معرفی شغل مهندس شیمی

تعداد بازدید: ۷۰۴
  • معرفی شغل مهندس شیمی

    شرح کلی شغل

    طراحی لوازم، تجهیزات و وسایل شیمیایی برای تولید محصولات و مواد شیمیایی مانند بنزین، کائوچوی مصنوعی، پلاستیک، شوینده ها، چسب، کاغذ و خمیر با استفاده از اصول و روشهای شیمی ، فیزیک و مهندسی.

    عناوین شغلی مشابه و مرتبط

    مهندس فرایند

    دانشمند

    مهندس پروژه

    مهندس توسعه

     کارشناس مهندسی

    مهندس کنترل فرایند

    مهندس توسعه فرایند

    مهندس فرآیند تصفیه

    مهندس شیمی

    مهندس

    وظایف

     انجام در تمام مراحل تولید برای تعیین میزان کنترل متغیرها شامل دما، چگالی ، و فشار.

    توسعه روش های ایمنی برای کارکنانی که با تجهیزات یا نزدیک به انجام واکنش های شیمیایی کار می کنند.

    تعیین موثرترین ترتیب، آرایش در عملیاتی نظیر آمیزش ، شکافتن، انتقال گرما، تقطیر و خشک کردن.

    تهیه برآوردی از هزینه های تولید و گزارش های پیشرفت تولید برای تنظیم و ترتیب.

    هدایت فعالیت های کارکنانی که کار می کنند و یا در ساخت و افزایش میزان جذب، تبخیر و یا تجهیزات الکترومغناطیسی همکاری می کنند.

    انجام مطالعات آزمایشگاهی از مراحل تولید محصول جدید و روند آزمایشهای مقیاس کوچک مانند واحد آزمایش صنعتی.

    توسعه روش هایی برای جدا کردن عناصر مایعات، گازها و یا تولید جریان الکتریسیته برای روند های شیمیایی کنترل شده.

    هدایت برای توسعه روش های جدید و بهبود یافته تولیدات شیمیایی.

    طراحی سیستم های اندازه گیری و کنترل کارخانه های مواد شیمیایی بر پایه اطلاعات جمع آوری شده از آزمایشهای آزمایشگاهی و عملیات واحد آزمایش صنعتی.

    طراحی و برنامه ریزی ساخت تجهیزات.

    ابزار به کار رفته

    تجهیزات خشک کن

    تبادل کننده حرارتی

    مخلوط های آزمایشگاهی

    پمپ مکش

    تکنولوژی به کار رفته

    نرم افزار تحلیلی یا علمی

    نرم افزار کامپیوتری

    نرم افزار بانک های اطلاعاتی و جستجو

    نرم افزار توسعه اجزا و اشیا

    نرم افزار صفحه گستر

    دانش

    امور اجرایی و مدیریت: برخورداری از دانش اصول مدیریت و کار در ارتباط با برنامه ریزی های راهبردی، تخصیص منابع، الگودهی به منابع انسانی، فن رهبری، شیوه های تولید و ایجاد هماهنگی بین افراد و منابع موجود؛

    شیمی: برخورداری از دانش ترکیب، ساختار و خواص مواد و فرایندها و دگرگونی های شیمیایی این مواد.

    (این دانش استفاده از مواد شیمیایی و فعل و انفعالات آنها، نشانه های خطر، فنون تولید و روش های انهدام مواد را در بر می گیرند)؛

    کامپیوتر و الکترونیک: برخورداری از دانش بردهای مدار، پردازشگرها،تراشه ها ،ابزار الکترونیکی ،سخت افزارها و نرم افزارهای کامپیوتری شامل کاربرد آنها و برنامه نویسی ؛

    طراحی: برخورداری از دانش تکنیک های طراحی، ابزار و اصول تولید طرح های دقیق فنی، طرح های اولیه، نقشه ها و مدل ها؛

    مهندسی و فناوری: برخورداری از دانش اصول عملی علوم فنی و مهندسی شامل کاربرد اصول، تکنیک ها، مراحل و ابزار و تولید کالاها و خدمات متنوع؛

    زبان فارسی : برخورداری از دانش ساختار و محتوای زبان فارسی شامل دیکته ،معنی لغات ،دستور زبان و شیوه نگارش؛

    ریاضیات: برخورداری از دانش حساب، جبر، هندسه، آنالیز، آمار و کاربرد آنها؛

    مکانیک: برخورداری از دانش دستگاه ها و ابزار شامل طرح ها، کاربردها، تعمیرات و نگهداری؛

