معرفی شغل تکنیسین برق

تعداد بازدید: ۲۰۰
  • معرفی شغل تکنیسین برق

    شرح کلی شغل

    بکارگیری نظریه برق و علوم مرتبط با آن برای آزمایش و اصلاح ماشین آلات عملیاتی یا توسعه برق و تهجیزات کنترل و مدارهای برقی در کارخانه ها و آزمایشگاه های صنعتی یا بازرگانی ( این افراد زیر نظر گروه مهندسی کار می کنند).

    عناوین شغلی مشابه و مرتبط

    تکنیسین الکترونیک

    تکنیسین مهندسی

    تکنیسین نوسازی

    تکنیسین تست الکترونیکی

    کمک مهندس

    تکنیسین برق

    تکنیسین

    تکنیسین مهندسی الکترونیک

    وظایف

    ارائه کمک فنی و راه حل در زمان مواجهه با مشکلات برقی و مهندسی پیش از ساخت، در حین ساخت و پس از آن.

    مونتاژ مدل ها و سیستم های برقی و الکترونیکی با ابزاردستی و براساس داده های مهندسی و دانش الکترونیک.

    اصلاح مدلها، قطعات، بخشها و سیستم های الکتریکی برای تصحیح انحرافهای کارکردی.

    به کار انداختن تجهیزات آزمایشی برای ارزیابی عملکرد قطعات، قسمت ها یا سیستم های پیشرفته در شرایط عملیاتی مصنوعی و نتایج ثبت شده.

    همکاری داشتن با مهندسین برق و سایر کارکنان برای شناسایی، تعریف و حل مشکلات پیشرفت.

    ساخت، تنظیم، نگهداری، رفع اشکال و تعمیر وسایل برقی یا تهجیزات آزمایش کننده.

    تحلیل و تفسیر اطلاعات آزمایشی برای رفع مشکلات مرتبط طراحی.

    نوشتن رویه های تصدی برای تاسیسات برقی.

    تامین هزینه پروژه و تخمین زمان کار.

    ابزار به کار رفته

    پروب اندازه گیری الکترونیکی

    ریز پردازنده ها

    تجهیزات اندازه گیری سیگنال

    مته برقی

    ایستگاه لحیم کاری و جداسازی لحیم

    تکنولوژی به کار رفته

    نرم افزار تحلیلی یا علمی

    نرم افزار طراحی کامپیوتری

    نرم افزار پایگاه داده ها و جستجو

    نرم افزار توسعه محیطی

    نرم افزار صفحه گستر

     

    دانش

    کامپیوتر و الکترونیک: برخورداری از دانش بردهای مدار، پردازشگرها،تراشه ها ،ابزار الکترونیکی ،سخت افزارها و نرم افزارهای کامپیوتری شامل کاربرد آنها و برنامه نویسی ؛

    طراحی: برخورداری از دانش تکنیک های طراحی، ابزار و اصول تولید طرح های دقیق فنی، طرح های اولیه، نقشه ها و مدل ها؛

    مهندسی و فناوری: برخورداری از دانش اصول عملی علوم فنی و مهندسی شامل کاربرد اصول، تکنیک ها، مراحل و ابزار طراحی و تولید کالاها و خدمات متنوع؛

    زبان فارسی : برخورداری از دانش ساختار و محتوای زبان فارسی شامل دیکته ،معنی لغات ،دستور زبان و شیوه نگارش؛

    ریاضیات: برخورداری از دانش حساب، جبر، هندسه، آنالیز، آمار و کاربرد آنها؛

    مکانیک: برخورداری از دانش دستگاه ها و ابزار شامل طرح ها، کاربردها، تعمیرات و نگهداری؛

    تولید و پردازش: برخورداری از دانش مواد خام، فرآیندهای تولید، کنترل کیفیت، هزینه ها و سایر تکنیک ها جهت افزایش تولید کارآمد و توزیع کالاها؛

    ایمنی و امنیت عمومی:برخورداری ار دانش ابزار مربوط،سیاست ها، فرآیندها و راهبردهای ایجاد امنیت محلی، ایالتی و ملی برای حفاظت از افراد، اطلاعات، دارایی ها و شرکت ها؛

    مهارتها

    یادگیری فعال: درک مفاهیم اطلاعات تازه و استفاده از آنها برای رفع مشکلات کنونی و آتی و تصمیم گیری درباره آنها؛

    شنیدن فعال: توجه کامل به سخنان دیگران و درک نکات آنها، پرسیدن سوال های مناسب در فرصت های مناسب و قطع نکردن سخنان دیگران؛

    تفکر انتقادی: استفاده از دلیل و منطق برای ارایه نقاط قوت وضعف راه حل های پیشنهادی، نتایج، مسایل، مشکلات و رویکردهای مختلف شان؛

