معرفی شغل مدیر روابط عمومی

تعداد بازدید: ۳۱۳
  • معرفی شغل مدیر روابط عمومی

    شرح کلی شغل

    برنامه ریزی و هدایت برنامه های طراحی شده روابط عمومی برای ایجاد و حفظ تصویر خوشایند عمومی از کارفرما یا مشتری به طوری که بتواند در افزایش سرمایه ها سهیم باشد. برنامه ریزی و هدایت فعالیت ها برای درخواست یا نگهداری سرمایه برای پروژه های ویژه و سازمانهای غیرانتفاعی.

    عناوین شغلی مشابه و مرتبط

    ناظر صورتحساب

    مدیر اجرایی صورتحساب

    مدیر روابط عمومی

    مدیر صورتحساب

    مدیر امور مردمی

    مدیر ارتباطات

    افسر توسعه

    مدیر بازاریابی و روابط عمومی

    مدیر ارتباطات

    وظایف

    مشخص کردن و مخاطبان اصلی و تعیین بهترین شیوه برای اطلاع رسانی به آنها.

    انتشار نشریات جالب و مفید ، فراهم کردن اطلاعات برای رسانه ها و ایجاد و حفاظت از صفحات وب اینترنتی.

    گسترش و حفظ تصویر حقوقی و هویت حقیقی شرکت و با استفاده از لوگو یا علایم .

    مدیریت بودجه های ارتباطات .

    مدیریت وقایع خاص ، مانند پشتیبانی از طوایف خاص ؛ گروه هایی که محصولات را معرفی می کنند و یا فعالیت های دیگر شرکت برای جلب توجه عمومی با تبلیغات غیر مستقیم .

    پیش نویس کردن متن سخنان برای هیئت اجرایی و تنظیم مصاحبه ها و دیگر انواع ارتباطات برای آنها.

    تعیین ، سرپرستی و مرور فعالیت های اداره روابط عمومی .

    ارزیابی برنامه های و آگهی ها برای تطابق آنها با خواسته های عمومی .

    ایجاد و حفظ روابط کاری مناسب با مسوولان دولتی و شهری و نمایندگان رسانه ها.

    رایزنی با مدیران روابط کاری برای توسعه روابط داخلی و اطلاع کارکنان از فعالیت های شرکت .

    ابزار به کار رفته

    کامپیوتر رومیزی

    کامپیوتر نوت بوک

    کامپیوتر شخصی

    دستگاه فتوکپی

    اسکنر

    تکنولوژی به کار رفته

    نرم افزار انتشارات

    نرم افزار گرافیکی یا تصویر سازی

    نرم افزار ساخت و ویرایش ویدیو

    نرم افزار تولید و ویرایش صفحات وب

    نرم افزار پردازش کلمه

    دانش

    امور اجرایی و مدیریت : برخورداری از دانش اصول مدیریت و کار در ارتباط با برنامه ریزی های راهبردی، تخصیص منابع ، الگودهی به منابع انسانی ، فن رهبری ، شیوه های تولید و ایجاد هماهنگی بین افراد و منابع موجود ؛

    امور دفتری : برخورداری از دانش رویه ها و سیستم های اداری و دفتری مانند پردازش واژه ، مدیریت اسناد و سوابق ، تند نویسی ، نسخه برداری ، طراحی فرم ها و دیگر روش های دفتری و اصطلاحات آنها ؛

    ارایه خدمات به اشخاص و مشتریان: برخورداری از دانش اصول و مراحل ارایه خدمات به افراد و شامل ارزیابی نیازهای مشتری ، اعمال استانداردهای کیفیتی برای خدمات و ارزیابی میزان رضایت مشتری ؛

    اقتصاد و حسابداری : برخورداری از دانش نظری و عملی اقتصاد و حسابداری ، بازار مالی ، بانکداری و تحلیل و تهیه گزارش از داده های مالی ؛

    تعلیم و تربیت و آموزش: برخورداری از دانش اصول و شیوه های برنامه های آموزشی و طرح های درسی و آموزشی برای افراد و گروه های متفاوت و ارزیابی نتایج تعلیمات ؛

    زبان فارسی : برخورداری از دانش ساختار و محتوای زبان فارسی شامل دیکته ، معنی لغات ، دستور زبان و شیوه نگارش؛

    زبان خارجی : برخورداری از دانش ساختار و مفهوم یک زبان خارجی (غیر از فارسی) از جمله معنا و املای لغات ، قواعد انشا نویسی و دستور زبان و تلفظ لغات ؛

    حقوق و قانون : برخورداری از دانش قوانین ، رویه های دادگاهی ، سوابق ، مقررات دولتی ، مجازات ها ، قوانین واسطه گری و رویه های سیاسی دموکراسی.

