ضرورت افزایش مشارکت‌های مردمی و واگذاری امور به آموزشگاه‌های آزاد

تعداد بازدید: ۴۹
  • ضرورت افزایش مشارکت‌های مردمی و واگذاری امور به آموزشگاه‌های آزاد
    استاندار با تأکید بر لزوم برنامه ریزی منسجم در کنار امیدواری برای ارتقای وضعیت آموزش و پرورش استان، بازنگری در توزیع امکانات، تلفیق امکانات ملی و استانی، تقویت انجمن خیرین آموزشی، کارها به آموزشگاه های آزاد و افزایش مشاکت هی مردمی را در تحقق این هدف ضروری دانست.به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، دکتر عبدالحسن مقتدایی در شورای آموزش وپرورش استان اظهار کرد: به شرایط کشور و استان واقف هستیم اما تناقضی میان امکانات استان و محرومیت های آن وجود دارد. البته مسائل و اقتصادی نیز در این خصوص تأثیر دارد و در برخی شهرستان ها مسائل حاکم هستند.وی افزود: مهم ترین اقدام برای ارتقای آموزش وپرورش و مشارکت مردم، تقویت حس تعهد و مسئولیت در خانواده هاست؛ باید رقابت در جامعه به رقابت علمی تبدیل و از تمام ظرفیت های استان استفاده شود.استاندار با اشاره به این که باید به دنبال ایجاد تحول باشیم، تصریح کرد: باید باور و اعتماد به نفس را در جامعه ایجاد کنیم تا تحول در آن حاصل شود. از سوی دیگر ایجاد انگیزه می تواند در کسب موفقیت ها تأثیرگذار باشد. تجربه نشان داده که هر وقت کارها به مردم واگذار شده است موفق بوده ایم.مقتدایی با بیان این که باید برنامه ریزی وجود داشته باشد، گفت: باید برای ارتقای کنکور انجمن خیرین آموزشی را تقویت کرد و این انجمن در تمام شهرستان ها فعال شود. اقدام دیگر این است که کارها به آموزشگاه های آزاد واگذار شود و مهم تر از آن انگیزه مردم و مشارکت های مردمی را باید افزایش داد.وی ادامه داد: باید برای ارتقای رتبه کنکور استان کارگروه مشترکی تشکیل و از تمام امکانات استفاده شود و هر ارگان و نهاد وظیفه خود را به درستی انجام دهد. ایجاد 120 پایگاه کنکور در استان باید در برنامه قرار گیرد؛ مشکلی از لحاظ اعتبارات وجود ندارد. اراده شورای آموزش وپرورش و شورای برنامه ریزی استان ایجاد تحول اساسی در آموزش وپرورش است و در این خصوص توجه شده است. گام های اصلی اکنون برداشته شده و اگر اعتبارات به صورت کامل اختصاص پیدا کند نتایج بسیاری حاصل خواهد شد.استاندار با اشاره به پراکندگی توزیع امکانات در استان، گفت: باید بپذیریم که توزیع امکانات در شهرستان ها به درستی انجام نشده است به طوری که در برخی شهرستان ها مراکز آموزشی و امکاناتی وجود دارد که فاقد متقاضی است. باید توزیع امکانات بررسی شود، اکنون در جایی انباشت دانش آموز و در جای دیگر انباشت اموال و امکانات وجود دارد.مقتدایی با بیان این که باید با تلفیق امکانات ملی و استانی برنامه ها را به پیش برد، عنوان کرد: در موضوع اختصاص 2 درصد درآمد نفتی اکنون سهمی به مناطق محروم و مناطق نفت خیز داده می شود در حالی که این 2 درصد باید تنها به مناطق نفت خیز اختصاص یابد و مناطق ما نیز سهم مناطق محروم را دارند اما این سهم به آن ها داده نمی شود.وی اضافه کرد: باید با تطبیق امکانات موجود امکانات جدیدی خلق شود. زیبنده نیست که 100 دانش آموز در منطقه ای از استان، از سال 55 به دلیل نداشتن مدرسه از امکان تحصیل محروم شده اند؛ باید امیدوار باشیم اما در کنار امیدواری باید برنامه ریزی نیز وجود داشته باشد. سازمان مدیریت و شورای برنامه ریزی بر مبنای 400 شاخص مناطق محروم را تعریف کرده اند تا عقب ماندگی ها جبران شود.