معرفی شغل مهندس کامپیوتر(سخت افزار)

تعداد بازدید: ۵۰۲
  • معرفی شغل مهندس کامپیوتر(سخت افزار)

    مهندس سخت افزار کامپیوتر

    شرح کلی شغل

    تحقیق، طراحی، ساخت و آزمایش یا تجهیزات مرتبط با برای مصارف تجاری، صنعتی، نظامی یا علمی و نیز نظارت بر ساخت و نصب قطعات و تجهیزات کامپیوتری یا مرتبط با کامپیوتر.

    عناوین شغلی مشابه و مرتبط

    مهندس سخت افزار کامپیوتر

    مهندس سخت افزار

    مهندس

    مهندس ها

    مهندس  طراحی

    مهندس خدمات کارگاه

    مهندس شبکه

    مهندس پروژه

    مهندس یکپارچه سازی ها

    وظایف

    به روز کردن دانش و مهارت ها برای دنبال کردن و آگاهی از پیشرفتهای سریع کامپیوتری.

    ارائه پشتیبانی فنی به طراحان، بخشهای بازاریابی و فروش، مسوولان تدارکات، مهندسان و دیگر اعضای گروه با توسعه محصول و انجام مراحل کار.

    آزمایش و کنترل سخت افزار و پشتیبانی لوازم جانبی برای اطمینان از تامین مشخصات و ملزومات تحلیل و ثبت داده های آزمایشی.

    کنترل عملکرد تجهیزات و ایجاد اصلاحات لازم برای اطمینان از هماهنگی با مشخصات.

    تحلیل اطلاعات برای تعیین، توصیه و طرح نقشه شامل انتخاب انواع کامپیوترها و اصلاح تجهیزات جانبی.

    ساخت، آزمایش و اصلاح الگوهای تولید با مدلهای عملی یا مدلهای  نظری شبیه سازی کامپیوتری.

    تحلیل نیازهای کاربر و توصیه سخت افزار مناسب.

    نظارت بر کار تکنسین ها، طراحان مهندسی یا دیگر کارکنان پشتیبانی فنی هنگام نیاز.

    مشورت با مهندسان و گفتگو از جزئیات برای ارزیابی وجه تشابه سخت افزار و نرم افزار و ملزومات کاربردی و اجرایی کل سیستم.

    انتخاب سخت افزار و مواد کار و اطمینان از مطابقت با مشخصات و ملزومات محصول.

    ابزار به کار رفته

    پروب اندازه گیری الکترونیکی

    ابزار آزمایش مدار

    تابلوی برق مستقیم و متناوب ولتاژ پایین

    نوسان سنج

    مولد سیگنال

    تکنولوژی به کار رفته

    نرم افزار تحلیلی یا علمی

    نرم افزار طراحی کامپیوتری

    نرم افزار توسعه محیطی

    نرم افزار توسعه طراحی اجزا و اشیا

    نرم افزار عملکرد

    دانش

    امور اجرایی و مدیریت: برخورداری از دانش اصول مدیریت و کار در ارتباط با برنامه ریزی های راهبردی، تخصیص منابع، الگودهی به منابع انسانی، فن رهبری، شیوه های تولید و ایجاد هماهنگی بین افراد و منابع موجود؛

    رسانه و ارتباطات: برخورداری از دانش تولید رسانه، ارتباطات و شیوه ها و روش های انتشار و پخش ( این دانش شامل روش های جایگزین نوشتاری و شفاهی و یا استفاده از های تصویری برای اطلاع رسانی و سرگرمی است)؛

    کامپیوتر و الکترونیک: برخورداری از دانش بردهای مدار، پردازشگرها،تراشه ها ،ابزار الکترونیکی ،سخت افزارها و نرم افزارهای کامپیوتری شامل کاربرد آنها و برنامه نویسی ؛

    ارایه خدمات به اشخاص و مشتریان : برخورداری از دانش اصول و مراحل ارایه خدمات به افراد و مشتریان شامل ارزیابی نیازهای مشتری ،اعمال استاندارهای کیفیتی برای خدمات و ارزیابی میزان رضایت مشتری؛

    طراحی: برخورداری از دانش تکنیک های طراحی، ابزار و اصول تولید طرح های دقیق فنی، طرح های اولیه، نقشه ها و مدل ها؛

    تعلیم و تربیت و آموزش: برخورداری از دانش اصول و شیوه های برنامه های آموزشی و طرح های درسی و آموزشی برای افراد و گروه های متفاوت و ارزیابی نتایج تعلیمات؛

    مهندسی و فناوری: برخورداری از دانش اصول عملی علوم فنی و مهندسی شامل کاربرد اصول، تکنیک ها، مراحل و ابزار طراحی و تولید کالاها و خدمات متنوع؛

