معرفی شغل مهندس بهداشت حرفه ای

تعداد بازدید: ۲۰۹
  • معرفی شغل مهندس بهداشت حرفه ای

    شرح کلی شغل

    برنامه ریزی، اجرا و هماهنگی برنامه های ایمنی نیازمند به بکارگیری اصول مهندسی و برای پیشگیری یا اصلاح شرایط محیط کاری ناامن.

    عناوین شغلی مشابه و مرتبط

    مشاور ایمنی و سلامت

     مامور ایمنی

    مدیر سلامتی ایمنی و مسمومیت شناسی شغلی

    مدیر سلامتی،ایمنی و ایمنی

    مدیر امور محیطی، ایمنی و امنیت

    مدیر ایمنی و امنیت

     مدیر ایمنی، سلامت و محیط

    مشاور ایمنی و بهداشت صنعتی

    مدیر ایمنی وسلامت صنعتی

    کارشناس ایمنی محیطی

    وظایف

    مطالعه و بررسی حوادث صنعتی، آسیب ها یا بیماریهای مربوط به شغل جهت تعیین دلایل و اقدامات پیشگیرانه.

    گزارش یا بازنگری یافته های حاصل از بررسی حادثه، بازرسی وسایل و آزمایشهای محیطی.

    حفظ و به کارگیری سیاست ها، مقررات جاری و روند های صنعتی.

    بازرسی تسهیلات، ماشین آلات و تجهیزات ایمنی جهت شناسایی و اصلاح خطرهای احتمالی و اطمینان از رعایت مقررات ایمنی.

    نظارت یا هماهنگ کردن آموزش کارمندان در زمینه هایی از قبیل قانون، مقررات ایمنی، کنترل شرایط خطرناک و استفاده از تجهیزات ایمنی.

    بازنگری برنامه های ایمنی کارمندان برای تعیین شایستگی آنها.

    مصاحبه با کارمندان و کار فرمایان جهت کسب اطلاعاتی در مورد محیط های کار و حوادث محل کار.

    بررسی طرح ها و ویژگی های ساخت تجهیزات یا ماشین آلات جدید جهت اطمینان از پیگیری ملزومات امنیتی کار.

    گردآوری، تجزیه و تحلیل و تفسیر داده های آماری مربوط به بیماریها و حوادث مرتبط با شغل.

    تفسیر مقررات ایمنی برای کسانی که به ایمنی صنعتی علاقه دارند مانند مهندسان ایمنی، نمایندگان کارگری و بازرسان ایمنی.

    ابزار به کار رفته

    نمونه بردار آلاینده های هوا

    حرکت سنج

    حسگر نیرو یا گشتاور نیرو

    نگارنده فیزیولوژیکی

    ابزار اندازه گیری صدا یا دسی بل سنج

    تکنولوژی به کار رفته

    نرم افزار تحلیلی یا علمی

    نرم افزار تطبیق

    نرم افزار طراحی کامپیوتری

    نرم افزار آموزش کامپیوتری

    نرم افزار پایگاه داده ها و پرس جو

    دانش

    امور اجرایی و مدیریت: برخورداری از دانش اصول مدیریت و کار در ارتباط با برنامه ریزی های راهبردی، تخصیص منابع، الگودهی به منابع انسانی، فن رهبری، شیوه های تولید و ایجاد هماهنگی بین افراد و منابع موجود؛

    شیمی: برخورداری از دانش ترکیب، ساختار و خواص مواد و فرایندها و دگرگونی های شیمیایی این مواد.

    (این دانش استفاده از مواد شیمیایی و فعل و انفعالات آنها، نشانه های خطر، فنون تولید و روش های انهدام مواد را در بر می گیرند)؛

    ارایه خدمات به اشخاص و مشتریان : برخورداری از دانش اصول و مراحل ارایه خدمات به افراد و مشتریان شامل ارزیابی نیازهای مشتری ،اعمال استاندارهای کیفیتی برای خدمات و ارزیابی میزان رضایت مشتری؛

    تعلیم و تربیت و آموزش: برخورداری از دانش اصول و شیوه های برنامه های آموزشی و طرح های درسی و آموزشی برای افراد و گروه های متفاوت و ارزیابی نتایج تعلیمات؛

    مهندسی و فناوری: برخورداری از دانش اصول عملی علوم فنی و مهندسی شامل کاربرد اصول، تکنیک ها، مراحل و ابزار طراحی و تولید کالاها و خدمات متنوع؛

    زبان فارسی : برخورداری از دانش ساختار و محتوای زبان فارسی شامل دیکته ،معنی لغات ،دستور زبان و شیوه نگارش؛

    حقوق و قانون: برخورداری از دانش قوانین، رویه های دادگاهی، سوابق، مقررات دولتی، مجازات ها، قوانین واسطه گری و رویه های سیاسی دموکراسی

