معرفی شغل تکنیسین نقشه کشی

تعداد بازدید: ۳۸۹
  • معرفی شغل تکنیسین نقشه کشی

    شرح کلی شغل

    محاسبه اطلاعات نقشه کشی از یادداشت های تهیه شده از منطقه، و طراحی و تعیین دقت نقشه های موضع نگاری.

    عناوین شغلی مشابه و مرتبط

    کارشناس سسیتم اطلاعات جغرافیایی

    تحلیل گر سیستم اطلاعات جغرافیایی

    تکنیسین نقشه کشی

    متصدی استریو پلاتر

    تکنیسین سیستم اطلاعات جغرافیایی

    کارشناس تطابق نقشه های زمینی

    تکنیسین نقشه های زمینی

    تکنیسین طراحی با کامپیوتر

    طراح

    محقق آبنگاری

    وظایف

    کنترل کلیه لایه های نقشه به منظور اطمینان از صحت، هویت و تعیین خطاها و اعمال اصلاحات.

    تعیین مقیاس ها، اندازه های خطی و رنگی برای استفاده در کپی ها  و نقشه های کامپیوتری، با استفاده از پلاتر.

    کنترل کار نقشه برداری و به روز کردن نقشه ها برای اطمینان از صحت، اعمال اطلاعات جدید و تغییرات و تطبیق با قواعد و مقررات.

    تعیین وتفسیر اطلاعات داده ها برای تولید نقشه مورد درخواست.

    تولید و به روز رسانی نقشه ها برای نمایش اطلاعات مربوط به مرزها، حل آبها، ویژگی های توپوگرافی با استفاده از نقشه های متنوع و در اندازه های متفاوت.

    ردیابی لبه ها و جزییات توپوگرافی به منظور ایجاد نقشه هایی که نمایانگر ویژگیهای توپوگرافی هستند.

    قرار دادن و جور کردن عکس ها به ترتیب گرفته شده و تعیین محل هایی که در عکس ها موجود نیستند.

    مقایسه ویژگیهای توپوگرافی و خطوط مرزها با عکس های گرفته شده، نقشه های قدیمی و سایر مرجع های موجود برای اطمینان از صحت آنها.

    محاسبه و اندازه گیری فاصله های بین نقاط مرجع برای ایجاد مکان های نسبی نقاط مجاور و ایجاد موزاییک های عکسی.

    کسب منابع تحقیقی مانند نقشه ها و توضیحات قانونی به منظور تعیین خطوط و بدست آوردن اطلاعات  مورد نیاز برای نقشه کشی.

    ابزاربه کار رفته

    کامپیوتر رومیزی

    چاپگر لیزری

    دستیار دیجیتالی شخصی یا سازمان دهنده

    اسکنر

    کامپیوتر لوحی

    تکنولوژی به کاررفته

     نرم افزار تحلیلی یا علمی

    نرم افزار طراحی کامپیوتری

    نرم افزار پایگاه داده ها و پرس و جو

    نرم افزار گرافیکی یا تصویر سازی

    نرم افزار تولید نقشه

    دانش

    ساخت وساز: برخورداری از دانش مواد، روش ها، ابزار به کار رفته در ساختمان  سازی و یا تعمیر خانه ها، ساختمان ها یا سازه های دیگر مانند بزرگراه ها و جاده ها.

    کامپیوتر و الکترونیک: برخورداری از دانش بردهای مدار، پردازشگرها،تراشه ها ،ابزار الکترونیکی ،سخت افزارها و نرم افزارهای کامپیوتری شامل کاربرد آنها و برنامه نویسی ؛

    طراحی: برخورداری از دانش تکنیک های طراحی، ابزار و اصول تولید طرح های دقیق فنی، طرح های اولیه، نقشه ها و مدل ها؛

    مهندسی و فناوری: برخورداری از دانش اصول عملی علوم فنی و مهندسی شامل کاربرد اصول، تکنیک ها، مراحل و ابزار طراحی و تولید کالاها و خدمات متنوع؛

    زبان فارسی : برخورداری از دانش ساختار و محتوای زبان فارسی شامل دیکته ،معنی لغات ،دستور زبان و شیوه نگارش؛

    جغرافیا: برخورداری از دانش اصول و روش های توصیف ویژگی های خشکی، دریا و توده های هوا شامل خصوصیات فیزیکی، موقعیت ها، ارتباط آن ها با یکدیگر و پراکندگی زیستگاه های گیاهان، حیوانات و انسان ها؛

    حقوق و قانون: برخورداری از دانش قوانین، رویه های دادگاهی، سوابق، مقررات دولتی، مجازات ها، قوانین واسطه گری و رویه های سیاسی دموکراسی

