معرفی شغل مسئول تدارکات

تعداد بازدید: ۷۳۴
  • معرفی شغل مسئول تدارکات

    شرح کلی شغل

    تحلیل و هماهنگ کردن عملیات تدارکات یک شرکت یا سازمان.مسئولیت چرخه کامل زندگی یک محصول،شامل دریافت ، و تخصیص داخلی ، و دسترسی نهایی منابع.

    عناوین شغلی مشابه و مرتبط

    کارشناس مدیریت تدارکات

    مهندس تدارکات

    مدیر حمایت از تدارکات هماهنگ یافته

    مامور تدارکات

    تحلیلگر تدارکات

    مهندس سیستم تدارکات

    مدیر تدارکات

    رهبر تیم تدارکات

    طرح ریز تولید

    وظایف

    حفظ و توسعه روابط تجارتی مثبت با کارکنان کلیدی بخش رسیدگی به مشتریان یا بخش مرتبط با فعالیت تدارکاتی.

    درک نیازهای مشتریان و اقدام برای اطمینان از برآورده شدن این نیازها.

    کنترل دسترسی و تخصیص مستقیم مواد ، تدارکات و محصولات تکمیل شده.

    در مواقع لازم همکاری با بخش های دیگر برای نیازهای مشتریان ، استفاده از فرصت های فروش یا به حداقل رساندن تاثیرات منفی کمبودها بر تجارت.

    حفظ و کنترل مواد اختصاصی.

    بازنگری عملکرد تدارکاتی با مشتریان با توجه به اهداف ، معیارها و توافق نامه های خدماتی.

    توسعه و بکارگیری ابزار مدیریت فنی پروژه مثل برنامه ها ، طرح ها و ماتریکس های مسئولیت و مطابقت.

    هدایت فعالیت های گروه ، اولویت دادن به وظایف ، برنامه ریزی و دنبال کردن تکالیف کاری، راهنمایی و اطمینان از قابلیت دسترسی به منابع .

    گزارش طرح های پروژه ، پیشرفت ها و نتایج آن.

    هدایت و پشتیبانی از و تحلیل منابع داده های فنی لازم برای توسعه محصولات.

    ابزار به کار رفته

    کامپیوتر رومیزی

    درایو رسانه ای جدا شو با حجم بالا

    پروژکتور با نمایشگر کریستال مایع

    کامپیوتر نوت بوک

    کامپیوتر شخصی

    تکنولوژی به کار رفته

    نرم افزار طراحی منابع مالی

    نرم افزار مدیریت مالی

    نرم افزار طراحی تدارکات و تهیه مواد مورد نیاز

    نرم افزار تدارکات

     نرم افزار مدیریت پروژه

     دانش

    امور اجرایی و مدیریت:برخورداری از دانش اصول مدیریت و کار در ارتباط با برنامه ریزی های راهبردی، تخصیص منابع، الگودهی به منابع انسانی ، فن رهبری، شیوه های تولید و ایجاد هماهنگی بین افراد و منابع موجود؛

    امور دفتری: برخورداری از دانش رویه ها و سیستم های اداری و دفتری مانند پردازش واژه ، مدیریت اسناد و سوابق، تند نویسی، نسخه برداری، طراحی فرم ها و دیگر روش های دفتری و اصطلاحات آنها؛

    کامپیوتر و الکترونیک: برخورداری از دانش بردهای مدار، پردازشگرها،تراشه ها ،ابزار الکترونیکی ،سخت افزارها و نرم افزارهای کامپیوتری شامل کاربرد آنها و برنامه نویسی ؛

    ارایه خدمات به اشخاص و مشتریان: برخورداری از دانش اصول و مراحل ارایه خدمات به افراد و مشتریان شامل ارزیابی نیازهای مشتری، اعمال استانداردهای کیفیتی برای خدمات و ارزیابی میزان رضایت مشتری؛

    تعلیم و تربیت و آموزش: برخورداری از دانش اصول و شیوه های برنامه های آموزشی و طرح های درسی و آموزشی برای افراد و گروه های متفاوت و ارزیابی نتایج تعلیمات؛

    زبان فارسی: برخورداری از دانش ساختار و محتوای زبان فارسی شامل دیکته، معنی لغات، دستور زبان و شیوه نگارش؛

    تولید و پردازش : برخورداری از دانش مواد خام، فرآیندهای تولید، کنترل کیفیت، هزینه ها و سایر تکنیک ها جهت افزایش تولید کارآمد و کالاها؛