    ریاضیات: برخورداری از دانش حساب، جبر، هندسه، آنالیز، آمار و کاربرد آنها؛

    روان شناسی: برخورداری از دانش مربوط به رفتار و عملکرد انسان، تفاوت های فردی و شخصیتی، یادگیری و انگیزه، شیوه تحقیق در روان شناسی و ارزیابی شیوه درمان رفتارها و نابهنجاریهای عاطفی؛

    ایمنی و امنیت عمومی:برخورداری ار دانش ابزار مربوط،سیاست ها، فرآیندها و راهبردهای ایجاد امنیت محلی، ایالتی و ملی برای حفاظت از افراد، اطلاعات، دارایی ها و شرکت ها؛

    مهارتها

    یادگیری فعال: درک مفاهیم اطلاعات تازه و استفاده از آنها برای رفع مشکلات کنونی و آتی و تصمیم گیری درباره آنها؛

    شنیدن فعال: توجه کامل به سخنان دیگران و درک نکات آنها، پرسیدن سوال های مناسب در فرصت های مناسب و قطع نکردن سخنان دیگران؛

    تفکر انتقادی: استفاده از دلیل و منطق برای ارایه نقاط قوت وضعف راه حل های پیشنهادی، نتایج، مسایل، مشکلات و رویکردهای مختلف شان؛

    آموزش: آموزش نحوه انجام کاری به دیگران؛

    مذاکره: فراهم کردن زمینه ملاقات با دیگران برای از بین بردن اختلافها؛

    ترغیب: ترغیب دیگران به تغییر افکار یا رفتارشان؛

    فهم و درک مطلب نوشته شده:درک جملات و پاراگراف های اسناد مرتبط با کار؛

    صحبت کردن: گفتگو با دیگران برای تبادل موثر اطلاعات؛

    مدیریت زمان: تنظیم زمان فعالیت های خود و دیگران؛

    نوشتن: برقراری ارتباط نوشتاری با دیگران برای برآورده شدن نیازهای آنها

    توانائیها

    استدلال قیاسی :توانایی استفاده از قوانین کلی برای مسایل خاص به منظور ارایه پاسخ های معقول

    استدلال استقرایی :توانایی ترکیب اطلاعات برای ایجاد قوانین کلی یا به دست آمدن نتایج (شامل یافتن روابط بین وقایع به ظاهر بی ربط )؛

    درک شفاهی : توانایی گوش دادن و درک مطالب و عقاید دیگران ؛

    بیان شفاهی: توانایی برقراری ارتباط شفاهی با دیگران طوری که مخاطب مطالب را درک کند؛

    ابداع: ابداع ایده های نامتعارف و هوشمندانه برای موضوع ها و شرایط موجود و یا ارایه شیوه های نو برای حل مسایل؛

    درک سریع مشکلات و موانع موجود: توانایی درک مشکلات و یا پیش بینی آنها.( این قابلیت فقط به شناسایی مشکلات، نه برطرف کردن آنها، محدود می شود)؛

    شیوایی بیان: توانایی بیان روشن و قابل فهم مطالب ؛

    بازشناسی گفتار: توانایی شناسایی و بازشناسی گفتار شخصی دیگر؛

    درک مطلب نگاشته شده : توانایی خواندن و درک مطالب نوشتاری؛

    بیان مطالب به صورت نوشتاری: توانایی برقراری ارتباط نوشتاری با دیگران طوری که مخاطب مطالب مطرح شده را درک کند؛

    فعالیت های کاری

    برقراری ارتباط با روسا ، همکاران و زیر دستان: فراهم نمودن اطلاعات برای سرپرستان، همکاران و زیردستان با تلفن،نامه،پست الکترونیک و یا رو در رو

    ایجاد و گسترش  گروهها: تشویق و ایجاد اعتماد، احترام و همکاری متقابل در اعضای گروه؛

    برقراری و حفظ ارتباطات فردی: ایجاد روابط کاری سازنده و مناسب با دیگر همکاران و حفظ این روابط؛

    ارزیابی اطلاعات برای تطابق آنها با استاندارها: استفاده از اطلاعات و قضاوت افراد مرتبط برای تعیین آنکه آیا وقایع و فرآیندها از قوانین، مقررات و استاندارها تبعیت می کنند؛

    کسب اطلاعات : مشاهده ، دریافت و یا کسب اطلاعات از کلیه منابع مرتبط؛

    کار با کامپیوتر: استفاده از کامپیوتر و سیستم های کامپیوتری (سخت افزار و نرم افزار ) برای برنامه نویسی ؛وارد کردن داده یا پردازش اطلاعات ؛

    تصمیم گیری و حل مشکلات : تحلیل اطلاعات و ارزیابی نتایج برای انتخاب بهترین راه حل برای حل مشکلات ؛

    ارائه مشاوره به دیگران: ارائه رهنمود و توصیه های کارشناسانه به مدیریت و یا گروه های دیگر در خصوص موضوعات فنی، سیستم ها و یا موضوعات مربوط به حل کار؛

    تعلیم و پرورش افراد: تشخیص نیازهای آموزشی افراد، توسعه آموزش های رسمی یا کلاس ها و برنامه های آموزشی و تعلیم و پرورش افراد؛

    به روز کردن اطلاعات و استفاده از دانش مرتبط: اطلاع از دانش فنی روز و استفاده از علوم جدید؛

    حیطه کاری

    حیطه کاری شماره 4: نیاز به امادگی  قابل توجه ای دارد.

