معرفی شغل مهندس شهرسازی

تعداد بازدید: ۴۶۷
  • معرفی شغل مهندس شهرسازی

    شرح کلی شغل

    تهیه نقشه ها، موقعیت جغرافیایی و ماکت های پروژه های مهندسی عمران مانند بزرگراه ها، پل ها، خطوط لوله، پروژه های کنترل سیل وسیستم های کنترل آب و فاضلاب.

    عناوین شغلی مشابه و مرتبط

    تکنیسین طراحی کامپیوتری

    طراح شهری

    طراح طراحی کامپیوتری

    اپراتور طراحی کامپیوتری

    تکنیسین طراحی

    طراح

    طراح شهری

    تکنیسین طراحی کامپیوتری

    طراح با کامپیوتر

    وظایف

    تولید نقشه ها با سیستم های نقشه کشی کامپیوتری (( CAD  یا دستگاههای نقشه کشی.

    نقشه کشی دستی با پرگارها، پرگارهای اندازه گیری، نقاله ها، گونیا و سایر وسایل نقشه کشی.

    نقشه کشی طرحها و نقشه های جامع برای ساختمانها، تاسیسات پروژه های ساختمانی مانند بزرگراه ها، سیستم های و جوی ها و اجرای کار از روی (نمای کلی) خلاصه و یادداشت های طرح ها.

    طراحی نقشه ها، دیاگرام ها و پروفایلها و استفاده از مقاطع طولی و نقشه ها برای ترسیم نقشه نماها، منحنی های تراز توپوگرافی، اطلاعات و ساختارهای زیرزمینی.

    ربط دادن، تفسیر و توصیف اطلاعات نقشه های تو پوگرافی، حفاریها و گزارشهای اکتشافی ژئوفیزیکی.

    تکمیل کردن، کپی برداشتن از نقشه ها و مجموعه های جمع آوری شده مدارک و اطلاعات براساس شکلها و جزئیات لازم نسخه برداری با استفاده از طرحهای کلی، عکس برداری یا سایر روش های کپی برداری.

    بازنگری طرحها، نقشه ها، مشخصات (جزئیات) و سایر اطلاعات مهندسی دریافت شده از مهندسان عمران شهری برای اطمینان از توافق و هماهنگی آنها در مفاهیم طراحی.

    نظارت و آموزش کارشناسان تکنولوژی، کارشناسان و نقشه برداران.

    تعیین ترتیب اجرای کار و روش مانند نقشه ایزومتریک ( هم قیاسی) و خطی.

    محاسبه میزان خاک برداری و تهیه نمودارها و دیاگرام های خاکریزی برای استفاده در عملیات خاک برداری.

    ابزار به کار رفته

    ابزار خم کننده

    کارت های شتابگر ویدیویی یا گرافیکی

    سرور چاپ

    ابزار اندازه گیری

    اسکنر

    تکنولوژی به کار رفته

    نرم افزار طراحی کامپیوتری

    نرم افزار گرافیکی یا تصویر سازی

    نرم افزار تولید نقشه

    نرم افزار طراجی تدارکات و تهیه مواد لازم

    نرم افزار پردازش کلمه

    دانش

    ساخت وساز: برخورداری از دانش مواد، روش ها، ابزار به کار رفته در ساختمان  سازی و یا تعمیر خانه ها، ساختمان ها یا سازه های دیگر مانند بزرگراه ها و جاده ها؛

    کامپیوتر و الکترونیک: برخورداری از دانش بردهای مدار، پردازشگرها،تراشه ها ،ابزار الکترونیکی ،سخت افزارها و نرم افزارهای کامپیوتری شامل کاربرد آنها و برنامه نویسی ؛

    طراحی: برخورداری از دانش تکنیک های طراحی، ابزار و اصول تولید طرح های دقیق فنی، طرح های اولیه، نقشه ها و مدل ها؛

    مهندسی و فناوری: برخورداری از دانش اصول عملی علوم فنی و مهندسی شامل کاربرد اصول، تکنیک ها، مراحل و ابزار طراحی و تولید کالاها و خدمات متنوع؛

    زبان فارسی : برخورداری از دانش ساختار و محتوای زبان فارسی شامل دیکته ،معنی لغات ،دستور زبان و شیوه نگارش؛

    جغرافیا: برخورداری از دانش اصول و روش های توصیف ویژگی های خشکی، دریا و توده های هوا شامل خصوصیات فیزیکی، موقعیت ها، ارتباط آن ها با یکدیگر و پراکندگی زیستگاه های گیاهان، حیوانات و انسان ها؛

    ریاضیات: برخورداری از دانش حساب، جبر، هندسه، آنالیز، آمار و کاربرد آنها

    مهارتها

    یادگیری فعال: درک مفاهیم اطلاعات تازه و استفاده از آنها برای رفع مشکلات کنونی و آتی و تصمیم گیری درباره آنها؛

