معرفی شغل ممیز مالیاتی

تعداد بازدید: ۳۳۷
  • معرفی شغل ممیز مالیاتی

    کار ممیز ( امور ) چیست؟

    کار ممیز ، بر رعایت و پرداخت میزان صحیح و قانونی از سوی ها و کسب و کارهاست. شما به عنوان بازرس یا امور (ممیز مالیاتی) برای اداره یا به عبارت بهتر سازمان امور می کنید.

    با توجه به اینکه در همه کشورهای دنیا معمولا ها و افراد علاقه چندانی به  پرداخت ندارند و قصد دارند به هر شکل ممکن از پرداخت آن امتناع ورزند، لذا ممیز از حساسیت بالای برخوردار است. این وضعیت وظیفه امور را به عنوان رسیدگی کننده به این موضوع سخت تر کرده و وی را ملزم می سازد از تمامی ظرفیت های قانونی و مهارتی خود در کنار تجربه اش در رسیدگی های گذشته برای انجام بهتر وظیفه اش استفاده نماید.

     

    محیط و ساعات فعالیت

    حوزه ممیز ( امور ) فعالیت های دولتی است و او به همین عنوان همیشه برای دولت می کند، مگر اینکه قصد داشته باشد از تخصص خود در حوزه دیگر مثل حسابداری، و یا به کسب و کارهای خصوصی استفاده کند. اگرچه به دلیل اینکه این متخصصین با تمامی و نکات مد نظر کارشناسان امور به خوبی آشنا هستند، می توانند مشاوران زبردستی برای ها قلمداد شوند.

    ساعت کاری امور معمولا به صورت تمام وقت است. یعنی در ساعات اداری دولتی فعالیت می کنند. این ساعت برای شهرهای بزرگ مثل تهران، اصفهان یا مشهد بیشتر است و در شهرهای کوچکتر، کمتر می باشد.  البته امکان انجام پاره وقت نیز در این وجود دارد که خارج از دستگاه دولتی و در های خصوصی در نقش های دیگر غیر از امور میسر است.

     محل بازرس معمولا در سازمان امور شهر و یا استان محل اقامت خود است ولی در عین حال برای رفتن نزد هایی که ممیزی و بررسی پرونده آنها را در دست دارند، باید به دفتر آنها مراجعه داشته باشند.

     

    مسئولیت ها و وظایف امور مالیاتی

    - بررسی حساب های ها به منظور تطبق اسناد و مدارک با و مقررات و جلوگیری از فرار مؤدیان

    - ملاقات با ها برای صحبت با مدیران و نمایندگان آنها جهت بررسی گزارش های آنها و رفع ابهامات احتمالی

    - بررسی تقلب های مشکوک

    - مذاکره برای حل و فصل اختلافات – در صورت درخواست بررسی مجدد مؤدی مالیاتی

    - نمایندگی اداره در دادگاه های تجدیدنظر در صورت ارجاع پرونده به دادگاه های صالحه در اثر شکایت مؤدی عدم قبول رآی اولیه در خصوص پرداخت مالیات

    - هدایت تیم مورد بررسی و اداری در صورت انجام عملیات بازرسی به صورت تیمی

    - ارتباط بین ها و اداره مالیات 

     

    شخصیت شناسی ممیز ( امور )

    در یک انتخاب صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و … برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشد. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند.

    به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این موفق می شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی ای که برای این معرفی می شوند، عموما این کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند.

    شخصیت شناسی ممیز ( امور ) بر اساس تست MBTI

     ESTJ این تیپ شخصیتی در جمع آوری، سازماندهی و تحلیل اطلاعات توانمندند. آنها همچنین علاقه مند به سبک کاری سازمان یافته هستند.

    ISTJ   این تیپ شخصیتی دوستدار شرایط کاری با ثبات است. او در نگهداری حساب هزینه ها و درآمدها تبحر زیادی داشته و اجازه نمی دهد اشتباهی صورت گیرد. 