    زبان فارسی : برخورداری از دانش ساختار و محتوای زبان فارسی شامل دیکته ،معنی لغات ،دستور زبان و شیوه نگارش؛

    ریاضیات: برخورداری از دانش حساب، جبر، هندسه، آنالیز، آمار و کاربرد آنها

    ارتباط راه دور: برخورداری از دانش انتقال، پخش برنامه، تعویض کانال، راه اندازی و کنترل های ارتباط از راه دور؛

    مهارتها

    یادگیری فعال: درک مفاهیم اطلاعات تازه و استفاده از آنها برای رفع مشکلات کنونی و آتی و تصمیم گیری درباره آنها؛

    شنیدن فعال: توجه کامل به سخنان دیگران و درک نکات آنها، پرسیدن سوال های مناسب در فرصت های مناسب و قطع نکردن سخنان دیگران؛

    حل مسایل پیچیده: درک مسایل پیچیده و بررسی موقعیت و اطلاعات موجود برای ارزیابی شرایط و اریه راه حل مناسب؛

    تفکر انتقادی: استفاده از دلیل و منطق برای ارایه نقاط قوت وضعف راه حل های پیشنهادی، نتایج، مسایل، مشکلات و رویکردهای مختلف شان؛

    قضاوت و تصمیم گیری: در نظر گرفتن هزینه ها و مزایای عملکردهای متفاوت و انتخاب بهترین آنها ؛

    تحلیل عملیات: تحلیل نیاز ها و الزامات تولید برای طراحی آن؛

    فهم و درک مطلب نوشته شده:درک جملات و پاراگراف های اسناد مرتبط با کار؛

    ارزیابی ها: مشخص کردن میزان و نحوه عملکرد ها و فعالیت های لازم برای ارتقا و یا رفع اشکال آنها برای دستیابی به اهداف سیستم؛

    مدیریت زمان: تنظیم زمان فعالیت های خود و دیگران؛

    گره گشایی : تشخیص دلیل مشکلات موجود در برنامه ها و اخذ تصمیم های لازم برای برطرف کردن آنها؛

    توانائیها

    استدلال قیاسی :توانایی استفاده از قوانین کلی برای مسایل خاص به منظور ارایه پاسخ های معقول ؛

    استدلال استقرایی :توانایی ترکیب اطلاعات برای ایجاد قوانین کلی یا به دست آمدن نتایج (شامل یافتن روابط بین وقایع به ظاهر بی ربط )؛

    نظام بندی اطلاعات: توانایی مرتب کردن اطلاعات یا عملیات طبق یک قانون یا قوانین خاص (اعداد، حروف، واژه ها، تصاویر و یا عملیات ریاضی)؛  

    درک شفاهی: توانایی گوش دادن و درک مطالب و عقاید دیگران ؛

    بیان شفاهی: توانایی برقراری ارتباط شفاهی با دیگران طوری که مخاطب مطالب را درک کند ؛

    درک سریع مشکلات و موانع موجود: توانایی درک مشکلات و یا پیش بینی آنها.( این قابلیت فقط به شناسایی مشکلات، نه برطرف کردن آنها، محدود می شود)؛

     شیوایی بیان: توانایی بیان روشن و قابل فهم مطالب ؛

    بازشناسی گفتار: توانایی شناسایی و بازشناسی گفتار شخص دیگر؛

    درک مطلب نگاشته شده : توانایی خواندن و درک مطالب نوشتاری؛

    بیان مطالب به صورت نوشتاری: توانایی برقراری ارتباط نوشتاری با دیگران طوری که مخاطب مطالب مطرح شذه را درک کند:

    فعالیت های کاری

    تحلیل داده ها و اطلاعات: تشخیص و کشف دلایل، حقایق و اصول زیربنایی مطالب توسط تقسیم آنها به بخش های جداگانه؛

    برقراری ارتباط با روسا ، همکاران و زیر دستان: فراهم نمودن اطلاعات برای سرپرستان، همکاران و زیردستان با تلفن،نامه،پست و یا رو در رو؛

    کسب اطلاعات : مشاهده ، دریافت و یا کسب اطلاعات از کلیه منابع مرتبط؛

    مشخص کردن اشیاء اعمال و وقایع: تشخیص اطلاعات مختلف با دسته بندی، تخمین و درک شباهت ها و تفاوت های آنها و کشف تغییرات شرایط و موقعیت ها؛

    کار با کامپیوتر: استفاده از و های کامپیوتری (سخت افزار و نرم افزار ) برای برنامه نویسی ؛وارد کردن داده یا پردازش اطلاعات ؛

    تصمیم گیری و حل مشکلات : تحلیل اطلاعات و ارزیابی نتایج برای انتخاب بهترین راه حل برای حل مشکلات ؛

