معرفی شغل هوا فضا

تعداد بازدید: ۱۲۲
  • معرفی شغل هوا فضا

    شرح کلی شغل

    انجام کارهای مهندسی گوناگون در طراحی، ساخت و آزمایش هواپیما، موشک و فضاپیما، همچنین هدایت تحقیقات پایه و کاربردی برای ارزیابی سازگاری مواد و تجهیزات با طراحی و تولید هواپیما و نیز ارائه پیشنهاد به  منظور بهبود در آزمایش روش ها و تجهیزات.

    عناوین شغلی مشابه و مرتبط

    مهندس پرواز

    مهندس تحلیل ساختاری

    تحلیل گر آیرودینامیک

    مهندس هوانوردی

    مهندس طراح هواپیما

    تحلیل گر پرواز

    تحلیل گر فشار

    وظایف

    طرح ریزی مفهمومی فرآورده ها یا سیستمهای هواپیمایی یا هوا فضا برای برآوردن نیازهای مشتری.

    اداره و هماهنگ کردن فعالیتهای مهندسی یا طراحی های فنی کارکنان، سوار کردن، اصلاح یا آزمایش محصولات هواپیمایی و هوا-فضا.

    گسترش معیارهای طراحی محصولات یا سیستمهای هواپیمایی یا هوا-فضا شامل روشهای آزمایشی، قیمتهای تولید،استانداردهای کیفیت و سررسید تاریخ ها.

    طرح ریزی و هدایت، آزمایش های محیطی، عملیاتی و فشار بر مدلها و نمونه های اصلی سیستمها و تجهیزات هواپیمایی و هوافضا.

    ارزیابی اطلاعات محصول و طراحی براساس بازدیدها و گزارش ها به منظور مطابقت با اصول مهندسی، نیازهای مشتری و استانداردهای کیفیت.

    طرح ریزی مدلهای ریاضی یا دیگر روش های تحلیل کامپیوتری برای توسعه، ارزیابی و اصلاح طرح ، مطابق با نیازهای مهندسی مشتری.

    نوشتن گزارشهای فنی و دیگر مستندات همچون کاتالوگ ها و اطلاعیه ها برای استفاده کارمندان مهندسی، مدیریت و مشتریان.

    تجزیه و تحلیل درخواست طرحهای تحقیق و داده های مهندسی برای تعیین احتمال، قابلیت تولید، هزینه و زمان تولید محصول هوافضا یا هواپیمایی.

    بازنگری گزاشهای عملکرد و مستندات مشتریان و مهندسان پایه کار و بررسی محصولات معیوب یا آسیب دیده برای پیدا کردن مشکل.

    اداره و هدایت برنامه های تحقیق و توسعه.

    ابزار به کار رفته

    جریان سنج ها

    لیزرها

    ابزار برش فرز

    مولدهای سیگنال

    لرزه سنج ها

    تکنولوژی به کار رفته

    نرم افزار تحلیلی و علمی

    نرم افزار طراحی کامپیوتری

    نرم افزار تولید کامپیوتری

    نرم افزار توسعه محیطی

    نرم افزار توسعه طراحی اجزا و اشیا

    دانش

    کامپیوتر و الکترونیک: برخورداری از دانش بردهای مدار، پردازشگرها،تراشه ها ،ابزار الکترونیکی ،سخت افزارها و نرم افزارهای کامپیوتری شامل کاربرد آنها و برنامه نویسی ؛

    طراحی: برخورداری از دانش تکنیک های طراحی، ابزار و اصول تولید طرح های دقیق فنی، طرح های اولیه، نقشه ها و مدل ها؛

    مهندسی و فناوری: برخورداری از دانش اصول عملی علوم فنی و مهندسی شامل کاربرد اصول، تکنیک ها، مراحل و ابزار طراحی و تولید کالاها و خدمات متنوع؛

    زبان فارسی : برخورداری از دانش ساختار و محتوای زبان فارسی شامل دیکته ،معنی لغات ،دستور زبان و شیوه نگارش؛

    ریاضیات: برخورداری از دانش حساب، جبر، هندسه، آنالیز، آمار و کاربرد آنها

    مکانیک: برخورداری از دانش دستگاه ها و ابزار شامل طرح ها،کاربردها، تعمیرات و نگهداری؛

    فیزیک: برخورداری از دانش و پیش بینی اصول فیزیکی، قوانین فیزیکی و روابط متقابل آن ها و کاربرد آن در شناخت مایعات،مواد و حرکت جوی،ساختارها و فرایند های مکانیکی، الکتریکی، اتمی و ساختاری؛

    تولید و پردازش: برخورداری از دانش مواد خام، فرآیند های تولید، کنترل کیفیت، هزینه ها و سایر تکنیک ها جهت افزایش تولید کارآمد و توزیع کالاها؛

