معرفی شغل مهندس الکترونیک

تعداد بازدید: ۱۷۹
  • معرفی شغل مهندس الکترونیک

    شرح کلی شغل

    تحقیق، طراحی، توسعه و آزمایش اجزای الکترونیکی و سیستم ها برای استفاده در مصارف تجاری، صنعتی، نظامی یا علمی با کمک دانش نظری و خصوصیات مواد. طراحی مدارها و اجزای الکترونیکی برای استفاده در زمینه هایی همچون مخابرات، راهنمایی فضایی، نیروی محرکه، صوت شناسی یا وسایل و کنترل ها.

    عناوین شغلی مشابه و مرتبط

    مهندس الکترونیک، 

    مهندس برق

    مهندس طراحی

    مهندسی تولید

    مهندس طراحی و مدار کامل

    مهندس ساخت

    وظایف

    طراحی اجزای الکترونیکی،نرم افزار، محصولات یا سیستم ها برای مصارف تجاری، صنعتی، پزشکی، نظامی یا علمی.

    ارائه پشتیبانی و دستور العمل فنی به کارکنان یا مشتریان درباره استانداردهای تجهیزات، کمک به کارهای مهندسی خاص یا مشکلات حین کار.

    اجرای عملیات مهندسی با کامپیوتر و طراحی نرم افزار و تجهیزات برای انجام عملیات مهندسی.

    تحلیل مستلزمات، ظرفیت، هزینه های سیستم و نیازهای مشتری برای تعیین عملی بودن پروژه و توسعه طرح سیستم.

    مشورت با مهندسان، خریداران، خرده فروشان یا دیگران درباره پروژه ها یا محصولات مهندسی فعلی و آتی.

    مطالعه و بررسی کار دیگران، ( داخل و بیرون سازمان) برای مطمئن شدن از کارآمدی، کفایت فنی و سازگاری در رفع مشکلات پیچیده مهندسی.

    تعیین و سفارش تجهیزات و لوازم مورد نیاز.

    بازرسی تجهیزات ، لوازم، محصولات و سیستم های الکترونیکی بمنظور اطمینان از متابعت با ویژگی های، استانداردهای ایمنی، کدها، تنظیمات و قابل کاربرد.

    سنجش سیستم ها، نمونه های اولیه و طرح های اجرایی و توصیه به تعمیر یا تغییر طرح بر پایه عواملی مثل محیط، خدمات، هزینه و توانایی های سیستم.

    آماده کردن اسناد که در برگیرنده اطلاعاتی همچون دستور العمل های محرمانه، ویژگی های اختصاصی سخت افزاری و نرم افزاری، توسعه محصول و برنامه زمانی معرفی سازی، هزینه تولید و اطلاعات در مورد نقاط ضعف عملکرد محصول می باشد.

    ابزار به کار رفته

    شمارش گرها

    حسگرهای الکتریکی القایی

    پروب اندازه گیری الکترونیکی

    کنترل کننده های ریز

    ریزپردازنده ها

    تکنولوژی به کار رفته

    نرم افزار تحلیلی یا عملی

    نرم افزار طراحی کامپیوتری

    نرم افزار توسعه محیطی

    نرم افزار عملکرد سیستم

     

    دانش

    کامپیوتر و الکترونیک: برخورداری از دانش بردهای مدار، پردازشگرها،تراشه ها ،ابزار الکترونیکی ،سخت افزارها و نرم افزارهای کامپیوتری شامل کاربرد آنها و برنامه نویسی ؛

    ارایه خدمات به اشخاص و مشتریان : برخورداری از دانش اصول و مراحل ارایه خدمات به افراد و مشتریان شامل ارزیابی نیازهای مشتری ،اعمال استاندارهای کیفیتی برای خدمات و ارزیابی میزان رضایت مشتری؛

    طراحی: برخورداری از دانش تکنیک های طراحی، ابزار و اصول تولید طرح های دقیق فنی، طرح های اولیه، نقشه ها و مدل ها؛

    مهندسی و فناوری: برخورداری از دانش اصول عملی علوم فنی و مهندسی شامل کاربرد اصول، تکنیک ها، مراحل و ابزار طراحی و تولید کالاها و خدمات متنوع؛

    زبان فارسی : برخورداری از دانش ساختار و محتوای زبان فارسی شامل دیکته ،معنی لغات ،دستور زبان و شیوه نگارش؛

    ریاضیات: برخورداری از دانش حساب، جبر، هندسه، آنالیز، آمار و کاربرد آنها؛

    مکانیک: برخورداری از دانش دستگاه ها و ابزار شامل طرح ها، کاربردها، تعمیرات و نگهداری؛

    فیزیک: برخورداری از دانش و پیش بینی اصول فیزیکی، قوانین فیزیکی و روابط متقابل آن ها و کاربرد آن در شناخت مایعات، مواد و حرکت جوی، ساختارها و فرایندهای مکانیکی، الکتریکی، اتمی و ساختاری؛

