معرفی شغل اپراتور کامپیوتر

تعداد بازدید: ۱۶۰۹
  • معرفی شغل اپراتور کامپیوتر

    شرح کلی شغل

    بازبینی و کنترل کامپیوترها و ابزار الکترونیکی جانبی داده پرداز برای پردازش داده های تجاری ،علمی و فنی طبق دستورالعمل. ممکن است افراد موظف باشند دادها را به پایانه های کامپیوتری وارد و بر انجام عملیات با کامپیوتر یا ابزار جانبی نظارت کنند و پیام ها(اعم از خطا یا پیام های عملیاتی ) را پاسخ دهند.

    عناوین شغلی مشابه و مرتبط

    تکنسین عملیات و نگهداری

    متخصص کامپیوتر

    تکنسین نرم افزار

    کارشناس فن آوری اطلاعات

    وظایف

    وارد کردن دستورها ،استفاده از پایانه های کامپیوتری و فعال کردن کنترل بر کامپیوترها و ابزار جانبی برای یکپارچه سازی و عمل کردن تجهیزات.

    بررسی سیستم برای مشخص شدن مشکلات دستگاه و یا خطاهای عملیاتی.

    آگاه کردن سرپرستان و یا تکنسین های نگهداری کامپیوتر از مشکلات دستگاه.

    پاسخگویی به پیام های خطا و تصحیح آن و یا پایان دادن به برنامه.

    خواندن دستورالعمل های نصب برای انتخاب ابزار لازم ،ترتیب عملیات و مواد لازم شامل دیسک ها و کاغذ برای ذخیره و کنترل نصب.

    کار با برنامه های صفحات گسترده و نرم افرارهای دیگر ذخیره و کنترل اطلاعات و تنظیم گزارش از آنها.

    بازیابی ،جدا کردن و دسته بندی خروجی های برنامه و ارسال دادها به کاربران تعیین شده.

    بارگذاری مواد انتخابی با دستگاه های جانبی برای راه اندازی عملیات یا نظارت بر بارگذاری دستگاه های جانبی .

    پاسخگویی به تلفن برای رفع مشکلات کاربران کامپیوتر.

    نظارت بر عملکرد سیستم های سخت افزاری کامپیوتر شامل هماهنگی و تنظیم عملکرد پایانه های کامپیوتری و زمانبندی استفاده از پایانه ها و شبکه ها برای اطمینان از استفاده کار آمد.

    ابزار به کار رفته

    سرورها

    چاپگرها

    درایوهای دیسک سخت

    چاپگرهای لیزری

    درایوهای نواری

    تکنولوژی به کار رفته

    نرم افزار سیستم مدیریت پایگاه دادها

    نرم افزار پست الکترونیکی

    نرم افزار کنترل شبکه

    نرم افزار توسعه جهت دار شی یا اجزا

    نرم افزار سیستم عملکرد

    دانش

    امور اجرایی و مدیریت : برخورداری از دانش اصول مدیریت و کار در ارتباط با برنامه ریزی های راهبردی ،تخصیص منابع، الگودهی به منابع انسانی ، فن رهبری ، شیوه های تولید و ایجاد هماهنگی بین افراد و منابع موجود؛

    امور دفتری : برخورداری از دانش رویه ها و سیستم های اداری و دفتری مانند پردازش واژه ،مدیریت اسناد و سوابق ،تند نویسی، نسخه برداری ،طراحی فرم ها و دیگر روش های دفتری و اصطلاحات آنها؛

    کامپیوتر و الکترونیک : بر خورداری از دانش بردهای مدار ،پردازشگرها،تراشه ها ،ابزار الکترونیکی ،سخت افزارها و نرم افزارهای کامپیوتری شامل کاربرد آنها و برنامه نویسی؛

    ارایه خدمات به اشخاص و مشتریان: برخورداری از دانش اصول و مراحل ارایه خدمات به افراد و مشتریان شامل ارزیابی نیازهای مشتری ،اعمال استانداردهای کیفیتی برای خدمات و ارزیابی میزان رضایت مشتری ؛

    زبان فارسی : برخورداری از دانش ساختار و محتوای زبان فارسی شامل دیکته ،معنی لغات ،دستور زبان و شیوه نگارش ؛

    فروش و بازاریابی : برخورداری ازدانش ،اصول و روش های عرضه ،ارتقا و فروش محصولات و خدمات شامل راهبرد و تاکتیک های بازاریابی ،معرفی محصول،رویه های فروش و سیستم های کنترل فروش ؛

    مهارتها

    یادگیری فعال : درک مفاهیم اطلاعات تازه و استفاده از آنها برای رفع مشکلات کنونی و آتی و تصمیم گیری درباره آنها ؛

