معرفی شغل تکنیسین مکاترونیک

تعداد بازدید: ۲۵۹
  • معرفی شغل تکنیسین مکاترونیک

    شرح کلی شغل

    راه اندازی، امتحان و نگهداری تجهیزات خودکار یا خود تنظیم الکترومکانیکی؛ راه اندازی زیر دریایی ها، هواپیماها یا دیگر تجهیزات بدون سرنشین در محل های مربوط مانند سکو های حفاری نفت، اکتشافات در اعماق اقیانوس و یا جابجایی زباله های خطرناک و یا کمک به مهندسان در آزمودن و طراحی تجهیزات رباتیک.

    عناوین شغلی مشابه و مرتبط

    تکنیسین الکترومکانیک

    تکنیسین تست

    آزمایش کننده

    تکنیسین مکانیک

    متخصص تست محصول

    تکنیسین ابزار الکترونیکی

    تکنیسین آزمایشگاه

    تکنیسین نگهداری

    وظایف

    تراز کردن، آماده کردن و قسمت های تشکیل دهنده با ابزار دستی، ابزار برقی، ابزار ثابت، شابلن ها و میکروسکوپ ها.

    تحلیل و ثبت نتایج آزمایش و تهیه سند مکتوب آزمایشی.

    بازرسی قسمت ها برای یافتن معایب سطحی.

    نصب قطعات و سخت افزارهای الکتریکی و الکترونیکی با تجهیزات لحیم کاری و ابزار دستی در صنعت خانه سازی یا تولید.

    خواندن طرح های کلی، چهار چوب های اجمالی، و دستورهای فنی برای تعیین روش ها و ترتیب مونتاژ.

    تعمیر، کار مجدد و تنظیم مونتاژها و سیستم های بادی و هیدرولیکی برای رسیدن به ویژگی های و استقامتی.

    آزمایش عملکرد مونتاژهای الکترومکانیکی با لوازم آزمایش مانند نوسان نما، ولت متر الکترونیک و پل ها.

    رسیدگی به ابعاد و پاکسازی قسمت ها با ابزارآلات اندازه گیری دقیق برای اطمینان از سازگاری آنها با ویژگی ها.

    آموزش دیگران برای نصب، استفاده و نگهداری از ربات ها.

    به کار انداختن ماشین های فلزکاری برای ساختن خانه، پایه ها، قطعات و لوازم.

    دانش

    کامپیوتر و الکترونیک: برخورداری از دانش بردهای مدار، پردازشگرها،تراشه ها ،ابزار الکترونیکی ،سخت افزارها و نرم افزارهای کامپیوتری شامل کاربرد آنها و برنامه نویسی ؛

    ارایه خدمات به اشخاص و مشتریان : برخورداری از دانش اصول و مراحل ارایه خدمات به افراد و مشتریان شامل ارزیابی نیازهای مشتری ،اعمال استاندارهای کیفیتی برای خدمات و ارزیابی میزان رضایت مشتری؛

    مهندسی و فناوری: برخورداری از دانش اصول عملی علوم فنی و مهندسی شامل کاربرد اصول، تکنیک ها، مراحل و ابزار طراحی و تولید کالاها و خدمات متنوع؛

    زبان فارسی : برخورداری از دانش ساختار و محتوای زبان فارسی شامل دیکته ،معنی لغات ،دستور زبان و شیوه نگارش؛

    ریاضیات: برخورداری از دانش حساب، جبر، هندسه، آنالیز، آمار و کاربرد آنها؛

    مکانیک: برخورداری از دانش دستگاه ها و ابزار شامل طرح ها، کاربردها، تعمیرات و نگهداری؛

    تولید و پردازش: برخورداری از دانش مواد خام، فرآیند های تولید، کنترل کیفیت، هزینه ها و سایر تکنیک ها جهت افزایش تولید کارآمد و توزیع کالاها؛

    مهارتها

    نگهداری تجهیزات: مراقبت های معمول از تجهیزات و تشخیص نوع مراقبت در زمان های مختلف؛

    انتخاب تجهیزات: تعیین نوع ابزارها و تجهیزات لازم برای انجام وظایف یک شغل؛

    نصب: نصب تجهیزات، ماشین آلات، سیم کشی یا برنامه دهی مطابق مشخصات؛

    آموزش: آموزش نحوه انجام کاری به دیگران؛

    کنترل و عملکرد : کنترل عملکرد ابزار یا سیستم ها ؛

    نظارت بر عملکرد: بازبینی درجه ها، شاخص ها یا دیگر نمایانگرها برای اطمینان از عملکرد درست ماشینها؛

