معرفی شغل تکنیسین مکانیک

تعداد بازدید: ۲۵۵
  • معرفی شغل تکنیسین مکانیک

    شرح کلی شغل

    به کار گیری نظریات و اصول مهندسی مکانیک برای اصلاح، توسعه و تست ماشین ها و تجهیزات تحت نظارت مهندسان یا دانشمندان.

    عناوین شغلی مشابه و مرتبط

    طراح مکانیک

    تحلیل گر فنی مهندسی

    تکنیسین مکانیک

    وظایف

    تهیه طرح قطعات و نوشتن دستور العمل های کاری و خرید تقاضاهایی که بوسیله پیمان کاران دیگر ارائه شده است.

    طراحی دقیق نقشه یا طرح اولیه طراحی یا تقاضا برای تولید قطعات توسط ماشین، کارگاه های فلز یا چوب.

    مرور کردن دستور العمل ها و مشخصات برای شناسایی، اصلاح و برنامه ریزی برای تولید، مونتاژ و تست وسایل مورد نیاز.

    ابداع، تولید و مونتاژ قطعات مکانیکی جدید یا اصلاح شده، برای تولیداتی مانند ماشین ها یا تجهیزات صنعتی و ابزارهای اندازه گیری.

    گفتگو در مورد تغییرات در طراحی، روش تولید و مونتاژ، تکنیک ها و روش های نقشه کشی  با کارمندان و هماهنگ ساختن اصلاحات.

    طراحی و اجرای تست ها برای واحدها و قطعات کامل در حین کار به منظور جستجوی پیشنهادات اصلاح عملکرد تجهیزات.

    بازرسی خطوط اشکال برای رفع تیرگی و باز گرداندن طرحهای معیوب به طراح  برای اصلاح.

    تحلیل نتایج تست در رابطه با طرح یا مشخصات رتبه بندی شده و اهداف آزمایش؛ اصلاح یا تنظیم تجهیزات برای برآوردن نیازها.

    ارزیابی طرح ابزار بوسیله اندازه گیری ابعاد طرح و مقایسه کردن آنها با مشخصات اصلی برای تعیین شکل و نحوه عملکرد آن با استفاده از مهارت های مهندسی.

    ابزار به کار رفته

    ابزار برشکاری، جوش کاری و لحیم کاری گازی

    ابزار اندازه گیری یا معاینه

    ابزار فرزکاری

    چرخ تیز کن برقی

    کارگاه پرس

    تکنولوژی به کار رفته

    نرم افزار تحیلی یا عملی

    نرم افزار طراحی کامپیوتری

    نرم افزار تولید کامپیوتری

    نرم افزار کنترل صنعتی

    نرم افزار پردازش کلمه

    دانش

    کامپیوتر و الکترونیک: برخورداری از دانش بردهای مدار، پردازشگرها، تراشه ها ،ابزار الکترونیکی، سخت افزارها و نرم افزارهای کامپیوتری شامل کاربرد آنها و برنامه نویسی؛

    طراحی: برخورداری از دانش تکنیک های طراحی، ابزار و اصول تولید طرح های دقیق فنی، طرح های اولیه، نقشه ها و مدل ها؛

    مهندسی و فناوری: برخورداری از دانش اصول عملی علوم فنی و مهندسی شامل کاربرد اصول، تکنیک ها، مراحل و ابزار طراحی و تولید کالاها و خدمات متنوع؛

    زبان فارسی : برخورداری از دانش ساختار و محتوای زبان فارسی شامل دیکته ،معنی لغات ،دستور زبان و شیوه نگارش؛

    ریاضیات: برخورداری از دانش حساب، جبر، هندسه، آنالیز، آمار و کاربرد آنها؛

    مکانیک: برخورداری از دانش دستگاه ها و ابزار شامل طرح ها، کاربردها، تعمیرات و نگهداری؛

