معرفی شغل بازرس مالی

تعداد بازدید: ۲۲۶
  • معرفی شغل بازرس مالی

    شرح کلی شغل

    تاکید یا اطمینان یافتن از اجرای قوانین و مقررات در موسسه ها و سازمانهای اقتصادی و تجاری. ممکن است شامل و نطارت اسناد از نظر صحت و اعتبار هم باشد.

    عناوین شغلی مشابه و مرتبط

    مامور رعایت قوانین

    معاون رعایت قوانین

    رئیس رعایت قوانین

    کارشناس رعایت قوانین

    مدیر رعایت قوانین

    حسابرس داخلی

    تحلیل گر رعایت قوانین

    رئیس امور مالی

    مدیر امور مخاطره آمیز

    وظایف

    بررسی فعالیت های سازمان برای تاکید بر اجرای قوانین و اصول و اطمینان از قانونمند بودن معاملات و عملیات یا قابل وصول بودن بدهی ها.

    تحلیل و سیاست ها، فرآیندها و اصول و قوانین تازه تصویب شده و یا تجدید نظر شده برای تفسیر مفهوم آنها و مشخص کردن نتایج آنها.

    برنامه ریزی ، نظارت و بازبینی عملکرد زیردستان.

    پیشنهاد شیوه های مناسب برای تضمین پیروی از قوانین و اصول و پرداخت بدهی ها.

    بررسی صورتجلسات مدیران، سهامداران و اعضای انجمن ها برای ارزیابی حدود اختیارهای هر یک از آنها.

    تهیه گزارش ، توضیحات و یا برنامه های پشتیبان که به طور مفصل ایمنی، صحت و پیروی از قوانین را در موسسه شرح داده و برای شرایط سوال برانگیز راه حل ارایه می دهند.

    بررسی دفاتر حسابداری، میزان سرمایه در جریان و محاسبه هزینه ها و مخارج و اسناد مربوط به وامها برای اطمینان از میزان موجودی و بدهی های موسسه.

    بررسی دفاتر حسابداری داخل و خارج شرکت برای تعیین صحت و درستی گزارش ها و یا مشکلات احتمالی موجود در شیوه کاری موسسه.

    آموزش به سایر بازپرسان در فرآیند امور مالی.

    راهننمایی و هدایت سیاست های کاری برای تطابق آنها با قوانین تجدید نظر شده و نظارت بر اجرای آنها.

    ابزار به کار رفته

    ماشین حساب حسابداری

    کامپیوتر رومیزی

    کامپیوتر نوت بوک

    کامپیوتر شخصی

    تکنولوژی به کار رفته

    نرم افزار تطبیق

    نرم افزار مالی

    نرم افزار جستجو و فراخوانی اطلاعات

    نرم افزار مدیریت پروژه

    نرم افزار صفحه گستر

    نرم افزار پردازش کلمه

    دانش

    امور اجرایی و مدیریت:برخورداری از دانش اصول مدیریت و کار در ارتباط با برنامه ریزی های راهبردی، تخصیص منابع، الگودهی به منابع انسانی ، فن رهبری، شیوه های تولید و ایجاد هماهنگی بین افراد و منابع موجود؛

    امور دفتری: برخورداری از دانش رویه ها و سیستم های اداری و دفتری مانند پردازش واژه ، مدیریت اسناد و سوابق، تند نویسی، نسخه برداری، طراحی فرم ها و دیگر روش های دفتری و اصطلاحات آنها؛

    کامپیوتر و الکترونیک: برخورداری از دانش بردهای مدار، پردازشگرها،تراشه ها ،ابزار الکترونیکی ،سخت افزارها و نرم افزارهای کامپیوتری شامل کاربرد آنها و برنامه نویسی ؛

    اقتصاد وحسابداری: برخورداری از دانش نظری و عملی اقتصاد و حسابداری، بازار مالی، بانکداری و و تهیه گزارش از داده های مالی؛

    تعلیم و تربیت و آموزش: برخورداری از دانش قوانین ، رویه های دادگاهی ، سوابق، مقررات دولتی، مجازات ها، قوانین واسطه گری و رویه های سیاسی دموکراسی؛

    زبان فارسی : برخورداری از دانش ساختار و محتوای زبان فارسی شامل دیکته ،معنی لغات ،دستور زبان و شیوه نگارش؛

    حقوق و قانون: برخورداری از دانش قوانین، رویه های دادگاهی، سوابق، مقررات دولتی، مجازات ها، قوانین واسطه گری و رویه های سیاسی دموکراسی

