معرفی شغل تکنسین الکترومکانیک

تعداد بازدید: ۲۸۴
  • معرفی شغل تکنسین الکترومکانیک

    تکنسین الکترومکانیک

    شرح کلی شغل

    راه اندازی،امتحان و نگهداری خودکار یا خود تنظیم الکترومکانیکی؛ راه اندازی زیر دریایی ها، هواپیماها یا دیگر بدون سرنشین در محل های مربوط مانند سکو های حفاری نفت، اکتشافات در اعماق اقیانوس و یا جابجایی زباله های خطرناک و یا کمک به مهندسان در آزمودن و طراحی رباتیک.

    عناوین شغلی مشابه و مرتبط

    تکنیسین الکترومکانیک

    تکنیسین تست

    آزمایش کننده

    تکنیسین مکانیک

    متخصص تست محصول

    مکانیک الکترونیک

    تکنیسین ابزار الکترونیکی

    تکنیسین آزمایشگاه

    تکنیسین نگهداری

    وظایف

    تراز کردن، آماده کردن و مونتاژ قسمت های تشکیل دهنده با ابزار دستی، ابزار برقی، ابزار ثابت، شابلن ها و میکروسکوپ ها.

    تحلیل و ثبت نتایج آزمایش و تهیه سند مکتوب آزمایشی.

    بازرسی قسمت ها برای یافتن معایب سطحی.

    نصب قطعات و سخت افزارهای الکتریکی و الکترونیکی با لحیم کاری و ابزار دستی در خانه سازی یا تولید.

    خواندن طرح های کلی، چهار چوب های اجمالی، نمودارها و دستورهای فنی برای تعیین روش ها و ترتیب مونتاژ.

    تعمیر، کار مجدد و تنظیم مونتاژها و سیستم های بادی و هیدرولیکی برای رسیدن به ویژگی های عملکردی و استقامتی.

    آزمایش عملکرد مونتاژهای الکترومکانیکی با لوازم آزمایش مانند نوسان نما، ولت متر الکترونیک و پل ها.

    رسیدگی به ابعاد و پاکسازی قسمت ها با ابزارآلات اندازه گیری دقیق برای اطمینان از سازگاری آنها با ویژگی ها.

    آموزش دیگران برای نصب، استفاده و نگهداری از ربات ها.

    به کار انداختن ماشین های فلزکاری برای ساختن خانه، پایه ها، قطعات و لوازم.

    دانش

    کامپیوتر و الکترونیک: برخورداری از دانش بردهای مدار، پردازشگرها،تراشه ها ،ابزار الکترونیکی ،سخت افزارها و نرم افزارهای کامپیوتری شامل کاربرد آنها و برنامه نویسی ؛

    ارایه خدمات به اشخاص و مشتریان : برخورداری از دانش اصول و مراحل ارایه خدمات به افراد و مشتریان شامل ارزیابی نیازهای مشتری ،اعمال استاندارهای کیفیتی برای خدمات و ارزیابی میزان رضایت مشتری؛

    مهندسی و فناوری: برخورداری از دانش اصول عملی علوم فنی و مهندسی شامل کاربرد اصول، تکنیک ها، مراحل و ابزار طراحی و تولید کالاها و خدمات متنوع؛

    زبان فارسی : برخورداری از دانش ساختار و محتوای زبان فارسی شامل دیکته ،معنی لغات ،دستور زبان و شیوه نگارش؛

    ریاضیات: برخورداری از دانش حساب، جبر، هندسه، آنالیز، آمار و کاربرد آنها؛

    مکانیک: برخورداری از دانش دستگاه ها و ابزار شامل طرح ها، کاربردها، تعمیرات و نگهداری؛

    تولید و پردازش: برخورداری از دانش مواد خام، فرآیند های تولید، کنترل کیفیت، هزینه ها و سایر تکنیک ها جهت افزایش تولید کارآمد و توزیع کالاها؛

    مهارتها

    نگهداری تجهیزات: مراقبت های معمول از و تشخیص نوع مراقبت در زمان های مختلف؛

    انتخاب تجهیزات: تعیین نوع ابزارها و لازم برای انجام وظایف یک شغل؛

    نصب: نصب تجهیزات، ماشین آلات، سیم کشی یا برنامه دهی مطابق مشخصات؛

    آموزش: آموزش نحوه انجام کاری به دیگران؛

    کنترل و عملکرد : کنترل عملکرد ابزار یا سیستم ها ؛

    نظارت بر عملکرد: بازبینی درجه ها، شاخص ها یا دیگر نمایانگرها برای اطمینان از عملکرد درست ماشینها؛