    ارتباط راه دور: برخورداری از دانش انتقال، پخش برنامه، تعویض کانال، راه اندازی و کنترل سیستم های ارتباط از راه دور؛

    مهارتها

    یادگیری فعال: درک مفاهیم اطلاعات تازه و استفاده از آنها برای رفع مشکلات کنونی و آتی و تصمیم گیری درباره آنها؛

    تفکر انتقادی: استفاده از دلیل و منطق برای ارایه نقاط قوت وضعف راه حل های پیشنهادی، نتایج، مسایل، مشکلات و رویکردهای مختلف شان؛

    قضاوت و تصمیم گیری: در نظر گرفتن هزینه ها و مزایای عملکردهای متفاوت و انتخاب بهترین آنها ؛

    مدیریت منابع انسانی: تشویق، گسترش و هدایت افراد و گزینش بهترین آنها؛

    بررسی و بازبینی: بررسی و ارزیابی عملکرد خود، دیگران و یا سازمان برای پیشرفت و یا عملکرد درست؛

    فهم و درک مطلب نوشته شده:درک جملات و پاراگراف های اسناد مرتبط با کار؛

    صحبت کردن: گفتگو با دیگران برای تبادل موثر اطلاعات؛

    ارزابی سیستم ها: مشخص کردن میزان و نحوه عملکرد سیستم ها و فعالیت های لازم برای ارتقا و یا رفع اشکال آنها برای دستیابی به اهداف سیستم ؛

    مدیریت زمان: تنظیم زمان فعالیت های خود و دیگران؛

    نوشتن: برقراری ارتباط نوشتاری با دیگران برای برآورده شدن نیازهای آنها.

    توانائیها

    استدلال قیاسی :توانایی استفاده از قوانین کلی برای مسایل خاص به منظور ارایه پاسخ های معقول ؛

    استدلال استقرایی :توانایی ترکیب اطلاعات برای ایجاد قوانین کلی یا به دست آمدن نتایج (شامل یافتن روابط بین وقایع به ظاهر بی ربط )؛

    نظام بندی اطلاعات: توانایی مرتب کردن اطلاعات یا عملیات طبق یک قانون یا قوانین خاص (اعداد، حروف، واژه ها، تصاویر و یا عملیات ریاضی)؛  

    منطق ریاضی: توانایی انتخاب بهترین شیوه و یا فرمول ریاضی برای حل یک مسئله؛

    دقیق بینی: توانایی مشاهده جزییات از فاصله ای نزدیک؛

    درک شفاهی: توانایی گوش دادن و درک مطالب و عقاید دیگران ؛

    درک سریع مشکلات و موانع موجود: توانایی درک مشکلات و یا پیش بینی آنها.( این قابلیت فقط به شناسایی مشکلات، نه برطرف کردن آنها، محدود می شود)؛

    تجسم: توانایی تجسم ظاهر یک شیء پس از چرخاندن و یا پس از حرکت دادن یا آراستن مجدد اجزای آن؛

    درک مطلب نگاشته شده : توانایی خواندن و درک مطالب نوشتاری.

    بیان مطالب به صورت نوشتاری: توانایی برقراری ارتباط نوشتاری با دیگران طوری که مخاطب مطالب مطرح شده را درک کند؛

    فعالیت های کاری

    تحلیل داده ها و اطلاعات: تشخیص و کشف دلایل، حقایق و اصول زیر بنایی مطالب توسط تقسیم آنها به بخش هاس جداگانه,

    برقراری ارتباط با روسا ، همکاران و زیر دستان: فراهم نمودن اطلاعات برای سرپرستان، همکاران و زیردستان با تلفن،نامه،پست الکترونیک و یا رو در رو؛

    ترسیم، طراحی و تعیین ابزار، قطعات و تجهیزات فنی: ارائه مدارک، دستورالعمل های جامع، ترسیمات و یا خصوصیات برای اطلاع دیگران از چگونگی ساخته شدن، شکل گرفتن، سوار شدن، تعمیرشدن، نگهداری و یا استفاده از ابزار، قطعات، تجهیزات و یا ساختارها؛

    ارزیابی اطلاعات برای تطابق آنها با استانداردها: استفاده از اطلاعات و قضاوت افراد مرتبط برای تعیین آنکه آیا وقایع و فرآیندها از قوانین، مقررات و استانداردها تبعیت می کنند؛

    کسب اطلاعات : مشاهده ، دریافت و یا کسب اطلاعات از کلیه منابع مرتبط؛

    کار با کامپوتر: استفاده از کامپیوتر و سیستم های کامپیوتری (سخت افزار و نرم افزار) برای برنامه نویسی؛ وارد کردن داده یا پردازش اطلاعات؛

    تصمیم گیری و حل مشکلات : تحلیل اطلاعات و ارزیابی نتایج برای انتخاب بهترین راه حل برای حل مشکلات ؛

    سازمان دهی، برنامه ریزی و الویت بندی کارها: توسعه اهداف و طرح های خاص برای اولویت بندی، سازمان دهی و انجام کارها

    تفکر خلاق: توسعه، طراحی یا ایجاد کاربردها، افکار، روابط، سیستم ها یا رویه های جدید از جمله مشارکت هنری؛

    به روز کردن اطلاعات و استفاده از دانش مرتبط: اطلاع از دانش فنی روز و استفاده از علوم جدید؛

    حیطه کاری

    حیطه کاری شماره 5: نیاز به امادگی شغلی متوسطی دارد.

