معرفی شغل تایپیست

تعداد بازدید: ۷۷۹
  • معرفی شغل تایپیست

    تایپیست

    شرح کلی شغل

    استفاده از واژه پردازها ، و یا ماشین برای کردن نامه ها ، گزارش ها، فرم ها و .... یا از روی پیش نویس، کپی های تصحیح شده و یا صداهای ضبط شده. ممکن است سایر امور دفتری را نیز شامل شود.

    عناوین شغلی مشابه و مرتبط

    منشی

    کارمند تایپ

    دستیار امور اجرایی

    متصدی پذیرش

    مدیر دفتر

    واژه پرداز

    مسئول تایپ

    نماینده خدمات به مشتری

    دستیار پروژه

    وظایف

    بررسی کارهای تکمیل شده از نظر دیکته ، دستور زبان ، علامت گذاری و صفحه بندی .

    انجام سایر امور دفتری مانند پاسخگویی به تلفن ، دسته بندی و توزیع نامه ها، انجام ماموریت ها و یا ارسال فکس.

    جمع آوری، ثبت و تنظیم مطالب تایپی مطابق با دستور العمل.

    تایپ نامه ها، گزارش ها، متون و مطالب دیگر از روی پیش نویس ، کپی های تصحیح شده و یا اصوات ضبط شده با کامپیوتر، واژه پرداز یا دستگاه تایپ.

    فایل بندی و ذخیره اسناد و تکمیل آنها روی دیسک سخت یا دیسک و یا نگهداری سیستم فایل بندی کامپیوتری برای ذخیره، بازیابی به روز کردن و یا حذف اسناد.

    چاپ کردن و کپی کردن کارها.

    ثبت کارها انجام شده.

    محاسبه و بررسی جمع کل درخواست ها یا ها با ماشین حساب در فرم های گزارش.

    جمع آوری صفحه های گزارش و سایر اسناد.

    دسته بندی الکترونیکی متون و داده های عددی ، بازیابی، به روز کردن و ادغام اسناد طبق دستور العمل.

    دانش

    امور دفتری: برخورداری از دانش رویه ها و سیستم های اداری و دفتری مانند پردازش واژه، مدیریت اسناد و سوابق ، تند نویسی، نسخه برداری، طراحی فرم ها و دیگر روش های دفتری و اصطلاحات آنها ؛

    کامپیوتر و الکترونیک: برخورداری از دانش بردهای مدار، پردازشگرها، تراشه ها، ابزار الکترونیکی، سخت افزارها و نرم افزارهای کامپیوتری شامل کاربرد آنها و برنامه نویسی ؛

    ارایه خدمات به اشخاص و مشتریان : برخورداری از دانش اصول و مراحل ارایه خدمات به افراد و مشتریان شامل ارزیابی نیازهای مشتری، اعمال استانداردهای کیفیتی برای خدمات و ارزیابی میزان رضایت مشتری ؛

    زبان فارسی : برخورداری از دانش ساختار و محتوای زبان فارسی شامل دیکته،معنی لغات، دستور زبان و شیوه نگارش ؛

    مهارتها

    شنیدن فعال : توجه کامل به سخنان دیگران و درک نکات آنها، پرسیدن سوال های مناسب در فرصت های مناسب و قطع نکردن سخنان دیگران ؛

    هماهنگی: هماهنگ کردن فعالیت خود با دیگران؛

    تفکر انتقادی: استفاده از دلیل و منطق برای ارایه نقاط قوت و ضعف راه حل های پیشنهادی، نتایج، مسایل، مشکلات و رویکردهای مختلف شان؛

    قضاوت و تصمیم گیری : در نظر گرفتن هزینه ها و مزایای عملکردهای متفاوت و انتخاب بهترین آنها ؛

    راهبردهای یادگیری : انتخاب و استفاده از شیوه ها وفرآیندهای یادگیری مناسب هنگام فراگیری ویا آموزش مطالب جدید؛