    شنیدن فعال: توجه کامل به سخنان دیگران و درک نکات آنها، پرسیدن سوال های مناسب در فرصت های مناسب و قطع نکردن سخنان دیگران

    حل مسایل پیچیده: درک مسایل پیچیده و بررسی موقعیت و اطلاعات موجود برای ارزیابی شرایط و اریه راه حل مناسب؛

    تفکر انتقادی: استفاده از دلیل و منطق برای ارایه نقاط قوت وضعف راه حل های پیشنهادی، نتایج، مسایل، مشکلات و رویکردهای مختلف شان؛

    قضاوت و تصمیم گیری: در نظر گرفتن هزینه ها و مزایای عملکردهای متفاوت و انتخاب بهترین آنها ؛

    ریاضیات: استفاده از دانش ریاضی برای حل مسایل؛

    فهم و درک مطلب نوشته شده:درک جملات و پاراگراف های اسناد مرتبط با کار؛

    صحبت کردن: گفتگو با دیگران برای تبادل موثر اطلاعات؛

    مدیریت زمان: تنظیم زمان فعالیت های خود و دیگران؛

    نوشتن: برقراری ارتباط نوشتاری با دیگران برای برآورده شدن نیازهای آنها

    توانائیها

    استدلال قیاسی :توانایی استفاده از قوانین کلی برای مسایل خاص به منظور ارایه پاسخ های معقول ؛

    چابکی در استفاده از انگشتان : توانایی هماهنگ کردن حرکات انگشتان یک دست یا هر دو دست در گرفتن،کنترل و یا مونتاژ اجسام بسیار کوچک؛

    استدلال استقرایی :توانایی ترکیب اطلاعات برای ایجاد قوانین کلی یا به دست آمدن نتایج (شامل یافتن روابط بین وقایع به ظاهر بی ربط )؛

    نظام بندی اطلاعات: توانایی مرتب کردن اطلاعات یا عملیات طبق یک قانون یا قوانین خاص (اعداد، حروف، واژه ها، تصاویر و یا عملیات ریاضی)؛

    منطق ریاضی: توانایی انتخاب بهترین شیوه و یا فرمول ریاضی برای حل یک مسئله؛

    دقیق بینی: توانایی مشاهده جزییات از فاصله ای نزدیک؛ 

    درک سریع مشکلات و موانع موجود: توانایی درک مشکلات و یا پیش بینی آنها.( این قابلیت فقط به شناسایی مشکلات، نه برطرف کردن آنها، محدود می شود)؛

    تجسم: توانایی تجسم ظاهر یک شیء پس از چرخاندن و یا پس از حرکت دادن یا آراستن مجدد اجزای آن.

    درک مطلب نگاشته شده : توانایی خواندن و درک مطالب نوشتاری.

    بیان مطلب به صورت نوشتاری: توانایی برقراری ارتباط نوشتاری با دیگران طوری که مخاطب مطالب مطرح شده را درک کند.

    فعالیت های کاری

    ارتباط با افراد خارج از سازمان: ارتباط با افراد خارج از سازمان، معرفی سازمان به مشتریان، عموم، دولت و سایر منابع خارجی. این اطلاعات می توانند به صورت رو در رو، کتبا، با تلفن و یا پست الکترونیک تبادل شوند؛

    برقراری ارتباط با روسا، همکاران و زیردستان: فراهم نمودن اطلاعات برای سرپرستان ، همکاران و زیر دستان با تلفن ، نامه، پست الکترونیک و یا رو در رو؛

    فایل بندی و ذخیره اطلاعات: وارد کردن، نسخه برداری، ضبط و ذخیره یا نگهداری اطلاعات به صورت نوشتاری یا الکترونیکی / مغناطیسی؛

    ترسیم، طراحی و تعیین ابزار، قطعات و تجهیزات فنی: ارائه مدارک، دستورالعمل های جامع، ترسیمات و یا خصوصیات برای اطلاع دیگران از چگونگی ساخته شدن، شکل گرفتن، سوار شدن، تعمیر شدن، نگهداری و یا استفاده از ابزار، قطعات، تجهیزات و یا ساختارها؛

    برقراری و حفظ ارتباطات فردی: ایجاد روابط کاری سازنده و مناسب با دیگر همکاران و حفظ این روابط؛

    کسب اطلاعات: مشاهده، دریافت و یا کسب اطلاعات از کلیه منابع مرتبط

    کار با کامپیوتر: استفاده از کامپیوتر و سیستم های کامپیوتری (سخت افزار و نرم افزار) برای برنامه نویسی؛

    تصمیم گیری و حل مشکلات: تحلیل اطلاعات و ارزیابی نتایج برای انتخاب بهترین راه حل برای حل مشکلات؛

    پردازش اطلاعات: جمع آوری، کد گذاری، طبقه بندی، محاسبه، جدول بندی ، بازبینی و اصلاح اطلاعات و داده ها ؛

    به روز کردن اطلاعات و استفاده از دانش مرتبط: اطلاع از دانش فنی روز و استفاده از علوم جدید؛

    حیطه کاری

    حیطه کاری شماره 3: نیاز به امادگی شغلی متوسطی دارد.