    شنیدن فعال : توجه کامل به سخنان دیگران و درک نکات آنها ،پرسیدن سوال های مناسب در فرصت های مناسب و قطع نکردن سخنان دیگران؛

    هماهنگی : هماهنگ کردن فعالیت خود با دیگران ؛

    تفکر انتقادی : استفاده از دلیل و منطق برای ارایه نقاط قوت و ضعف راه حل های پیشنهادی ،نتایج،مسایل ،مشکلات و رویکردهای مختلف شان ؛

    آموزش : آموزش نحوه انجام کاری به دیگران ؛

    فهم و درک مطلب نوشته شده:درک جملات و پاراگراف های اسناد مرتبط با کار؛

    شیوه ارایه خدمات :جستجوی فعالانه برای یافتن راه های کمک به مردم ؛

    صحبت کردن: گفتگو با دیگران برای تبادل موثر اطلاعات ؛

    مدیریت زمان : تنظیم زمان فعالیت های خود و دیگران ؛

    گره گشایی : تشخیص دلیل مشکلات موجود در برنامه ها و اخذ تصمیم های لازم برای برطرف کردن آنها؛

    توانائیها

    استدلال قیاسی :توانایی استفاده از قوانین کلی برای مسایل خاص به منظور ارایه پاسخ های معقول ؛

    استدلال استقرایی :توانایی ترکیب اطلاعات برای ایجاد قوانین کلی یا به دست آمدن نتایج (شامل یافتن روابط بین وقایع به ظاهر بی ربط )؛

    نظام بندی اطلاعات: توانایی مرتب کردن اطلاعات یا عملیات طبق یک قانون یا قوانین خاص (اعداد، حروف، واژه ها، تصاویر و یا عملیات ریاضی)؛

    دقیق بینی: توانایی مشاهده جزییات از فاصله ای نزدیک؛

    درک شفاهی : توانایی گوش دادن و درک مطالب و عقاید دیگران ؛

    بیان شفاهی :توانایی برقراری ارتباط شفاهی با دیگران طوری که مخاطب مطالب را درک کند ؛

    درک سریع مشکلات و موانع موجود: توانایی درک مشکلات و یا پیش بینی آنها.(این قابلیت فقط به شناسایی مشکلات ،نه برطرف کردن آنها ،محدود می شود)؛

    بازشناسی گفتار : توانایی شناسایی و بازشناسی گفتار شخص دیگر ؛

    درک مطلب نگاشته شده : توانایی خواندن و درک مطالب نوشتاری ؛

    بیان مطالب به صورت نوشتاری : توانایی برقراری ارتباط نوشتاری با دیگران طوری که مخاطب مطالب مطرح شده را درک کند؛

    فعالیت های کاری

    تحلیل دادها و اطلاعات : تشخیص و کشف دلایل ،حقایق و اصول زیربنای مطالب توسط تقسیم آنها به بخش های جداگانه؛

    برقراری ارتباط با روسا ، همکاران و زیردستان: فراهم نمودن اطلاعات برای سرپرستان ، همکاران و زیردستان با تلفن ،نامه ،پست الکترونیک و یا رو در رو ؛

    فایل بندی و ذخیره اطلاعات :وارد کردن ، نسخه برداری ، ضبط و ذخیره یا نگهداری اطلاعات به صورت نوشتاری یا الکترونیکی/مغناطیسی؛

    کسب اطلاعات : مشاهده ، دریافت و یا کسب اطلاعات از کلیه منابع مرتبط ؛

    کار با کامپیوتر: استفاده از کامپیوتر و سیستم های کامپیوتری (سخت افزار و نرم افزار) برای برنامه نویسی ؛وارد کردن داده یا پردازش اطلاعات ؛

    تصمیم گیری و حل مشکلات : تحلیل اطلاعات و ارزیابی نتایج برای انتخاب بهترین راه حل برای حل مشکلات ؛

    سازمان دهی، برنامه ریزی و اولویت بندی کارها : توسعه اهداف و طرح های خاص برای اولویت بندی سازمان دهی و انجام کارها ؛

    انجام عملیات اجرایی: انجام روزانه وظایف اجرایی مانند نگهداری فایل های اطلاعاتی و پردازش اسناد ؛

    پردازش اطلاعات :جمع آوری ،کد گذاری ،طبقه بندی ،محاسبه ،جدول بندی ،بازبینی و اصلاح اطلاعات و دادها ؛

    به روز کردن اطلاعات و استفاده از دانش مرتبط:اطلاع از دانش فنی روز و استفاده از علوم جدید؛

    حیطه کاری

    حیطه کاری شماره 3: نیاز به امادگی شغلی متوسطی دارد.