    تحلیل کنترل کیفیت: انجام آزمایش ها و بازبینی های تولیدات، خدمات یا فرآیندها برای ارزیابی کیفیت یا عملکردها؛

    فهم و درک مطلب نوشته شده:درک جملات و پاراگراف های اسناد مرتبط با کار؛

    گره گشایی : تشخیص دلیل مشکلات موجود در برنامه ها و اخذ تصمیم های لازم برای برطرف کردن آنها؛

    توانائیها

    قدرت دست ها و بازوها: توانایی حفظ وضعیت دستان و بازوها هنگام حرکت دادن و یا ثابت نگاه داشتن آنها در یک وضعیت؛

    حساسیت شنیداری: توانایی تمرکز بر یک منبع صدا در حضور صداهای مزاحم؛

    کنترل دقت: توانایی تنظیم سریع و مداوم کنترل یک ماشین یا یک وسیله نقلیه در وضعیت های دقیق؛

    استدلال قیاسی :توانایی استفاده از قوانین کلی برای مسایل خاص به منظور ارایه پاسخ های معقول ؛

    دید از فواصل دور: توانایی دیدن جزئیات از فاصله؛

    چابکی در استفاده از انگشتان : توانایی هماهنگ کردن حرکات انگشتان یک دست یا هر دو دست در گرفتن،کنترل و یا اجسام بسیار کوچک؛

    استدلال استقرایی :توانایی ترکیب اطلاعات برای ایجاد قوانین کلی یا به دست آمدن نتایج (شامل یافتن روابط بین وقایع به ظاهر بی ربط )؛

    چالاکی دست: توانایی به حرکت درآوردن دست ها، بازوها و یا گرفتن، نگهداشتن و اجسام با دو دست؛

    دقیق بینی: توانایی مشاهده جزییات از فاصله ای نزدیک؛

    سرعت ادراک: توانایی درک سریع شباهت ها و تفاوت ها بین نامه ها، اعداد، اشیاء، تصاویر و یا نمونه ها که اشیای مقایسه شونده ممکن است هم زمان و یا به تدریج به فرد داده شوند. این توانایی قابلیت مقایسه شی ء کنونی با شی ء قبلی را نیز در بر می گیرد؛

    فعالیت های کاری

    برقراری ارتباط با روسا ، همکاران و زیر دستان: فراهم نمودن اطلاعات برای سرپرستان، همکاران و زیردستان با تلفن،نامه،پست الکترونیک و یا رو در رو؛

    نظارت بر دستگاهها و فرآیندها: استفاده از مکانیزم های کنترل شده یا فعالیت  مستقیم بدنی برای به کار انداختن ماشین ها یا فرآیندها (این ماشین ها شامل کامپیوتر و وسایل نقلیه نمی شوند)؛

    کسب اطلاعات : مشاهده ، دریافت و یا کسب اطلاعات از کلیه منابع مرتبط ؛

    مشخص کردن اشیاء اعمال و وقایع: تشخیص اطلاعات مختلف با دسته بندی، تخمین و درک شباهت ها و تفاوت های آنها و کشف تغییرات شرایط و موقعیت ها؛

    بررسی و بازبینی ابزاز، وسایل و مواد: بازبینی و بازرسی تجهیزات، سازه ها یا مواد برای مشخص کردن دلیل خرابیها و مشکلات؛

    قضاوت درباره کیفیت کالا، خدمات و افراد: بررسی و ارزیابی ارزش، اهمیت یا کیفیت کالا و افراد؛

    بازبینی جریان کار، مواد و محیط: بازبینی و بررسی مواد، وقایع و یا محیط برای پیش گیری و یا تشخیص علت مشکلات؛

    پردازش اطلاعات: جمع آوری، کد گذاری، طبقه بندی، محاسبه، جدول بندی ، بازبینی و اصلاح اطلاعات و داده ها ؛

    تعمیر و نگهداری تجهیزات الکترونیکی: سرویس، تعمیر، میزان و تنظیم کردن و یا بررسی و آزمایش ماشین آلات ، ابزار و تجهیزات الکترونیکی یا الکتریکی (نه تجهیزاتی که براساس اصول مکانیکی کار می کنند)؛

    به روز کردن اطلاعات و استفاده از دانش مرتبط: اطلاع از دانش فنی روز و استفاده از علوم جدید؛

    حیطه کاری

    حیطه کاری شماره 3: نیاز به امادگی شغلی متوسطی دارد.