    تجربه کلی : برای این مشاغل به مهارت ،دانش یا تجربه شغلی قبلی نیاز است .برای مثال ،یک برقکار بایستی 3 الی 4 سال دوره شاگردی یا چندین سال کار آموزی را بگذارند و غالبا بایستی امتحان مربوط به گرفتن گواهی نامه را با موفقیت طی کند.

    کاراموزی: برای این مشاغل افراد معمولا به 1 یا 2 سال کار آموزی به صورت تجارت حین کار و کارآموزی غیر رسمی توسط افراد با تجربه نیاز دارند.

    مثال هایی از این حیطه کاری :مشاغل در این حیطه با استفاده از مهارت های ارتباطی و سازمانی برای ایجاد هماهنگی ،سرپرستی،مدیریت یا آموزش دیگران برای نیل به اهداف سر و کار دارند.مانند مسئول تدفین ،برقکار ،تکنسین جنگلداری و حفظ محیط زیست ،منشی های حقوقی ،مصاحبه کننده ها و نمایندگان بیمه فروش.

    میزان آمادگی خاص شغلی : بین 6 تا 7 (مدت زمان یادگیری نحوه انجام کار بین 2 تا 10 سال )

    تحصیلات : بیشتر مشاغل در این حیطه نیاز به کار آموزی در مدارس فنی و حرفه ای ،تجارب حین کار و یا دانشنامه دارند.برخی از آن ها امکان دارد نیاز به مدرک کارشناسی داشته باشند.

    علائق

    قاعده گرایانه : مشاغل قراردادی غالبا درگیر با پیروی از قواعد و روال کاری اند.این مشاغل بیش از عقاید با داده ها و جزییات سر و کار دارند.افراد معمولا موظف اند از دستورهای خاصی پیروی کنند؛

    پژوهشی: مشاغل تحقیقی غالبا درگیر با اید ه ها بوده و نیاز به میزان زیاد تفکر دارند. این مشاغل می توانند در ارتباط با جستجوی حقیقت و یافتن راه حل های نظری برای مسایل باشند؛

    واقع گرایانه : مشاغل واقع گرایانه غالبا درگیر با فعالیت های کاری هستند که شامل ارائه راه حل ها و حل عملی مسایل می شوند.این فعالیت ها معمولا با گیاهان، جانوران ،مواد و ابزار حقیقی مانند چوب ،ابزار و ماشین الات سر و کار دارند.بسیاری از این مشاغل نیازمند کار در فضای باز بوده و سر و کار چندانی با کاغذ و ارتباط نزدیک با دیگران ندارند؛

    ارزشهای کاری

    استقلال : مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند به کارمندان اجازه ی کار و تصمیم گیری مستقلانه را می دهند.نیازهای متقابل شامل مسئولیت پذیری و استقلال است.

    پشتیبانی : مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند ارایه دهنده حمایت مدیریتی به عنوان پشتیبانی برای کارمندان هستند. نیازهای متقابل شامل سیاست های شرکت ،روابط انسانی و فنی در ارتباط با نظارت می باشند.

    شرایط کار: مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند ارایه دهنده شرایط خوب کاری و امنیت کاری هستند.

    نیازهای متقابل شامل فعال بودن، جبران، استقلال، امنیت، تنوع و شرایط کاری است.

    شیوه های کاری

    پیشرفت گرایی : ایجاد و حفظ روشهایی برای دستیابی به اهداف چالش انگیز شخصی و تلاش برای کسب مهارت در وظایف ،

    سازگاری/انعطاف پذیری : قابلیت تطابق با شرایط مختلف کاری ؛

    تفکر تحلیلی : تحلیل اطلاعات و به کار گیری منطق در برخورد با مسائل و موضوعات کاری ؛

    توجه به جزییات : دقت و توجه به جزییات و دقیق بودن در حین کار ؛

    همکاری : ایجاد روابط پسندیده با دیگران و داشتن رفتاری مناسب؛

    قابل اعتماد بودن : قابل اعتماد بودن ،مسئولیت پذیری و پیروی از دستورها؛

    درستکاری: درستی و صداقت؛

    پشتکار: پایداری و ثبات در رویارویی با مشکلات؛

    خویشتن داری: حفظ آرامش، کنترل احساسات و خشم و پرهیز از رفتارهای نسنجیده و تهاجمی در هر شرایطی؛

    تحمل فشار روحی: انتقاد پذیری و تحمل شرایط دشوار.

     

     

کانال تلگرام کاران

تلگرام کاران

https://telegram.me/karanir

به کانال رسمی کاران در تلگرام بپیوندید.