معرفی شغل کارشناس روابط عمومی

تعداد بازدید: ۱۰۲
  • معرفی شغل کارشناس روابط عمومی

    کار عمومی

    کارشناس تصویر مطلوبی برای یا شرکت یا سازمان ایجاد می کند. به عبارت دیگر ﮐﺎرﺷﻨﺎس رواﺑﻂ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﻓﺮدی اﺳﺖ ﮐﻪ ﺗﺤﺖ ﻧﻈﺎرت ﻣﻘﺎم ﻣﺎﻓﻮق و مدیریت ارشد شرکت / سازمان ﺑﺎ ﺑﻬﺮه  ﮔﯿﺮی از روش ﻫﺎی ﻋﻠﻤﯽ وﻇﯿﻔﻪ ﻃﺮاﺣﯽ و اﺟﺮای ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ از ﻗﺒﯿﻞ ﺑﺮرﺳﯽ و ﺗﺤﻠﯿﻞ اﻓﮑﺎر ﻋﻤﻮﻣﯽ و ﻃﺮاﺣﯽ و اﺟﺮای ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ ﻫﺎ و ﻣﯿﺰﮔﺮد ﻫﺎی ﻣﻄﺒﻮﻋﺎﺗﯽ، ﺗﻬﯿﻪ و ﺗﺪوﯾﻦ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﻧﺸﺮﯾﺎت و ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ اﻫﺪاف و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎی سازمان خود را ﺑﺮ ﻋﻬﺪه دارد.  نوشتن مطلب برای اطلاعیه های خبری، برنامه ریزی و هدایت برنامه های نیز بر عهده بخش روابط است.

     

    محیط عمومی

    کارشناس معمولا در بخش اداری شرکت ها و سازمان های بزرگ می کند و اغلب به ارائه سخنرانی، شرکت در جلسات و فعالیت های اجتماعی و سفرهای کاری می پردازد. آنها گاهی شرایط کاری نسبتا پراسترسی دارند و برخی اوقات چندین اتفاق را همزمان مدیریت و سازماندهی می کنند. آنها اغلب به صورت تمام وقت و با ساعات کاری طولانی می کنند. البته همچون سایر دیگر مشاغل، حجم در دستگاه ها و سازمان های دولتی به نسبت مشابه در بخش خصوصی به مراتب کمتر و استرس شغلی کارکنان دولت نیز پایین تر می باشد.

     

    وظایف و عمومی

    - نوشتن مطلب و فراهم کردن اطلاعات برای ها

    - شناسایی گروه های اصلی و مخاطبان و یافتن بهترین راه دسترسی به آنها

    - پاسخ به نیازهای اطلاعاتی ها یا انتخاب یک سخنگوی مناسب یا منبع اطلاعاتی قابل اطمینان جهت معرفی به نمایندگان برای اطلاع رسانی

    - کمک به برای داشتن ارتباط موثر با عموم ( خارج سازمان)

    - توسعه و حفظ تصویر مناسبی از شرکت بین عموم و شناساندن نشان ها و لوگو های مورد استفاده به عموم افراد جامعه و شرکت ها و سازمان های مخاطب

    - آماده کردن متن سخنرانی ها و سازماندهی گرها (خبرنگارها) برای مدیران ارشد سازمان

    - ارزیابی برنامه های تبلیغاتی و تعیین میزان انطباق آنها با اهداف و خط مشی بخش عمومی

    - توسعه و اجرای سیاستهای جمع آوری کمک های مالی از طریق شناسایی و برقراری ارتباط با خیرین و داوطلبان کمک مالی

     

    تیپ های شخصیتی مناسب برای عمومی

    در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و … برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشد. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند.

    به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این شغل موفق می شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی ای که برای این شغل معرفی می شوند، عموما این کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند. 

    تیپ شخصیتی مناسب بر اساس تست شخصیت شناسی MBTI

    ENFJ این تیپ شخصیتی در برقراری ارتباط بسیار متبحرند. به سرعت خوبی با یا مراجعان برقرار کرده و معمولا کلام را بر نوشته ترجیح می دهند. 

    ENFP  این تیپ شخصیتی دارای دید بلندمدت بوده و نیاز دیگران را به خوبی درک و در برنامه های خود لحاظ می کند. او خلاق بوده و در سخنرانی عالی است.

    ENTP این تیپ شخصیتی دوست دارد با سایر اشخاص خلاق درگیر و همکار باشد. او از دنیای متغیر و در حال تحول لذت می برد و از های ارتباطی خوب خود در کارش بهره فراوان می گیرد.

    ESFJ این تیپ شخصیتی از سرعت و تحول در آن لذت می برد و دوست دارد با و مراجعان مختلف در ارتباط باشد.

    ESFP این تیپ شخصیتی دوست دارد با مردم در ارتباط باشد. وجود محیطی مفرح همراه با استقلال و انعطاف بالا در شغل، برای او جذاب است. این تیپ شخصیتی از لذت می برد.

