معرفی شغل مهندس صنایع

تعداد بازدید: ۴۳۱
  • معرفی شغل مهندس صنایع

     

    طراحی، گسترش،آزمایش و ارزیابی سیستم های منسجم جهت اداره و مراحل تولید صنعتی شامل عوامل مربوط به کار انسانی، کیفیت، فهرست ها، جریان مواد و تدارکات، ارزیابی هزینه ها و هماهنگی تولید.

    عناوین شغلی مشابه و مرتبط

    مهندس تولید

    مهندس صنایع

    مهندس فرایند

    مهندس عملیات

    کارشناس تولید

    مهندس ابزار

    مهندس تولید

    وظایف

    تجزیه و تحلیل داده های و مشخصات تولید به منظور تعیین استانداردها و اهداف کیفی مربوط به تولیدات پایان یافته.

    گسترش روش های تولیدی، استانداردهای مربوط به بهره گیری از کار و سیستم های بررسی هزینه ها جهت ارتقای گروه های کاری موثر و بهره گیری از تسهیلات.

    پیشنهاد روش هایی برای گسترش بهره برداری از کارکنان، مواد و خدمات رفاهی.

    برنامه ریزی و ایجاد زنجیره عملکرد ها در ساخت و گردهم آوردن اجزا یا محصولات و ارتقای سطح بهره برداری مفید.

    بکارگیری روش های و انجام محاسبات ریاضی برای تعیین مراحل تولید، نیازهای خدمه و استانداردهای تولید.

    هماهنگ کردن اهداف کیفی با اقدامات انجام  شده به منظور حل مشکلات تولیدی، حداکثر کردن اعتبار محصول و حداقل کردن مخارج.

    مشاوره با فروشندگان، خدمه و کارکنان با اقدامات انجام شده به منظور حل مشکلات تولیدی، حداکثر کردن اعتبار محصول و حداقل کردن مخارج.

    مشاوره با فروشندگان، خدمه و کارکنان مدیریت در ارتباط با خرید، فرایند، ویژگی های ساخت و وضعیت پروژه.

    ایجاد طرحی از تجهیزات، مواد و فضای کار جهت روشن کردن حداکثر قابلیت آنها، با استفاده از ابزار و کامپیوتر.

    بررسی و جدول زمانبندی محصولات، مشخصات مهندسی، دستورها و اطلاعات مرتبط برای کسب دانش مربوط به روش های تولید، مراحل و اقدامات.

    ارتباط با مدیران و کاربران به منظور گسترش تولید و استانداردهای طراحی.

    ابزار به کار رفته

    موتورهای هیدرولیک

    سیستم حرکت

    کنترل کننده های ریز

    ابزار اندازه گیری صدا یا دسی بل متر

    دوربرگردان ها

    تکنولوژی به کار رفته

    نرم افزار تحلیلی یا علمی

    نرم افزار کامپیوتری

    نرم افزار توسعه محیطی

    نرم افزار صنعتی

    نرم افزار مدیریت پروژه

    دانش

    امور اجرایی و مدیریت: برخورداری از دانش اصول مدیریت و کار در ارتباط با برنامه ریزی های راهبردی، تخصیص منابع، الگودهی به منابع انسانی، فن رهبری، شیوه های تولید و ایجاد هماهنگی بین افراد و منابع موجود؛

    امور دفتری : برخورداری از دانش رویه ها و سیستم های اداری و دفتری مانند پردازش واژه ،مدیریت اسناد و سوابق ،تند نویسی، نسخه برداری ،طراحی فرم ها و دیگر روش های دفتری و اصطلاحات آنها

    کامپیوتر و الکترونیک: برخورداری از دانش بردهای مدار، پردازشگرها،تراشه ها ،ابزار الکترونیکی ،سخت افزارها و نرم افزارهای کامپیوتری شامل کاربرد آنها و برنامه نویسی ؛

    طراحی: برخورداری از دانش تکنیک های طراحی، ابزار و اصول تولید طرح های دقیق فنی، طرح های اولیه، نقشه ها و مدل ها؛

    تعلیم و تربیت و آموزش: برخورداری از دانش اصول و شیوه های برنامه های آموزشی و طرح های درسی و آموزشی برای افراد و گروه های متفاوت و ارزیابی نتایج تعلیمات؛

    مهندسی و فناوری: برخورداری از دانش اصول عملی علوم فنی و مهندسی شامل کاربرد اصول، تکنیک ها، مراحل و ابزار و تولید کالاها و خدمات متنوع؛

    زبان فارسی : برخورداری از دانش ساختار و محتوای زبان فارسی شامل دیکته ،معنی لغات ،دستور زبان و شیوه نگارش؛

    ریاضیات: برخورداری از دانش حساب، جبر، هندسه، آنالیز، آمار و کاربرد آنها؛

    مکانیک: برخورداری از دانش دستگاه ها و ابزار شامل طرح ها، کاربردها، تعمیرات و نگهداری؛

