معرفی شغل کارشناس بیمه

تعداد بازدید: ۲۲۶
  • معرفی شغل کارشناس بیمه

    بیمه چیست؟ کدامست؟

    بیمه در دنیای امروز از ارکان اصلی زندگی و کشورها محسوب می شود. به خصوص در کشورهای پیشرفته، مردم از انواع مختلف ها استفاده می کنند. در کشور ما نیز در سال های اخیر برخی از انواع های جدید مانند عمر و بدنه خودرو در کنار های قبلی مانند درمانی و شخص ثالث خودرو مورد توجه مردم قرار گرفته است. در تعریف می توان گفت که عبارت است از قراردادی که به موجب آن یک طرف (بیمه گر) تعهد می‌کند در ازای پرداخت وجه یا وجوهی از طرف دیگر (بیمه گذار) در صورت وقوع یا بروز حادثه خسارت وارده بر او را جبران نموده یا وجه معینی را بپردازد. متعهد را گر، طرف تعهد را گذار و وجهی را که گذار به گر می‌پردازد حق و آنچه را که می‌شود موضوع می نامند.
     کارشناس نماینده اصلی شرکت محسوب می شود و به ارائه خدمات ای مطابق با مقررات و شرایط مربوطه می پردازد. ، ارزیابی در خواست ها و شرایط متقاضیان و تعیین مقدار پوشش ای و حق آنهاست.

    در واقع یا گر، رابط اصلی شرکت های و نمایندگان یا است. او با کمک نرم افزارهای ای موجود شرایط متقاضی را که معمولا توسط ارائه شده، ارزیابی کرده و در مورد میزان پوشش ای و حق او تصمیم می گیرد و در صورت لزوم برای تصمیم گیری درست، از اطلاعات دیگری از جمله مستندات پزشکی و میزان اعتبار متقاضی استفاده می کند. کار رعایت اعتدال است: او باید در تصمیم گیری های خود تعادل را رعایت کند، نه خیلی ریسک کند و نه خیلی محتاط باشد زیرا اگر ریسک زیادی بکند، شرکت باید پول زیادی را به مدعیان پرداخت کند و اگر زیاد محتاط باشد و گزار کافی جذب نکند، شرکت پول کافی از حق ها دریافت نخواهد کرد و از نظر اقتصادی با مشکل روبرو خواهد شد.

    با توجه به انواع بیمه، یا اصطلاحاً گر معمولا در چهار حوزه اشخاص، اموال، مسئولیت وبرخی های خاص دارد. اگرچه وظایف کارشناسان در همه حوزه ها یکسان است ولی معیارهایی که براساس آنها تصمیم می گیرند، متفاوت هستند. برای مثال برای فردی که متقاضی عمر است، گر سن و وضعیت مالی او را بررسی می کند. برای فردی که اتومبیل می خواهد، گر سابقه رانندگی او را در نظر می گیرد.

    یکی از وظایف اصلی ارزیابی اموال و سوانح است. به این معنی که مثلا در صورت بروز آتش سوزی در محل سکونت یا محل گذاری که اموال دارد، باید به محل حادثه برود و با بررسی دقیق علت آتش سوزی و اطمینان یافتن از غیر عمدی بودن آن، میزان خسارت را ارزیابی کند. یا به عنوان مثال در مورد های اتومبیل در صورت سرقت یا تصادف، با بررسی مدارک موجود یا مشاهده اتومبیل، ارزیابی های لازم را انجام و در خصوص میزان پوشش ای تصمیم می گیرد.

    برخی از شرکت های به منظور تفویض برخی از اختیارات و وظایف خود در صدور بیمه‌نامه و پرداخت خسارت، اقدام به اعطای نمایندگی می کنند. یا گر می تواند در این نمایندگی های هم فعالیت کند. شرایط اخذ نمایندگی شرکت های را در فایل زیر مشاهده کنید.

     

    ساعت و محل بیمه

    با توجه به وظایف و مسئولیت های بیمه، او باید فردی دقیق و منضبط بوده و قدرت ارزیابی خوبی داشته باشد. در شرکت های ای و یا نمایندگی های آنها مشغول به می شود و ساعت کاری آن نیز مانند بسیاری از مشاغل اداری و سازمانی، تمام وقت و معمولا از ۸ صبح تا ۵ بعد از ظهر است.

