۷ راه مهار غم و غصه در محیط کار

تعداد بازدید: ۱۸۱
  • ۷ راه مهار غم و غصه در محیط کار

    در این‌جا یاد می‌گیریم چه‌طور بدون قربانی کردن شغل‌مان با یک شخصی کنار بیاییم.

    روان‌درمان‌گر اِمی مورین، نویسنده‌ی کتاب "۱۳ کاری که آدم‌های قدرتمند از نظر ذهنی انجام نمی‌دهند" ۲۳ ساله بود که مادرش را در اثر آنوریسم مغزی از دست داد. سه سال بعد شوهر ۲۶ ساله‌اش در اثر حمله‌ی قلبی درگذشت. چند سال پس از آن معلوم شد پدرشوهرش به بیماری لاعلاج سرطان دچار شده‌است. مورین باید می‌فهمید چگونه با و خود کنار بیاید و هم‌زمان به حل مشکلات بیماران‌اش نیز کمک کند.

    بیماری کسی که عاشق‌اش هستید یا از دست دادن او، تمرکز روی کار را دشوار می‌کند. من با مورین صحبت کردم، او توصیه‌هایی دارد برای کار کردن هنگام ناراحتی بدون این‌که آسیبی به کارتان وارد شود.

     

    با همکاران‌تان صادق باشید

    به همکاران خود بگویید در چه شرایطی هستید و این‌که آنها چگونه می‌توانند کمک کنند. مورین می‌گوید "همکاران خوش‌نیت‌‌تان احتمالا در طول روز حال‌تان را خواهندپرسید و ابراز همدری خواهندکرد، اما این‌که آنها بعد از صحبت با شما دنبال کار خودشان می‌روند باعث می‌شود کاملا به هم بریزید." ممکن است صحبت درباره‌ی مسائل خود را ترجیح ندهید به این دلیل که می‌ترسید روح‌تان بیمار شود. اگر این‌طور است موضوع را با همکاران‌تان درمیان بگذارید. می‌توانید رایانامه‌ای برای آنها بفرستید و بابتِ این‌که شما را درک می‌کنند از آنها تشکر کنید، ولی به آنها توضیح بدهید که درحال‌حاضر دوست ندارید راجع به آن صحبت کنید، حتی از آنها بخواهید ملاحظه‌ی شما را بکنند و پشت میز ناهار یا قهوه‌ساز راجع به موضوعات شادتری صحبت کنند.

     

    زندگی کاری و شخصی‌تان را از هم مجزا کنید

    خلق مرزبندی‌های دقیق برای مجزا کردن زندگی کاری و شخصی‌تان کمک می‌کند در محیط کار روی تان متمرکز باشید بدون این‌که احساسات‌تان در رابطه با یک بحران شخصی بتواند مداخله کند. این کار ممکن است مستلزم رد تماس‌های شخصی در ساعات کاری نیز باشد. به خانواده و دوستان‌تان بگویید زمانی که سرکار هستید با شما تماس نگیرند مگر این‌که یک مورد اضطراری پیش آمده باشد. زمانی که به خانه می‌رسید عوض کردن لباس کار نیز می‌تواند یک یادآوری فیزیکی باشد به این معنا که حالا می‌توانید "حالت کار" خود را خاموش کنید و انفصال از کار را به لحاظ ذهنی تکمیل کنید.

     

    در زندگی شخصی‌تان زمانی را به غصه خوردن اختصاص بدهید

    کنار آمدن با احساسات‌تان خارج از اداره، کمک می‌کند تا در زمان کار آماده‌تر باشید. مورین می‌گوید، آدم‌ها غالبا می‌کوشند با مشغول‌بودن بعد از ساعات کاری خودشان را سرگرم کنند تا با منفی طاقت‌فرسا برخورد نداشته باشند. اما اجتناب از و می‌تواند پیامدهای فجیعی داشته‌باشد. او ادامه می‌دهد: "این ضرب‌المثل که زمان همه چیز را درست می‌کند، در واقع حقیقت ندارد. مسئله‌ی مهم این است که شما با زمان‌تان چه می‌کنید."