    ایمنی و امنیت عمومی : برخورداری از دانش ابزار مربوط ، سیاست ها ، فرآیندها و راهبردهای ایجاد امنیت محلی، ایالتی و ملی برای حفاظت از افراد، اطلاعات، دارایی ها و شرکت ها؛

    حمل و نقل: برخورداری از دانش اصول و شیوه های جابجایی افراد و اشیا از راه های هوایی، دریایی، جاده ای و یا ریلی به همراه شناخت هزینه ها و مزایای هر یک؛

    مهارتها

    یادگیری فعال: درک مفاهیم اطلاعات تازه و استفاده از آنها برای رفع مشکلات کنونی و آتی و تصمیم گیری درباره آنها؛

    شنیدن فعال: توجه کامل به سخنان دیگران و درک نکات آنها، پرسیدن سوال های مناسب در فرصت های مناسب و قطع نکردن سخنان دیگران؛

    هماهنگی: هماهنگ کردن فعالیت خود با دیگران؛

    تفکر انتقادی : استفاده از دلیل و منطق برای ارایه نقاط قوت و ضعف راه حل های پیشنهادی ،نتایج،مسایل ،مشکلات و رویکردهای مختلف شان ؛

    قضاوت و تصمیم گیری: در نظر گرفتن هزینه ها و مزایای عملکردهای متفاوت و انتخاب بهترین آنها؛

    فهم و درک مطلب نوشته شده: درک جملات و پاراگراف های اسناد مرتبط با کار؛

    شیوه ارایه خدمات: جستجوی فعالانه برای یافتن راه های کمک به مردم؛

    مدیریت زمان: تنظیم زمان فعالیت های خود و دیگران؛

    نوشتن: برقراری ارتباط نوشتاری با دیگران برای برآورده شدن نیازهای آنها

    توانائیها

    استدلال قیاسی :توانایی استفاده از قوانین کلی برای مسایل خاص به منظور ارایه پاسخ های معقول ؛

    استدلال استقرایی :توانایی ترکیب اطلاعات برای ایجاد قوانین کلی یا به دست آمدن نتایج (شامل یافتن روابط بین وقایع به ظاهر بی ربط )؛

    نظام بندی اطلاعات: توانایی مرتب کردن اطلاعات یا عملیات طبق یک قانون یا قوانین خاص ( اعداد، حروف، واژه ها ، تصاویر و یا عملیات ریاضی )؛

    دقیق بینی: توانایی مشاهده جزییات از فاصله ای نزدیک؛

    درک شفاهی : توانایی گوش دادن و درک مطالب و عقاید دیگران ؛

    بیان شفاهی :توانایی برقراری ارتباط شفاهی با دیگران طوری که مخاطب مطالب را درک کند ؛

    درک سریع مشکلات و موانع موجود: توانایی درک مشکلات و یا پیش بینی آنها.(این قابلیت فقط به مشکلات ،نه برطرف کردن آنها ،محدود می شود)؛

    شیوایی بیان:توانایی بیان روشن و قابل فهم مطالب؛

    بازشناسی گفتار : توانایی و بازشناسی گفتار شخص دیگر ؛

    درک مطلب نگاشته شده : توانایی خواندن و درک مطالب نوشتاری ؛

    فعالیت های کاری

    تحلیل دادها و اطلاعات : تشخیص و کشف دلایل ،حقایق و اصول زیربنای مطالب توسط تقسیم آنها به بخش های جداگانه؛

    ارتباط با افراد خارج از سازمان: ارتباط با افراد خارج از سازمان، معرفی سازمان به مشتریان، عموم ، دولت و سایر منابع خارجی. این اطلاعات می توانند به صورت رو در رو ، کتبا ، با تلفن و یا پست الکترونیک تبادل شوند ؛

    برقراری ارتباط با روسا ، همکاران و زیر دستان: فراهم نمودن اطلاعات برای سرپرستان، همکاران و زیردستان با تلفن،نامه،پست الکترونیک و یا رو در رو؛

    ارزیابی اطلاعات برای تطابق آنها با استانداردها:استفاده از اطلاعات و قضاوت افراد مرتبط برای تعیین آنکه آیا وقایع و فرآیندها از قوانین،مقررات و استانداردها تبعیت می کنند؛

    مشخص کردن اشیاء اعمال و وقایع: تشخیص اطلاعات مختلف با دسته بندی، تخمین و درک شباهت ها و تفاوت های آنها و کشف تغییرات شرایط و موقعیت  ها؛

    کار با کامپیوتر: استفاده از کامپیوتر و سیستم های کامپیوتری (سخت افزار و نرم افزار) برای برنامه نویسی ؛وارد کردن داده یا پردازش اطلاعات ؛

    قضاوت درباره کیفیت کالا،خدمات و افراد:بررسی و ارزیابی ارزش،اهمیت یا کیفیت کالا و افراد؛

    تصمیم گیری و حل مشکلات: تحلیل اطلاعات و ارزیابی نتایج برای انتخاب بهترین راه حل برای حل مشکلات؛

    برنامه ریزی کار و فعالیت ها: زمان بندی وقایع، برنامه ها، فعالیت ها و کار دیگران

     

     حیطه کاری

    حیطه کاری شماره 4: نیاز به آمادگی قابل توجه ای دارد.