    تولید و پردازش: برخورداری از دانش مواد خام، فرآیندهای تولید، کنترل کیفیت، هزینه ها و سایر تکنیک ها جهت افزایش تولید کارآمد و توزیع کالاها

    مهارتها

    یادگیری فعال: درک مفاهیم اطلاعات تازه و استفاده از آنها برای رفع مشکلات کنونی و آتی و تصمیم گیری درباره آنها؛

    شنیدن فعال: توجه کامل به سخنان دیگران و درک نکات آنها، پرسیدن سوال های مناسب در فرصت های مناسب و قطع نکردن سخنان دیگران؛

    حل مسایل پیچیده: درک مسایل پیچیده و بررسی موقعیت و اطلاعات موجود برای ارزیابی شرایط و اریه راه حل مناسب؛

    هماهنگی: هماهنگ کردن فعالیت خود با دیگران؛

    انتخاب تجهیزات: تعیین نوع ابزارها و تجهیزات لازم برای انجام وظایف یک شغل

    قضاوت و تصمیم گیری: در نظر گرفتن هزینه ها و مزایای عملکردهای متفاوت و انتخاب بهترین آنها ؛

    ریاضیات: استفاده از دانش ریاضی برای حل مسایل؛

    فهم و درک مطلب نوشته شده:درک جملات و پاراگراف های اسناد مرتبط با کار؛

    مدیریت زمان: تنظیم زمان فعالیت های خود و دیگران؛

    گره گشایی : تشخیص دلیل مشکلات موجود در برنامه ها و اخذ تصمیم های لازم برای برطرف کردن آنها؛

    توانائیها

    استدلال قیاسی :توانایی استفاده از قوانین کلی برای مسایل خاص به منظور ارایه پاسخ های معقول ؛

    چابکی در استفاده از انگشتان : توانایی هماهنگ کردن حرکات انگشتان یک دست یا هر دو دست در گرفتن،کنترل و یا مونتاژ اجسام بسیار کوچک؛

    استدلال استقرایی :توانایی ترکیب اطلاعات برای ایجاد قوانین کلی یا به دست آمدن نتایج (شامل یافتن روابط بین وقایع به ظاهر بی ربط )؛

    نظام بندی اطلاعات: توانایی مرتب کردن اطلاعات یا عملیات طبق یک قانون یا قوانین خاص (اعداد، حروف، واژه ها، تصاویر و یا عملیات ریاضی)؛

    دقیق بینی: توانایی مشاهده جزییات از فاصله ای نزدیک؛

    درک شفاهی : توانایی گوش دادن و درک مطالب و عقاید دیگران ؛

    بیان شفاهی: توانایی برقراری ارتباط شفاهی با دیگران طوری که مخاطب مطالب را درک کند؛

    درک سریع مشکلات و موانع موجود: توانایی درک مشکلات و یا پیش بینی آنها.( این قابلیت فقط به شناسایی مشکلات، نه برطرف کردن آنها، محدود می شود)؛

    تجسم: توانایی تجسم ظاهر یک شیء پس از چرخاندن و یا پس از حرکت دادن یا آراستن مجدد اجزای آن؛

    درک مطلب نگاشته شده : توانایی خواندن و درک مطالب نوشتاری

    فعالیت های کاری

    برقراری ارتباط با روسا ، همکاران و زیر دستان: فراهم نمودن اطلاعات برای سرپرستان، همکاران و زیردستان با تلفن،نامه،پست الکترونیک و یا رو در رو؛

    نظارت بر دستگاهها و فرآیندها: استفاده از مکانیزم های کنترل شده یا فعالیت مستقیم بدنی برای به کار انداختن ماشین ها یا فرآیندها (این ماشین ها شامل کامپیوتر و وسایل نقلیه نمی شوند)؛

    فایل بندی و ذخیره اطلاعات :وارد کردن ، نسخه برداری ، ضبط و ذخیره یا نگهداری اطلاعات به صورت نوشتاری یا الکترونیکی/مغناطیسی؛

