارتباط مناسب با طرف مقابل و تهیه گزارش های مناسب در این حوزه جهت ارائه به مدیریت ارشد سازمان

    - های برنامه ریزی و سازماندهی –  به منظور هدایت تیم (مدیر بازاریابی) و انسجام بخشیدن به تحلیل ها و گزارش های بدست آمده از بازار (کارشناس بازاریابی)

    - تیمی – چون معمولا واحدهای که در شرکت های بزرگ شکل می گیرد ترکیبی از افراد مختلف است که با یکدیگر می کنند و نیاز است برای موفقیت کارشان همکاری مناسب داشته باشند

    - انگیزه و اشتیاق – زیرا در همانند فروش، فرد از آینده فعالیت خود اطلاع کاملی در اختیار ندارد و ممکن است اقدامات وی به توسعه بازار، افزایش تقاضا و فروش بیشتر منجر شود یا خیر. به همین دلیل نیاز است فرد شاغل دارای اشتیاق و انگیزه بالا برای انجام خود باشد تا احتمال موفقیت وی در فعالیت هایش افزایش یابد

    - تحمل فشار کاری زیاد – مخصوصا در زمان هایی که فروش واقعی از بودجه فروش کمتر است و شرایط اقتصادی نامطلوب باشد

    - اعتماد به نفس –  به منظور تأثیر گذاری بر طرف های مقابل و پیشبرد استراتژی های و فروش

    - دقت و توجه به جزئیات –  زیرا عدم دقت و توجه به جزئیات از طرف یا ممکن است یک برنامه یا استراتژی را با شکست روبرو کند

    - شم تجاری – به منظور شناخت دقیق از بازار و شکار فرصت های بوجود آمده در بازار

    - خلاقیت –  به منظور تدوین و ارائه برنامه های خلاقانه و جدید و تأثیرگذاری بیشتر بر مخاطبان بازار هدف  

     

    وضعیت و / بازاریابی

    کارشناسان یا مدیران می توانند در بخش و همه سازمان ها و شرکت های دولتی و به ویژه شرکت های خصوصی مشغول به شوند. به دلیل تخصصی تر شدن فعالیت های فروش و در کشور در سال های اخیر و پیش بینی ادامه این روند در سال های آتی پیش بینی می شود میزان در این از رشد بالایی نسبت به سایر برخوردار باشد. 

     

    وضعیت  و در برخی از کشورهای جهان

    آمریکا - پیش بینی می شود میزان مدیران در بین سال های۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰، ۱۴ درصد رشد داشته باشد یعنی مساوی با رشد میانگین در این کشور.

    استرالیا - میزان مدیران در ۵ سال گذشته رشد ۳۴.۵ درصدی و کارشناسان رشد ۵.۴درصدی داشته است و رشد زیادی در میزان برای هر دو گروه در سال های آتی پیش بینی شده است.
     

    حقوق و بازاریابی

    بازاریابی از آن جمله مشاغلی است که تخصص و فرد نقش بسیار تعیین کننده ای در میزان وی دارد. در جدیدترین پژوهش صورت گرفته در اواخر سال ۱۳۹3 توسط تعدادی از متخصصان شغلی کشور، گروه های مختلف شغلی از نظر درآمدی مورد بررسی قرار گرفته اند. بر این اساس متوسط حقوق و کارشناس/ در سمت های مختلف شغلی و در رده های مختلف سازمانی (کارشناس، سرپرست و مدیر) استخراج شده است. برخی از سمت هایی که در این پژوهش برای کارشناس/ در نظر گرفته شده اند شامل بازاریابی، تبلیغات، کارشناس محصول، سرپرست بازاریابی، بازرگانی، و … می باشند که یک کارشناس/ می تواند در هر یک از آنها شده و فعالیت نماید.

    برای کارشناس/ در هر سمت  و در هر رده سازمانی حداقل، حداکثر و متوسط ماهیانه ذکر شده است. به عنوان مثال مدیر بازاریابی که در سمت سرپرست در رده سرپرست می کند، در اواخر سال ۱۳۹3، حداقل 8۰۰۰۰۰ تومان، حداکثر 40۰۰۰۰۰ تومان و متوسط ماهیانه 15۰۰۰۰۰ تومان را داشته است. 


    همچنین از آنجا که تجربه و سابقه کاری یکی از عوامل موثر در تعیین حقوق و هر فردی از جمله کارشناس/ می باشد، در بخش دیگری از این پژوهش، کارشناس/ از نظر سابقه کاری در رده های مختلف سازمانی مورد بررسی قرار گرفته است. همان طور که در تصویر زیر مشخص است در هر رده سازمانی با افزایش سابقه کاری، و حقوق کارشناس/ نیز افزایش می یابد. 

    توجه داشته باشید که تحقیق بالا روی شاغلانی که در شرکت یا سازمانی (اعم از دولتی یا خصوصی) می باشند، صورت گرفته است. در مورد افرادی که کارآفرین هستند و مستقلی در حوزه تخصصی شان، راه اندازی کرده اند، شرایط متفاوت است و آنها با توجه به میزان فعالیت، تخصص، تلاش و پشتکارشان، درآمدهای متفاوتی دارند.

     

    درآمد این در برخی از کشورهای جهان 

    آمریکا - متوسط سالیانه مدیران در سال ۲۰۱۰، ۱۱۲.۸۰۰ دلار (برای همه ۳۳.۸۴۰ دلار ) و مطابق با آخرین آمارها در سال ۲۰۱۳، ۱۱۹.۵۰۰ دلار بوده است.

    استرالیا - متوسط سالیانه مدیران ۷۷.۵۰۰ دلار و کارشناسان ۶۶.۵۰۰ دلار (قبل از کسر مالیات) می باشد.

    انگلستان - متوسط سالیانه برای افراد تازه بین ۲۷.۵۰۰ تا ۳۳.۵۰۰ دلار، برای افراد با تجربه بین ۳۸.۰۰۰ تا ۶۱.۰۰۰ دلار بوده و متوسط سالیانه مدیران ۷۶.۰۰۰ دلار یا بیشتر می باشد.
     

کانال تلگرام کاران

تلگرام کاران

https://telegram.me/karanir

به کانال رسمی کاران در تلگرام بپیوندید.