معرفی شغل مسئول گزینش پرسنل

تعداد بازدید: ۶۸۶
  • معرفی شغل مسئول گزینش پرسنل

    شرح کلی شغل

    جستجو، مصاحبه، غربال کردن متقاضیان برای پر کردن جایگاههای فعلی و آتی شغل و ارتقای فرصتهای شغلی در داخل سازمان.

    عناوین شغلی مشابه و مرتبط

    مدیر منابع انسانی

    استخدام کننده صنفی

    نماینده منابع انسانی

    کارشناس منابع انسانی

    مسئول کارکنان

    مشاور پژوهش

    وظایف

    پایه گذاری و حفظ روابط مدیران کار گزینی برای اطلاع از ها و نیازهای تجاری فعلی و آتی.

    مصاحبه با متقاضیان برای کسب اطلاعات از سوابق کار ، تعلیم ، آموزش و مهارت های شغلی.

    نگهداری دانش فعلی از موقعیت برابر و دستورها و قوانین عملیات مثبت.

    تحقیق از کاندیدهای با صلاحیت براساس معیار کار مرتبط ، استفاده از پایگاه داده های کامپیوتری ، شبکه سازی، منابع اینترنتی ، تماس های راه دور ،رسانه های جمعی ، شرکت های و ارجاعات کارمندان.

    تهیه و حفظ گزارشهای کارمندان

    تماس با درخواست کنندگان برای مطلع کردن آنها از امکانات استخدام، ملاحظات و گزینش.

    مطلع کردن درخواست کنندگان بالقوه از تسهیلات، عملیات ، منفعت ها و فرصت های شغلی در سازمانها.

    بررسی و ارجاع درخواست کنندگان به کارکنان مسئول در سازمان و انجام سفارشهای کرایه ای در مواقع مناسب.

    ترتیب دادن گزارشها و فراهم کردن تدارکات در مواقع لازم.

    توصیه به مدیران و کارمندان در بکارگیری سیاست ها و روش های سازمان.

    دانش

    امور اجرایی و مدیریت:برخورداری از دانش اصول مدیریت و کار در ارتباط با برنامه ریزی های راهبردی، تخصیص منابع، الگودهی به منابع انسانی ، فن رهبری، شیوه های تولید و ایجاد هماهنگی بین افراد و منابع موجود؛

    امور دفتری: برخورداری از دانش رویه ها و سیستم های اداری و دفتری مانند پردازش واژه ، مدیریت اسناد و سوابق، تند نویسی، نسخه برداری، طراحی فرم ها و دیگر روش های دفتری و اصطلاحات آنها؛

    رسانه و ارتباطات: برخورداری از دانش تولید رسانه، ارتباطات و شیوه ها و روش های انتشار و پخش ( این دانش شامل روش های جایگزین نوشتاری و شفاهی و یا استفاده از رسانه های تصویری برای اطلاع رسانی و سرگرمی است)؛

    کامپیوتر و الکترونیک: برخورداری از دانش بردهای مدار، پردازشگرها،تراشه ها ،ابزار الکترونیکی ،سخت افزارها و نرم افزارهای کامپیوتری شامل کاربرد آنها و برنامه نویسی ؛

    ارایه خدمات به اشخاص و مشتریان: برخورداری از دانش اصول و مراحل ارایه خدمات به افراد و مشتریان شامل ارزیابی نیازهای مشتری، اعمال استانداردهای کیفیتی برای خدمات و ارزیابی میزان رضایت مشتری؛

    تعلیم و تربیت و آموزش: برخورداری از دانش اصول و شیوه های برنامه های آموزشی و طرح های درسی و آموزشی برای افراد و گروه های متفاوت و ارزیابی نتایج تعلیمات؛

    زبان فارسی: برخورداری از دانش ساختار و محتوای زبان فارسی شامل دیکته، معنی لغات، دستور زبان و شیوه نگارش؛

    کارکنان و منابع انسانی: برخورداری از دانش اصول و مراحل کارکنان ، ، آموزش جبران خسارات ، مزایا ، روابط و مذاکرات کاری و سیستم های اطلاعات کارکنان

    مهارتها

    شنیدن فعال : توجه کامل به سخنان دیگران و درک نکات آنها ،پرسیدن سوال های مناسب در فرصت های مناسب و قطع نکردن سخنان دیگران ؛