    تولید و پردازش: برخورداری از دانش مواد خام، فرآیند های تولید، کیفیت، هزینه ها و سایر تکنیک ها جهت افزایش تولید کارآمد و توزیع کالاها؛

     

    مهارتها

    یادگیری فعال: درک مفاهیم اطلاعات تازه و استفاده از آنها برای رفع مشکلات کنونی و آتی و تصمیم گیری درباره آنها؛

    شنیدن فعال: توجه کامل به سخنان دیگران و درک نکات آنها، پرسیدن سوال های مناسب در فرصت های مناسب و قطع نکردن سخنان دیگران؛

    حل مسایل پیچیده: درک مسایل پیچیده و بررسی موقعیت و اطلاعات موجود برای ارزیابی شرایط و اریه راه حل مناسب؛

    تفکر انتقادی: استفاده از دلیل و منطق برای ارایه نقاط قوت وضعف راه حل های پیشنهادی، نتایج، مسایل، مشکلات و رویکردهای مختلف شان؛

    قضاوت و تصمیم گیری: در نظر گرفتن هزینه ها و مزایای عملکردهای متفاوت و انتخاب بهترین آنها؛

    ریاضیات: استفاده از دانش ریاضی برای حل مسایل؛

    فهم و درک مطلب نوشته شده:درک جملات و پاراگراف های اسناد مرتبط با کار؛

    صحبت کردن: گفتگو با دیگران برای تبادل موثر اطلاعات؛

    مدیریت زمان: تنظیم زمان فعالیت های خود و دیگران؛

    نوشتن: برقراری ارتباط نوشتاری با دیگران برای برآورده شدن نیازهای آنها

    توانائیها

    استدلال قیاسی :توانایی استفاده از قوانین کلی برای مسایل خاص به منظور ارایه پاسخ های معقول ؛

    استدلال استقرایی :توانایی ترکیب اطلاعات برای ایجاد قوانین کلی یا به دست آمدن نتایج (شامل یافتن روابط بین وقایع به ظاهر بی ربط )؛

    نظام بندی اطلاعات: توانایی مرتب کردن اطلاعات یا عملیات طبق یک قانون یا قوانین خاص (اعداد، حروف، واژه ها، تصاویر و یا عملیات ریاضی)؛

    منطق ریاضی: توانایی انتخاب بهترین شیوه و یا فرمول ریاضی برای حل مسئله؛

    درک شفاهی: توانایی گوش دادن و درک مطالب و عقاید دیگران ؛

    بیان شفاهی: توانایی برقراری ارتباط شفاهی با دیگران طوری که مخاطب مطالب را درک کند ؛

    درک سریع مشکلات و موانع موجود:توانایی درک مشکلات و یا پیش بینی آنها.(این قابلیت فقط به شناسایی مشکلات،نه برطرف کردن آنها،محدود می شود)؛

    شیوایی بیان: توانایی بیان روشن و قابل فهم مطالب ؛

    تجسم: توانایی تجسم ظاهر یک شیء پس از چرخاندن و یا پس از حرکت دادن یا آراستن مجدد اجزای آن؛

    درک مطلب نگاشته شده : توانایی خواندن و درک مطالب نوشتاری.

    فعالیت های کاری

    تحلیل داده ها و اطلاعات: تشخیص و کشف دلایل، حقایق و اصول زیر بنایی مطالب توسط تقسیم آنها به بخش هاس جداگانه,

    برقراری ارتباط با روسا ، همکاران و زیر دستان: فراهم نمودن اطلاعات برای سرپرستان، همکاران و زیردستان با تلفن،نامه،پست الکترونیک و یا رو در رو؛

    فایل بندی و ذخیره اطلاعات :وارد کردن ، نسخه برداری ، ضبط و ذخیره یا نگهداری اطلاعات به صورت نوشتاری یا الکترونیکی/مغناطیسی؛

    برقراری و حفظ ارتباطات فردی: ایجاد روابط کاری سازنده و مناسب با دیگر همکاران و حفظ این روابط؛

    ارزیابی اطلاعات برای تطابق آنها با استاندارها: استفاده از اطلاعات و قضاوت افراد مرتبط برای تعیین آنکه آیا وقایع و فرآیندها از قوانین، مقررات و استاندارها تبعیت می کنند؛

    کسب اطلاعات : مشاهده ، دریافت و یا کسب اطلاعات از کلیه منابع مرتبط؛

    کار با کامپوتر: استفاده از کامپیوتر و سیستم های کامپیوتری (سخت افزار و نرم افزار) برای برنامه نویسی؛ وارد کردن داده یا پردازش اطلاعات؛

    تصمیم گیری و حل مشکلات : تحلیل اطلاعات و ارزیابی نتایج برای انتخاب بهترین راه حل برای حل مشکلات ؛

    بازبینی جریان کار، مواد و محیط: بازبینی و بررسی مواد، وقایع و یا محیط برای پیش گیری و یا تشخیص علت مشکلات؛

    پردازش اطلاعات: جمع آوری، کد گذاری، طبقه بندی، محاسبه، جدول بندی ، بازبینی و اصلاح اطلاعات و داده ها ؛

    حیطه کاری

    حیطه کاری شماره 4: نیاز به امادگی  قابل توجه ای دارد.