    سازمان دهی، برنامه ریزی و اولویت بندی کارها : توسعه اهداف و طرح های خاص برای اولویت بندی سازمان دهی و انجام کارها ؛

    پردازش اطلاعات: جمع آوری، کد گذاری، طبقه بندی، محاسبه، جدول بندی، بازبینی و اصلاح اطلاعات و داده ها؛

    ارائه مشاوره به دیگران: ارائه رهنمود و توصیه های کارشناسانه به مدیریت و یا گروههای دیگر در خصوص موضوعات فنی، ها و یا موضوعات مربوط به مراحل کار؛

    به روز کردن اطلاعات و استفاده از دانش مرتبط: اطلاع از دانش فنی روز و استفاده از علوم جدید؛

    حیطه کاری

    حیطه کاری شماره 4: نیاز به امادگی  قابل توجه ای دارد.

    تجربه کلی: برای این مشاغل به حداقل 2 تا 4 سال مهارت، دانش یا تجربه شغلی قبلی نیاز است. برای مثال، یک حسابدار برای واجد شرایط بودن بایستی 4 سال تحصیلات دانشگاهی را کامل کرده و چندین سال تجربه حسابداری داشته باشد.

    کارآموزی: برای این مشاغل معمولا به چند سال تجربه مرتبط با کار، تجربه حین کار و یا کار آموزی فنی و حرفه ای نیاز است.

    مثال هایی از این حیطه کاری: بسیاری از این مشاغل با هماهنگی، سرپرستی، مدیرین یا آموزش دیگران سرو کار دارند. مانند، حسابداران، مدیران منابع انسانی، برنامه نویس های کامپیوتر، معلمین، شیمیدان ها و کارآگاهان پلیس.

    میزان آمادگی خاص شغلی: بین 7 تا 8 ( مدت زمان یادگیری نحوه انجام کار بین 4 تا بیش از 10 سال)

    تحصیلات: بیشتر مشاغل در این حیطه نیاز به مدرک کارشناسی دارند اما برخی از آنها نیاز ندارند.

    علائق

    قاعده گرایانه : مشاغل قراردادی غالبا درگیر با پیروی از قواعد و روال کاری اند.این مشاغل بیش از عقاید با داده ها و جزییات سر و کار دارند.افراد معمولا موظف اند از دستورهای خاصی پیروی کنند؛

    پژوهشی: مشاغل تحقیقی غالبا درگیر با اید ه ها بوده و نیاز به میزان زیاد تفکر دارند. این مشاغل می توانند در ارتباط با جستجوی حقیقت و یافتن راه حل های نظری برای مسایل باشند؛

    واقع گرایانه : مشاغل واقع گرایانه غالبا درگیر با فعالیت های کاری هستند که شامل ارائه راه حل ها و حل عملی مسایل می شوند.این فعالیت ها معمولا با گیاهان، جانوران ،مواد و ابزار حقیقی مانند چوب ،ابزار و ماشین الات سر و کار دارند.بسیاری از این مشاغل نیازمند کار در فضای باز بوده و سر و کار چندانی با کاغذ و ارتباط نزدیک با دیگران ندارند؛

    ارزشهای کاری

    پیشرفت : مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند دارای اهداف جهت دار بوده و به کارمندان اجازه استفاده از قوی ترین توانایی ها و احساس موفقیت را می دهند.نیازهای متقابل شامل بکارگیری توانایی و موفق شدن است.

    استقلال : مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند به کارمندان اجازه ی کار و تصمیم گیری مستقلانه را می دهند.نیازهای متقابل شامل مسئولیت پذیری و استقلال است .

    شرایط کار: مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند ارایه دهنده شرایط خوب کاری و امنیت کاری هستند. نیازهای متقابل شامل فعال بودن، جبران، استقلال، امنیت، تنوع و شرایط کاری است.

    شیوه های کاری

    تفکر تحلیلی: تحلیل اطلاعات و به کارگیری منطق در برخورد با مسائل و موضوعات کاری؛

    توجه به جزییات : دقت و توجه به جزییات و دقیق بودن در حین کار ؛

    توجه به دیگران: همدردی و توجه به نیازها و احساسات و یاری کردن دیگران؛

    استقلال: انجام وظایف فرد بدون نیاز به سرپرستی دائم و اتکا به خود برای انجام کارها؛

    نوآوری: ابتکار و تفکر خلاق برای گسترش نظرات جدید و پاسخگویی به مسائل و مشکلات مربوط به کار؛

    درستکاری: درستی و صداقت؛

    پشتکار: پایداری و ثبات در رویارویی با مشکلات.

    تحمل فشار روحی: انتقادپذیری و تحمل شرایط دشوار

     

     

     

     

کانال تلگرام کاران

تلگرام کاران

https://telegram.me/karanir

به کانال رسمی کاران در تلگرام بپیوندید.