    تجربه کلی : برای این مشاغل به مهارت ،دانش یا تجربه شغلی قبلی نیاز است .برای مثال ،یک برقکار بایستی 3 الی 4 سال دوره شاگردی یا چندین سال کار آموزی را بگذارند و غالبا بایستی امتحان مربوط به گرفتن گواهی نامه را با موفقیت طی کند.

    کاراموزی: برای این مشاغل افراد معمولا به 1 یا 2 سال کار آموزی به صورت تجارت حین کار و کارآموزی غیر رسمی توسط افراد با تجربه نیاز دارند.

    مثال هایی از این حیطه کاری :مشاغل در این حیطه با استفاده از مهارت های ارتباطی و سازمانی برای ایجاد هماهنگی ،سرپرستی،مدیریت یا آموزش دیگران برای نیل به اهداف سر و کار دارند.مانند مسئول تدفین ،برقکار ،تکنسین جنگلداری و حفظ محیط زیست ،منشی های حقوقی ،مصاحبه کننده ها و نمایندگان بیمه فروش.

    میزان آمادگی خاص شغلی : بین 6 تا 7 (مدت زمان یادگیری نحوه انجام کار بین 2 تا 10 سال )

    تحصیلات : بیشتر مشاغل در این حیطه نیاز به کار آموزی در مدارس فنی و حرفه ای ،تجارب حین کار و یا دانشنامه دارند.برخی از آن ها امکان دارد نیاز به مدرک کارشناسی داشته باشند.

    علائق

    قاعده گرایانه : مشاغل قراردادی غالبا درگیر با پیروی از قواعد و روال کاری اند.این مشاغل بیش از عقاید با داده ها و جزییات سر و کار دارند.افراد معمولا موظف اند از دستورهای خاصی پیروی کنند؛

    پژوهشی: مشاغل تحقیقی غالبا درگیر با اید ه ها بوده و نیاز به میزان زیاد تفکر دارند. این مشاغل می توانند در ارتباط با جستجوی حقیقت و یافتن راه حل های نظری برای مسایل باشند؛

    واقع گرایانه : مشاغل واقع گرایانه غالبا درگیر با فعالیت های کاری هستند که شامل ارائه راه حل ها و حل عملی مسایل می شوند.این فعالیت ها معمولا با گیاهان، جانوران ،مواد و ابزار حقیقی مانند چوب ،ابزار و ماشین الات سر و کار دارند.بسیاری از این مشاغل نیازمند کار در فضای باز بوده و سر و کار چندانی با کاغذ و ارتباط نزدیک با دیگران ندارند؛ ارزشهای کاری

    ارتباطات : مشاغلی که بر آورده کننده این ارزش کاری هستند. به کارمندان اجازه ی ارایه خدمات به دیگران و کار با همکاران در محیطی دوستانه و غیر رقابتی را می دهند.نیازهای متقابل شامل همکاران ،ارزش های اخلاقی و خدمات اجتماعی است .

    پشتیبانی : مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند ارایه دهنده حمایت مدیریتی به عنوان پشتیبانی برای کارمندان هستند. نیازهای متقابل شامل سیاست های شرکت ،روابط انسانی و فنی در ارتباط با نظارت می باشند.

    شرایط کار: مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند ارایه دهنده شرایط خوب کاری و امنیت کاری هستند. نیازهای متقابل شامل فعال بودن، جبران، استقلال، امنیت، تنوع و شرایط کاری است.

    شیوه های کاری  

    سازگاری / انعطاف پذیری : قابلیت تطابق با شرایط مختلف کاری؛

    توجه به جزییات : دقت و توجه به جزییات و دقیق بودن در حین کار ؛

    توجه به دیگران : همدردی و توجه به نیازها و احساسات و یاری کردن دیگران؛

    همکاری : ایجاد روابط پسندیده با دیگران و داشتن رفتاری مناسب؛

    قابل اعتماد بودن :قابل اعتماد بودن، مسئولیت پذیری و پیروی از دستورها؛

    استقلال : انجام وظایف فرد بدون نیاز به سرپرستی دائم و اتکا به خود برای انجام کارها؛

    درستکاری: درستی و صداقت؛

    پشتکار: پایداری و ثبات در رویارویی با مشکلات؛

    خویشتن داری : حفظ آرامش ،کنترل احساسات و خشم و پرهیز از رفتارهای نسنجیده و تهاجمی در هر شرایطی.

     

کانال تلگرام کاران

تلگرام کاران

https://telegram.me/karanir

به کانال رسمی کاران در تلگرام بپیوندید.