معرفی شغل مدیر امور اداری

تعداد بازدید: ۳۲۵
  • معرفی شغل مدیر امور اداری

    مدیر امور کیست؟

    مدیر امور برنامه ریزی، و خدمات و پشتیبانی را برعهده دارد. در یک کوچک او ممکن است مسئول همه وظایف بخش امور باشد. ولی در های بزرگ، امور مسئول و نظارت بر بخش امور است.

    مدیر امور مجموعه وسیعی از خدمات را برنامه ریزی، و می کنند تا بتواند به صورت موثری کارکند. او وظایف گسترده و وسیعی را بر عهده دارد. امور بر رعایت شدن استانداردها و قوانین در قراردادهای نظارت دارد. او  الگوهای مصرف انرژی، استفاده از فن آوری و تجهیزات را کنترل می کند مثلا ممکن است برای خرید تجهیزات و وسایل جدید برای کاهش هزینه های انرژی و یا تعمیر و نگهداری یا جایگزینی آینده تجهیزاتی مانند کامپیوتر برنامه ریزی کند. کار این در میزان بهره وری و رضایت موثر است.

    بخشی از وظایف امور مربوط به می باشد از جمله انجام امور استخدامی، موارد داخل سازمانی مانند ترفیع، جابجایی و..، اجرای دستورالعمل ها و آیین نامه های استخدامی، ارزشیابی عملکرد کارکنان، امور رفاهی و… مدیر امور در بسیاری ها و شرکت ها مسئولیت اجرای مناقصه ها و مزایده ها را برعهده داشته و بر امور انبارداری، نحوه نگهداری و ایمنی کالاها، تهیه کالاها و تجهیزات مورد نیاز، امور مربوط به خدمات عمومی مانند برگزاری جلسات و همایش ها نظارت دارد.

     

    وظایف و کار امور اداری

    - و نظارت بر بخش اداری

    - برنامه ریزی و نظارت بر بودجه های قراردادها، موجودی ها و تجهیزات

    - خرید، ذخیره سازی و توزیع لوازم و تجهیزات مورد نیاز واحدهای مختلف

    - نظارت بر نگهداری و تعمیر ماشین آلات، تجهیزات و…

    - اطمینان از رعایت شدن استانداردهای ایمنی و سلامت در محیط کار

    - انجام امور پرسنلی مانند امور استخدامی، امور داخل سازمانی (ترفیع، جابجایی، پاداش، تنبیه، مرخصی و…)، ارزیابی عملکرد، امور بیمه، وام و… 

     

    تیپ های شخصیتی مناسب برای امور اداری

    در یک انتخاب صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و … برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشد. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند.

    به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این موفق می شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی ای که برای این معرفی می شوند، عموما این کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند.

    تیپ های شخصیتی مناسب این بر اساس تست شخصیت شناسی MBTI 

    ISFJ این تیپ شخصیتی توان خوبی در سازماندهی داشته و توجه زیادی به جزئیات دارد.

    ESFP این تیپ شخصیتی دوست دارد با مردم در ارتباط باشد. این تیپ شخصیتی حداکثر تلاش خود را برای رفع خواسته های مراجعان انجام می دهد. او به جزئیات توجه زیادی دارد.

    مهارت لازم برای امور شدن

    - های ارتباطی – برای ارتباط داشتن و همکاری مناسب با بخش های مختلف، مدیران ارشد و افراد خارج از سازمان

    - دقت بالا و توجه به جزئیات – چون  مدیر امور بر چندین بخش مهم نظارت دارد، برای جلوگیری از هر گونه اشتباه و خطا به خصوص اشتباهات مالی  باید دقت زیادی داشته و به همه جزئیات توجه کند.  

    - های رهبری و مدیریتی – از آنجا که وظایف امور در حوزه چندین بخش یا شرکت می باشد، او باید به خوبی بتواند بر همه آنها نظارت داشته و به خوبی آنها را با هم هماهنگ کند. از طرفی باید  کلیه امور بخش و آن را نیز بر عهده داشته باشد.

     

    رشته های تحصیلی مرتبط با امور اداری

    برخی شرکت ها و ها برای امور تاکید بیشتری بر تجربه کاری مرتبط نسبت به مدرک تحصیلی دارند. اما مسلما برای هر شغلی اگر فرد مدرک دانشگاهی مرتبط داشته باشد، در آن موفق تر خواهد بود. به هر حال در امور عمدتا از فارغ التحصیلان رشته های زیر دعوت می شود  :

    - (به ویژه گرایش های دولتی و بازرگانی)

    - امور اداری

     

    وضعیت امور در ایران

    مدیر امور معمولا در هر یا شرکت دولتی یا خصوصی (عمدتا شرکت های بزرگ) مورد نیاز است. در خصوص میزان امور در ایران آمار دقیقی در دسترس نمی باشد. اما از آنجا که این در همه ها و شرکت های متوسط و بزرگ لازم است، می توان بازار کار خوبی را برای آن پیش بینی کرد.

     

    وضعیت امور در برخی کشورهای جهان

    آمریکا – پیش بینی می شود میزان امور بین سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰، ۱۵ درصد رشد خواهد کرد. در حالی که متوسط این رشد برای همه ۱۴ درصد می باشد.

     
     درآمد و حقوق امور اداری

    در جدیدترین پژوهش صورت گرفته در اواخر سال ۱۳۹۳ توسط تعدادی از متخصصان شغلی کشور، گروه های مختلف شغلی از نظر درآمدی مورد بررسی قرار گرفته اند. بر این اساس متوسط حقوق و امور نیز استخراج شده است.
    برای امور حداقل، حداکثر و متوسط ماهیانه ذکر شده،به طوری که در اواخر سال ۱۳۹۳، حداقل این 110۰۰۰۰ تومان، حداکثر 7000000 تومان و متوسط ماهیانه 30000000تومان بوده است.

    همچنین از آنجا که تجربه و سابقه کاری یکی از عوامل موثر در تعیین حقوق و هر شغلی از جمله امور می باشد، در بخش دیگری از این پژوهش،  این از نظر سابقه کاری مورد بررسی قرار گرفته و این نتیجه حاصل شد که با افزایش سابقه کاری، و حقوق امور نیز تقریبا افزایش می یابد. 

    میزان و حقوق امور در برخی از کشورهای جهان عبارتند از :
     
    آمریکا - متوسط حقوق و سالانه این مطابق با آخرین آمارها ۸۱.۱۰۰ دلار در سال ۲۰۱۳ بوده است.

کانال تلگرام کاران

تلگرام کاران

https://telegram.me/karanir

به کانال رسمی کاران در تلگرام بپیوندید.