    تجربه کلی: برای این مشاغل به حداقل 2 تا 4 سال مهارت، دانش یا تجربه شغلی قبلی نیاز است. برای مثال، یک حسابدار برای واجد شرایط بودن بایستی 4 سال تحصیلات دانشگاهی را کامل کرده و چندین سال تجربه حسابداری داشته باشد.

    کارآموزی: برای این مشاغل معمولا به چند سال تجربه مرتبط با کار، تجربه حین کار و یا کار آموزی فنی و حرفه ای نیاز است.

    مثال هایی از این حیطه کاری: بسیاری از این مشاغل با هماهنگی، سرپرستی، مدیرین یا آموزش دیگران سرو کار دارند. مانند، حسابداران، مدیران منابع انسانی، برنامه نویس های کامپیوتر، معلمین، شیمیدان ها و کارآگاهان پلیس.

    میزان آمادگی خاص شغلی: بین 7 تا 8 ( مدت زمان یادگیری نحوه انجام کار بین 4 تا بیش از 10 سال)

    تحصیلات: بیشتر مشاغل در این حیطه نیاز به مدرک کارشناسی دارند اما برخی از آنها نیاز ندارند.

    علائق

    قاعده گرایانه : مشاغل قراردادی غالبا درگیر با پیروی از قواعد و روال کاری اند.این مشاغل بیش از عقاید با داده ها و جزییات سر و کار دارند.افراد معمولا موظف اند از دستورهای خاصی پیروی کنند؛

    پژوهشی: مشاغل تحقیقی غالبا درگیر با اید ه ها بوده و نیاز به میزان زیاد تفکر دارند. این مشاغل می توانند در ارتباط با جستجوی حقیقت و یافتن راه حل های نظری برای مسایل باشند؛

    واقع گرایانه : مشاغل واقع گرایانه غالبا درگیر با فعالیت های کاری هستند که شامل ارائه راه حل ها و حل عملی مسایل می شوند.این فعالیت ها معمولا با گیاهان، جانوران ،مواد و ابزار حقیقی مانند چوب ،ابزار و ماشین الات سر و کار دارند.بسیاری از این مشاغل نیازمند کار در فضای باز بوده و سر و کار چندانی با کاغذ و ارتباط نزدیک با دیگران ندارند؛

    ارزشهای کاری

    پیشرفت : مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند دارای اهداف جهت دار بوده و به کارمندان اجازه استفاده از قوی ترین توانایی ها و احساس موفقیت را می دهند.نیازهای متقابل شامل بکارگیری توانایی و موفق شدن است.

    ارتباطات : مشاغلی که بر آورده کننده این ارزش کاری هستند. به کارمندان اجازه ی ارایه خدمات به دیگران و کار با همکاران در محیطی دوستانه و غیر رقابتی را می دهند.نیازهای متقابل شامل همکاران ،ارزش های اخلاقی و خدمات اجتماعی است .

    شرایط کار: مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند ارایه دهنده شرایط خوب کاری و امنیت کاری هستند. نیازهای متقابل شامل فعال بودن، جبران، استقلال، امنیت، تنوع و شرایط کاری است.

    شیوه های کاری

    سازگاری / انعطاف پذیری: قابلیت تطابق با شرایط  مختلف کاری ؛

    توجه به جزییات : دقت و توجه به جزییات و دقیق بودن در حین کار ؛

    توجه به دیگران: همدردی و توجه به نیازها و احساسات و یاری کردن به دیگران؛

    همکاری : ایجاد روابط پسندیده با دیگران و داشتن رفتاری مناسب؛

    قابل اعتماد بودن :قابل اعتماد بودن، مسئولیت پذیری و پیروی از دستورها؛

    درستکاری: درستی و صداقت؛

    رهبری: تمایل به هدایت، رهبری افراد، قبول مسئولیت و ارائه پیشنهادها و نظرات

    پشتکار: پایداری و ثبات در رویارویی با مشکلات

    خویشتن داری : حفظ آرامش ،کنترل احساسات و خشم و پرهیز از رفتارهای نسنجیده و تهاجمی در هر شرایطی.

     

     

     

کانال تلگرام کاران

تلگرام کاران

https://telegram.me/karanir

به کانال رسمی کاران در تلگرام بپیوندید.