معرفی شغل مدیر آموزش

تعداد بازدید: ۳۸۰
  • معرفی شغل مدیر آموزش

    شرح کلی شغل

    برنامه ریزی، هدایت یا هماهنگ کردن فعالیت های و توسعه ای و کارمندان یک سازمان.

     

    عناوین شغلی مشابه و مرتبط

    مدیر آموزش

    مدیر آموزش و توسعه

    مدیر تعلیم و پیشرفت کارکنان

    مدیر خدمات آموزشی

    مدیر پیشرفت کارکنان

    مدیر تعلیم

    مدیر توسعه

    مدیر یادگیری

    وظایف

    برگزاری جلسه های معرفی و ترتیب دادن آموزشهای ضمن کار برای افراد تازه استخدام شده.

    ارزیابی عملکرد معلمان و تاثیر برنامه های و ارایه پیشنهاد هایی برای اصلاح و بهبود برنامه ها.

    برنامه ریزی آزمونها و روندهای ارزیابی.

    کنترل یا برنامه ریزی آموزش های تکنیکی مداوم و کلاسهای آموزش و پرورش فردی برای کارکنان.

    رایزنی با مدیریت و تحقیق و بررسی برای شناسایی نیازهای آموزشی، با توجه به روند پیشرفت برآورده شده، تغییرات و سایر عوامل.

    گسترش و سازماندهی آیین نامه های آموزشی، وسایل کمک چند رسانه ای و سایر وسایل آموزش.

    برنامه ریزی، توسعه و فراهم کردن برنامه های آموزش و پرورش کارکنان، استفاده از دانش اثربخشی روش ها مانند کلاس های درس، آموزش عملی، آموزش ضمن کار، همایش ها، کنفرانس ها و کارگاه های آموزش.

    بررسی نیازهای برای تنظیم برنامه های جدید آموزش یا اصلاح و بهبود برنامه های موجود.

    آموزش معلمان و ناظران در زمینه تکنیکی و مهارتی برای آموزش و نظارت بر دیگر کارمندان.

    آماده سازی و مدیریت بودجه دپارتمان یا سازمان.

     

    ابزار به کار رفته

    درایورهای برداشت حجم بالای اطلاعات

    صفحه نمایشگر کریستال مایع (ال-سی-دی)

    کامپیوتر نوت بوک

    کامپیوتر شخصی

    سیستم کنفرانس ویدیویی

     

    تکنولوژی به کار رفته

    نرم افزار آموزش براساس کامپیوتر

    نرم افزار طراحی منابع اقتصادی

    نرم افزار گرافیکی یا تصویرسازی

    نرم افزار نمایش

    نرم افزار تولید و ویرایش صفحات وب

     

    دانش

    کامپیوتر و الکترونیک : برخورداری از دانش بردهای مدار ، پردازشگرها ، تراشه ها ، ابزار الکترونیکی ، سخت افزار ها و نرم افزارهای کامپیوتری شامل کاربرد آنها و برنامه نویسی ؛

    زبان فارسی : برخورداری از دانش ساختار و محتوای زبان فارسی شامل دیکته ، معنی لغات ، دستور زبان و شیوه نگارش؛

    امور اجرایی و مدیریت : برخورداری از دانش اصول مدیریت و کار در ارتباط با برنامه ریزی های راهبردی ، تخصیص منایع ، الگودهی به منابع انسانی ، فن رهبری ، شیوه های تولید و ایجاد هماهنگی بین افراد و منابع موجود ؛

    ارایه خدمات به اشخاص و مشتریان : برخورداری از دانش اصول و مراحل ارایه خدمات به افراد و مشتریان شامل ارزیابی نیازهای مشتری ، اعمال استانداردهای کیفیتی برای خدمات و ارزیابی میزان رضایت مشتری؛

    تعلیم و تربیت و آموزش: برخورداری از دانش اصول و شیوه های برنامه های و طرح های درسی و برای افراد و گروه های متفاوت و ارزیابی نتایج تعلیمات ؛

    کارکنان و منابع انسانی : برخورداری از دانش اصول و مراحل استخدام کارکنان، گزینش، آموزش جبران خسارات، مزایا، روابط و مذاکرات کاری و سیستم های اطلاعات کارکنان،

    روان شناسی : برخورداری از دانش مربوط به رفتار و عملکرد انسان، تفاوت های فردی و شخصیتی، یادگیری و انگیزه، شیوه تحقیق در روان شناسی و ارزیابی شیوه درمان رفتارها و نابهنجاری های عاطفی،

    رسانه و ارتباطات : برخورداری از دانش تولید رسانه، ارتباطات و شیوه ها و روش های انتشار و پخش (این دانش شامل روش های جایگزین نوشتاری و شفاهی و یا استفاده از رسانه های تصویری برای اطلاع رسانی و سرگرمی است)؛