    انتخاب تجهیزات: تعیین نوع ابزارها و تجهیزات لازم برای انجام وظایف یک شغل؛

    راهبردهای یادگیری:انتخاب و استفاده از شیوه ها و فرآیند های یادگیری مناسب هنگام فراگیری و یا آموزش مطالب جدید؛

    ریاضیات: استفاده از دانش ریاضی برای حل؛

    بررسی و بازبینی: بررسی و ارزیابی عملکرد خود، دیگران و یا سازمان برای پیشرفت و یا عملکرد درست؛

    فهم و درک مطلب نوشته شده:درک جملات و پاراگراف های اسناد مرتبط با کار؛

    تعمیر: تعمیر ماشینها یا سیستم ها با ابزارهای لازم؛

    گره گشایی : تشخیص دلیل مشکلات موجود در برنامه ها و اخذ تصمیم های لازم برای برطرف کردن آنها؛

    توانائیها

    قدرت دست ها و بازوها: توانایی حفظ وضعیت دستان و بازوها هنگام حرکت دادن و یا ثابت نگاه داشتن آنها در یک وضعیت ؛

    استدلال قیاسی :توانایی استفاده از قوانین کلی برای مسایل خاص به منظور ارایه پاسخ های معقول ؛

    چابکی در استفاده از انگشتان : توانایی هماهنگ کردن حرکات انگشتان یک دست یا هر دو دست در گرفتن،کنترل و یا مونتاژ اجسام بسیار کوچک؛

    استدلال استقرایی :توانایی ترکیب اطلاعات برای ایجاد قوانین کلی یا به دست آمدن نتایج (شامل یافتن روابط بین وقایع به ظاهر بی ربط )؛

    دقیق بینی: توانایی مشاهده جزییات از فاصله ای نزدیک؛

    درک شفاهی : توانایی گوش دادن و درک مطالب و عقاید دیگران ؛

    بیان شفاهی: توانایی برقراری ارتباط شفاهی با دیگران طوری که مخاطب مطالب را درک کند؛

    درک سریع مشکلات و موانع موجود: توانایی درک مشکلات و یا پیش بینی آنها.( این قابلیت فقط به شناسایی مشکلات، نه برطرف کردن آنها، محدود می شود)؛

    درک مطلب نگاشته شده : توانایی خواندن و درک مطالب نوشتاری؛

    بیان مطالب به صورت نوشتاری: توانایی برقراری ارتباط نوشتاری با دیگران طوری که مخاطب مطالب مطرح شده را درک کند؛

    فعالیت های کاری

    برقراری ارتباط با روسا ، همکاران و زیر دستان: فراهم نمودن اطلاعات برای سرپرستان، همکاران و زیردستان با تلفن،نامه،پست الکترونیک و یا رو در رو؛

    فایل بندی و ذخیره اطلاعات :وارد کردن ، نسخه برداری ، ضبط و ذخیره یا نگهداری اطلاعات به صورت نوشتاری یا الکترونیکی/مغناطیسی؛

    ارزیابی اطلاعات برای تطابق آنها با استاندارها: استفاده از اطلاعات و قضاوت افراد مرتبط برای تعیین آنکه آیا وقایع و فرآیندها از قوانین، مقررات و استاندارها تبعیت می کنند؛

    کسب اطلاعات : مشاهده ، دریافت و یا کسب اطلاعات از کلیه منابع مرتبط؛

    جابجا کردن و حرکت دادن اجسام: استفاده از بازوها برای کنترل، نصب، جابجا کردن و حرکت دادن اجسام و نگهداری از آنها؛

    مشخص کردن اشیاء اعمال و وقایع: تشخیص اطلاعات مختلف با دسته بندی، تخمین و درک شباهت ها و تفاوت های آنها و کشف تغییرات شرایط و موقعیت ها؛

    بررسی و بازبینی ابزاز، وسایل و مواد: بازبینی و بازرسی تجهیزات، سازه ها یا مواد برای مشخص کردن دلیل خرابیها و مشکلات؛

    قضاوت درباره کیفیت کالا، خدمات و افراد: بررسی و ارزیابی ارزش، اهمیت یا کیفیت کالا و افراد؛

    پردازش اطلاعات: جمع آوری، کد گذاری، طبقه بندی، محاسبه، جدول بندی ، بازبینی و اصلاح اطلاعات و داده ها ؛

    به روز کردن اطلاعات و استفاده از دانش مرتبط: اطلاع از دانش فنی روز و استفاده از علوم جدید؛

    حیطه کاری

    حیطه کاری شماره 3: نیاز به امادگی شغلی متوسطی دارد.

