معرفی شغل پستچی (نامه رسان)

تعداد بازدید: ۸۴۲
  • معرفی شغل پستچی (نامه رسان)

    شرح کلی شغل

    مرتب کردن نامه ها و تحویل آنها ، تحویل نامه ها به تعیین شده پیاده یا سواره.

    عناوین شغلی مشابه و مرتبط

    نامه بر

    نامه بر شهری

    دستیارنامه بر روستایی

    پستچی

    پستچی شهری

    پستچی روستایی

    تکنسین نامه بر

    پستچی مسیر روستایی

    تکنسین حمل نامه

    وظایف

    بسته بندی نامه ها برای آماده کردنشان جهت تحویل یا انتقال در جعبه های مخصوص.

    تحویل نامه ها به محل سکونت و شرکت های تجاری در مسیرهای مشخص شده به صورت پیاده یا با خودرو در کیف، گاری دستی، خودرو و کامیونت.

    امضا دادن برای پست های سفارشی یا پول قبل از ترک دفتر پست.

    نگهداری نامه مشتریانی که در محل تحویل حضور ندارند.

    یادداشت گذاشتن برای مشتریان برای مشخص کردن مکانی برای تحویل گرفتن نامه هایی که قابل ارسال نیستند.

    مرتب کردن اقلام پستی به ترتیب تحویل آنها.

    گرفتن امضاء از مشتریان برای بست های پست سفارشی و بیمه شده و گرفتن هزینه های لازم و کامل کردن کاربرگ ها لازم.

    ثبت تغییر و ارسال مجدد نامه ها به آن آدرس.

    برگرداندن پول ها و رسیدهای جمع آوری شده در طول مسیر پستی.

    بازگشتن به اداره پست همراه با نامه های جمع آوری شده از خانه ها ، شرکت ها و صندوق های عمومی پست.

    دانش

    ارایه خدمات به اشخاص و مشتریان : برخورداری از دانش اصول و مراحل ارایه خدمات به افراد و مشتریان شامل ارزیابی نیازهای مشتری ،اعمال استاندارهای کیفیتی برای خدمات و ارزیابی میزان رضایت مشتری؛

    ایمنی و امنیت عمومی : برخورداری از دانش ابزار مربوط ، سیاست ها، فر آیند ها و راهبرد های ایجاد امنیت محلی،ایالتی و ملی برای حفاظت از افراد، اطلاعات، دارایی ها و شرکت ها ؛

    مهارتها

    شنیدن فعال: توجه کامل به سخنان دیگران و درک نکات آنها، پرسیدن سوال های مناسب در فرصت های مناسب و قطع نکردن سخنان دیگران؛

    هماهنگی: هماهنگ کردن فعالیت خود با دیگران؛

    فهم و درک مطلب نوشته شده: درک جملات و پاراگراف های اسناد مرتبط با کار؛

    قوه درک اجتماعی: هوشیاری در برابر واکنش دیگران و درک دلیل نهفته در پس هر واکنش؛

    مدیریت زمان: تنطیم زمان فعالیت های خود و دیگران؛

    توانائیها

    قدرت دست ها و بازوها: توانایی حفظ وضعت دستان و بازوها هنگام حرکت دادن و یا ثابت نگاه داشتن آنها در یک وضعیت

    کنترل دقت: توانایی تنظیم سریع و مداوم کنترل یک ماشین یا یک وسیله نقلیه در وضعیت های دقیق؛

    نظام بندی اطلاعات: توانایی مرتب کردن اطلاعات یا عملیات طبق یک قانون یا قوانین خاص(اعداد،حروف ، واژه ها، تصاویر و یا عملیات ریاضی )

    چالاکی دست: توانایی به حرکت درآوردن دست ها ، بازوها و ییا گرفتن ، نگهداشتن و مونتاژ اجسام با دو دست؛

    هماهنگ کردن اعضاء: توانایی هماهنگ نمودن دو یا چند عضو بدن ( برای مثال دو دست ، دو پا، یا یک پا و یک دست ) هنگام نشستن، ایستادن ، یا خوابیدن. این توانایی انجام فعالیت ها را زمانی که بدن در حرکت است در بر نمی گیرد؛