    تحلیل کنترل کیفیت: انجام آزمایش ها و بازبینی های تولیدات، خدمات یا فرآیندها برای ارزیابی کیفیت یا عملکردها؛

    فهم و درک مطلب نوشته شده:درک جملات و پاراگراف های اسناد مرتبط با کار؛

    گره گشایی : تشخیص دلیل مشکلات موجود در برنامه ها و اخذ تصمیم های لازم برای برطرف کردن آنها؛

    توانائیها

    قدرت دست ها و بازوها: توانایی حفظ وضعیت دستان و بازوها هنگام حرکت دادن و یا ثابت نگاه داشتن آنها در یک وضعیت؛

    حساسیت شنیداری: توانایی تمرکز بر یک منبع صدا در حضور صداهای مزاحم؛

    کنترل دقت: توانایی تنظیم سریع و مداوم کنترل یک ماشین یا یک وسیله نقلیه در وضعیت های دقیق؛

    استدلال قیاسی :توانایی استفاده از قوانین کلی برای مسایل خاص به منظور ارایه پاسخ های معقول ؛

    دید از فواصل دور: توانایی دیدن جزئیات از فاصله؛

    چابکی در استفاده از انگشتان : توانایی هماهنگ کردن حرکات انگشتان یک دست یا هر دو دست در گرفتن،کنترل و یا مونتاژ اجسام بسیار کوچک؛

    استدلال استقرایی :توانایی ترکیب اطلاعات برای ایجاد قوانین کلی یا به دست آمدن نتایج (شامل یافتن روابط بین وقایع به ظاهر بی ربط )؛

    چالاکی دست: توانایی به حرکت درآوردن دست ها، بازوها و یا گرفتن، نگهداشتن و مونتاژ اجسام با دو دست؛

    دقیق بینی: توانایی مشاهده جزییات از فاصله ای نزدیک؛

    سرعت ادراک: توانایی درک سریع شباهت ها و تفاوت ها بین نامه ها، اعداد، اشیاء، تصاویر و یا نمونه ها که اشیای مقایسه شونده ممکن است هم زمان و یا به تدریج به فرد داده شوند. این توانایی قابلیت مقایسه شی ء کنونی با شی ء قبلی را نیز در بر می گیرد؛

    فعالیت های کاری

    برقراری ارتباط با روسا ، همکاران و زیر دستان: فراهم نمودن اطلاعات برای سرپرستان، همکاران و زیردستان با تلفن،نامه،پست الکترونیک و یا رو در رو؛

    نظارت بر دستگاهها و فرآیندها: استفاده از مکانیزم های کنترل شده یا فعالیت  مستقیم بدنی برای به کار انداختن ماشین ها یا فرآیندها (این ماشین ها شامل کامپیوتر و وسایل نقلیه نمی شوند)؛

    کسب اطلاعات : مشاهده ، دریافت و یا کسب اطلاعات از کلیه منابع مرتبط ؛

    مشخص کردن اشیاء اعمال و وقایع: تشخیص اطلاعات مختلف با دسته بندی، تخمین و درک شباهت ها و تفاوت های آنها و کشف تغییرات شرایط و موقعیت ها؛

    بررسی و بازبینی ابزاز، وسایل و مواد: بازبینی و بازرسی تجهیزات، سازه ها یا مواد برای مشخص کردن دلیل خرابیها و مشکلات؛

    قضاوت درباره کیفیت کالا، خدمات و افراد: بررسی و ارزیابی ارزش، اهمیت یا کیفیت کالا و افراد؛

    بازبینی جریان کار، مواد و محیط: بازبینی و بررسی مواد، وقایع و یا محیط برای پیش گیری و یا تشخیص علت مشکلات؛

    پردازش اطلاعات: جمع آوری، کد گذاری، طبقه بندی، محاسبه، جدول بندی ، بازبینی و اصلاح اطلاعات و داده ها ؛

    تعمیر و نگهداری الکترونیکی: سرویس، تعمیر، میزان و تنظیم کردن و یا بررسی و آزمایش ماشین آلات ، ابزار و الکترونیکی یا الکتریکی (نه تجهیزاتی که براساس اصول مکانیکی کار می کنند)؛

    به روز کردن اطلاعات و استفاده از دانش مرتبط: اطلاع از دانش فنی روز و استفاده از علوم جدید؛

    حیطه کاری

    حیطه کاری شماره 3: نیاز به امادگی شغلی متوسطی دارد.

