معرفی شغل معلم

تعداد بازدید: ۳۳۰
  • معرفی شغل معلم

    کار معلم 

    شغل معلمی یکی از سخت ترین کارهاست. با دانش آموزان مختلف که هر کدام فرهنگ، رفتار، استعداد و توان یادگیری متفاوتی دارند، سر و داشته و استرس های زیادی را باید تحمل کند. او همزمان باید کارهای متنوعی را انجام دهد: تدریس، کنترل و حفظ آرامش دانش آموزان ، مشاوره، ایجاد ارتباط نزدیک و دوستانه با دانش آموزان به خصوص دانش آموزان کم انگیزه و….

    کار فقط داشتن یک نیست زیرا او با روح، فکر و ذهن انسان ها در ارتباط است. باید مسایل و مشکلات مالی، خانوادگی، عاطفی و … خود را کاملا کنار گذاشته و با ظاهر و روحیه ای مناسب وارد کلاس درس شود. او نباید اجازه دهد این موارد روی کیفیت او در کلاس تاثیر منفی بگذارد.

    یک ویژگی مهم و بنیادی معلم، به روز بودن و همگامی با تغییرات تکنولوژی، فرهنگی، اجتماعی و … می باشد. باید با آخرین روش های آشنا بوده  و در حد توان آنها را بکار گیرد. او باید سعی کند دروس مختلف را به صورت کاربردی به دانش آموزان دهد.

    متاسفانه در کشور ما این امر بسیار ضعیف است. سیستم کشور نیاز به یک تغییر بنیادین دارد و باید خود را از روش های سنتی موجود جدا کند تا بتواند پاسخگوی مناسبی برای نسل امروزی باشد. دانش آموزان فعلی کشور نسبت به چندین سال قبل تغییرات زیادی از لحاظ بهره هوشی، استعداد و توانایی، رفتار و… کرده اند اما متاسفانه بخش متناسب با آنها تغییر نکرده است.

    در سیستم ما سالها سطوح مختلف شامل پیش دبستان، دبستان، راهنمایی و دبیرستان وجود داشته که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارد. اکنون در نظام جدید و هم دبستان و دبیرستان جایگاه خود را دارند. در سطح دبیرستان، معمولاً به گفته می شود. با توجه به ویژگی دانش آموزان هر سطح، آن هم خصوصیات ویژه ای دارند. مثلا در سطح پیش دبستان، باید بچه ها را برای ورود به سیستم کشور آماده کند. یا مثلا در دوره راهنمایی، بیشتر دانش آموزان در سن بلوغ هستند و باید با درنظرگرفتن این موضوع و کسب آگاهی های لازم، رفتارهای مناسبی را در برخورد با آنها بروز دهد.

    ساعت و شرایط معلم

    ساعت معمولا به صورت تمام وقت است. برخی بعد از ساعات کاری خود به خصوصی، برنامه ریزی دروس و شرکت در برخی جلسات با مسئولان و یا والدین می پردازند. البته برخی نیز به دلیل کافی نبودن حقوق دریافتی، به دوم روی می آورند. 

    توجه به این نکته ضروری است که مدارس در سه ماه تابستان تعطیل هستند که این یکی از مزایای این محسوب می شود.محل کاری در مدارس مختلف و برای برخی، سایر مراکز آموزشی(آموزشگاه، کلاس خصوصی،…)نیز هست.
     

    وظایف معلم

    - برنامه ریزی دروس و تهیه محتوای درسی

    - و دروس به دانش آموزان

    - نمره دادن و ارزیابی کارهای دانش آموزان

    - رفتار دانش آموزان و برخورد مناسب با آنها

    - توجه به مشکلات و مسایل شخصی دانش آموزان و کمک به رفع آنها

    - همکاری با متخصصانی مانند روانشناسان یا مددکاران اجتماعی

    - ارتباط داشتن و صحبت با والدین در خصوص فرآیند پیشرفت بچه ها

    - شرکت در جلسات مدرسه

     

    شخصیت شناسی معلم

    در یک انتخاب صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و … برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشد. شناخت درست هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به و زمان کافی است. البته هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند.
     
    به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این موفق می شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی ای که برای این معرفی می شوند، عموما این را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند.
     