    فیزیک: برخورداری از دانش و پیش بینی اصول فیزیکی، قوانین فیزیکی و روابط متقابل آن ها و کاربرد آن در شناخت مایعات، مواد و حرکت جوی، ساختارها و فرایندهای مکانیکی، الکتریکی، اتمی و ساختاری؛

    تولید و پردازش: برخورداری از دانش مواد خام، فرآیند های تولید، کنترل کیفیت، هزینه ها و سایر تکنیک ها جهت افزایش تولید کارآمد و توزیع کالاها؛

     

    مهارتها

    یادگیری فعال: درک مفاهیم اطلاعات تازه و استفاده از آنها برای رفع مشکلات کنونی و آتی و تصمیم گیری درباره آنها؛

    شنیدن فعال: توجه کامل به سخنان دیگران و درک نکات آنها، پرسیدن سوال های مناسب در فرصت های مناسب و قطع نکردن سخنان دیگران؛

    حل مسایل پیچیده: درک مسایل پیچیده و بررسی موقعیت و اطلاعات موجود برای ارزیابی شرایط و اریه راه حل مناسب؛

    تفکر انتقادی: استفاده از دلیل و منطق برای ارایه نقاط قوت وضعف راه حل های پیشنهادی، نتایج، مسایل، مشکلات و رویکردهای مختلف شان؛

    ریاضیات: استفاده از دانش ریاضی برای حل مسایل؛

    فهم و درک مطلب نوشته شده:درک جملات و پاراگراف های اسناد مرتبط با کار؛

    علوم: استفاده از قوانین و روشهای علمی برای حل مسایل؛

    طراحی فنی: ایجاد و هماهنگ کردن ابزار و فناوری برای برآورده کردن نیازهای کاربر؛

    گره گشایی: تشخیص دلیل مشکلات موجود در برنامه ها و اخذ تصمیم های لازم برای برطرف کردن آنها؛

    نوشتن: برقراری ارتباط نوشتاری با دیگران برای برآورده شدن نیازهای آنها

    توانائیها

    استدلال قیاسی :توانایی استفاده از قوانین کلی برای مسایل خاص به منظور ارایه پاسخ های معقول ؛

    استدلال استقرایی :توانایی ترکیب اطلاعات برای ایجاد قوانین کلی یا به دست آمدن نتایج (شامل یافتن روابط بین وقایع به ظاهر بی ربط )؛

    نظام بندی اطلاعات: توانایی مرتب کردن اطلاعات یا عملیات طبق یک قانون یا قوانین خاص (اعداد، حروف، واژه ها، تصاویر و یا عملیات ریاضی)؛

    دقیق بینی: توانایی مشاهده جزییات از فاصله ای نزدیک؛

    درک شفاهی: توانایی گوش دادن و درک مطالب و عقاید دیگران ؛

    بیان شفاهی: توانایی برقراری ارتباط شفاهی با دیگران طوری که مخاطب مطالب را درک کند ؛

    درک سریع مشکلات و موانع موجود: توانایی درک مشکلات و یا پیش بینی آنها.( این قابلیت فقط به شناسایی مشکلات، نه برطرف کردن آنها، محدود می شود)؛

     شیوایی بیان: توانایی بیان روشن و قابل فهم مطالب ؛

    درک مطلب نگاشته شده : توانایی خواندن و درک مطالب نوشتاری.

    فعالیت های کاری

    تحلیل داده ها و اطلاعات: تشخیص و کشف دلایل، حقایق و اصول زیر بنایی مطالب توسط تقسیم آنها به بخش های جداگانه؛

    برقراری ارتباط با روسا، همکاران و زیردستان: فراهم نمودن اطلاعات برای سرپرستان ، همکاران و زیر دستان با تلفن ، نامه، پست الکترونیک و یا رو در رو؛

    کسب اطلاعات : مشاهده ، دریافت و یا کسب اطلاعات از کلیه منابع مرتبط؛

    مشخص کردن اشیاء اعمال و وقایع: تشخیص اطلاعات مختلف با دسته بندی، تخمین و درک شباهت ها و تفاوت های آنها و کشف تغییرات شرایط و موقعیت ها؛

    تصمیم گیری و حل مشکلات : تحلیل اطلاعات و ارزیابی نتایج برای انتخاب بهترین راه حل برای حل مشکلات ؛

    بازبینی جریان کار، مواد و محیط: بازبینی و بررسی مواد، وقایع و یا محیط برای پیش گیری و یا تشخیص علت مشکلات؛

    سازمان دهی، برنامه ریزی و اولویت بندی کارها: توسعه اهداف و طرح های خاص برای اولویت بندی، سازمان دهی و انجام کارها؛

    پردازش اطلاعات: جمع آوری، کد گذاری، طبقه بندی، محاسبه، جدول بندی، بازبینی و اصلاح اطلاعات و داده ها؛

    به روز کردن اطلاعات و استفاده از دانش مرتبط: اطلاع از دانش فنی روز و استفاده از علوم جدید؛

    حیطه کاری

    حیطه کاری شماره 4: نیاز به امادگی  قابل توجه ای دارد.