     

    وظایف بیمه

    - تحلیل اطلاعات متقاضیان با دریافت اطلاعات متقاضیان و گذاران، به بررسی دقیق آنها می پردازد به عنوان مثال برای شخصی که درخواست عمر می کند، به صورت دقیق سن، سوابق بیماری و وضعیت مالی فرد را بررسی می کند.

    - تعیین میزان ریسک هر متقاضی بر مبنای تحلیل اطلاعات او – گر در تصمیمات خود باید منافع شرکت و گذار را در نظر بگیرد. او باید در تصمیمات خود ریسک معقولی کند. به این معنی که اگر در تعیین مقدار ریسک بالایی کرده و میزان پوشش را بالا اعلام کند، این ممکن است به شرکت صدمه زده و آن در آینده از عهده جبران ها بر نیاید. از طرفی اگر ریسک خیلی کمی کرده و درخواست بسیاری از متقاضیان را رد کند، شرکت با کمبود مشتری و سرمایه و در نتیجه آن با مشکلات اقتصادی روبرو خواهد شد.

    - استفاده از نرم افزارهای برای انجام ارزیابی – با توجه به نفوذ کامپیوتر در بخش و تولید نرم افزارهای مرتبط با آن، تمامی اطلاعات بدست آمده از متقاضی یا گذار را در سیستم های کامپیوتری وارد کرده و برای انجام محاسبات و ارزیابی نهایی از آن کمک می گیرد.

    - تصمیم در مورد نوع بیمه، تعیین مقدار پوشش و حق – در مرحله آخر گر پس از ارزیابی های مختلف تصمیم می گیرد که فرد متقاضی با توجه به شرایطش تا چه میزان تحت پوشش قرار می گیرد و چه میزان حق باید پرداخت کند. به عنوان مثال اگر فردی درخواست تکمیلی درمان دارد، با بررسی مشخصات و سوابق بیماری وی، تعیین می کند تا چه سقفی شرکت هزینه های بیمارستانی و دارویی فرد را پوشش می دهد و فرد متقاضی هر ماه چه مقدار باید حق بپردازد.

     

    شخصیت شناسی بیمه

    در یک انتخاب صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و … برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشد. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به و زمان کافی است. البته هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند.
     
    به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این موفق می شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی ای که برای این معرفی می شوند، عموما این را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند.


    شخصیت شناسی بر اساس تست MBTI

    ESTJ این تیپ شخصیتی دوست دارد در دنیای حقیقی کرده و کارهای ملموس انجام دهد. همچنین کردن مطابق با رویه ها و مقررات موجود را می پسندد. فروش و کارهای مشابه آن، به او این امکان را می دهد که بلافاصله نتیجه خود را ببیند.

    ISTJ  این تیپ شخصیتی دوستدار شرایط کاری با ثبات و سنتی است. او کارهایی را دوست دارد که نتایج ملموس داشته باشد.

    ESTP این تیپ شخصیتی در بخش خدمات بسیار عالی است. زیرا او کارهای پویا و متنوع را دوست داشته و می خواهد با دیگران در ارتباط باشد.

    ISTP این تیپ شخصیتی با اعداد رابطه خوبی دارد و دوست دارد به صورت مستقل کند.

    ISFP این تیپ شخصیتی از ارائه خدمت به دیگران و رفع نیازهای آنها لذت می برد.


    مهارت و دانش مورد نیاز بیمه

    - تحلیل – گر باید قدرت تحلیل خوبی داشته باشد تا بتواند همه اطلاعات متقاضی را با دقت بررسی کند. به عنوان مثال برای عمر، باید همه اطلاعات لازم اعم از سن، سوابق بیماری، وضعیت شغلی و متقاضی را کسب کرده و با دقت بررسی کند.  
    مهارت های تصمیم گیری – گر باید پس از بررسی اطلاعات بدست آمده از وضعیت متقاضی در خصوص میزان و نوع تصمیم گیری کند. به عنوان مثال پس از بررسی شرایط متقاضی برای عمر، تعیین کند که شرکت تا چه میزان گذار را تحت پوشش عمر قرار می دهد و گذار ماهانه یا سالانه چه مبلغی را باید به شرکت بپردازد.

    - توجه به جزئیات – در مرجله بررسی و ارزیابی پرونده متقاضیان و گذارها باید به همه جزئیات توجه کافی داشته باشد. به عنوان مثال اگر برای بررسی و ارزیابی ای یک پرونده آتش سوزی به محل مورد نظر می رود، باید بررسی کند که دلیل آتش سوزی چه بوده، عمدی بوده یا سهوی، آیا سیستم های گازکشی محل دچار نقص بوده، آیا نگهداری غیر استاندارد مواد سوختی در محل باعث آتش سوزی شده و ….