    ریاضیات : برخورداری از دانش حساب، جبر ، هندسه ، آنالیز، آمار و کاربرد آنها ؛

    فروش و بازاریابی : برخورداری از دانش ، اصول و روش های عرضه ، ارتقا و فروش محصولات و خدمات شامل راهبرد و تاکتیک های بازاریابی ، معرفی محصول ، رویه های فروش و سیستم های کنترل فروش ؛

    مهارتها

    شنیدن فعال : توجه کامل به سخنان دیگران و درک نکات آنها ، پرسیدن سوال های مناسب در فرصت های مناسب و قطع نکردن سخنان دیگران ؛

    هماهنگی : هماهنگ کردن فعالیت خود با دیگران؛

    تفکر انتقادی: استفاده از دلیل و منطق برای ارایه نقاط قوت و ضعف راه حل های پیشتهادی ، نتایج ، مسایل، مشکلات و رویکردهای مختلف شان ؛

    ترغیب : ترغیب دیگران به تغییر افکار یا رفتارشان؛

    فهم و درک مطلب نوشته شده : درک جملات و پاراگراف های اسناد مرتبط با کار ؛

    شیوه ارایه خدمات : جستجوی فعالانه برای یافتن راه های کمک به مردم ؛

    قوه درک اجتماعی : هوشیاری در برابر واکنش دیگران و درک دلیل نهفته در پس هر واکنش ؛

    صحبت کردن : گفتگو با دیگران برای تبادل موثر اطلاعات ؛

    مدیریت زمان : تنظیم زمان فعالیت های خود و دیگران؛

    نوشتن : برقراری ارتباط نوشتاری با دیگران برای برآورده شدن نیازهای آنها ؛

    تواناییها

    استدلال قیاسی : توانایی استفاده از قوانین کلی برای مسایل خاص به منظور ارایه پاسخ های معقول ؛

    استدلال استقرایی : توانایی ترکیب اطلاعات برای ایجاد قوانین کلی یا به دست آمدن نتایج (شامل یافتن روابط بین وقایع به ظاهر بی ربط)؛

    درک شفاهی : توانایی گوش دادن و درک مطالب و عقاید دیگران؛

    بیان شفاهی : توانایی برقراری ارتباط شفاهی با دیگران طوری که مخاطب مطالب را درک کند ؛

    ابداع : ابداع ایده های نامتعارف و هوشمندانه برای موضوع ها و شرایط موجود و یا ارایه شیوه های نو برای حل مسایل؛

    درک سریع مشکلات و موانع موجود : توانایی درک مشکلات و یا پیش بینی آنها .(این قابلیت فقط به شناسایی مشکلات ، نه برطرف کردن آنها ، محدود می شود ) ؛

    شیوایی بیان : توانایی بیان روشن و قابل فهم مطالب؛

    بازشناسی گفتار : توانایی شناسایی و بازشناسی گفتار شخص دیگر؛

    درک مطلب نگاشته شده : توانایی خواندن و درک مطلب نوشتاری ؛

    بیان مطلب به صورت نوشتاری : توانایی برقراری ارتباط نوشتاری با دیگران طوری که مخاطب مطالب مطرح شده را درک کند؛

    فعالیتهای کاری

    ارتباط با افراد خارج از سازمان : ارتباط با افراد خارج از سازمان ، معرفی سازمان به مشتریان  ، عموم ، دولت و سایر منابع خارجی . این اطلاعات می توانند به صورت رو در رو ، کتباً ، با تلفن و یا پست الکترونیک تبادل شوند؛

    برقراری ارتباط با روسا، همکاران و زیردستان : فراهم نمودن اطلاعات برای سرپرستان ، همکاران و زیردستان با تلفن ، نامه ، پست الکترونیک و یا رو در رو ؛

    برقراری و حفظ ارتباطات فردی : ایجاد روابط کاری سازنده و مناسب  با دیگر همکاران و حفظ این روابط؛

    کسب اطلاعات : مشاهده ، دریافت و یا کسب اطلاعات از کلیه منابع مرتبط؛

    مشخص کردن اشیا ، اعمال و وقایع : تشخیص اطلاعات مختلف با دسته بندی ، تخمین و درک شباهت ها و تفاوت های آنها و کشف تغییرات شرایط و موقعیت ها؛

