معرفی شغل کارمند پذیرش هتل

تعداد بازدید: ۳۰۱
  • معرفی شغل کارمند پذیرش هتل

    شرح کلی شغل

    پر کردن اتاق هتلها، هتل آپارتمان و جا دادن به مشتریان با ثبت نام و تخصیص اتاق به مهمان ها ، دادن کلید اتاق ها، ارسال و دریافت پیامها، داشتن آمار اتاقهای پر و حساب مهمانها، رزرو کردن و قطعی کردن آنها و دادن صورت حساب و وصول پرداخت مهمان هایی که هتل را ترک می کنند.

    عناوین شغلی مشابه و مرتبط

    کارمند هتل، مسافرخانه و مهمان سرا

    کارمند پذیرش

    مامور پذیرش

    مامور خدمات مهمان

    بازرس شبکار

    کارمند مهمان سرا

    ناظر بخش پذیرش

    مامور دفتر پذیرش

    نماینده خدمات مهمان

    خدمه بخش پذیرش

    نماینده بخش پذیرش

    وظایف

    استقبال از میهمان ها، ثبت نام و تخصیص اتاق هتل یا مسافر خانه به آنها.

    کنترل حساب اعتباری مشتریان و تعیین چگونگی پرداخت هزینه اسکان.

    یادداشت دستی یا کامپیوتری تعداد اتاق های خالی و صورت حساب میهمان ها.

    محاسبه صورت حساب، وصول مبالغ پرداختی و خرد کردن پول میهمان ها.

    انجام کارهای دفتری ساده مانند متعادل سازی حساب های پول.

    دادن کلید اتاق ها و دستورالعمل همراهی میهمان ها به پیشخدمت.

    بازبینی حساب ها و هزینه های میهمانها هنگام ترک هتل.

    ارسال دستی یا کامپیوتری هزینه ها مانند کرایه اتاق، غذا، نوشیدنی یا هزینه تلفن به دفتر کل حسابداری.

    ارسال و دریافت پیغام با تلفن یا با تلفن های سوئیچ کننده.

    تماس با کارمندان خدمات یا تاسیسات هنگام بروز مشکل برای میهمان ها

    ابزار به کار رفته

    سیستم متصدی خودکار

    سیستم توزیع خودکار تماس ها

    تلفن های سانترال مبدل

    کامپیوتر های شخصی

    سیستم های مبدل

    تکنولوژی به کار رفته

    نرم افزار پایگاه داده ها و پرس و جو

    نرم افزار نشر کامپیوتری

    نرم افزار مدیریت تسهیلات

    نرم افزار صفحه گستر

    نرم افزار پردازش کلمه

    دانش

    امور اجرایی و مدیریت:برخورداری از دانش اصول مدیریت و کار در ارتباط با برنامه ریزی های راهبردی، تخصیص منابع، الگودهی به منابع انسانی ، فن رهبری، شیوه های تولید و ایجاد هماهنگی بین افراد و منابع موجود؛

    امور دفتری: برخورداری از دانش رویه ها و سیستم های اداری و دفتری مانند پردازش واژه ، مدیریت اسناد و سوابق، تند نویسی، نسخه برداری، طراحی فرم ها و دیگر روش های دفتری و اصطلاحات آنها؛

    ارایه خدمات به اشخاص و مشتریان: برخورداری از دانش اصول و مراحل ارایه خدمات به افراد و مشتریان شامل ارزیابی نیازهای مشتری، اعمال استانداردهای کیفیتی برای خدمات و ارزیابی میزان رضایت مشتری؛

    ریاضیات: برخورداری از دانش حساب، جبر،هندسه، آنالیز، آمار و کاربرد آنها؛

    فروش و بازاریابی: برخورداری از دانش ، اصول و روش های عرضه، ارتقا و فروش محصولات و خدمات شامل راهبرد و تاکتیک های بازاریابی ، معرفی محصول ، رویه های فروش و سیستم های کنترل فروش

    مهارتها

    شنیدن فعال: توجه کامل به سخنان دیگران و درک نکات آنها، پرسیدن سوال های مناسب در فرصت های مناسب و قطع نکردن سخنان دیگران؛