    شخصیت شناسی بر اساس تست MBTI

    ENFJ این تیپ شخصیتی دوست دارند به دیگران کمک کنند تا رشد کنند. آنها دوست دارند با اشخاص سر و داشته و بیشتر مطالبی را کنند که بتوانند به معنای آنها توجه داشته باشند مانند هنر.

    INFJ  این تیپ شخصیتی دوست دارد از دانش و ایده های خود برای کمک به دیگران استفاده کند. این افراد علاقه دارند که ارتباطات فردی (دو نفره) و عمیق با دیگران برقرار کنند که در این شرایط آن وجود دارد. این تیپ شخصیتی بیشتر مناسب معلمی در سطح دبیرستان و عموما  تدریس دروس هنر، موسیقی، زبان و علوم اجتماعی می باشند.

    ENFP  این تیپ شخصیتی مشاورانی دلسوز، مهربان، خلاق و حمایتگر هستند. آنها می توانند روی دیگران تاثیر زیادی بگذارند. با انرژی زیادی که دارند، انگیزه لازم برای تغییرات مثبت در زندگی را به دانش آموزان خود می دهند. این گروه از در دروس هنر و زبان توانمندتر هستند.

    INFP  این تیپ شخصیتی دوست دارد به دیگران کمک کند در زندگی شان به رشد، دانش و فراست بیشتری دست پیدا کند. او از فرآیند و  یادگیری لذت می برد.

    ESTJ این تیپ شخصیتی دوست دارد در دنیای حقیقی کرده و کارهای ملموس انجام دهد. همچنین کردن مطابق با رویه ها و مقررات موجود را می پسندد و دوست دارد در موضع قدرت و سرپرستی باشد و نتیجه خود را به صورت واقعی و ملموس ببیند.

    ISTJ   این تیپ شخصیتی از کارهای به خصوص در حوزه مسایل فنی (مانند ریاضیات) لذت می برد.

    ESFJ این تیپ شخصیتی دوست دارد با دانش آموزان جوان تر و کودکان کند و های اولیه را به اشخاص بیاموزد.

     ISFJ این تیپ شخصیتی به علاقه دارد زیرا می تواند به دیگران کمک کند و تاثیر مثبتی روی جامعه بگذارد. او اغلب ترجیح می دهد در مدارس ابتدایی کند.

    ESFP این تیپ شخصیتی و معلمی را دوست دارد به خصوص به کودکان و دانش آموزان ابتدایی. او علاقه مند است های اولیه را به آنها یاد داده و به بچه ها کمک کند به سازگاری بیشتری در زندگی برسند.

    ISFP این تیپ شخصیتی از ارائه خدمت به دیگران و رفع نیازهای آنها لذت می برد.


    مهارت و دانش مورد نیازمعلم

    - داشتن علاقه و اشتیاق زیاد به و پرورش

    - خوب در تدریس

    - ایجاد و گسترش روابط خوب با دانش آموزان، والدین، مسئولان مدرسه و…

    - تعهد کاری زیاد و رعایت برابری بین دانش آموزان

    - تیمی همراه با داشتن ابتکار عمل

    - ایجاد انگیزه و شوق یادگیری در دانش آموزان

    - سازماندهی و زمان

    - کلاس و برخورد صحیح با رفتارهای نامناسب

    - صبر و خوش خلقی

     

    تحصیلات لازم و نحوه ورود به معلمی

    برای شدن باید دانشگاهی داشت. رشته های زیادی در این خصوص وجود دارند. داوطلبان معلمی می توانند در دانشگاه های وابسته به وزارت و (دانشگاه های فرهنگیان -مراکز تربیت سابق- و شهید رجایی) در رشته مورد علاقه خود تحصیل کنند. در و از بین فارغ التحصیلان این دانشگاه ها صورت می گیرد.
     
     گاهی بر مبنای نیاز موجود، از بین فارغ التحصیلان دانشگاه های دیگر در رشته های مختلف، انجام می شود که این افراد باید دوره های آموزی لازم را گذرانده و صلاحیت های حرفه ای مورد نیاز را کسب کنند.