    تولید و پردازش: برخورداری از دانش مواد خام، فرآیند های تولید، کنترل کیفیت، هزینه ها و سایر تکنیک ها جهت افزایش تولید کارآمد و توزیع کالاها؛

    مهارتها

    یادگیری فعال: درک مفاهیم اطلاعات تازه و استفاده از آنها برای رفع مشکلات کنونی و آتی و تصمیم گیری درباره آنها؛

    شنیدن فعال: توجه کامل به سخنان دیگران و درک نکات آنها، پرسیدن سوال های مناسب در فرصت های مناسب و قطع نکردن سخنان دیگران؛

    حل مسایل پیچیده: درک مسایل پیچیده و بررسی موقعیت و اطلاعات موجود برای ارزیابی شرایط و اریه راه حل مناسب؛

    هماهنگی: هماهنگ کردن فعالیت خود با دیگران؛

    تفکر انتقادی: استفاده از دلیل و منطق برای ارایه نقاط قوت وضعف راه حل های پیشنهادی، نتایج، مسایل، مشکلات و رویکردهای مختلف شان؛

    انتخاب تجهیزات: تعیین نوع ابزارها و تجهیزات لازم برای انجام وظایف یک شغل؛

    قضاوت و تصمیم گیری: در نظر گرفتن هزینه ها و مزایای عملکردهای متفاوت و انتخاب بهترین آنها ؛

    ریاضیات: استفاده از دانش ریاضی برای حل مسایل؛

    فهم و درک مطلب نوشته شده:درک جملات و پاراگراف های اسناد مرتبط با کار؛

    گره گشایی : تشخیص دلیل مشکلات موجود در برنامه ها و اخذ تصمیم های لازم برای برطرف کردن آنها؛

    توانائیها

    استدلال قیاسی :توانایی استفاده از قوانین کلی برای مسایل خاص به منظور ارایه پاسخ های معقول ؛

    استدلال استقرایی :توانایی ترکیب اطلاعات برای ایجاد قوانین کلی یا به دست آمدن نتایج (شامل یافتن روابط بین وقایع به ظاهر بی ربط )؛

    نظام بندی اطلاعات: توانایی مرتب کردن اطلاعات یا عملیات طبق یک قانون یا قوانین خاص (اعداد، حروف، واژه ها، تصاویر و یا عملیات ریاضی)؛

    درک شفاهی: توانایی گوش دادن و درک مطالب و عقاید دیگران ؛

    بیان شفاهی: توانایی برقراری ارتباط شفاهی با دیگران طوری که مخاطب مطالب را درک کند ؛

    درک سریع مشکلات و موانع موجود: توانایی درک مشکلات و یا پیش بینی آنها.( این قابلیت فقط به شناسایی مشکلات، نه بر طرف کردن آنها، محدود می شود)؛

    توجه انتخابی: توانایی تمرکز بر کار به مدت طولانی بدون این که توجه فرد به موارد دیگر جلب؛

    شیوایی بیان: توانایی بیان روشن و قابل فهم مطالب ؛

    بازشناسی گفتار: توانایی شناسایی و بازشناسی گفتار شخص دیگر؛

    درک مطلب نگاشته شده : توانایی خواندن و درک مطالب نوشتاری.

    فعالیت های کاری

    تحلیل داده ها و اطلاعات: تشخیص و کشف دلایل، حقایق و اصول زیر بنایی مطالب توسط تقسیم آنها به بخش های جداگانه؛

    فایل بندی و ذخیره اطلاعات :وارد کردن ، نسخه برداری ، ضبط و ذخیره یا نگهداری اطلاعات به صورت نوشتاری یا الکترونیکی/مغناطیسی؛

    ارزیابی خصوصویات قابل سنجش محصولات، رویدادها یا اطلاعات: ارزیابی اندازه، فاصله و مقدار و یا تعیین زمان، هزینه، منابع یا مواد لازم برای انجام فعالیت های کاری؛

    کسب اطلاعات : مشاهده ، دریافت و یا کسب اطلاعات از کلیه منابع مرتبط؛

    مشخص کردن اشیاء اعمال و وقایع: تشخیص اطلاعات مختلف با دسته بندی، تخمین و درک شباهت ها و تفاوت های آنها و کشف تغییرات شرایط و موقعیت ها؛

    بررسی و باز بینی ابزار، وسایل و مواد: بازبینی و بازرسی تجهیزات، سازه ها یا مواد برای مشخص کردن دلیل خرابیها و مشکلات؛

    کار با کامپیوتر: استفاده از کامپیوتر و سیستم های کامپیوتری (سخت افزار و نرم افزار ) برای برنامه نویسی ؛وارد کردن داده یا پردازش اطلاعات ؛

    تصمیم گیری و حل مشکلات : تحلیل اطلاعات و ارزیابی نتایج برای انتخاب بهترین راه حل برای حل مشکلات؛

    تعمیر و نگهداری تجهیزات الکتریکی: سرویس، تعمیر، میزان و تنظیم کردن و یا بررسی و آزمایش ماشین آلات، ابزار و تجهیزات الکترونیکی یا الکتریکی ( نه تجهیزاتی که براساس اصول مکانیکی کار می کنند)؛

    به روز کردن اطلاعات و استفاده از دانش مرتبط: اطلاع از دانش فنی روز و استفاده از علوم جدید؛

    حیطه کاری

    حیطه کاری شماره 4: نیاز به امادگی  قابل توجه ای دارد.