    ریاضیات: برخورداری از دانش حساب، جبر،هندسه، آنالیز، آمار و کاربرد آنها؛

    مهارتها

    یادگیری فعال: درک مفاهیم اطلاعات تازه و استفاده از آنها برای رفع مشکلات کنونی و آتی و تصمیم گیری درباره آنها؛

    شنیدن فعال: توجه کامل به سخنان دیگران و درک نکات آنها، پرسیدن سوال های مناسب در فرصت های مناسب و قطع نکردن سخنان دیگران؛

    تفکر انتقادی : استفاده از دلیل و منطق برای ارایه نقاط قوت و ضعف راه حل های پیشنهادی ،نتایج،مسایل ،مشکلات و رویکردهای مختلف شان ؛

    آموزش: آموزش نحوه انجام کاری به دیگران؛

    قضاوت و تصمیم گیری: در نظر گرفتن هزینه ها و مزایای عملکردهای متفاوت و انتخاب بهترین آنها؛

    راهبردهای یادگیری: انتخاب و استفاده از شیوه ها و فرآیندهای یادگیری مناسب هنگام فراگیری و یا آموزش مطالب جدید؛

    بررسی و بازبینی : و ارزیابی عملکرد خود، دیگران و یا سازمان برای پیشرفت و یا عملکرد درست؛

    فهم و درک مطلب نوشته شده: درک جملات و پاراگراف های اسناد مرتبط با کار؛

    مدیریت زمان: تنظیم زمان فعالیت های خود و دیگران؛

    نوشتن: برقراری ارتباط نوشتاری با دیگران برای برآورده شدن نیازهای آنها

    توانائیها

    استدلال قیاسی :توانایی استفاده از قوانین کلی برای مسایل خاص به منظور ارایه پاسخ های معقول ؛

    استدلال استقرایی :توانایی ترکیب اطلاعات برای ایجاد قوانین کلی یا به دست آمدن نتایج (شامل یافتن روابط بین وقایع به ظاهر بی ربط )؛

    نظام بندی اطلاعات: توانایی مرتب کردن اطلاعات یا عملیات طبق یک قانون یا قوانین خاص (اعداد، حروف، واژه ها، تصاویر و یا عملیات ریاضی)؛

    دقیق بینی: توانایی مشاهده جزییات از فاصله ای نزدیک؛

    درک شفاهی : توانایی گوش دادن و درک مطالب و عقاید دیگران ؛

    بیان شفاهی :توانایی برقراری ارتباط شفاهی با دیگران طوری که مخاطب مطالب را درک کند ؛

    درک سریع مشکلات و موانع موجود: توانایی درک مشکلات و یا پیش بینی آنها.(این قابلیت فقط به شناسایی مشکلات ،نه برطرف کردن آنها ،محدود می شود)؛

    شیوایی بیان:توانایی بیان روشن و قابل فهم مطالب؛

    بازشناسی گفتار : توانایی شناسایی و بازشناسی گفتار شخص دیگر ؛

    درک مطلب نگاشته شده : توانایی خواندن و درک مطالب نوشتاری ؛

    فعالیت های کاری

    تحلیل دادها و اطلاعات : تشخیص و کشف دلایل ،حقایق و اصول زیربنای مطالب توسط تقسیم آنها به بخش های جداگانه؛

    برقراری ارتباط با روسا ، همکاران و زیر دستان: فراهم نمودن اطلاعات برای سرپرستان، همکاران و زیردستان با تلفن،نامه،پست الکترونیک و یا رو در رو؛

    فایل بندی و ذخیره اطلاعات: وارد کردن، نسخه برداری، ضبط و ذخیره یا نگهداری اطلاعات به صورت نوشتاری یا الکترونیکی / مغناطیسی؛

    کسب اطلاعات: مشاهده، دریافت و یا کسب اطلاعات از کلیه منابع مرتبط؛

    راهنمایی ، هدایت و ایجاد انگیزه در زیردستان: راهنمایی و هدایت زیردستان، از جمله تعیین استانداردهای اجرایی و نطارت بر اجرای کار؛

    کار با کامپیوتر: استفاده از کامپیوتر و سیستم های کامپیوتری (سخت افزار و نرم افزار) برای برنامه نویسی ؛وارد کردن داده یا پردازش اطلاعات؛

    سازمان دهی، برنامه ریزی و اولویت بندی کارها : توسعه اهداف و طرح های خاص برای اولویت بندی سازمان دهی و انجام کارها ؛

    پردازش اطلاعات: جمع آوری، کد گذاری، طبقه بندی، محاسبه، جدول بندی ، بازبینی و اصلاح اطلاعات و داده ها ؛

    تعلیم و پرورش افراد: تشخیص نیازهای آموزشی افراد، توسعه آموزش های رسمی یا کلاس ها و برنامه های آموزشی و تعلیم و پرورش افراد؛

    حیطه کاری

    حیطه کاری شماره 4: نیاز به آمادگی قابل توجه ای دارد.

