مهندس کشتی سازی و صنایع دریایی

تعداد بازدید: ۲۷۷
  • مهندس کشتی سازی و صنایع دریایی

     

    شرح کلی شغل

    طراحی و نظارت بر روند و تعمیر شناورها و سازه های شناور مانند ها، سکوهای شناور، لاروب، یدک کش، زیر دریایی ها، ناوچه ها و شناورها ممکن است مشاوره با مهندسین لازم باشد.

    عناوین شغلی مشابه و مرتبط

     طراح لوله کشی

    مدیر مهندسی

    آرشتیکت کشتی

    طراح سازه های کشتی

    مهندس وساز

    وظایف

    طراحی کامل بدنه و ابر سازه بر حسب مشخصات و داده های مربوط به تست و مطابق با استانداردهای ایمنی، کارایی و اقتصادی.

    طراحی نمونه داخلی شامل فضای بارگیری، کابین مسافران، جایگاه نردبان ها و بالابرها.

    مطالعه طرح های پیشنهادی و مشخصات جهت ایجاد مشخصه های اساسی مانند اندازه، وزن ، سرعت، رانش ، جابجایی و طرح اولیه آن.

    مشاوره با کارمندان مهندسی سازی جهت و ترتیب تجهیزات موتورخانه و ماشین آلات رانش، سیستم های تهویه و گرمایش تجهیزات سرمایش، لوله کشی و سایر تجهیزات کاربری.

    ارزیابی عملکرد در طول آزمایشهای بارانداز و آبی جهت تعیین تغییرات طراحی و مطابقت با استانداردهای ملی و بین المللی.

    نظارت بر و ساز و آزمایش نمونه اولیه حوضچه و قطعات بدنه برای مرکز رانش و بدنه ای مناسب، شناور و با ثبات.

    ابزار به کار رفته

    کامپیوتر رومیزی

    کلاه محکم

    کامپیوتر نوت بوک

    کامپیوتر شخصی

    چاپگر پلاتر

    تکنولوژی به کار رفته

    نرم افزار تحلیلی یا علمی

    نرم افزار طراحی کامپیوتری

    نرم افزار اداری

    نرم افزار مدیریت پروژه

    نرم افزار پردازش کلمه

    دانش

    ساخت وساز: برخورداری از دانش مواد، روش ها، ابزار به کار رفته در ساختمان سازی و یا تعمیر خانه ها، ساختمان ها یا سازه های دیگر مانند بزرگراه ها و جاده ها؛

    کامپیوتر و الکترونیک: برخورداری از دانش بردهای مدار، پردازشگرها،تراشه ها ،ابزار الکترونیکی ،سخت افزارها و نرم افزارهای کامپیوتری شامل کاربرد آنها و برنامه نویسی ؛

    ارایه خدمات به اشخاص و مشتریان: برخورداری از دانش اصول و مراحل ارایه خدمات به افراد و مشتریان شامل ارزیابی نیازهای مشتری ،اعمال استاندارهای کیفیتی برای خدمات و ارزیابی میزان رضایت مشتری؛

    طراحی: برخورداری از دانش تکنیک های طراحی، ابزار و اصول تولید طرح های دقیق فنی، طرح های اولیه، نقشه ها و مدل ها؛

    مهندسی و فناوری: برخورداری از دانش اصول عملی علوم فنی و مهندسی شامل کاربرد اصول، تکنیک ها، مراحل و ابزار طراحی و تولید کالاها و خدمات متنوع؛

    زبان فارسی : برخورداری از دانش ساختار و محتوای زبان فارسی شامل دیکته ،معنی لغات ،دستور زبان و شیوه نگارش؛

    ریاضیات: برخورداری از دانش حساب، جبر، هندسه، آنالیز، آمار و کاربرد آنها؛

    مکانیک: برخورداری از دانش دستگاه ها و ابزار شامل طرح ها، کاربردها، تعمیرات و نگهداری؛

    فیزیک: برخورداری از دانش و پیش بینی اصول فیزیکی، قوانین فیزیکی و روابط متقابل آن ها و کاربرد آن در شناخت مایعات، مواد و حرکت جوی، ساختارها و فرایندهای مکانیکی، الکتریکی، اتمی و ساختاری؛

    تولید و پردازش: برخورداری از دانش مواد خام، فرآیند های تولید، کنترل کیفیت، هزینه ها و سایر تکنیک ها جهت افزایش تولید کارآمد و توزیع کالاها؛

    مهارتها

    یادگیری فعال: درک مفاهیم اطلاعات تازه و استفاده از آنها برای رفع مشکلات کنونی و آتی و تصمیم گیری درباره آنها؛