    تفکر انتقادی:استفاده از دلیل و منطق برای ارایه نقاط قوت و ضعف راه حل های پیشنهادی ، نتایج، مسایل، مشکلات و رویکردهای مختلف شان؛

    قضاوت و تصمیم گیری: در نظر گرفتن هزینه ها و مزایای عملکردهای متفاوت و انتخاب بهترین آنها؛

    مدیریت منابع انسانی: تشویق، گسترش و هدایت افراد و بهترین آنها؛

    مذاکره: فراهم کردن زمینه ملاقات با دیگران برای از بین بردن اختلافها؛

    فهم و درک مطلب نوشته شده: درک جملات و پاراگراف های اسناد مرتبط با کار؛

    شیوه ارایه خدمات: جستجوی فعالانه برای یافتن راه های کمک به مردم؛

    صحبت کردن: گفتگو با دیگران برای تبادل موثر اطلاعات ؛

    مدیریت زمان: تنظیم زمان فعالیت های خود و دیگران؛

    نوشتن: برقراری ارتباط نوشتاری با دیگران برای برآورده شدن نیازهای آنها

     توانائیها

    استدلال قیاسی :توانایی استفاده از قوانین کلی برای مسایل خاص به منظور ارایه پاسخ های معقول ؛

    استدلال استقرایی :توانایی ترکیب اطلاعات برای ایجاد قوانین کلی یا به دست آمدن نتایج (شامل یافتن روابط بین وقایع به ظاهر بی ربط )؛

    دقیق بینی: توانایی مشاهده جزییات از فاصله ای نزدیک؛

    درک شفاهی : توانایی گوش دادن و درک مطالب و عقاید دیگران ؛

    بیان شفاهی :توانایی برقراری ارتباط شفاهی با دیگران طوری که مخاطب مطالب را درک کند ؛

    درک سریع مشکلات و موانع موجود: توانایی درک مشکلات و یا پیش بینی آنها.(این قابلیت فقط به شناسایی مشکلات ،نه برطرف کردن آنها ،محدود می شود)؛

    شیوایی بیان:توانایی بیان روشن و قابل فهم مطالب؛

    بازشناسی گفتار : توانایی شناسایی و بازشناسی گفتار شخص دیگر ؛

    درک مطلب نگاشته شده : توانایی خواندن و درک مطالب نوشتاری ؛

    بیان مطلب به صورت نوشتاری: توانایی برقراری ارتباط نوشتاری با دیگران طوری که مخاطب مطالب مطرح شده را درک کند.

    فعالیت های کاری

    ارتباط با افراد خارج از سازمان: ارتباط با افراد خارج از سازمان، معرفی سازمان به مشتریان، عموم ، دولت و سایر منابع خارجی. این اطلاعات می توانند به صورت رو در رو ، کتبا ، با تلفن و یا پست الکترونیک تبادل شوند ؛

    برقراری ارتباط با روسا ، همکاران و زیر دستان: فراهم نمودن اطلاعات برای سرپرستان، همکاران و زیردستان با تلفن،نامه،پست الکترونیک و یا رو در رو؛

    فایل بندی و ذخیره اطلاعات: وارد کردن، نسخه برداری، ضبط و ذخیره یا نگهداری اطلاعات به صورت نوشتاری یا الکترونیکی / مغناطیسی؛

    برقراری و حفظ ارتباطات فردی: ایجاد روابط کاری سازنده و مناسب با دیگر همکاران و حفظ این روابط؛

    ارزیابی اطلاعات برای تطابق آنها با استانداردها:استفاده از اطلاعات و قضاوت افراد مرتبط برای تعیین آنکه آیا وقایع و فرآیندها از قوانین،مقررات و استانداردها تبعیت می کنند؛

    کار با کامپیوتر: استفاده از کامپیوتر و سیستم های کامپیوتری (سخت افزار و نرم افزار) برای برنامه نویسی ؛وارد کردن داده یا پردازش اطلاعات ؛

    تصمیم گیری و حل مشکلات: تحلیل اطلاعات و ارزیابی نتایج برای انتخاب بهترین راه حل برای حل مشکلات؛

    سازمان دهی ،برنامه  ریزی و اولویت بندی کارها : توسعه اهداف و طرح های خاص برای اولویت بندی سازمان دهی و انجام کارها ؛

    به کار گرفتن واحدهای سازمانی: استخدام، مصاحبه، ، به کار گرفتن و ترفیع کارمندان در یک سازمان؛

    حیطه کاری

    حیطه کاری شماره 4: نیاز به آمادگی قابل توجه ای دارد.