    هماهنگی: هماهنگ کردن فعالیت خود با دیگران؛

    تفکر اقتصادی:استفاده از دلیل و منطق برای ارایه نقاط قوت و ضعف راه حل های پیشتهادی،نتایج،مسایل،مشکلات و رویکردهای مختلف شان ؛

    آموزش: آموزش نحوه انجام کاری به دیگران؛

    ریاضیات:استفاده از دانش ریاضی برای حل مسایل ؛

    بررسی و بازبینی: بررسی و ارزیابی عملکرد خود ، دیگران و یا سازمان برای پیشرفت و یا عملکرد درست ؛

    فهم و درک مطلب نوشته شده: درک جملات و پاراگراف های اسناد مرتبط با کار؛

    شیوه ارایه خدمت: جستجوی فعالانه برای یافتن راه های کمک به مردم ؛

    قوه درک اجتماعی: هوشیاری در برابر واکنش دیگران و درک دلیل نهفته در پس هر واکنش؛

    صحبت کردن: گفتگو با دیگران برای تبادل موثر اطلاعات؛

    توانائیها

    استدلال قیاسی :توانایی استفاده از قوانین کلی برای مسایل خاص به منظور ارایه پاسخ های معقول ؛

    نظام بندی اطلاعات: توانایی مرتب کردن اطلاعات یا عملیات طبق یک قانون یا قوانین خاص(اعداد،حروف ، واژه ها، تصاویر و یا عملیات ریاضی )

    دقیق بینی: توانایی مشاهده جزییات از فاصله ای نزدیک؛

    درک شفاهی : توانایی گوش دادن و درک مطالب و عقاید دیگران ؛

    بیان شفاهی :توانایی برقراری ارتباط شفاهی با دیگران طوری که مخاطب مطالب را درک کند ؛

    درک سریع مشکلات و موانع موجود: توانایی درک مشکلات و یا پیش بینی آنها.(این قابلیت فقط به شناسایی مشکلات ،نه برطرف کردن آنها ،محدود می شود)؛

    شیوایی بیان: توانایی بیان روشن و قابل فهم مطالب ؛

    بازشناسی گفتار : توانایی شناسایی و بازشناسی گفتار شخص دیگر ؛

    درک مطلب نگاشته شده : توانایی خواندن و درک مطالب نوشتاری ؛

    بیان مطالب به صورت نوشتاری : توانایی برقراری ارتباط نوشتاری با دیگران طوری که مخاطب مطالب مطرح شده را درک کند؛

    فعالیت های کاری

    ارتباط با افراد خارج از سازمان : ارتباط با افراد خارج از سازمان ، معرفی سازمان به مشتریان ، عموم ، دولت وسایر منابع خارجی. این اطلاعات می توانند به صورت رو در رو، کتبا ، با تلفن و یا پست الکترونیک تبادل شوند ؛

    برقراری ارتباط با روسا ، همکاران و زیر دستان: فراهم نمودن اطلاعات برای سرپرستان، همکاران و زیردستان با تلفن،نامه،پست الکترونیک و یا رو در رو؛

    فایل بندی و ذخیره اطلاعات: وارد کردن، نسخه برداری، ضبط و ذخیره یا نگهداری اطلاعات به صورت نوشتاری یا الکترونیکی / مغناطیسی؛

    برقراری و حفظ ارتباطات فردی : ایجاد روابط کاری سازنده و مناسب با دیگر همکاران و حفظ این روابط ؛

    کسب اطلاعات : مشاهده ، دریافت و یا کسب اطلاعات از کلیه منابع مرتبط ؛

    کار با کامپیوتر :استفاده از کامپیوتر وسیستم های کامپیوتری (سخت افزار و نرم افزار)برای برنامه نویسی وارد کردن داده یا پردازش اطلاعات ؛

    تصمیم گیری و حل مشکلات : تحلیل اطلاعات و ارزیابی نتایج برای انتخاب بهترین راه حل برای حل مشکلات ؛

    روابط مستقیم با مردم: کار کردن برای مردم و یا داشتن ارتباط مستقیم با آنها شامل ارایه خدمات به مشتریان در رستوران ها یا مغازه ها و پذیرایی از میهمانان و مشتریان؛

    برطرف کردن مشاجره ها و مذاکره با دیگران: رسیدگی به شکایت ها ، رفع مناظره ها و درگیری ها به بحث و گفتگو؛

    حیطه کاری

    حیطه کاری حیطه کاری شماره 2: به مقداری آمادگی شغلی نیاز دارد.