    ترسیم، طراحی و تعیین ابزار، قطعات و تجهیزات فنی: ارائه مدارک، دستورالعمل های جامع، ترسیمات و یا خصوصیات برای اطلاع دیگران از چگونگی ساخته شدن،شکل گرفتن، سوار شدن،تعمیر شدن، نگهداری و یا استفاده از ابزار، قطعات، تجهیزات و یا ساختارها؛

    برقراری و حفظ ارتباطات فردی: ایجاد روابط کاری سازنده و مناسب با دیگر همکاران و حفظ این روابط؛

    ارزیابی اطلاعات برای تطابق آنها با استانداردها: استفاده از اطلاعات و قضاوت افراد مرتبط برای تعیین آنکه آیا وقایع و فرآیندها از قوانین، مقررات و استانداردها تبعیت می کنند؛

    کسب اطلاعات : مشاهده ، دریافت و یا کسب اطلاعات از کلیه منابع مرتبط؛

    مشخص کردن اشیاء اعمال و وقایع: تشخیص اطلاعات مختلف با دسته بندی، تخمین و درک شباهت ها و تفاوت های آنها و کشف تغییرات شرایط و موقعیت ها؛

    کار با کامپوتر: استفاده از کامپیوتر و سیستم های کامپیوتری (سخت افزار و نرم افزار) برای برنامه نویسی؛ وارد کردن داده یا پردازش اطلاعات؛

    تصمیم گیری و حل مشکلات : تحلیل اطلاعات و ارزیابی نتایج برای انتخاب بهترین راه حل برای حل مشکلات ؛

    شرایط کاری

    پیامد خطاها: نتایج حاصل از خطای فرد در صورتیکه به سرعت قابل اصلاح نباشد تا چه حد جدی خواهد بود؟

    پست الکترونیک: این شغل چقدر با پست الکترونیکی سر و کار دارد؟

    گفتگوی رو در رو: در این شغل مباحث و گفتگوهای رو در رو بین افراد و گروه ها چقدر است؟

    آزادی در تصمیم گیری: این شغل، تا چه حد آزادی در تصمیم گیری بدون نظارت را می دهد؟

    تاثیر تصمیم های فرد بر نتایج عمل دیگران و یا کل شرکت: تصمیم های فرد تا چه حد بر عملکرد همکاران، مشتریان، و یا کل شرکت تاثیر می گذارد؟

    مسئولیت در برابر سلامت و ایمنی دیگران: در این شغل تا چه میزان افراد مسئول سلامت و امنیت سایرین هستند؟

    نظام بندی کارها: این حرفه چقدر برای کارکنان آن نظام بندی شده و مشخص است، به طوریکه فرد خودش نمی تواند در آن زمینه ها تصمیم بگیرد و اولویت ها واهداف را مشخص می کند؟

    تلفن : استفاده از مکالمه های تلفنی در این شغل چقدر است ؟

    استفاده از لباس محاقظ و تجهیزات ایمنی: این شغل چقدر به پوشیدن تجهیزات ایمنی معمول مانند کفش ایمنی، عینک، دستکش، محافظ گوش ها، کلاه سخت و جلیقه نجات احتیاج دارد؟

    حیطه کاری

    حیطه کاری شماره 3: نیاز به امادگی شغلی متوسطی دارد.

    تجربه کلی : برای این مشاغل به مهارت ،دانش یا تجربه شغلی قبلی نیاز است .برای مثال ،یک برقکار بایستی 3 الی 4 سال دوره شاگردی یا چندین سال کار آموزی را بگذارند و غالبا بایستی امتحان مربوط به گرفتن گواهی نامه را با موفقیت طی کند.

    کاراموزی: برای این مشاغل افراد معمولا به 1 یا 2 سال کار آموزی به صورت تجارت حین کار و کارآموزی غیر رسمی توسط افراد با تجربه نیاز دارند.