    تجربه کلی : برای این مشاغل به مهارت ،دانش یا تجربه شغلی قبلی نیاز است .برای مثال ،یک برقکار بایستی 3 الی 4 سال دوره شاگردی یا چندین سال کار آموزی را بگذارند و غالبا بایستی امتحان مربوط به گرفتن گواهی نامه را با موفقیت طی کند.

    کاراموزی: برای این مشاغل افراد معمولا به 1 یا 2 سال کار آموزی به صورت تجارت حین کار و کارآموزی غیر رسمی توسط افراد با تجربه نیاز دارند.

    مثال هایی از این حیطه کاری :مشاغل در این حیطه با استفاده از مهارت های ارتباطی و سازمانی برای ایجاد هماهنگی ،سرپرستی،مدیریت یا آموزش دیگران برای نیل به اهداف سر و کار دارند.مانند مسئول تدفین ،برقکار ،تکنسین جنگلداری و حفظ محیط زیست ،منشی های حقوقی ،مصاحبه کننده ها و نمایندگان بیمه فروش.

    میزان آمادگی خاص شغلی : بین 6 تا 7 (مدت زمان یادگیری نحوه انجام کار بین 2 تا 10 سال )

    تحصیلات : بیشتر مشاغل در این حیطه نیاز به کار آموزی در مدارس فنی و حرفه ای ،تجارب حین کار و یا دانشنامه دارند.برخی از آن ها امکان دارد نیاز به مدرک کارشناسی داشته باشند.

    علائق

    قاعده گرایانه : مشاغل قراردادی غالبا درگیر با پیروی از قواعد و روال کاری اند.این مشاغل بیش از عقاید با داده ها و جزییات سر و کار دارند.افراد معمولا موظف اند از دستورهای خاصی پیروی کنند؛

    پژوهشی: مشاغل تحقیقی غالبا درگیر با اید ه ها بوده و نیاز به میزان زیاد تفکر دارند. این مشاغل می توانند در ارتباط با جستجوی حقیقت و یافتن راه حل های نظری برای مسایل باشند؛

    واقع گرایانه : مشاغل واقع گرایانه غالبا درگیر با فعالیت های کاری هستند که شامل ارائه راه حل ها و حل عملی مسایل می شوند.این فعالیت ها معمولا با گیاهان، جانوران ،مواد و ابزار حقیقی مانند چوب ،ابزار و ماشین الات سر و کار دارند.بسیاری از این مشاغل نیازمند کار در فضای باز بوده و سر و کار چندانی با کاغذ و ارتباط نزدیک با دیگران ندارند؛ ارزشهای کاری

    ارتباطات : مشاغلی که بر آورده کننده این ارزش کاری هستند. به کارمندان اجازه ی ارایه خدمات به دیگران و کار با همکاران در محیطی دوستانه و غیر رقابتی را می دهند.نیازهای متقابل شامل همکاران ،ارزش های اخلاقی و خدمات اجتماعی است .

    پشتیبانی : مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند ارایه دهنده حمایت مدیریتی به عنوان پشتیبانی برای کارمندان هستند. نیازهای متقابل شامل سیاست های شرکت ،روابط انسانی و فنی در ارتباط با نظارت می باشند.

    شرایط کار: مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند ارایه دهنده شرایط خوب کاری و امنیت کاری هستند. نیازهای متقابل شامل فعال بودن، جبران، استقلال، امنیت، تنوع و شرایط کاری است.

    شیوه های کاری  

    سازگاری / انعطاف پذیری : قابلیت تطابق با شرایط مختلف کاری؛

    توجه به جزییات : دقت و توجه به جزییات و دقیق بودن در حین کار ؛

    توجه به دیگران : همدردی و توجه به نیازها و احساسات و یاری کردن دیگران؛

    همکاری : ایجاد روابط پسندیده با دیگران و داشتن رفتاری مناسب؛

    قابل اعتماد بودن :قابل اعتماد بودن، مسئولیت پذیری و پیروی از دستورها؛

    استقلال : انجام وظایف فرد بدون نیاز به سرپرستی دائم و اتکا به خود برای انجام کارها؛

    درستکاری: درستی و صداقت؛

    پشتکار: پایداری و ثبات در رویارویی با مشکلات؛

    خویشتن داری : حفظ آرامش ،کنترل احساسات و خشم و پرهیز از رفتارهای نسنجیده و تهاجمی در هر شرایطی.

     

     

     

     

     

     

     

لینک کوتاه:
برچسب ها:
منبع:
کاریابی کاران
کانال تلگرام کاران

تلگرام کاران

https://telegram.me/karanir

به کانال رسمی کاران در تلگرام بپیوندید.