    تجربه کلی: برای این مشاغل به حداقل 2 تا 4 سال مهارت، دانش یا تجربه شغلی قبلی نیاز است. برای مثال، یک حسابدار برای واجد شرایط بودن بایستی 4 سال تحصیلات دانشگاهی را کامل کرده و چندین سال تجربه حسابداری داشته باشد.

    کارآموزی: برای این مشاغل معمولا به چند سال تجربه مرتبط با کار، تجربه حین کار و یا کار آموزی فنی و حرفه ای نیاز است.

    مثال هایی از این حیطه کاری: بسیاری از این مشاغل با هماهنگی، سرپرستی، مدیرین یا آموزش دیگران سرو کار دارند. مانند، حسابداران، مدیران منابع انسانی، برنامه نویس های کامپیوتر، معلمین، شیمیدان ها و کارآگاهان پلیس.

    میزان آمادگی خاص شغلی: بین 7 تا 8 ( مدت زمان یادگیری نحوه انجام کار بین 4 تا بیش از 10 سال)

    تحصیلات: بیشتر مشاغل در این حیطه نیاز به مدرک کارشناسی دارند اما برخی از آنها نیاز ندارند.

    علائق

    قاعده گرایانه : مشاغل قراردادی غالبا درگیر با پیروی از قواعد و روال کاری اند.این مشاغل بیش از عقاید با داده ها و جزییات سر و کار دارند.افراد معمولا موظف اند از دستورهای خاصی پیروی کنند؛

    متهورانه: مشاغل متهورانه غالبا درگیر با راه اندازی و انجام پروژه های مختلف هستند. این مشاغل می توانند با رهبری و هدایت افراد و اتخاذ تصمیمات متعدد همراه باشند. این مشاغل گاهی نیاز به خطر پذیری داشته و غالبا با کسب و کار سروکار دارند؛

    پژوهشی: مشاغل تحقیقی غالبا درگیر با اید ه ها بوده و نیاز به میزان زیاد تفکر دارند. این مشاغل می توانند در ارتباط با جستجوی حقیقت و یافتن راه حل های نظری برای مسایل باشند؛

    واقع گرایانه : مشاغل واقع گرایانه غالبا درگیر با فعالیت های کاری هستند که شامل ارائه راه حل ها و حل عملی مسایل می شوند.این فعالیت ها معمولا با گیاهان، جانوران ،مواد و ابزار حقیقی مانند چوب ،ابزار و ماشین الات سر و کار دارند.بسیاری از این مشاغل نیازمند کار در فضای باز بوده و سر و کار چندانی با کاغذ و ارتباط نزدیک با دیگران ندارند؛

    ارزشهای کاری

    پیشرفت : مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند دارای اهداف جهت دار بوده و به کارمندان اجازه استفاده از قوی ترین توانایی ها و احساس موفقیت را می دهند.نیازهای متقابل شامل بکارگیری توانایی و موفق شدن است.

    استقلال : مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند به کارمندان اجازه ی کار و تصمیم گیری مستقلانه را می دهند.نیازهای متقابل شامل مسئولیت پذیری و استقلال است .

    شخصیت: مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند ارایه دهنده ارتقای شغلی و قابلیت بالقوه برای مدیر شدن هستند. این مشاغل غالبا دارای وجهه اجتماعی خوبی بوده و نیازهای آنها شامل پیشرفت گرایی، اقتدار، تصدیق و منزلت اجتماعی می باشند.

    شیوه های کاری

    سازگاری / انعطاف پذیری: قابلیت تطابق با شرایط  مختلف کاری ؛

    تفکر تحلیلی: تحلیل اطلاعات و به کارگیری منطق در برخورد با مسائل و موضوعات کاری؛

    توجه به جزییات : دقت و توجه به جزییات و دقیق بودن در حین کار ؛

    همکاری : ایجاد روابط پسندیده با دیگران و داشتن رفتاری مناسب؛

    قابل اعتماد بودن :قابل اعتماد بودن، مسئولیت پذیری و پیروی از دستورها؛

    نوآوری: ابتکار و تفکر خلاق برای گسترش نظرات جدید و پاسخگویی به مسائل و مشکلات مربوط به کار؛

    درستکاری: درستی و صداقت؛

    پشتکار: پایداری و ثبات در رویارویی با مشکلات

     

     

کانال تلگرام کاران

تلگرام کاران

https://telegram.me/karanir

به کانال رسمی کاران در تلگرام بپیوندید.