    ریاضیات : استفاده ار دانش ریاضی برای حل مسایل ؛

    فهم و درک مطلب نوشته شده: درک جملات و پاراگراف های اسناد مرتبط با کار؛

    صحبت کردن : گفتگو با دیگران برای تبادل موثر اطلاعات ؛

    مدیریت زمان: تنظیم زمان فعالیت های خود و دیگران ؛

    نوشتن : برقراری ارتباط نوشتاری با دیگران برای برآورده شدن نیازهای آنها ؛

    توانائیها

    قابلیت طبقه بندی: توانایی تولید یا استفاده از قوانین مختلف برای ترکیب و دسته بندی به شیوه های گوناگون؛

    چابکی در استفاده از انگشتان : توانایی هماهنگ کردن حرکات انگشتان یک دست یا هر دو دست در گرفتن،کنترل و یا مونتاژ اجسام بسیار کوچک؛

    نظام بندی اطلاعات : توانایی مرتب کردن اطلاعات یا عملیات طبق یک قانون یا قوانین خاص (اعداد،حروف، واژه ها ،تصاویر و یا عملیات ریاضی )؛

    دقیق بینی : توانایی مشاهده جزییات از فاصله ای نزدیک ؛

    درک شفاهی: توانایی گوش دادن و درک مطالب و عقاید دیگران ؛

    بیان شفاهی : توانایی برقراری ارتباط شفاهی با دیگران طوری که مخاطب مطالب را درک کند ؛

    سرعت ادراک: توانایی درک سریع شباهت ها و تفاوت ها بین نامه ها، اعداد، اشیاء، تصاویر و یا نمونه ها که اشیای مقایسه شونده ممکن است هم زمان و یا به تدریج به فرد داده شوند. این توانایی قابلیت مقایسه شی ء کنونی با شی ء قبلی را نیز در بر می گیرد؛

    شیوایی بیان: توانایی بیان روشن و قابل فهم مطالب ؛

    بازشناسی گفتار: توانایی شناسایی و بازشناسی گفتار شخص دیگر ؛

    درک مطلب نگاشته شده : توانایی خواندن و درک مطالب نوشتاری ؛

     

    فعالیت های کاری

    ارتباط با افراد خارج از سازمان: ارتباط با افراد خارج از سازمان، معرفی سازمان به مشتریان، عموم ، دولت و سایر منابع خارجی. این اطلاعات می توانند به صورت رو در رو ، کتبا ، با تلفن و یا پست الکترونیک تبادل شوند ؛

    برقراری ارتباط با روسا ، همکاران و زیر دستان: فراهم نمودن اطلاعات برای سرپرستان، همکاران و زیردستان با تلفن،نامه،پست الکترونیک و یا رو در رو؛

    فایل بندی و ذخیره اطلاعات: وارد کردن، نسخه برداری، ضبط و ذخیره یا نگهداری اطلاعات به صورت نوشتاری یا الکترونیکی / مغناطیسی؛

    برقراری و حفظ ارتباطات فردی : ایجاد روابط کاری سازنده و مناسب با دیگر همکاران و حفظ این روابط ؛

    کسب اطلاعات : مشاهده ، دریافت و یا کسب اطلاعات از کلیه منابع مرتبط ؛

    کار با :استفاده از وسیستم های کامپیوتری (سخت افزار و نرم افزار)برای برنامه نویسی وارد کردن داده یا پردازش اطلاعات ؛

    سازمان دهی ،برنامه  ریزی و اولویت بندی کارها : توسعه اهداف و طرح های خاص برای اولویت بندی سازمان دهی و انجام کارها ؛

    انجام عملیات اجرایی: انجام روزانه وظایف اجرایی مانند نگهداری فایل های اطلاعاتی و پردازش اسناد؛

    پردازش اطلاعات : جمع آوری، کد گذاری، طبقه بندی، محاسبه، جدول بندی، بازبینی و اصلاح اطلاعات داده ها؛

    تفکر خلاق: توسعه، طراحی یا ایجاد کاربردها، افکار، روابط، سیستم ها یا رویه های جدید از جمله مشارکت هنری ؛

    حیطه کاری

    حیطه کاری شماره 2: به مقداری آمادگی شغلی نیاز دارد.