    مثال هایی از این حیطه کاری :مشاغل در این حیطه با استفاده از مهارت های ارتباطی و سازمانی برای ایجاد هماهنگی ،سرپرستی،مدیریت یا آموزش دیگران برای نیل به اهداف سر و کار دارند.مانند مسئول تدفین ،برقکار ،تکنسین جنگلداری و حفظ محیط زیست ،منشی های حقوقی ،مصاحبه کننده ها و نمایندگان بیمه فروش.

    میزان آمادگی خاص شغلی : بین 6 تا 7 (مدت زمان یادگیری نحوه انجام کار بین 2 تا 10 سال )

    تحصیلات : بیشتر مشاغل در این حیطه نیاز به کار آموزی در مدارس فنی و حرفه ای ،تجارب حین کار و یا دانشنامه دارند.برخی از آن ها امکان دارد نیاز به مدرک کارشناسی داشته باشند.

     

    علائق

    پژوهشی: مشاغل تحقیقی غالبا درگیر با اید ه ها بوده و نیاز به میزان زیاد تفکر دارند. این مشاغل می توانند در ارتباط با جستجوی حقیقت و یافتن راه حل های نظری برای مسایل باشند؛

    واقع گرایانه : مشاغل واقع گرایانه غالبا درگیر با فعالیت های کاری هستند که شامل ارائه راه حل ها و حل عملی مسایل می شوند.این فعالیت ها معمولا با گیاهان، جانوران ،مواد و ابزار حقیقی مانند چوب ،ابزار و ماشین الات سر و کار دارند.بسیاری از این مشاغل نیازمند کار در فضای باز بوده و سر و کار چندانی با کاغذ و ارتباط نزدیک با دیگران ندارند؛

    ارزشهای کاری

    ارتباطات : مشاغلی که بر آورده کننده این ارزش کاری هستند. به کارمندان اجازه ی ارایه خدمات به دیگران و کار با همکاران در محیطی دوستانه و غیر رقابتی را می دهند.نیازهای متقابل شامل همکاران ،ارزش های اخلاقی و خدمات اجتماعی است .

    پشتیبانی : مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند ارایه دهنده حمایت مدیریتی به عنوان پشتیبانی برای کارمندان هستند. نیازهای متقابل شامل سیاست های شرکت ،روابط انسانی و فنی در ارتباط با نظارت می باشند.

    شرایط کار: مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند ارایه دهنده شرایط خوب کاری و امنیت کاری هستند. نیازهای متقابل شامل فعال بودن، جبران، استقلال، امنیت، تنوع و شرایط کاری است.

    شیوه های کاری

    پیشرفت گرایی: ایجاد و حفظ روشهایی برای دستیابی به اهداف چالش انگیز شخصی و تلاش برای کسب مهارت در وظایف ؛

     تفکر تحلیلی: تحلیل اطلاعات و به کارگیری منطق در برخورد با مسائل و موضوعات کاری

    توجه به جزییات : دقت و توجه به جزییات و دقیق بودن در حین کار ؛

    همکاری : ایجاد روابط پسندیده با دیگران و داشتن رفتاری مناسب؛

    قابل اعتماد بودن :قابل اعتماد بودن، مسئولیت پذیری و پیروی از دستورها؛

    استقلال : انجام وظایف فرد بدون نیاز به سرپرستی دائم و اتکا به خود برای انجام کارها؛

    نوآوری: ابتکار و تفکر خلاق برای گسترش نظرات جدید و پاسخگویی به مسائل و مشکلات مربوط به کار؛

    پشتکار: پایداری و ثبات در رویارویی با مشکلات؛

    خویشتن داری : حفظ آرامش ،کنترل احساسات و خشم و پرهیز از رفتارهای نسنجیده و تهاجمی در هر شرایطی.

کانال تلگرام کاران

تلگرام کاران

https://telegram.me/karanir

به کانال رسمی کاران در تلگرام بپیوندید.