    تجربه کلی: برای این مشاغل به حداقل 2 تا 4 سال مهارت، دانش یا تجربه شغلی قبلی نیاز است. برای مثال، یک حسابدار برای واجد شرایط بودن بایستی 4 سال تحصیلات دانشگاهی را کامل کرده و چندین سال تجربه حسابداری داشته باشد.

    کارآموزی: برای این مشاغل معمولا به چند سال تجربه مرتبط با کار، تجربه حین کار و یا کار آموزی فنی و حرفه ای نیاز است.

    مثال هایی از این حیطه کاری: بسیاری از این مشاغل با هماهنگی، سرپرستی، مدیرین یا آموزش دیگران سرو کار دارند. مانند، حسابداران، مدیران منابع انسانی، برنامه نویس های کامپیوتر، معلمین، شیمیدان ها و کارآگاهان پلیس.

    میزان آمادگی خاص شغلی: بین 7 تا 8 ( مدت زمان یادگیری نحوه انجام کار بین 4 تا بیش از 10 سال)

    تحصیلات: بیشتر مشاغل در این حیطه نیاز به مدرک کارشناسی دارند اما برخی از آنها نیاز ندارند.

    علائق

    پژوهشی: مشاغل تحقیقی غالبا درگیر با اید ه ها بوده و نیاز به میزان زیاد تفکر دارند. این مشاغل می توانند در ارتباط با جستجوی حقیقت و یافتن راه حل های نظری برای مسایل باشند؛

    واقع گرایانه : مشاغل واقع گرایانه غالبا درگیر با فعالیت های کاری هستند که شامل ارائه راه حل ها و حل عملی مسایل می شوند.این فعالیت ها معمولا با گیاهان، جانوران ،مواد و ابزار حقیقی مانند چوب ،ابزار و ماشین الات سر و کار دارند.بسیاری از این مشاغل نیازمند کار در فضای باز بوده و سر و کار چندانی با کاغذ و ارتباط نزدیک با دیگران ندارند؛

    ارزشهای کاری

    پیشرفت : مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند دارای اهداف جهت دار بوده و به کارمندان اجازه استفاده از قوی ترین توانایی ها و احساس موفقیت را می دهند.نیازهای متقابل شامل بکارگیری توانایی و موفق شدن است.

    استقلال : مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند به کارمندان اجازه ی کار و تصمیم گیری مستقلانه را می دهند.نیازهای متقابل شامل مسئولیت پذیری و استقلال است .

    شخصیت: مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند ارایه دهنده ارتقای شغلی و قابلیت بالقوه برای مدیر شدن هستند. این مشاغل غالبا دارای وجهه اجتماعی خوبی بوده و نیازهای آنها شامل پیشرفت گرایی، اقتدار، تصدیق و منزلت اجتماعی می باشند.

    شیوه های کاری

    پیشرفت گرایی: ایجاد و حفظ روشهایی برای دستیابی به اهداف چالش انگیز شخصی و تلاش برای کسب مهارت در وظایف؛

    سازگاری / انعطاف پذیری: قابلیت تطابق با شرایط  مختلف کاری ؛

    تفکر تحلیلی: تحلیل اطلاعات و به کارگیری منطق در برخورد با مسائل و موضوعات کاری؛

    قابل اعتماد بودن :قابل اعتماد بودن، مسئولیت پذیری و پیروی از دستورها؛

    استقلال: انجام وظایف فرد بدون نیاز به سرپرستی دائم و اتکا به خود برای انجام کارها؛

    نوآوری: ابتکار و تفکر خلاق برای گسترش نظرات جدید و پاسخگویی به مسائل و مشکلات مربوط به کار؛

    درستکاری: درستی و صداقت

    پشتکار: پایداری و ثبات در رویارویی با مشکلات.

     

     

لینک کوتاه:
برچسب ها:
منبع:
کاریابی کاران
کانال تلگرام کاران

تلگرام کاران

https://telegram.me/karanir

به کانال رسمی کاران در تلگرام بپیوندید.