    رشته تحصیلی مرتبط با شغل عمومی

    فارغ التحصیلان رشته علوم ارتباطات اجتماعی در مقطع کارشناسی و رشته های وابسته در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری معمولا برای تصدی این انتخاب می شوند .اما در بسیاری از شرکت ها مخصوصا در حوزه دولت؛ انتخاب از بین افراد با سایر مدارک تحصیلی نیز صورت می گیرد.
     
    مهارت لازم برای عمومی

    - های نوشتاری عالی به منظور بیان کامل و صحیح دیدگاه ها و نظرات و انتقال اهداف و برنامه های شرکت به ها و مطبوعات

    - اعتماد به نفس و توان ارائه عالی مطالب به منظور تأثیر مناسب در هنگام سخنرانی در همایش ها و میزگردهای ای

    - های ارتباطی عالی

    - خلاقیت و ابتکار به منظور یافتن بهترین راهکار معرفی شرکت و محصولات به جامعه و بازار هدف و توان پاسخ گویی به نمایندگان در زمان مورد نظر

    - های سازماندهی و برنامه ریزی و مدیریت زمان

    - تیمی و با انواع مشتریان

    - انعطاف پذیری و توان انجام چندکار – مدیران عمدتا چندین برنامه را به صورت موازی در حال اجرا دارند و باید مدیریت همزان آنها را داشته باشند

    - تحمل فشار کاری زیاد در زمان های شلوغ کاری

    - منعطف بودن در برخورد با انتقادها – زیرا ها به دقت حرفها و رفتار مدیران ارشد و مدیران شرکت ها و سازمان ها را زیر نظر دارند و  نیاز است در پاسخ به انتقادها و گلایه ها مدیر با سیاست و کیاست عمل کند

    - دقت و توجه به جزئیات – به منظور امکان ارتباط مناسب و مؤثر با ها و مشتریان

    - علاقه مندی به رسانه

     

    استخدام در ایران

    آمار رسمی و مشخصی از وضعیت در ایران موجود نمی باشد. ولی از آنجا که در سال های اخیر مساله بسیار بیشتر مورد توجه شرکت ها و سازمان های مختلف قرار گرفته است، پیش بینی می شود روند مثبت و خوبی در سال های آینده داشته باشد.

     

    وضعیت در برخی از کشورهای جهان

    آمریکا – میزان کارشناسان بین سالهای۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰، ۲۱ درصد رشد خواهد داشت. در حالی که متوسط این رشد برای همه ۱۴ درصد می باشد.

    استرالیا – میزان این شغل در ۵ سال گذشته رشد ۳۶.۸ درصدی داشته و درآینده نیز رشد زیادی برای آن پیش بینی شده است.

     

    درآمد و حقوق در ایران

    در ایران با توجه به حضور بیشتر شاغلین در شرکت ها و سازمان های دولتی، لذا حقوق و دستمزد دریافتی آنها از قانون مدیریت خدمات کشوری تبعیت می کند. کارشناسان در شرکت ها و سازمان های خصوصی هم درآمدهای متفاوتی دارند.

    در جدیدترین پژوهش صورت گرفته در اواخر سال ۱۳۹۳ توسط تعدادی از متخصصان شغلی کشور، گروه های مختلف شغلی از نظر درآمدی مورد بررسی قرار گرفته اند. بر این اساس متوسط حقوق و متخصصان در سمت های مختلف شغلی استخراج شده است.

    برخی از سمت هایی که در این پژوهش برای متخصص در نظر گرفته شده اند شامل عمومی، مدیر ارتباطات، مدیر عمومی، اطلاع رسانی، ارشد ارتباطات و … می باشند که یک متخصص می تواند در هر یک از آنها شده و فعالیت نماید.

    برای حداقل، حداکثر و متوسط ماهیانه ذکر شده است. به عنوان مثال یک در اواخر سال ۱۳۹۳، حداقل 64۰۰۰۰ تومان، حداکثر 394۰۰۰۰ تومان و متوسط ماهیانه 110۰۰۰۰ تومان را داشته است.

    درآمد در سایر کشورها

    آمریکا - متوسط سالانه کارشناسان در سال ۲۰۱۰، ۵۷,۵۵۰ دلار (متوسط همه ۳۳,۸۴۰ دلار) و در سال ۲۰۱۲، ۵۴,۲۰۰ دلار بوده است. مطابق با آخرین آمارها در سال ۲۰۱۳، سالانه مدیران در آمریکا ۹۳.۲۵۰ دلار می باشد. 

    استرالیا - متوسط سالیانه  ۶۱.۰۰۰ دلار (قبل از کسر مالیات) می باشد.

    انگلستان - متوسط سالیانه در این شغل برای افراد تازه بین ۲۴.۵۰۰ تا ۳۰.۵۰۰ دلار ،  افراد با تجربه بین ۳۰.۵۰۰ تا ۶۱.۰۰۰ دلار و برای مدیران بین ۱۲۲.۰۰۰ تا ۱۵۲.۵۰۰ دلار می باشد.

کانال تلگرام کاران

تلگرام کاران

https://telegram.me/karanir

به کانال رسمی کاران در تلگرام بپیوندید.