    جامعه شناسی و مردم شناسی : برخورداری از دانش رفتار و حرکت های گروهی، تمایلات و تاثیرهای اجتماعی، مهاجرت انسان ها، نژاد پرستی، فرهنگ ها و تاریخچه و مبدا آن ها؛

    فروش و بازاریابی : برخورداری از دانش، اصول و روش های عرضه، ارتقا و فروش محصولات و خدمات شامل راهبرد و تاکتیک های بازاریابی، معرفی محصول، رویه های فروش و سیستم های کنترل فروش؛

     

     مهارتها

    شنیدن فعال : توجه کامل به سخنان دیگران و درک نکات آنها ، پرسیدن سوال های مناسب در فرصت های مناسب و قطع نکردن سخنان دیگران ؛

    هماهنگی : هماهنگ کردن فعالیت خود با دیگران؛

    تفکر انتقادی: استفاده از دلیل و منطق برای ارایه نقاط قوت و ضعف راه حل های پیشتهادی ، نتایج ، مسایل، مشکلات و رویکردهای مختلف شان ؛

    بررسی و بازبینی : بررسی و ارزیابی عملکرد خود، دیگران و یا سازمان برای پیشرفت و یا عملکرد درست ؛

    فهم و درک مطلب نوشته شده : درک جملات و پاراگراف های اسناد مرتبط با کار ؛

    صحبت کردن : گفتگو با دیگران برای تبادل موثر اطلاعات ؛

    مدیریت زمان : تنظیم زمان فعالیت های خود و دیگران؛

    نوشتن : برقراری ارتباط نوشتاری با دیگران برای برآورده شدن نیازهای آنها ؛

    آموزش : آموزش نحوه انجام کاری به دیگران؛

    راهبردهای یادگیری : انتخاب و استفاده از شیوه ها و فرآیندهای یادگیری مناسب هنگام فراگیری و یا آموزش مطالب جدید؛

     

    توانائیها

    استدلال قیاسی : توانایی استفاده از قوانین کلی برای مسایل خاص به منظور ارایه پاسخ های معقول ؛

    نظام بندی اطلاعات : توانایی مرتب کردن اطلاعات یا عملیات طبق یک قانون یا قوانین خاص ( اعداد ، حروف ، واژه ها ، تصاویر و یا عملیات ریاضی)؛

    درک شفاهی : توانایی گوش دادن و درک مطالب و عقاید دیگران ؛

    بیان شفاهی : توانایی برقراری ارتباط شفاهی با دیگران طوری که مخاطب مطالب را درک کند ؛

    درک سریع مشکلات و موانع موجود : توانایی درک مشکلات و یا پیش بینی آنها . (این قابلیت فقط به شناسایی مشکلات ، نه برطرف کردن آنها ، محدود می شود)؛

    شیوایی بیان : توانایی بیان روشن و قابل فهم مطالب؛

    درک مطلب نگاشته شده : توانایی خواندن و درک مطالب نوشتاری ؛

    بیان مطالب به صورت نوشتاری : توانایی برقراری ارتباط نوشتاری با دیگران طوری که مخاطب مطالب مطرح شده را درک کند؛

    تعدد نظرها : توانایی ارائه نظرهای متعدد درباره یک موضوع معین (تعداد نظرها اهمیت دارد، نه کیفیت، صحت و یا خلاقیت در آنها)؛

    ابداع : ابداع ایده های نامتعارف و هوشمندانه برای موضوع عا و شرایط موجود و یا ارایه شیوه های نو برای حل مسایل؛

     

    فعالیت های کاری

    برقراری و حفظ ارتباطات فردی : ایجاد روابط کاری سازنده و مناسب  با دیگر همکاران و حفظ این روابط؛

    کسب اطلاعات : مشاهده ، دریافت و یا کسب اطلاعات از کلیه منابع مرتبط؛

    تصمیم گیری و حل مشکلات : تحلیل اطلاعات و ارزیابی نتایج برای انتخاب بهترین راه حل برای حل مشکلات ؛

    برقراری ارتباط با روسا، همکاران و زیردستان : فراهم نمودن اطلاعات برای سرپرستان ، همکاران و زیردستان با تلفن ، نامه ، پست الکترونیک و یا رو در رو ؛

    سازمان دهی ، برنامه ریزی و اولویت بندی کارها : توسعه اهداف و طرح های خاص برای اولویت بندی ، سازمان دهی و انجام کارها؛

    راهنمایی، هدایت و ایجاد انگیزه در زیردستان : راهنمایی و هدایت زیردستان، از جمله تعیین استانداردهای اجرایی و نظارت بر اجرای کار،