    تجربه کلی: برای این مشاغل به حداقل 2 تا 4 سال مهارت، دانش یا تجربه شغلی قبلی نیاز است. برای مثال، یک حسابدار برای واجد شرایط بودن بایستی 4 سال تحصیلات دانشگاهی را کامل کرده و چندین سال تجربه حسابداری داشته باشد.

    کارآموزی: برای این مشاغل معمولا به چند سال تجربه مرتبط با کار، تجربه حین کار و یا کار آموزی فنی و حرفه ای نیاز است.

    مثال هایی از این حیطه کاری: بسیاری از این مشاغل با هماهنگی، سرپرستی، مدیرین یا آموزش دیگران سرو کار دارند. مانند، حسابداران، مدیران منابع انسانی، برنامه نویس های کامپیوتر، معلمین، شیمیدان ها و کارآگاهان پلیس.

    میزان آمادگی خاص شغلی: بین 7 تا 8 ( مدت زمان یادگیری نحوه انجام کار بین 4 تا بیش از 10 سال)

    تحصیلات: بیشتر مشاغل در این حیطه نیاز به مدرک کارشناسی دارند اما برخی از آنها نیاز ندارند.

    علائق

    هنری: مشاغل هنری غالبا درگیر با کار کردن با فرم ها، طرح ها و نمونه ها هستند. آن ها غالبا نیاز به خودابرازی داشته بدون آنکه از اصول و قواعد خاصی پیروی کنند؛

    پژوهشی: مشاغل تحقیقی غالبا درگیر با اید ه ها بوده و نیاز به میزان زیاد تفکر دارند. این مشاغل می توانند در ارتباط با جستجوی حقیقت و یافتن راه حل های نظری برای مسایل باشند؛

    واقع گرایانه : مشاغل واقع گرایانه غالبا درگیر با فعالیت های کاری هستند که شامل ارائه راه حل ها و حل عملی مسایل می شوند.این فعالیت ها معمولا با گیاهان، جانوران ،مواد و ابزار حقیقی مانند چوب ،ابزار و ماشین الات سر و کار دارند.بسیاری از این مشاغل نیازمند کار در فضای باز بوده و سر و کار چندانی با کاغذ و ارتباط نزدیک با دیگران ندارند؛

    ارزشهای کاری

    پیشرفت : مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند دارای اهداف جهت دار بوده و به کارمندان اجازه استفاده از قوی ترین توانایی ها و احساس موفقیت را می دهند.نیازهای متقابل شامل بکارگیری توانایی و موفق شدن است.

    شخصیت: مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند ارایه دهنده ارتقای شغلی و قابلیت بالقوه برای مدیر شدن هستند. این مشاغل غالبا دارای وجهه اجتماعی خوبی بوده و نیازهای متقابل آنها شامل پیشرفت گرایی، اقتدار، تصدیق و منزلت اجتماعی می باشند.

    شرایط کار: مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند ارایه دهنده شرایط خوب کاری و امنیت کاری هستند. نیازهای متقابل شامل فعال بودن، جبران، استقلال، امنیت، تنوع و شرایط کاری است.

    شیوه های کاری

    پیشرفت گرایی: ایجاد و حفظ روشهایی برای دستیابی به اهداف چالش انگیز شخصی و تلاش برای کسب مهارت در وظایف؛

    تفکر تحلیلی: تحلیل اطلاعات و به کارگیری منطق در برخورد با مسائل و موضوعات کاری؛

    توجه به جزییات : دقت و توجه به جزییات و دقیق بودن در حین کار ؛

    همکاری : ایجاد روابط پسندیده با دیگران و داشتن رفتاری مناسب؛

    قابل اعتماد بودن :قابل اعتماد بودن، مسئولیت پذیری و پیروی از دستورها؛

    استقلال: انجام وظایف فرد بدون نیاز به سرپرستی دائم  و اتکا به خود برای انجام کارها؛

    نوآوری: ابتکار و تفکر خلاق برای گسترش نظرات جدید و پاسخگویی به مسائل و مشکلات مربوط به کار؛

    درستکاری: درستی و صداقت؛

    تحمل فشار روحی: انتقادپذیری و تحمل شرایط دشوار

     

     

     

کانال تلگرام کاران

تلگرام کاران

https://telegram.me/karanir

به کانال رسمی کاران در تلگرام بپیوندید.