    شنیدن فعال: توجه کامل به سخنان دیگران و درک نکات آنها، پرسیدن سوال های مناسب در فرصت های مناسب و قطع نکردن سخنان دیگران؛

    حل مسایل پیچیده: درک مسایل پیچیده و بررسی موقعیت و اطلاعات موجود برای ارزیابی شرایط و اریه راه حل مناسب؛

    هماهنگی: هماهنگ کردن فعالیت خود با دیگران؛

    تفکر انتقادی: استفاده از دلیل و منطق برای ارایه نقاط قوت وضعف راه حل های پیشنهادی، نتایج، مسایل، مشکلات و رویکردهای مختلف شان؛

    قضاوت و تصمیم گیری: در نظر گرفتن هزینه ها و مزایای عملکردهای متفاوت و انتخاب بهترین آنها ؛

    ریاضیات: استفاده از دانش ریاضی برای حل مسایل؛

    فهم و درک مطلب نوشته شده:درک جملات و پاراگراف های اسناد مرتبط با کار؛

    علوم: استفاده از قوانین و روشهای علمی برای حل مسایل؛

    صحبت کردن : گفتگو با دیگران برای تبادل موثر اطلاعات؛

    نوشتن: برقراری ارتباط نوشتاری با دیگران برای برآورده شدن نیازهای آنها

    توانائیها

    استدلال قیاسی :توانایی استفاده از قوانین کلی برای مسایل خاص به منظور ارایه پاسخ های معقول ؛

    استدلال استقرایی :توانایی ترکیب اطلاعات برای ایجاد قوانین کلی یا به دست آمدن نتایج (شامل یافتن روابط بین وقایع به ظاهر بی ربط )؛

    نظام بندی اطلاعات: توانایی مرتب کردن اطلاعات یا عملیات طبق یک قانون یا قوانین خاص (اعداد، حروف، واژه ها، تصاویر و یا عملیات ریاضی)؛

    منطق ریاضی: توانایی انتخاب بهترین شیوه و یا فرمول ریاضی برای حل یک مسئله؛

    دقیق بینی: توانایی مشاهده جزییات از فاصله ای نزدیک؛ 

    قابلیت کار کردن با اعداد و ارقام : توانایی جمع، تفریق، ضرب و تقسیم اعداد به سرعت و به طور صحیح؛

    درک شفاهی: توانایی گوش دادن و درک مطالب و عقاید دیگران ؛

    بیان شفاهی: توانایی برقراری ارتباط شفاهی با دیگران طوری که مخاطب مطالب را درک کند ؛

    درک سریع مشکلات و موانع موجود: توانایی درک مشکلات و یا پیش بینی آنها.( این قابلیت فقط به شناسایی مشکلات، نه بر طرف کردن آنها، محدود می شود)؛

    درک مطلب نگاشته شده : توانایی خواندن و درک مطالب نوشتاری.

    فعالیت های کاری

    تحلیل داده ها و اطلاعات: تشخیص و کشف دلایل، حقایق و اصول زیربنایی مطالب توسط تقسیم آنها به بخش های جداگانه؛

    ارتباط با افراد خارج از سازمان: ارتباط با افراد خارج از سازمان، معرفی سازمان به مشتریان، عموم، دولت و سایر منابع خارجی. این اطلاعات می توانند به صورت رو در رو، کتبا، با تلفن و یا پست الکترونیک تبادل شوند؛

    ترسیم، طراحی و تعیین ابزار، قطعات و تجهیزات فنی: ارائه مدارک، دستورالعمل های جامع، ترسیمات و یا خصوصیات برای اطلاع دیگران از چگونگی ساخته شدن، شکل گرفتن، سوار شدن، تعمیر شدن، نگهداری و یا استفاده از ابزار، قطعات، تجهیزات و یا ساختارها؛

    ارزیابی خصوصیات قابل سنجش محصولات، رویدادها یا اطلاعات: ارزیابی اندازه، فاصله و مقدار و یا تعیین زمان، هزینه، منابع یا مواد لازم برای انجام فعالیت های کاری؛

    کسب اطلاعات: مشاهده، دریافت و یا کسب اطلاعات از کلیه منابع مرتبط

    کار با کامپیوتر: استفاده از کامپیوتر و سیستم های کامپیوتری (سخت افزار و نرم افزار) برای برنامه نویسی؛و وارد کردن داده یا پردازش اطلاعات؛

    تصمیم گیری و حل مشکلات: تحلیل اطلاعات و ارزیابی نتایج برای انتخاب بهترین راه حل برای حل مشکلات؛

    سازمان دهی، برنامه ریزی و اولویت بندی کارها: توسعه اهداف و طرح های خاص برای اولویت بندی، سازمان دهی و انجام کارها؛

    تفکر خلاق: توسعه، طراحی یا ایجاد کاربردها، افکار، روابط، سیستم ها یا رویه های جدید از جمله مشارکت هنری؛

    به روز کردن اطلاعات و استفاده از دانش مرتبط: اطلاع از دانش فنی روز و استفاده از علوم جدید؛

    حیطه کاری

    حیطه کاری شماره 4: نیاز به امادگی شغلی متوسطی دارد.