    به روز کردن اطلاعات و استفاده از دانش مرتبط : اطلاع از دانش فنی روز و استفاده از علوم جدید ؛

    ارتباط با افراد خارج از سازمان : ارتباط با افراد خارج از سازمان، معرفی سازمان به مشتریان، عموم، دولت و سایر منابع خارجی. این اطلاعات می توانند به صورت رو در رو، کتبآ، با تلفن و یا پست الکترونیک تبادل شوند؛

    تفکر خلاق : توسعه، طراحی یا ایجاد کاربردها، افکار، روابط، سیستم ها یا رویه های جدید از جمله مشارکت هنری؛

    تعلم و پرورش افراد : تشخیص نیازهای افراد، توسعه آموزش های رسمی یا کلاس ها و برنامه های و تعلیم و پرورش افراد؛

     

    حیطه کاری

    حیطه کاری شماره 4 : نیاز به آمادگی قابل توجه ای دارد.

    تجربه کلی : برای این مشاغل به حداقل 2 تا 4 سال مهارت ، دانش یا تجربه شغلی قبلی نیاز است . برای مثال ، یک حسابدار برای واجد شرایط بودن بایستی 4 سال تحصیلات دانشگاهی را کامل کرده و چندین سال تجربه حسابداری داشته باشد.

    کارآموزی : برای این مشاغل معمولاً به چندین سال تجربه مرتبط با کار ، تجربه حین کار و یا کارآموزی فنی و حرفه ای نیاز است .

    مثال هایی از این حیطه کاری : بسیاری از این مشاغل با هماهنگی ، سرپرستی ، مدیریت یا آموزش دیگران سر و کار دارند. مانند حسابداران ، مدیران منابع انسانی ، برنامه نویس های کامپیوتر، معلمین ، شیمیدان ها و کارآگاهان پلیس.

    میزان آمادگی خاص شغلی : بین 7 تا 8 (مدت زمان یادگیری نحوه انجام کار بین 4 تا بیش از 10 سال )

    تحصیلات : بیشتر مشاغل در این حیطه نیاز به مدرک کارشناسی دارند اما برخی از آنها نیاز ندارند.

     

    علائق

    قاعده گرایانه : مشاغل قراردادی غالباً درگیر با پیروی از قواعد و روال کاری اند . این مشاغل بیش از عقاید با داده ها و جزییات سر و کار دارند . افراد معمولا موظف اند از دستورهای خاصی پیروی کنند؛

    متهورانه : مشاغل متهورانه غالباً در گیر با راه اندازی و انجام پروژه های مختلف هستند. این مشاغل می توانند با رهبری و هدایت افراد و اتخاذ تصمیمات متعدد همراه باشند. این مشاغل گاهی نیاز به خطرپذیری داشته و غالباً با کسب و کار سر و کار دارند؛

    اجتماعی : مشاغل اجتماعی غالبآ درگیر با کار، برقراری ارتباط، و آموزش به دیگران هستند. اینگونه مشاغل غالبآ کمک و ارائه خدمات به افراد را در برمی گیرند؛

     

    ارزشهای کاری

    پیشرفت : مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند دارای اهداف جهت دار بوده و به کارمندان اجازه استفاده از قوی ترین توانایی ها و احساس موفقیت را می دهند . نیاز های متقابل شامل بکارگیری توانایی و موفق شدن است.

    شرایط کار : مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند ارایه دهنده شرایط خوب کاری و امنیت کاری هستند .نیازهای متقابل شامل فعال بودن ، جیران ، استقلال ، امنیت ، تنوع و شرایط کاری است.

    ارتباطات : مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند به کارمندان اجازه ی ارایه خدمات به دیگران و کار با همکاران در محیطی دوستانه و غیر رقابتی را می دهند. نیازهای متقابل شامل همکاران، ارزش های اخلاقی و خدمات اجتماعی است.

     

    شیوه های کاری

    سازگاری / انعطاف پذیری: قابلیت تطابق با شرایط مختلف کاری ؛

    توجه به جزییات : دقت و توجه به جزییات و دقیق بودن در حین کار ؛

    قابل اعتماد بودن : قابل اعتماد بودن ، مسئولیت پذیری و پیروی از دستورها ؛

    درستکاری : درستی و صداقت ؛

    خویشتن داری : حفظ آرامش، کنترل احساسات و خشم و پرهیز از رفتارهای نسنجیده و تهاجمی در هر شرایط؛

    نوآوری : ابتکار و تفکر خلاق برای گسترش نظرات جدید و پاسخگویی به مسائل و مشکلات مربوط به کار؛

    تحمل فشار روحی : انتقاد پذیری و تحمل شرایط دشوار؛

     

     

کانال تلگرام کاران

تلگرام کاران

https://telegram.me/karanir

به کانال رسمی کاران در تلگرام بپیوندید.