    تجربه کلی: برای این مشاغل مقداری مهارت، دانش یا تجربه شغلی قبلی ممکن است مفید باشد. برای مثال،یک تحصیلدار امکان دارد از داشتن تجربه کار مستقیم با مردم بهره گیرد اما شخص بدون داشتن چنین تجربه ای هم با کمی سختی می تواند یک تحصیلدار شود.

    کارآموزی: برای این مشاغل افراد به چند ماه تا یکسال کار با افراد با تجربه نیاز دارند.

    مثال هایی از این حیطه کاری: مشاغل در این حیطه به استفاده از دانش و مهارت های فرد برای کمک به دیگران سر و کار دارند. مانند آتش نشان ها ، نمایندگان خدمات مشتری، تکنسین داروخانه ها ، فروشندگان و تحصیلداران.

    میزان آمادگی خاص شغلی: بین 4 تا 6 (مدت زمان یادگیری نحوه انجام کار در مدت 3 ماه تا کمتر از 4 سال)

    تحصیلات: این مشاغل معمولا به دپیلم دبیرستان و احتمالا به مقداری کارآموزی و گذراندن دوره های مرتبط با شغل نیاز دارند.در برخی موارد، به دانشنامه یا مدرک کارشناسی نیاز است.

    علائق

    قاعده گرایانه : مشاغل قراردادی غالبا درگیر با پیروی از قواعد و روال کاری اند.این مشاغل بیش از عقاید با داده ها و جزییات سر و کار دارند. افراد معمولا موظف اند از دستورهای خاصی پیروی کنند؛

    متهورانه: مشاغل متهورانه غالبا درگیر با راه اندازی و انجام پروژه های مختلف هستند. این مشاغل می توانند با رهبری و هدایت افراد و اتخاذ تصمیمات متعدد همراه باشند. این مشاغل گاهی نیاز به خطر پذیری داشته و غالبا با کسب و کار سروکار دارند؛

    اجتماعی: مشاغل اجتماعی غالبا درگیر با کار، برقراری ارتباط، و آموزش به دیگران هستند. اینگونه مشاغل غالبا کمک و ارایه خدمات به افراد را در بر می گیرند.

    ارزشهای کاری

    استقلال: مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند به کارمندان اجازه ی کار و تصمیم گیری مستقلانه را می دهند. نیازهای متقابل شامل مسئولیت پذیری و استقلال است.

    ارتباطات: مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند به کارمندان اجازه ی ارایه خدمات به دیگران و کار با همکاران در محیطی دوستانه و غیر رقابتی را می دهند. نیازهای متقابل شامل همکاران، ارزش های اخلاقی و خدمات اجتماعی است.

    پشتیبانی: مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند ارایه دهنده حمایت مدیریتی به عنوان پشتیبانی برای کارمندان هستند. نیازهای متقابل شامل سیاست های شرکت، روابط انسانی و فنی در ارتباط با نظارت می باشند.

    شیوه های کاری

    سازگاری / انعطاف پذیری : قابلیت تطابق با شرایط مختلف کاری؛

    توجه به جزییات: دقت و توجه به جزییات و دقیق بودن در حین کار ؛

    توجه به دیگران : همدردی و توجه به نیازها و احساسات و یاری کردن دیگران؛

    همکاری: ایجاد روابط پسندیده با دیگران و داشتن رفتاری مناسب؛

    قابل اعتماد بودن:قابل اعتماد بودن،مسئولیت پذیری و پیروی از دستورها؛

    استقلال:انجام وظایف فرد بدون نیاز به سرپرستی دائم و اتکا به خود برای انجام کارها ؛

    درستکاری: درستی و صداقت؛

    خویشتن داری: حفظ آرامش، کنترل احساسات و خشم و پرهیز از رفتارهای نسنجبده و تهاجمی در هر شرایطی ؛

    جهت گیری اجتماعی: ترجیح دادن کار گروهی و تماس با سایر افراد در حین کار ؛

    تحمل فشار روحی: انتقاد پذیری و تحمل شرایط دشوار

     

کانال تلگرام کاران

تلگرام کاران

https://telegram.me/karanir

به کانال رسمی کاران در تلگرام بپیوندید.