    تجربه کلی : برای این مشاغل به مهارت ،دانش یا تجربه شغلی قبلی نیاز است .برای مثال ،یک برقکار بایستی 3 الی 4 سال دوره شاگردی یا چندین سال کار آموزی را بگذارند و غالبا بایستی امتحان مربوط به گرفتن گواهی نامه را با موفقیت طی کند.

    کارآموزی: برای این مشاغل افراد معمولا به 1 یا 2 سال کار آموزی به صورت تجارت حین کار و کارآموزی غیر رسمی توسط افراد با تجربه نیاز دارند.

    مثال هایی از این حیطه کاری :مشاغل در این حیطه با استفاده از مهارت های ارتباطی و سازمانی برای ایجاد هماهنگی ،سرپرستی،مدیریت یا آموزش دیگران برای نیل به اهداف سر و کار دارند.مانند مسئول تدفین ،برقکار ،تکنسین جنگلداری و حفظ محیط زیست ،منشی های حقوقی ،مصاحبه کننده ها و نمایندگان بیمه فروش.

    میزان آمادگی خاص شغلی : بین 6 تا 7 (مدت زمان یادگیری نحوه انجام کار بین 2 تا 10 سال )

    تحصیلات : بیشتر مشاغل در این حیطه نیاز به کار آموزی در مدارس فنی و حرفه ای ،تجارب حین کار و یا دانشنامه دارند.برخی از آن ها امکان دارد نیاز به مدرک کارشناسی داشته باشند.

    علائق

    قاعده گرایانه : مشاغل قراردادی غالبا درگیر با پیروی از قواعد و روال کاری اند.این مشاغل بیش از عقاید با داده ها و جزییات سر و کار دارند.افراد معمولا موظف اند از دستورهای خاصی پیروی کنند؛

    واقع گرایانه : مشاغل واقع گرایانه غالبا درگیر با فعالیت های کاری هستند که شامل ارئه راه حل ها و حل عملی مسایل می شوند.این فعالیت ها معمولا با گیاهان، جانوران ،مواد و ابزار حقیقی مانند چوب ،ابزار و ماشین الات سر و کار دارند.بسیاری از این مشاغل نیازمند کار در فضای باز بوده و سر و کار چندانی با کاغذ و ارتباط نزدیک با دیگران ندارند؛

    ارزشهای کاری

    پیشرفت : مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند دارای اهداف جهت دار بوده و به کارمندان اجازه استفاده از قوی ترین توانایی ها و احساس موفقیت را می دهند.نیازهای متقابل شامل بکارگیری توانایی و موفق شدن است.

    استقلال : مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند به کارمندان اجازه ی کار و تصمیم گیری مستقلانه را می دهند.نیازهای متقابل شامل مسئولیت پذیری و استقلال است .

    پشتیبانی : مشاغلی که بر آورده کننده این ارزش کاری هستند ارایه دهنده حمایت مدیریتی به عنوان پشتیبانی برای کارمندان هستند.نیازهای متقابل شامل سیاست های شرکت ، روابط انسانی و فنی در ارتباط با نظارت می باشند.

    شیوه های کاری

    پیشرفت گرایی : ایجاد و حفظ روشهایی برای دستیابی به اهداف چالش انگیز شخصی و تلاش برای کسب مهارت در وظایف ،

    سازگاری/انعطاف پذیری : قابلیت تطابق با شرایط مختلف کاری ؛

    تفکر تحلیلی : تحلیل اطلاعات و به کار گیری منطق در برخورد با مسائل و موضوعات کاری ؛

    توجه به جزییات : دقت و توجه به جزییات و دقیق بودن در حین کار ؛

    قابل اعتماد بودن : قابل اعتماد بودن ،مسئولیت پذیری و پیروی از دستورها؛

    استقلال:انجام وظایف فرد بدون نیاز به سرپرستی دائم و اتکا به خود برای انجام کارها ؛

    نوآوری :ابتکار و تفکر خلاق برای گسترش نظرات جدید و پاسخگویی به مسائل و مشکلات مربوط به کار ؛

    رهبری : تمایل به هدایت ،رهبری افراد ،قبول مسئولیت و ارائه پیشنهادها و نظرات ؛

    خویشتن داری : حفظ آرامش ،کنترل احساسات و خشم و پرهیز از رفتارهای نسنجیده و تهاجمی در هر شرایطی.

     

     

     

کانال تلگرام کاران

تلگرام کاران

https://telegram.me/karanir

به کانال رسمی کاران در تلگرام بپیوندید.