    کار با کامپیوتر : استفاده از کامپیوتر و سیستم های کامپیوتری (سخت افزار و نرم افزار ) برای برنامه نویسی، وارد کردن داده یا پردازش اطلاعات؛

    قضاوت درباره کیفیت کالا ، خدمات و افراد : بررسی و ارزیابی ارزش ، اهمیت یا کیفیت کالا و افراد ؛

    تصمیم گیری و حل مشکلات : تحلیل اطلاعات و ارزیابی نتایج برای انتخاب بهترین راه حل برای حل مشکلات ؛

    روابط مستقیم با مردم : کار کردن برای مردم و یا داشتن ارتباط مستقیم با آنها شامل ارایه خدمات به در رستوران ها یا مغازه ها و پذیرایی از میهمانان و ؛

    تفکر خلاق : توسعه ، طراحی یا ایجاد کاربردها ، افکار، روابط ، سیستم ها یا رویه های جدید از جمله مشارکت هنری؛

    حیطه کاری

    حیطه کاری شماره 4 : نیاز به آمادگی قابل توجهی دارد.

    تجربه کلی : برای این مشاغل به حداقل 2 تا 4 سال مهارت ، دانش یا تجربه شغلی قبلی نیاز است. برای مثال ، یک حسابدار برای واجد شرایط بودن بایستی 4 سال تحصیلات دانشگاهی را کامل کرده و چندین سال تجربه حسابداری داشته باشد.

    کارآموزی: برای این مشاغل معمولاً به چندین سال تجربه مرتبط با کار ، تجربه حین کار و یا کارآموزی فنی و حرفه ای نیاز است.

    مثال هایی از این حیطه کاری : بسیاری از این مشاغل با هماهنگی ، آموزش، سرپرستی یا مدیریت یا آموزش دیگران سر و کار دارند . مانند حسابداران ، مدیران منابع انسانی ، برنامه نویس های کامپیوتر ، معلمین ، شیمیدان ها و کارآگاهان پلیس.

    میزان آمادگی خاص شغلی : بین 7 تا 8 (مدت زمان یادگیری نحوه انجام کار بین 4 تا بیش از 10 سال )

    تحصیلات : بیشتر مشاغل در این حیطه نیاز به مدرک کارشناسی دارند اما برخی از آنها نیاز ندارند.

    علائق

    هنری: مشاغل هنری غالباً درگیر با کارکردن با فرمها ، طرح ها  و نمونه ها هستند. آنها غالباً نیاز به خود ابرازی داشته بدون آنکه از اصول و قواعد خاصی پیروی کنند  ؛

    متهورانه : مشاغل متهورانه غالباً درگیر با راه اندازی و انجام پروژه های مختلف هستند. این مشاغل می توانند با رهبری و هدایت افراد و اتخاذ تصمیمات متعدد همراه باشند. این مشاغل گاهی نیاز به خطر پذیری داشته و غالباً با کسب و کار سرو کار دارند؛

    ارزشهای کاری

    استقلال: مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند به کارمندان اجازه ی کار و تصمیم گیری مستقلانه را می دهند. نیازهای متقابل شامل مسئولیت پذیری و استقلال است.

    ارتباطات : مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند به کارمندان اجازه ی ارایه خدمات به دیگران و کار با همکاران در محیطی دوستانه و غیر رقابتی را می دهند . نیازهای متقابل شامل همکاران ، ارزش های اخلاقی و خدمات اجتماعی است .

    شرایط کار: مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند ارایه دهنده شرایط خوب کاری و امنیت کاری هستند. نیازهای متقابل شامل فعال بودن  ، جبران  ، استقلال، امنیت ، تنوع و شرایط کاری است.

    شیوه های کاری

    تفکر تحلیلی : تحلیل اطلاعات و به کارگیری منطق در برخورد با مسایل و موضوعات کاری؛

    توجه به جزییات : دقت و توجه به جزییات و دقیق بودن در حین کار ؛

    توجه به دیگران : همدردی و توجه به نیازها و احساسات و یاری کردن دیگران ؛

    قابل اعتماد بودن : قابل اعتماد بودن ، مسئولیت پذیری و پیروی از دستورها ؛

    استقلال : انجام وظایف فرد بدون نیاز به سرپرستی دائم و اتکا به خود برای انجام کارها ؛

    نوآوری : ابتکار و تفکر خلاق برای گسترش نظرات جدید و پاسخگویی به مسایل و مشکلات مربوط به کار؛

    درستکاری: درستی و صداقت ؛

     

     

کانال تلگرام کاران

تلگرام کاران

https://telegram.me/karanir

به کانال رسمی کاران در تلگرام بپیوندید.