استاندار بیان کرد: سال آینده 2 هزار میلیارد تومان اعتبارات برای استان در نظر گرفته شده است و قطعأ آموزش وپرورش جزو حوزه های است. اولویت اول ما آموزش وپرورش است. باید برنامه ای منسجم داشته باشیم که تحت هر شرایطی این برنامه مخدوش نشود و طرحی داشته باشیم که مقطعی و روزمرگی در آن وجود نداشته باشد.مقتدایی اظهار کرد: باید از نقطه ای دیگر به مسائل نگاه کرد تا این گرفتاری ها را که باید به حق برطرف شوند، بتوانیم رفع کنیم.لزوم توسعه آموزشکده های فنی برای ارتقای رتبه کنکور استانهمچنین در این جلسه دکتر سیدبهزاد علوی، رییس آموزشکده فنی و حرفه ای شهید چمران اهواز گفت: برای ارتقای رتبه کنکور باید آموزشکده های فنی و حرفه ای توسعه یابد و رشته ها به درستی توزیع شوند.وی اظهار کرد: بحث کنکور بسیار مهم و آموزش و پرورش ناخواسته پاسخ گوی این موضوع است اما این مسأله به آموزش و پرورش باز نمی گردد بلکه عدم توسعه آموزش عالی در استان نیز در این خصوص نقش دارد.علوی افزود: توسعه رشته ها به درستی در استان انجام نشده و علی رغم وجود صندلی های خالی در بسیاری از های استان هنوز رقابت بر سر صندلی های رشته های خاص است. در استان که آزاد در رتبه های نخست کشور از لحاظ تعداد دانشجو است، رشته پزشکی ارائه نمی شود و این موضوع در رتبه کنکور استان تأثیرگذار است.رییس آموزشکده فنی و حرفه ای شهید چمران اهواز با اشاره به ظرفیت های استان تصریح کرد: باید ظرفیت ها را برای در نظر گرفت. اکنون عمده دانشجویان پشت کنکوری از رشته های نظری و علوم انسانی هستند که ناشی از کمبود آموزشکده های فنی و حرفه ای و هنرستان هاست و این وضعیت در خصوص دانش آموزان دختر بسیار شدیدتر است.وی با تأکید بر لزوم توسعه آموزش های فنی و حرفه ای، گفت: توسعه این آموزشکده ها و هنرستان ها کمک می کند تا رتبه کنکور استان اصلاح شود. افزایش داوطلبان رشته های فنی و حرفه ای به اشتغال بومی در صنایع بسیار کمک می کند.همچنین در این نشست جمشید کمایی، معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خوزستان، اظهار کرد: استان در کنترل افت درصد قبولی در شاخه نظری رتبه نخست را در کشور کسب کرد؛ همچنین در توزیع متناسب بین رشته ای نیز رتبه چهارم کشور را کسب کرده است.وی با بیان این که جمعیت دانش آموزی استان بسیار بالاست و این امر بر آمار کنکور تأثیر گذاشته است، گفت: استان از لحاظ جمعیت دانش آموزی رتبه سوم کشور پس از استان های تهران و خراسان رضوی را داراست. استان در سال گذشته 66 هزار داوطلب پشت کنکوری داشته است که در مقایسه با استان یزد که 13 هزار دانش آموز داوطلب کنکور داشته بسیار آمار قابل قبولی است. در استان یزد هفت هزار نفر قبولی کنکور و در این آمار 24 هزار نفر است.معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش عنوان کرد: فعالیت های کنکور از تابستان شروع شده اند اما برای ارتقای وضعیت کنکور نیاز به کمک داریم. البته آموزش عالی استان در خصوص ارتقای آمار کنکور استان بسیار مؤثر است. در با این جمعیت تنها دو غیرانتفاعی وجود دارد و این موضوع بسیار حائز اهمیت است.کمایی با اشاره به برنامه های آموزش و پرورش برای ارتقای رتبه کنکور در استان، اظهار کرد: برای آن که بتوانیم مدارس روستایی و حاشیه ای را تحت پوشش قرار دهیم نزدیک به 6 میلیارد تومان اعتبارات نیاز است. به هر میزانی که کمک شود برای ارتقای وضعیت مؤثر خواهد بود. سال گذشته بیش از 77 هزار ساعت کلاس تقویتی کنکور توسط خیرین آموزشی به صورت رایگان برگزار شده است؛ برای ارتقای رتبه کنکور هر اقدام و تصمیمی باید به سرعت انجام شود.
کانال تلگرام کاران

تلگرام کاران

https://telegram.me/karanir

به کانال رسمی کاران در تلگرام بپیوندید.