    تجربه کلی: برای این مشاغل به حداقل 2 تا 4 سال مهارت،دانش یا تجربه شغلی قبلی نیاز است. برای مثال، یک حسابدار، برای واجد شرایط بودن بایستی 4 سال تحصیلات دانشگاهی را کامل کرده و چندین سال تجربه حسابداری داشته باشد.

    کار آموزی: برای این مشاغل معمولا به چندین سال تجربه مرتبط با کار، تجربه حین کار و یا کارآموزی فنی و حرفه ای نیاز است.

    مثال های از این حیطه کاری: بسیاری از این مشاغل با  هماهنگی ، سرپرستی، مدیریت یا آموزش دیگران سر و کار دارند.مانند ، حسابداران ، مدیران منابع انسانی ، برنامه نویس های کامپیوتری ، معلمین ، شیمیدان ها و کار آگاهان پلیس.

    میزان آمادگی خاص شغلی: بین 7 تا 8 ( مدت زمان یادگیری نحوه انجام کار بین 4 تا بیش از 10 سال )

    تحصیلات: بیشتر مشاغل در این حیطه نیاز به مدرک کارشناسی دارند اما برخی از آن ها نیاز ندارند.

    علائق

    قاعده گرایانه : مشاغل قراردادی غالبا درگیر با پیروی از قواعد و روال کاری اند.این مشاغل بیش از عقاید با داده ها و جزییات سر و کار دارند. افراد معمولا موظف اند از دستورهای خاصی پیروی کنند؛

    متهورانه: مشاغل متهورانه غالبا درگیر با راه اندازی و انجام پروژه های مختلف هستند. این مشاغل می توانند با رهبری و هدایت افراد و اتخاذ تصمیمات متعدد همراه باشند. این مشاغل گاهی نیاز به خطر پذیری داشته و غالبا با کسب و کار سروکار دارند؛

    ارزشهای کاری

    پیشرفت: مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند دارای اهداف جهت دار بوده و به کارمندان اجازه استفاده از قوی ترین توانایی ها و احساس موفقیت را می دهند.نیازهای متقابل شامل بکارگیری توانایی و موفق شدن است.

    استقلال: مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند به کارمندان اجازه ی کار و تصمیم گیری مستقلانه را می دهند. نیازهای متقابل شامل مسئولیت پذیری و استقلال است.

    شخصیت : مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند ارایه دهنده ارتقای شغلی و قابلیت بالقوه برای مدیر شدن هستند.این مشاغل غالبا دارای وجهه اجتماعی خوبی بوده و نیازهای متقابل آنها شامل پیشرفت گرایی، اقتدار ، تصدیق و منزلت اجتماعی می باشند.

    شیوه های کاری

    سازگاری / انعطاف پذیری : قابلیت تطابق با شرایط مختلف کاری؛

    تفکر تحلیلی: تحلیل اطلاعات و به کار گیری منطق در برخورد با مسائل و موضوعات کاری؛

    توجه به جزییات: دقت و توجه به جزییات و دقیق بودن در حین کار ؛

    همکاری:ایجاد روابط پسندیده با دیگران و داشتن رفتاری مناسب؛

    قابل اعتماد بودن:قابل اعتماد بودن،مسئولیت پذیری و پیروی از دستورها؛

    درستکاری: درستی و صداقت؛

    پشتکار: پایداری و ثبات در رویارویی با مشکلات؛

    خویشتن داری: حفظ آرامش، کنترل احساسات و خشم و پرهیز از رفتارهای نسنجبده و تهاجمی در هر شرایطی ؛

    تحمل فشار روحی: انتقاد پذیری و تحمل شرایط دشوار

     

لینک کوتاه:
برچسب ها:
منبع:
کاریابی کاران
کانال تلگرام کاران

تلگرام کاران

https://telegram.me/karanir

به کانال رسمی کاران در تلگرام بپیوندید.