    تجربه کلی: برای این مشاغل مقداری مهارت ، دانش یا تجربه شغلی قبلی ممکن است مفید باشد.برای مثال یک تحصیلدار امکان دارد از داشتن تجربه کار مستقیم با مردم بهره گیرد اما شخص بدون داشتن چنین تجربه ای هم با کمی سختی میتواند یک تحصیلدار شود.

    کارآموزی: برای این مشاغل افراد به چند ماه تا یکسال کار با افراد با تجربه نیاز دارند.

    مثال هایی از این حیطه کاری: مشاغل در این حیطه به استفاده از دانش و مهارت های فرد برای کمک به دیگران سر و کار دارند. مانند آتش نشان ها ، نمایندگان خدمات مشتری، تکنسین داروخانه ها ، فروشندگان و تحصیلداران.

    میزان آمادگی خاص شغلی: بین 4 تا 6 (مدت زمان یادگیری نحوه انجام کار در مدت 3 ماه تا کمتر از 4 سال)

    تحصیلات: این مشاغل معمولا به دپیلم دبیرستان و احتمالا به مقداری کارآموزی و گذراندن دوره های مرتبط با شغل نیاز دارند.در برخی موارد، به دانشنامه یا مدرک کارشناسی نیاز است.

    علائق

    قاعده گرایانه : مشاغل قراردادی غالبا درگیر با پیروی از قواعد و روال کاری اند.این مشاغل بیش از عقاید با داده ها و جزییات سر و کار دارند. افراد معمولا موظف اند از دستورهای خاصی پیروی کنند؛

    متهورانه: مشاغل متهورانه غالبا درگیر با راه اندازی و انجام پروژه های مختلف هستند. این مشاغل می توانند با رهبری و هدایت افراد و اتخاذ تصمیمات متعدد همراه باشند. این مشاغل گاهی نیاز به خطر پذیری داشته و غالبا با کسب و کار سروکار دارند؛

    ارزشهای کاری

    استقلال: مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند به کارمندان اجازه ی کار و تصمیم گیری مستقلانه را می دهند. نیازهای متقابل شامل مسئولیت پذیری و استقلال است.

    ارتباطات: مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند به کارمندان اجازه ی ارایه خدمات به دیگران و کار با همکاران در محیطی دوستانه و غیر رقابتی را می دهند. نیازهای متقابل شامل همکاران، ارزش های اخلاقی و خدمات اجتماعی است.

    پشتیبانی: مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند ارایه دهنده حمایت مدیریتی به عنوان پشتیبانی برای کارمندان هستند. نیازهای متقابل شامل سیاست های شرکت، روابط انسانی و فنی در ارتباط با نظارت می باشند.

    شیوه های کاری

    پیشرفت گرایی: ایجاد و حفظ روشهایی برای دستیابی به اهداف چالش انگیز شخصی و تلاش برای کسب مهارت در وظایف؛

    توجه به جزییات: دقت و توجه به جزییات و دقیق بودن در حین کار ؛

    توجه به دیگران: همدردی و توجه به نیازها و احساسات و یاری کردن دیگران؛

    همکاری:ایجاد روابط پسندیده با دیگران و داشتن رفتاری مناسب ؛

    قابل اعتماد بودن: قابل اعتماد بودن ،مسئولیت پذیری و پیروی از دستورها؛

    استقلال: انجام وظایف فرد بدون نیاز به سرپرستی دائم و اتکا به خود برای انجام کارها؛

    درستکاری: درستی و صداقت؛

    خویشتن داری: حفظ آرامش، کنترل احساسات و خشم و پرهیز از رفتارهای نسنجبده و تهاجمی در هر شرایطی ؛

     جهت گیری اجتماعی: ترجیح دادن کار گروهی و تماس با سایر افراد در حین کار.

کانال تلگرام کاران

تلگرام کاران

https://telegram.me/karanir

به کانال رسمی کاران در تلگرام بپیوندید.