    تجربه کلی: برای این مشاغل به مهارت،  دانش یا تجربه شغلی قبلی زیادی نیاز است. برای بیشتر آن ها داشتن بیشتر بیش از 5 سال تجربه لازم است. مانند، جراحان که علاوه بر 4 سال دوره دانشگاهی بایستی 5 تا 7 سال دوره آموزش تخصصی را بگذارنند تا قادر به انجام این کار باشند.

    کارآموزی: برای این مشاغل ممکن است به مقداری تجربه حین کار نیاز باشد ولی برای بیشتر این مشاغل فرض بر آن است که شخص قبلا مهارت ها، دانش، تجارب مرتبط با کار و یا آموزش های لازم را دارا باشد.

    مثال هایی از این حیطه کاری: بسیاری از این مشاغل با هماهنگی، آموزش، سرپرستی یا مدیریت فعالیت های دیگران برای نیل به اهداف سروکار داشته و نیاز به مهارت های ارتباطی و سازمانی بسیار پیشرفته دارد. مانند، کتابداران، وکلا، مهندسان هوا و فضا، فیزیکدانان، روانشناسان مدرسه و جراحان.

    میزان آمادگی خاص شغلی: بیش از 8 ( مدت زمان یادگیری نحوه انجام کار در مدت بیش از 10 سال)

    تحصیلات: مدرک کارشناسی حداقل تحصیلات رسمی مورد نیاز برای این مشاغل است. به هر حال بسیاری از آن ها نیاز به مدارک کارشناسی ارشد یا دکترا دارند.

    علائق

    پژوهشی: مشاغل تحقیقی غالبا درگیر با اید ه ها بوده و نیاز به میزان زیاد تفکر دارند. این مشاغل می توانند در ارتباط با جستجوی حقیقت و یافتن راه حل های نظری برای مسایل باشند؛

    واقع گرایانه : مشاغل واقع گرایانه غالبا درگیر با فعالیت های کاری هستند که شامل ارائه راه حل ها و حل عملی مسایل می شوند.این فعالیت ها معمولا با گیاهان، جانوران ،مواد و ابزار حقیقی مانند چوب ،ابزار و ماشین الات سر و کار دارند.بسیاری از این مشاغل نیازمند کار در فضای باز بوده و سر و کار چندانی با کاغذ و ارتباط نزدیک با دیگران ندارند؛

    ارزشهای کاری

    استقلال : مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند به کارمندان اجازه ی کار و تصمیم گیری مستقلانه را می دهند.نیازهای متقابل شامل مسئولیت پذیری و استقلال است .

    شخصیت: مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند ارایه دهنده ارتقای شغلی و قابلیت بالقوه برای مدیر شدن هستند. این مشاغل غالبا دارای وجهه اجتماعی خوبی بوده و نیازهای آنها شامل پیشرفت گرایی، اقتدار، تصدیق و منزلت اجتماعی می باشند.

    شرایط کار: مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند ارایه دهنده شرایط خوب کاری و امنیت کاری هستند. نیازهای متقابل شامل فعال بودن، جبران، استقلال، امنیت، تنوع و شرایط کاری است.

    شیوه های کاری

    سازگاری / انعطاف پذیری: قابلیت تطابق با شرایط  مختلف کاری ؛

    تفکر تحلیلی : تحلیل اطلاعات و به کار گیری منطق در برخورد با مسائل و موضوعات کاری ؛

    توجه به جزییات : دقت و توجه به جزییات و دقیق بودن در حین کار ؛

    همکاری : ایجاد روابط پسندیده با دیگران و داشتن رفتاری مناسب؛

    قابل اعتماد بودن : قابل اعتماد بودن ،مسئولیت پذیری و پیروی از دستورها؛

    نوآوری: ابتکار و تفکر خلاق برای گسترش نظرات جدید و پاسخگویی به مسائل و مشکلات مربوط به کار؛

    درستکاری: درستی و صداقت؛

    پشتکار: پایداری و ثبات در رویارویی با مشکلات.

    خویشتن داری: حفظ آرامش،کنترل احساسات و خشم وپرهیز از رفتارهای نسنجیده و تهاجمی در هر شرایطی؛

     

کانال تلگرام کاران

تلگرام کاران

https://telegram.me/karanir

به کانال رسمی کاران در تلگرام بپیوندید.