    تجربه کلی: برای این مشاغل به حداقل 2 تا 4 سال مهارت،دانش یا تجربه شغلی قبلی نیاز است. برای مثال، یک حسابدار، برای واجد شرایط بودن بایستی 4 سال تحصیلات دانشگاهی را کامل کرده و چندین سال تجربه حسابداری داشته باشد.

    کار آموزی: برای این مشاغل معمولا به چندین سال تجربه مرتبط با کار، تجربه حین کار و یا کارآموزی فنی و حرفه ای نیاز است.

    مثال های از این حیطه کاری: بسیاری از این مشاغل با  هماهنگی ، سرپرستی، مدیریت یا آموزش دیگران سر و کار دارند.مانند ، حسابداران ، مدیران منابع انسانی ، برنامه نویس های کامپیوتری ، معلمین ، شیمیدان ها و کار آگاهان پلیس.

    میزان آمادگی خاص شغلی: بین 7 تا 8 ( مدت زمان یادگیری نحوه انجام کار بین 4 تا بیش از 10 سال )

    تحصیلات: بیشتر مشاغل در این حیطه نیاز به مدرک کارشناسی دارند اما برخی از آن ها نیاز ندارند.

    علائق

    قاعده گرایانه : مشاغل قراردادی غالبا درگیر با پیروی از قواعد و روال کاری اند.این مشاغل بیش از عقاید با داده ها و جزییات سر و کار دارند. افراد معمولا موظف اند از دستورهای خاصی پیروی کنند؛

    متهورانه: مشاغل متهورانه غالبا درگیر با راه اندازی و انجام پروژه های مختلف هستند. این مشاغل می توانند با رهبری و هدایت افراد و اتخاذ تصمیمات متعدد همراه باشند. این مشاغل گاهی نیاز به خطر پذیری داشته و غالبا با کسب و کار سروکار دارند؛

    اجتماعی: مشاغل اجتماعی غالبا درگیر با کار، برقراری ارتباط و آموزش به دیگران هستند.اینگونه مشاغل غالبا کمک و ارایه خدمات به افراد را در بر می گیرند؛

    ارزشهای کاری

    پیشرفت: مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند دارای اهداف جهت دار بوده و به کارمندان اجازه استفاده از قوی ترین توانایی ها و احساس موفقیت را می دهند.نیازهای متقابل شامل بکارگیری توانایی و موفق شدن است.

    استقلال: مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند به کارمندان اجازه ی کار و تصمیم گیری مستقلانه را می دهند. نیازهای متقابل شامل مسئولیت پذیری و استقلال است.

    ارتباطات: مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند به کارمندان اجازه ی ارایه خدمات به دیگران و کار با همکاران در محیطی دوستانه و غیر رقابتی را می دهند. نیازهای متقابل شامل همکاران، ارزش های اخلاقی و خدمات اجتماعی است.

    شیوه های کاری

    سازگاری / انعطاف پذیری : قابلیت تطابق با شرایط مختلف کاری؛

    توجه به جزییات: دقت و توجه به جزییات و دقیق بودن در حین کار ؛

    توجه به دیگران: همدردی و توجه به نیازها و احساسات و یاری کردن دیگران؛

    همکاری:ایجاد روابط پسندیده با دیگران و داشتن رفتاری مناسب؛

    قابل اعتماد بودن:قابل اعتماد بودن،مسئولیت پذیری و پیروی از دستورها؛

    استقلال:انجام وظایف فرد بدون نیاز به سرپرستی دائم و اتکا به خود برای انجام کارها؛

    درستکاری: درستی و صداقت؛

    خویشتن داری: حفظ آرامش، کنترل احساسات و خشم و پرهیز از رفتارهای نسنجبده و تهاجمی در هر شرایطی ؛

    تحمل فشار روحی: انتقاد پذیری و تحمل شرایط دشوار

     

کانال تلگرام کاران

تلگرام کاران

https://telegram.me/karanir

به کانال رسمی کاران در تلگرام بپیوندید.