    دقیق بینی : توانایی مشاهده جزییات از فاصله ای نزدیک ؛

    درک شفاهی: توانایی گوش دادن و درک مطالب و عقاید دیگران ؛

    بیان شفاهی: توانایی برقراری ارتباط شفاهی با دیگران طوری که مخاطب مطالب را درک کند ؛

    درک سریع مشکلات و موانع موجود:توانایی درک مشکلات و یا پیش بینی آنها.(این قابلیت فقط به شناسایی مشکلات،نه برطرف کردن آنها،محدود می شود)؛

    درک مطلب نگاشته شده : توانایی خواندن و درک مطالب نوشتاری ؛

    فعالیت های کاری

    ارتباط با افراد خارج از سازمان : ارتباط با افراد خارج از سازمان ، معرفی سازمان به مشتریان ، عموم ، دولت وسایر منابع خارجی. این اطلاعات می توانند به صورت رو در رو، کتبا ، با تلفن و یا پست الکترونیک تبادل شوند ؛

    برقراری ارتباط با روسا ، همکاران و زیر دستان: فراهم نمودن اطلاعات برای سرپرستان، همکاران و زیردستان با تلفن،نامه،پست الکترونیک و یا رو در رو؛

    فایل بندی و ذخیره اطلاعات: وارد کردن، نسخه برداری، ضبط و ذخیره یا نگهداری اطلاعات به صورت نوشتاری یا الکترونیکی / مغناطیسی؛

    کسب اطلاعات : مشاهده ،دریافت و یا کسب اطلاعات از کلیه منابع مرتبط؛

    جابجا کردن و حرکت دادن اجسام : استفاده از بازوها برای کنترل ، نصب ، جابجا کردن و حرکت دادن اجسام و نگهداری از آنها ؛

    مشخص کردن اشیاء اعمال و وقایع : تشخیص اطلاعات مختلف با دسته بندی ، تخمین و درک شباهت ها و تفاوت های آنها و کشف تغییرات شرایط و موقعیت ها؛

    کار با وسایل نقلیه و دستگاهها یا تجهیزات ماشینی: راندن، مانور دادن و هدایت وسایل نقلیه یا ابزار مکانیکی مانند جرثقیل ها، ماشین های مسافربری، فضاپیماها و یا زیردریایی ها؛

    روابط مستقیم با مردم :کار کردن برای مردم و یا داشتن ارتباط مستقیم با آنها شامل ارایه خدمات به مشتریان در رستوران ها یا مغازه ها و پذیرایی از میهمانان و مشتریان ؛

    پردازش اطلاعات :جمع آوری، کد گذاری ، طبقه بندی ،محاسبه ،جدول بندی ، بازبینی و اصلاح اطلاعات و دادها ؛

    شرایط کاری

    تماس با دیگران :در این شغل فرد تا چه حد ملزم به برقراری تماس با سایرین (بطور حضوری ،تلفنی ،و غیره)است ؟

    سر و کار با مراجعان خارج از سازمان:در این شغل کار با مشتریان خارج از سازمان و عموم مردم چقدر اهمیت دارد؟

    ساعت های کاری در هفته: مقدار ساعت های معمول کار در یک هفته چقدر است؟

    میزان سر و کار داشتن با آلودگی ها: این شغل تا چه حد با آلودگی های مختلف مانند گازها، گرد و غبار و هوا و مواد آلوده سر و کار دارد؟

    اهمیت دقت در کار: در این شغل دقیق و مبرا از خطا بودن چقدر اهمیت دارد ؟

    کار در یک وسیله نقلیه یا دستگاه بسته: این شغل به چه میزان به کار در وسیله نقلیه  بسته ( مانند ماشین ) و یا وسایل بسته دیگر نیاز دارد؟

    کار در محیط باز: این شغل تا چه میزان مستلزم کار در محیط خارجی و آب و هوای گوناگون است؟

    استفاده از دستان برای برداشتن ، کنترل یا حس کردن اشیاء وسایل یا کنترل کننده ها: میزان استفاده از دستان برای برداشتن ، هدایت یا لمس اجسام و ابزار آلات چقدر است؟

    فشار زمانی: این شغل تا چه حد نیاز به تحویل به موقع کار توسط کارکنان دارد؟

    هوای بسیار گرم یا سرد: این شغل چقدر به کار در هوای بسیار گرم ( بالای 90 درجه فارنهایت) یا بسیار سرد ( زیر 32 درجه فارنهایت ) نیاز دارد؟

    حیطه کاری

    حیطه کاری شماره 2: به مقداری آمادگی شغلی نیاز دارد.