    تحصیلات مورد نیاز و نحوه ورود به ممیز مالیاتی

    با توجه به تخصصی بودن این بهترین افراد برای ورود به ممیز یا امور افراد با مدارک تحصیلی زیر می باشند :

    - حسابداری

    - به ویژه گرایش مالی

    - اقتصاد

    - هرچند که بسته به تصمیم مدیران سازمان امور کشور و همچنین موضوعه  ممکن است افراد دیگری با تخصص های حتی غیرمرتبط این مشاغل را اشغال کرده باشند.  

     

    مهارت و دانش مورد نیاز

    - های ارتباطی نوشتاری و کلامی در سطح خوب به منظور ارتباط با افراد مختلف و توان ارائه گزارش های مربوطه به و سایر مراجع قانونی

    - بررسی و تحلیل اطلاعات به منظور کنترل کامل حساب مؤدیان مالیاتی

    - تصمیم گیری برای رفع موانع و ابهامات سر راه ممیزی اسناد و دفاتر مالی

    - آشنایی با کامپیوتر – زیرا بسیاری از ها در حال حاضر از نرم افزارهای رایانه ای برای ثبت و نگهداری و گزارشگری اطلاعات خود استفاده می کنند و بازرس آن باید با آن را داشته باشد.

    - استفاده منصفانه از به منظور انجام وظایف خود به درستی و مطابق با و مقررات جاری روز کشور

    - رویکرد خلاقانه در حل مشکلات – به منظور حل مسائل و مشکلات در زمان رسیدگی و جلوگیری از انتقال مشکلات به مراحل بعدی و مراتب بالاتر سازمانی

    - داشتن عزم و اراده راسخ – زیرا کارشناسان امور و بیمه در خیلی از اوقات با پیشنهاد رشوه برای کمتر گزارش دادن پرداختنی توسط مؤدیان مواجه می شوند و در صورتی که از اراده قوی جهت ایستادگی در رآی خود برخوردار نباشند، قانون به درستی و همراه با عدالت در جامعه اجرا نمی شود.

     

    وضعیت بازار و ممیز مالیاتی

    فارغ التحصیلان رشته های در صورت تمایل به ورود به حوزه ممیز ، معمولا در وزارت امور اقتصاد و و سازمان های تابعه به ویژه سازمان امور مشغول به می شوند و از آنجا که کشور با کاهش درآمدهای نفتی در سال های اخیر روبرو بوده است و با توجه به قصد دولت برای عدم اتکاء به این درآمدها در سال های آتی، لذا پیش بینی می شود تقاضای قابل توجهی برای ممیز از طریق بکارگیری فارغ التحصیلان رشته های مالی، و رشته های مرتبط برای در سازمان های مذکور وجود داشته باشد. 

     

    وضعیت ممیز در برخی کشورهای دیگر

    آمریکا – پیش بینی می شود در سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ میزان در این رشد متوسط کمی حدود ۷ درصد داشته باشد در حالی که متوسط این عدد برای همه مشاغل حدود ۱۴ درصد می باشد.
     

    میزان درآمد ممیز ( امور )

    میزان حقوق امور در ایران متناسب با حقوق سایر بخش دولتی است و از مربوطه در این زمینه همانند قانون خدمات کشوری پیروی می کند.


    درآمد امور در سایر کشورهای جهان

    آمریکا – میزان حقوق سالانه آنها ۴۹.۳۶۰ دلار (برای کل مشاغل ۳۳.۸۴۰ دلار ) در سال ۲۰۱۰ و مطابق با آخرین آمارها در سال ۲۰۱۳، ۵۰,۲۰۰ دلار بوده است.

    انگلستان – افراد تازه معمولا با حقوق سالانه حدود۳۸.۰۰۰ دلار شروع به می کنند. افراد با تجربه نیز حقوقی معادل ۶۷.۰۰۰ دلار دریافت می کنند.
     

کانال تلگرام کاران

تلگرام کاران

https://telegram.me/karanir

به کانال رسمی کاران در تلگرام بپیوندید.