    - های بین فردی – از آنجا که با سایر بخش های شرکت های بیمه، و گذارها سر و دارند، برای موفق بودن در خود باید روابط عمومی خوبی داشته و برخورد مناسب به خصوص با گذارها داشته باشد. همچنین تا حدی باید با مباحث روانشناسی آشنا باشد تا در شرایط های مختلف بهترین برخورد را با گذارها و مشتریان داشته باشد. زیرا رفتار مناسب به منزله تبلیغات مثبت برای شرکت محسوب می شود.

    - با کامپیوتر و نرم افزارهای – امروزه پیشرفت تکنولوژی به صنعت نیز وارد شده و بسیاری از خدمات ای به کمک کامپیوتر و نرم افزارهای انجام می گیرد. بنابراین باید لازم برای با کامپیوتر و نرم افزارهای را در انجام ارزیابی و ثبت نتایج نهایی آنها در سیستم های داشته باشد.

     

    تحصیلات مورد نیاز و نحوه ورود به بیمه

    در کشور ما در بسیاری از ها به اهمیت کافی داده نمی شود. به این معنا که برای یک لزوما افرادی با مرتبط نمی شوند. در خصوص هم تا حدودی این امر صادق است. ولی در مجموع واضح است که مدیریت مرتبط ترین رشته دانشگاهی با کارشناسی است. اما آنچه در بازار کشور اتفاق می افتد این است که اکثرا فارغ التحصیلان رشته های دانشگاهی زیر در شرکت های ای می شوند :

    - مدیریت بیمه

    - مدیریت بازرگانی

    - مدیریت صنعتی

    - حسابداری

    - علوم اقتصادی

     

    بازار و  وضعیت بیمه

    استخدام یا گر معمولا برای در شرکت های ای دولتی یا خصوصی و یا نمایندگی های آنها انجام می شود.

    در ایران در سال های اخیر صنعت به سمت خصوصی شدن حرکت کرده و شاهد شکل گیری شرکت های ای خصوصی مختلف در کشور بوده ایم . از طرفی صنعت بسیار تخصصی تر شده و انواع های مختلفی ایجاد شده است و با توحه به تبلیغاتی که از سوی شرکت های ای صورت می گیرد، اقبال مردم نیز به سمت آنها رو به افزایش است. آمار و اطلاعات دقیقی از میزان در ایران در دسترس نمی باشد ولی با توجه به موارد بالا انتظار می رود میزان در سال های آینده نیز افزایش یابد و بازار خوبی در انتظار کارشناسان حوزه باشد. روش در  کشور معمولا از طریق آگهی های استخدامی در روزنامه ها، سایت های اینترنتی و گاهی موسسات کاریابی می باشد.

      
    وضعیت در برخی از کشورهای جهان

    آمریکا – پیش بینی نشان می دهد میزان گرها در سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰، به میزان ۶ درصد  رشد خواهد داشت. در حالی که این میزان برای همه مشاغل ۱۴ درصد خواهد بود.
     

    درآمد بیمه

    آمار و اطلاعات دقیق در خصوص میزان حقوق و در کشور در دسترس نمی باشد. البته از آنجایی که اکثر ها در بخش در شرکت های خصوصی انجام می گیرد، شاید بتوان گفت قانون خاص و یکسانی بین آنها برای پرداخت حقوق به وجود ندارد و هر شرکت بر اساس سیاست ها و رویه های خود در مورد میزان حقوق تصمیم می گیرد.
     
    درآمد در سایر کشورهای جهان 

    آمریکا – مطابق با آخرین آمارها در سال ۲۰۱۳، سالیانه ۶۱.۲۰۰ دلار می باشد.
    انگلستان – متوسط حقوق و سالیانه کارشناسان تازه بین ۲۳.۰۰۰ تا ۴۵.۵۰۰ دلار و برای گرهای با تجربه بین ۴۵.۵۰۰ تا۷۶.۰۰۰  دلار و برای کارشناسان ارشد و مدیران بیش از  ۱۰۶.۰۰۰ دلار می باشد.

کانال تلگرام کاران

تلگرام کاران

https://telegram.me/karanir

به کانال رسمی کاران در تلگرام بپیوندید.