    ریاضیات: برخورداری از دانش حساب، جبر، هندسه، آنالیز، آمار و کاربرد آنها

    مهارتها

    یادگیری فعال: درک مفاهیم اطلاعات تازه و استفاده از آنها برای رفع مشکلات کنونی و آتی و تصمیم گیری درباره آنها؛

    شنیدن فعال: توجه کامل به سخنان دیگران و درک نکات آنها، پرسیدن سوال های مناسب در فرصت های مناسب و قطع نکردن سخنان دیگران

    حل مسایل پیچیده: درک مسایل پیچیده و بررسی موقعیت و اطلاعات موجود برای ارزیابی شرایط و اریه راه حل مناسب؛

    هماهنگی: هماهنگ کردن فعالیت خود با دیگران؛

    تفکر انتقادی: استفاده از دلیل و منطق برای ارایه نقاط قوت وضعف راه حل های پیشنهادی، نتایج، مسایل، مشکلات و رویکردهای مختلف شان؛

    قضاوت و تصمیم گیری: در نظر گرفتن هزینه ها و مزایای عملکردهای متفاوت و انتخاب بهترین آنها ؛

    ریاضیات: استفاده از دانش ریاضی برای حل مسایل؛

    فهم و درک مطلب نوشته شده:درک جملات و پاراگراف های اسناد مرتبط با کار؛

    مدیریت زمان: تنظیم زمان فعالیت های خود و دیگران؛

    نوشتن: برقراری ارتباط نوشتاری با دیگران برای برآورده شدن نیازهای آنها.

    توانائیها

    قدرت دست ها و بازوها: توانایی حفظ وضعیت دستان و بازوها هنگام حرکت دادن و یا ثابت نگاه داشتن آنها در یک وضعیت

    قابلیت طبقه بندی: توانایی تولید یا استفاده از قوانین مختلف برای ترکیب و دسته بندی به شیو های گوناگون،

    دید از فواصل دور: توانایی دیدن جزئیات از فاصله؛

    انعطاف پذیری در دسته بندی: توانایی شناسایی یا تشخیص یک الگوی شناخته شده ( تصویر، شیء، لغت، یا صدا) که در مطالب گیج کننده پنهان باشد؛

    استدلال استقرایی :توانایی ترکیب اطلاعات برای ایجاد قوانین کلی یا به دست آمدن نتایج (شامل یافتن روابط بین وقایع به ظاهر بی ربط )؛

    نظام بندی اطلاعات: توانایی مرتب کردن اطلاعات یا عملیات طبق یک قانون یا قوانین خاص (اعداد، حروف، واژه ها، تصاویر و یا عملیات ریاضی)؛

    منطق ریاضی: توانایی انتخاب بهترین شیوه و یا فرمول ریاضی برای حل یک مسئله؛

    دقیق بینی: توانایی مشاهده جزییات از فاصله ای نزدیک؛  

    قابلیت کارکردن با اعداد و ارقام: توانایی جمع، تفریق، ضرب و تقسیم اعداد به سرعت و به طور صحیح؛

    درک مطلب نگاشته شده : توانایی خواندن و درک مطالب نوشتاری؛

    فعالیت های کاری

    تحلیل داده ها و اطلاعات: تشخیص و کشف دلایل، حقایق و اصول زیر بنای مطالب توسط تقسیم آنها به بخش های جداگانه؛

    برقراری ارتباط با روسا، همکاران و زیردستان: فراهم نمودن اطلاعات برای سرپرستان ، همکاران و زیر دستان با تلفن ، نامه، پست الکترونیک و یا رو در رو؛

    فایل بندی و ذخیره اطلاعات: وارد کردن، نسخه برداری، ضبط و ذخیره یا نگهداری اطلاعات به صورت نوشتاری یا الکترونیکی / مغناطیسی؛

    کسب اطلاعات: مشاهده، دریافت و یا کسب اطلاعات از کلیه منابع مرتبط؛

    مشخص کردن اشیاء اعمال و وقایع: تشخیص اطلاعات مختلف با دسته بندی، تخمین و درک شباهت ها و تفاوت های آنها و کشف تغییرات شرایط و موقعیت ها؛

    کار با کامپیوتر: استفاده از کامپیوتر و سیستم های کامپیوتری (سخت افزار و نرم افزار ) برای برنامه نویسی؛وارد کردن داده یا پردازش اطلاعات؛

    تصمیم گیری و حل مشکلات: تحلیل اطلاعات و ارزیابی نتایج برای انتخاب بهترین راه حل برای حل مشکلات؛

    انجام فعالیت های معمول فیزیکی: انجام فعالیت های بدنی که به حرکت دادن دستها و پاها و کل بدن نیاز دارند مثل بالا رفتن، بلند کردن، تنظیم کردن، قدم زدن، خم شدن و کنترل ابزارآلات؛

    پردازش اطلاعات: جمع آوری، کد گذاری، طبقه بندی، محاسبه، جدول بندی ، بازبینی و اصلاح اطلاعات و داده ها ؛

    به روز کردن اطلاعات و استفاده از دانش مرتبط: اطلاع از دانش فنی روز و استفاده از علوم جدید؛

    حیطه کاری

    حیطه کاری شماره 3: نیاز به امادگی شغلی متوسطی دارد.