    به عقیده‌ی مورین کلید داشتن یک تعادل استوار بین کار و زندگی در آینده، این است که در دوران مرخصی فرصتی را برای کنار آمدن با احساسات‌تان اختصاص بدهید. غصه خوردن اصلا خوشایند نیست و ما دوست نداریم راجع به آن فکر کنیم، ولی اگر در زمان شخصی‌مان هم به آن فکر نکنیم، وقتی در اداره هستیم مغزمان می‌کوشد آن را پردازش کند و روی آن کار کند.

     

    در جست‌وجوی حمایت باشید

    یک گروه حمایت‌گر بیابید یا به خانواده و دوستان‌تان تکیه کنید تا شما را برای پایان دادن به غصه‌های‌تان کمک کنند. مورین می‌گوید اگر به به دنبال حمایت اجتماعی از بیرون نباشید، کم‌کم حمایت را در میان همکاران‌تان جست‌وجو خواهید کرد. او می‌گوید "این شرایط باعث می‌شود زندگی کاری و شخصی‌تان با هم در‌آمیزد و حتی گاهی اوقات همه چیز نابسامان ‌شود."

     

    برای کنار آمدن با احساسات‌تان مانترا داشته داشته باشید

    غرق شدن در موجی از در نامناسب‌ترین زمان عادی است زمانی که می‌کوشیم با یک فقدان مهم که زندگی‌مان را تغییر داده کنار بیاییم. می‌توانند با چیزی که شخصی در جلسه می‌گوید، بوی عطر کسی یا حتی صدای موسیقی که در لابی پخش می‌شود تحریک شود. مورین توصیه می‌کند برای کنترل احساسات‌تان یک مانترا [در آیین هندو، بودایی و... عبارتست از مجموعه‌ای از کلمات و آواهایی که با آهنگ خاصی به دفعات تکرار می‌شو-م] مثلِ "فایده‌ای ندارد" یا "من از عهده‌اش برمی‌آیم" بسازید، زمانی که حس می‌کنید چشمان‌تان پر از اشک شده، می‌توانید مانترا را بارها و بارها با خودتان تکرار کنید.

     

    مانع احساسات‌تان نشوید

    اگر در یک موقعیت نامناسب دچار شوید، به خودتان نگویید که نباید راجع به آن فکرکنم. مورین می‌گوید "هرچه‌قدر بیش‌تر به مغزمان بگوییم "راجع به آن فکر نکن"، در واقع مغزمان بیش‌تر روی آن تمرکز می‌کند. احساس‌تان را بپذیرید و به خودتان بگویید در خانه به آن خواهم پرداخت. پیاده‌روی در اطراف دفتر کارتان یا تعویض – انجام کاری که دستان‌تان را درگیر ‌کند و یا بدن‌تان را به تحرک وادارد- می‌تواند به تغییر تمرکز مغزتان کمک کند.

     

    کارایی کم‌تر هم ممکن است

    به خودتان اجازه بدهید کارایی‌تان اندکی کمتر از همیشه شود. برای داشتن تمرکز روی کار به خودتان کمک کنید و با تفکیک‌کردن هر روز به قسمت‌های کوچک، روزها را پشت سر بگذارید. اولویت‌بندی و تهیه‌ی فهرست کارهایی که باید انجام بدهید نیز می‌تواند به شما کمک‌ کند متمرکز بمانید. مورین می‌گوید " زمانی که غصه‌دار هستیم، حواس‌مان پرت می‌شود." انجام یک به یک کارهای درون فهرست به ما حس موفقیت می‌دهد و همین باعث می‌شود نسبت به آن‌چه در طول روز انجام داده‌ایم حس بهتری پیدا کنیم.

لینک کوتاه:
برچسب ها:
منبع:
کاریابی کاران
کانال تلگرام کاران

تلگرام کاران

https://telegram.me/karanir

به کانال رسمی کاران در تلگرام بپیوندید.