    تجربه کلی: برای این مشاغل مقداری مهارت ، دانش یا تجربه شغلی قبلی ممکن است مفید باشد.برای مثال یک تحصیلدار امکان دارد از داشتن تجربه کار مستقیم با مردم بهره گیرد اما شخص بدون داشتن چنین تجربه ای هم با کمی سختی میتواند یک تحصیلدار شود.

    کارآموزی: برای این مشاغل افراد به چند ماه تا یکسال کار با افراد با تجربه نیاز دارند.

    مثال هایی از این حیطه کاری: مشاغل در این حیطه به استفاده از دانش و مهارت های فرد برای کمک به دیگران سر و کار دارند. مانند آتش نشان ها ، نمایندگان خدمات مشتری، تکنسین داروخانه ها ، فروشندگان و تحصیلداران.

    میزان آمادگی خاص شغلی: بین 4 تا 6 (مدت زمان یادگیری نحوه انجام کار در مدت 3 ماه تا کمتر از 4 سال)

    تحصیلات: این مشاغل معمولا به دپیلم دبیرستان و احتمالا به مقداری کارآموزی و گذراندن دوره های مرتبط با شغل نیاز دارند.در برخی موارد، به دانشنامه یا مدرک کارشناسی نیاز است.

    علائق

    قاعده گرایانه : مشاغل قراردادی غالبا درگیر با پیروی از قواعد و روال کاری اند.این مشاغل بیش از عقاید با داده ها و جزییات سر و کار دارند. افراد معمولا موظف اند از دستورهای خاصی پیروی کنند؛

    واقع گرایانه : مشاغل واقع گرایانه غالبا درگیر با فعالیت های کاری هستند که شامل ارائه راه حل ها و حل عملی مسایل می شوند. این فعالیت ها معمولا با گیاهان ،جانوران،مواد و ابزار حقیقی مانند چوب ،ابزار وماشین آلات سر و کار دارند.بسیاری از این مشاغل نیازمند کار در فضای باز بوده و سر و کار چندانی با کاغذ،و ارتباط نزدیک با دیگران ندارند؛

    ارزشهای کاری

    ارتباطات: مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند به کارمندان اجازه ی ارایه خدمات به دیگران و کار با همکاران در محیطی دوستانه و غیر رقابتی را می دهند. نیازهای متقابل شامل همکاران، ارزش های اخلاقی و خدمات اجتماعی است.

    پشتیبانی: مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند ارایه دهنده حمایت مدیریتی به عنوان پشتیبانی برای کارمندان هستند. نیازهای متقابل شامل سیاست های شرکت، روابط انسانی و فنی در ارتباط با نظارت می باشند.

    شرایط کار: مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند ارایه دهنده شرایط خوب کاری و امنیت کاری هستند. نیازهای متقابل شامل فعال بودن ، جبران، استقلال، امنیت، تنوع و شرایط کاری است.

    شیوه های کاری

    سازگاری / انعطاف پذیری : قابلیت تطابق با شرایط مختلف کاری؛

    توجه به جزییات: دقت و توجه به جزییات و دقیق بودن در حین کار ؛

    توجه به دیگران : همدردی و توجه به نیازها و احساسات و یاری کردن دیگران؛

    استقلال: انجام وظایف فرد بدون نیاز به سرپرستی دائم و اتکا به خود برای انجام کارها؛

    درستکاری: درستی و صداقت؛

    پشتکار: پایداری و ثبات در رویارویی با مشکلات؛

    خویشتن داری: حفظ آرامش، کنترل احساسات و خشم و پرهیز از رفتارهای نسنجبده و تهاجمی در هر شرایطی ؛

    تحمل فشار روحی: انتقاد پذیری و تحمل شرایط دشوار

     

کانال تلگرام کاران

تلگرام کاران

https://telegram.me/karanir

به کانال رسمی کاران در تلگرام بپیوندید.