    تجربه کلی: برای این مشاغل به حداقل 2 تا 4 سال مهارت، دانش یا تجربه شغلی قبلی نیاز است. برای مثال، یک حسابدار برای واجد شرایط بودن بایستی 4 سال تحصیلات دانشگاهی را کامل کرده و چندین سال تجربه حسابداری داشته باشد.

    کارآموزی: برای این مشاغل معمولا به چند سال تجربه مرتبط با کار، تجربه حین کار و یا کار آموزی فنی و حرفه ای نیاز است.

    مثال هایی از این حیطه کاری: بسیاری از این مشاغل با هماهنگی، سرپرستی، مدیرین یا آموزش دیگران سرو کار دارند. مانند، حسابداران، مدیران منابع انسانی، برنامه نویس های کامپیوتر، معلمین، شیمیدان ها و کارآگاهان پلیس.

    میزان آمادگی خاص شغلی: بین 7 تا 8 ( مدت زمان یادگیری نحوه انجام کار بین 4 تا بیش از 10 سال)

    تحصیلات: بیشتر مشاغل در این حیطه نیاز به مدرک کارشناسی دارند اما برخی از آنها نیاز ندارند.

    علائق

    هنری: مشاغل هنری غالبا درگیر با کار کردن با فرم ها، طرح ها و نمونه ها هستند. آن ها غالبا نیاز به خودابرازی داشته بدون آنکه از اصول و قواعد خاصی پیروی کنند؛

    پژوهشی: مشاغل تحقیقی غالبا درگیر با اید ه ها بوده و نیاز به میزان زیاد تفکر دارند. این مشاغل می توانند در ارتباط با جستجوی حقیقت و یافتن راه حل های نظری برای مسایل باشند؛

    واقع گرایانه : مشاغل واقع گرایانه غالبا درگیر با فعالیت های کاری هستند که شامل ارائه راه حل ها و حل عملی مسایل می شوند.این فعالیت ها معمولا با گیاهان، جانوران ،مواد و ابزار حقیقی مانند چوب ،ابزار و ماشین الات سر و کار دارند.بسیاری از این مشاغل نیازمند کار در فضای باز بوده و سر و کار چندانی با کاغذ و ارتباط نزدیک با دیگران ندارند؛

    ارزشهای کاری

    پیشرفت : مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند دارای اهداف جهت دار بوده و به کارمندان اجازه استفاده از قوی ترین توانایی ها و احساس موفقیت را می دهند.نیازهای متقابل شامل بکارگیری توانایی و موفق شدن است.

    استقلال : مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند به کارمندان اجازه ی کار و تصمیم گیری مستقلانه را می دهند.نیازهای متقابل شامل مسئولیت پذیری و استقلال است.

    شخصیت: مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند ارایه دهنده ارتقای شغلی و قابلیت بالقوه برای مدیر شدن هستند. این مشاغل غالبا دارای وجهه اجتماعی خوبی بوده و نیازهای متقابل آنها شامل پیشرفت گرایی، اقتدار، تصدیق و منزلت اجتماعی می باشند.

    شیوه های کاری

    سازگاری / انعطاف پذیری : قابلیت تطابق با شرایط مختلف کاری؛

    تفکر تحلیلی: تحلیل اطلاعات و به کارگیری منطق در برخورد با مسائل و موضوعات کاری؛

    توجه به جزییات : دقت و توجه به جزییات و دقیق بودن در حین کار ؛

    همکاری : ایجاد روابط پسندیده با دیگران و داشتن رفتاری مناسب؛

    قابل اعتماد بودن :قابل اعتماد بودن، مسئولیت پذیری و پیروی از دستورها؛

    نوآوری: ابتکار و تفکر خلاق برای گسترش نظرات جدید و پاسخگویی به مسائل و مشکلات مربوط به کار؛

    درستکاری: درستی و صداقت؛

    پشتکار: پایداری و ثبات در رویارویی با مشکلات

     

کانال تلگرام کاران

تلگرام کاران

https://telegram.me/karanir

به کانال رسمی کاران در تلگرام بپیوندید.