    تجربه کلی : برای این مشاغل به مهارت ،دانش یا تجربه شغلی قبلی نیاز است .برای مثال ،یک برقکار بایستی 3 الی 4 سال دوره شاگردی یا چندین سال کار آموزی را بگذارند و غالبا بایستی امتحان مربوط به گرفتن گواهی نامه را با موفقیت طی کند.

    کاراموزی: برای این مشاغل افراد معمولا به 1 یا 2 سال کار آموزی به صورت تجارت حین کار و کارآموزی غیر رسمی توسط افراد با تجربه نیاز دارند.

    مثال هایی از این حیطه کاری :مشاغل در این حیطه با استفاده از مهارت های ارتباطی و سازمانی برای ایجاد هماهنگی ،سرپرستی،مدیریت یا آموزش دیگران برای نیل به اهداف سر و کار دارند.مانند مسئول تدفین ،برقکار ،تکنسین جنگلداری و حفظ محیط زیست ،منشی های حقوقی ،مصاحبه کننده ها و نمایندگان بیمه فروش.

    میزان آمادگی خاص شغلی : بین 6 تا 7 (مدت زمان یادگیری نحوه انجام کار بین 2 تا 10 سال )

    تحصیلات : بیشتر مشاغل در این حیطه نیاز به کار آموزی در مدارس فنی و حرفه ای ،تجارب حین کار و یا دانشنامه دارند.برخی از آن ها امکان دارد نیاز به مدرک کارشناسی داشته باشند.

    علائق

    قاعده گرایانه : مشاغل قراردادی غالبا درگیر با پیروی از قواعد و روال کاری اند.این مشاغل بیش از عقاید با داده ها و جزییات سر و کار دارند.افراد معمولا موظف اند از دستورهای خاصی پیروی کنند؛

    واقع گرایانه : مشاغل واقع گرایانه غالبا درگیر با فعالیت های کاری هستند که شامل ارائه راه حل ها و حل عملی مسایل می شوند.این فعالیت ها معمولا با گیاهان، جانوران ،مواد و ابزار حقیقی مانند چوب ،ابزار و ماشین الات سر و کار دارند.بسیاری از این مشاغل نیازمند کار در فضای باز بوده و سر و کار چندانی با کاغذ و ارتباط نزدیک با دیگران ندارند؛ ارزشهای کاری

    استقلال : مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند به کارمندان اجازه ی کار و تصمیم گیری مستقلانه را می دهند.نیازهای متقابل شامل مسئولیت پذیری و استقلال است .

    ارتباطات : مشاغلی که بر آورده کننده این ارزش کاری هستند. به کارمندان اجازه ی ارایه خدمات به دیگران و کار با همکاران در محیطی دوستانه و غیر رقابتی را می دهند.نیازهای متقابل شامل همکاران ،ارزش های اخلاقی و خدمات اجتماعی است .

    پشتیبانی : مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند ارایه دهنده حمایت مدیریتی به عنوان پشتیبانی برای کارمندان هستند. نیازهای متقابل شامل سیاست های شرکت ،روابط انسانی و فنی در ارتباط با نظارت می باشند.

    شیوه های کاری  

    پیشرفت گرایی: ایجاد و حفظ روشهایی برای دستیابی به اهداف چالش انگیز شخصی و تلاش برای کسب مهارت در وظایف ؛

    سازگاری / انعطاف پذیری : قابلیت تطابق با شرایط مختلف کاری؛

    تفکر تحلیلی: تحلیل اطلاعات و به کارگیری منطق در برخورد با مسائل و موضوعات کاری

    توجه به جزییات : دقت و توجه به جزییات و دقیق بودن در حین کار ؛

    همکاری : ایجاد روابط پسندیده با دیگران و داشتن رفتاری مناسب؛

    قابل اعتماد بودن :قابل اعتماد بودن، مسئولیت پذیری و پیروی از دستورها؛

    درستکاری: درستی و صداقت؛

    رهبری: تمایل به هدایت، رهبری افراد، قبول مسئولیت و ارائه پیشنهادها و نظرات؛

    پشتکار: پایداری و ثبات در رویارویی با مشکلات.

کانال تلگرام کاران

تلگرام کاران

https://telegram.me/karanir

به کانال رسمی کاران در تلگرام بپیوندید.