    تجربه کلی : برای این مشاغل به مهارت ،دانش یا تجربه شغلی قبلی نیاز است .برای مثال ،یک برقکار بایستی 3 الی 4 سال دوره شاگردی یا چندین سال کار آموزی را بگذارند و غالبا بایستی امتحان مربوط به گرفتن گواهی نامه را با موفقیت طی کند.

    کاراموزی: برای این مشاغل افراد معمولا به 1 یا 2 سال کار آموزی به صورت تجارت حین کار و کارآموزی غیر رسمی توسط افراد با تجربه نیاز دارند.

    مثال هایی از این حیطه کاری :مشاغل در این حیطه با استفاده از مهارت های ارتباطی و سازمانی برای ایجاد هماهنگی ،سرپرستی،مدیریت یا آموزش دیگران برای نیل به اهداف سر و کار دارند.مانند مسئول تدفین ،برقکار ،تکنسین جنگلداری و حفظ محیط زیست ،منشی های حقوقی ،مصاحبه کننده ها و نمایندگان بیمه فروش.

    میزان آمادگی خاص شغلی : بین 6 تا 7 (مدت زمان یادگیری نحوه انجام کار بین 2 تا 10 سال )

    تحصیلات : بیشتر مشاغل در این حیطه نیاز به کار آموزی در مدارس فنی و حرفه ای ،تجارب حین کار و یا دانشنامه دارند.برخی از آن ها امکان دارد نیاز به مدرک کارشناسی داشته باشند.

     

    علائق

    قاعده گرایانه : مشاغل قراردادی غالبا درگیر با پیروی از قواعد و روال کاری اند.این مشاغل بیش از عقاید با داده ها و جزییات سر و کار دارند.افراد معمولا موظف اند از دستورهای خاصی پیروی کنند؛

    پژوهشی: مشاغل تحقیقی غالبا درگیر با اید ه ها بوده و نیاز به میزان زیاد تفکر دارند. این مشاغل می توانند در ارتباط با جستجوی حقیقت و یافتن راه حل های نظری برای مسایل باشند؛

    واقع گرایانه : مشاغل واقع گرایانه غالبا درگیر با فعالیت های کاری هستند که شامل ارائه راه حل ها و حل عملی مسایل می شوند.این فعالیت ها معمولا با گیاهان، جانوران ،مواد و ابزار حقیقی مانند چوب ،ابزار و ماشین الات سر و کار دارند.بسیاری از این مشاغل نیازمند کار در فضای باز بوده و سر و کار چندانی با کاغذ و ارتباط نزدیک با دیگران ندارند؛

    ارزشهای کاری

    ارتباطات : مشاغلی که بر آورده کننده این ارزش کاری هستند. به کارمندان اجازه ی ارایه خدمات به دیگران و کار با همکاران در محیطی دوستانه و غیر رقابتی را می دهند.نیازهای متقابل شامل همکاران ،ارزش های اخلاقی و خدمات اجتماعی است .

    پشتیبانی : مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند ارایه دهنده حمایت مدیریتی به عنوان پشتیبانی برای کارمندان هستند. نیازهای متقابل شامل سیاست های شرکت ،روابط انسانی و فنی در ارتباط با نظارت می باشند.

    شرایط کار: مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند ارایه دهنده شرایط خوب کاری و امنیت کاری هستند. نیازهای متقابل شامل فعال بودن، جبران، استقلال، امنیت، تنوع و شرایط کاری است.

    شیوه های کاری

    پیشرفت گرایی: ایجاد و حفظ روشهایی برای دستیابی به اهداف چالش انگیز شخصی و تلاش برای کسب مهارت در وظایف ؛

     تفکر تحلیلی: تحلیل اطلاعات و به کارگیری منطق در برخورد با مسائل و موضوعات کاری

    توجه به جزییات : دقت و توجه به جزییات و دقیق بودن در حین کار ؛

    همکاری : ایجاد روابط پسندیده با دیگران و داشتن رفتاری مناسب؛

    قابل اعتماد بودن :قابل اعتماد بودن، مسئولیت پذیری و پیروی از دستورها؛

    نوآوری: ابتکار و تفکر خلاق برای گسترش نظرات جدید و پاسخگویی به مسائل و مشکلات مربوط به کار؛

    درستکاری: درستی و صداقت؛

    رهبری : تمایل به هدایت ،رهبری افراد ،قبول مسئولیت و ارائه پیشنهادها و نظرات ؛

    پشتکار: پایداری و ثبات در رویارویی با مشکلات.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

لینک کوتاه:
برچسب ها:
منبع:
کاریابی کاران
کانال تلگرام کاران

تلگرام کاران

https://telegram.me/karanir

به کانال رسمی کاران در تلگرام بپیوندید.