    برای در و باید از طریق آگهی های استخدامی که انتشار می یابد، با شرایط آن آشنا شد و بعد اقدام کرد. برای در مدارس غیر انتفاعی نیز می توان به آنجا مراجعه و درخواست خود را به مسئولان مدارس ارائه داد.
     

    بازارکار و  وضعیت معلم

    معلم می تواند در انواع مدارس دولتی و غیر انتفاعی کند. همچنین خصوصی و یا در مراکز هم فرصت های کاری است که برای او وجود دارد. با کسب تجربه و سابقه کاری، می تواند به سمت های معاون و مدیر مدرسه و یا پستی دیگر در اداره و دست یابد.
     
    در خصوص وضعیت و در کشور اطلاعات موثقی در دسترس نیست. رسمی در سال های اخیر بسیار کاهش یافته و در عوض از شرکتی و حق التدریسی استفاده شده است. در سال های اخیر با مسایل و مشکلات زیادی در کشور روبرو بوده اند.

    برخی از آنها که هنوز نیز رفع نشده اند عبارتند از  :

    - ناکافی بودن حقوق و مزایای با در نظرگرفتن اهمیت و حساسیت کارشان

    - دو شغله بودن بسیاری از معلمان

    - نبود امکانات و تجهیزات کافی در مدارس به خصوص هنرستان های شهرستان ها و در نتیجه دروس به  دانش آموزان به صورت صرفا تئوری

    - وجود مشکلات زیاد در روند حق التدریسی

    - و …

     

     وضعیت در برخی کشورهای جهان

    آمریکا – رشد متفاوتی برای میزان در دوره های مختلف پیش بینی شده است.

    استرالیا  -میزان در دوره های مختلف رشد متفاوتی داشته اند ولی برای سال های آتی رشد خوبی برای همه آنها پیش بینی شده است.
     

    حقوق و معلم

    آمار صحیح و دقیقی از میزان حقوق در دسترس نمی باشد. مدارس دولتی و غیر انتفاعی با یکدیگر متفاوت است. برخی از هم که علاوه بر اصلی خود در مدارس خصوصی می کنند، با توجه به دانش و خود، درآمدهای متفاوتی نیز از این راه کسب می کنند. با توجه به نرخ هر ساعت خصوصی و تعداد شاگردان خصوصی معلمان، این درآمدها برای برخی معمولی و برای برخی بسیار خوب است.

    سال هاست که در کشور بر سر میزان حقوق رسمی و نحوه پرداخت آن بحث و گفتگوهایی وجود دارد. اشکالات زیادی به نظام پرداخت حقوق فعلی از سوی کارشناسان مختلف وارد شده است. با توجه به این موارد چندی است که بحث تغییر نظام پرداخت ها و رتبه بندی که زیر مجموعه سند تحول بنیادین در و است، مطرح می باشد.

    بر اساس این نظام جدید، مبنای پرداخت به دیگر لزوما قانون خدمات کشوری نمی باشد. در نظام رتبه بندی معلمان، چهار رتبه برای آنها در نظر گرفته شده که عواملی مانند سوابق و مدرک تحصیلی، شرکت در فعالیت‌های مدرسه، داشتن مقالات علمی و پژوهشی، خدمت در مناطق محروم و … در رتبه بندی و ارتقای رتبه موثر است. همچنین لازم به ذکر است حقوق این افراد با افزایش حق آنها از رتبه دوم به بالا، افزایش نسبتاً خوبی خواهد داشت. این طرح به تصویب نهایی رسیده است و قرار است از مهر ۹۴ اجرایی شود.
     

    میزان در برخی کشورهای جهان

    آمریکا – برای دوره های مختلف متفاوت است ولی متوسط سالانه آنها حدود۵۵.۰۰۰ دلار در سال ۲۰۱۳ می باشد.

    استرالیا – برای دوره های مختلف متفاوت است ولی متوسط سالانه آنها حدود ۶۰.۰۰۰ دلار استرالیا ( قبل از کسر مالیات) می باشد.

    انگلستان – متوسط سالانه بین ۳۲.۵۰۰ تا ۴۸.۰۰۰ دلار می باشد.
     

کانال تلگرام کاران

تلگرام کاران

https://telegram.me/karanir

به کانال رسمی کاران در تلگرام بپیوندید.