    تجربه کلی: برای این مشاغل به حداقل 2 تا 4 سال مهارت،دانش یا تجربه شغلی قبلی نیاز است. برای مثال، یک حسابدار، برای واجد شرایط بودن بایستی 4 سال تحصیلات دانشگاهی را کامل کرده و چندین سال تجربه حسابداری داشته باشد.

    کار آموزی: برای این مشاغل معمولا به چندین سال تجربه مرتبط با کار، تجربه حین کار و یا کارآموزی فنی و حرفه ای نیاز است.

    مثال های از این حیطه کاری: بسیاری از این مشاغل با  هماهنگی ، سرپرستی، مدیریت یا آموزش دیگران سر و کار دارند.مانند ، حسابداران ، مدیران منابع انسانی ، برنامه نویس های کامپیوتری ، معلمین ، شیمیدان ها و کار آگاهان پلیس.

    میزان آمادگی خاص شغلی: بین 7 تا 8 ( مدت زمان یادگیری نحوه انجام کار بین 4 تا بیش از 10 سال )

    تحصیلات: بیشتر مشاغل در این حیطه نیاز به مدرک کارشناسی دارند اما برخی از آن ها نیاز ندارند.

    علائق

    قاعده گرایانه : مشاغل قراردادی غالبا درگیر با پیروی از قواعد و روال کاری اند.این مشاغل بیش از عقاید با داده ها و جزییات سر و کار دارند. افراد معمولا موظف اند از دستورهای خاصی پیروی کنند؛

    متهورانه: مشاغل متهورانه غالبا درگیر با راه اندازی و انجام پروژه های مختلف هستند. این مشاغل می توانند با رهبری و هدایت افراد و اتخاذ تصمیمات متعدد همراه باشند. این مشاغل گاهی نیاز به خطر پذیری داشته و غالبا با کسب و کار سروکار دارند؛

    پژوهشی: مشاغل تحقیقی غالبا درگیر با ایده ها بوده و نیاز به میزان زیاد تفکر دارند. این مشاغل می توانند در ارتباط با جستجوی حقیقت و یافتن راه حل های نظری برای مسایل باشند؛

    ارزشهای کاری

    پیشرفت: مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند دارای اهداف جهت دار بوده و به کارمندان اجازه استفاده از قوی ترین توانایی ها و احساس موفقیت را می دهند.نیازهای متقابل شامل بکارگیری توانایی و موفق شدن است.

    استقلال: مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند به کارمندان اجازه ی کار و تصمیم گیری مستقلانه را می دهند. نیازهای متقابل شامل مسئولیت پذیری و استقلال است.

    ارتباطات: مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند به کارمندان اجازه ی ارایه خدمات به دیگران و کار با همکاران در محیطی دوستانه و غیر رقابتی را می دهند. نیازهای متقابل شامل همکاران، ارزش های اخلاقی و خدمات اجتماعی است.

    شیوه های کاری

    پیشرفت گرایی:ایجاد و حفظ روشهایی برای دستیابی به اهداف چالش انگیز شخصی و تلاش برای کسب مهارت در وظایف؛

    سازگاری / انعطاف پذیری : قابلیت تطابق با شرایط مختلف کاری؛

    تفکر تحلیلی: اطلاعات و به کار گیری منطق در برخورد با مسائل و موضو عات کاری؛

    توجه به جزییات: دقت و توجه به جزییات و دقیق بودن در حین کار ؛

    همکاری:ایجاد روابط پسندیده با دیگران و داشتن رفتاری مناسب؛

    قابل اعتماد بودن:قابل اعتماد بودن،مسئولیت پذیری و پیروی از دستورها؛

    استقلال:انجام وظایف فرد بدون نیاز به سرپرستی دائم و اتکا به خود برای انجام کارها؛

    درستکاری: درستی و صداقت؛

    پشتکار: پایداری و ثبات در رویارویی با مشکلات؛

لینک کوتاه:
برچسب ها:
منبع:
کاریابی کاران
کانال تلگرام کاران

تلگرام کاران

https://telegram.me/karanir

به کانال رسمی کاران در تلگرام بپیوندید.