معرفی شغل کارگزار بیمه

تعداد بازدید: ۴۶۵
  • معرفی شغل کارگزار بیمه

    کارگزار کیست؟ چیست؟

    کارگزار شخصی است که در مقابل دریافت کارمزد از گر، واسطه انجام معاملات بین گذار و گر بوده و او منحصرا ارائه خدمات ای می باشد.

    همگام با پیچیده تر و تخصصی تر شدن زمینه های مختلف زندگی، نیاز به متخصصان حرفه ای برای برخورد عاقلانه با مسایل و مشکلات زندگی، بیش از پیش احساس می شود. به طور خلاصه راهنمایی و مشوت در عرصه به عنوان صنعتی پیچیده است. یک آگاه به علوم لازم است که در کنار آشنایی با انواع خدمات بیمه، در یافتن بهترین به گذار کمک کند.

    انتخاب مناسب در بسیاری موارد برای گذار ساده ای نیست. بررسی گرهای موجود در کشور، نوع پوشش، سوابق و نوع خدمات آنها برای گذارها سخت و مشکل است. این است که با دادن مشاوره ، این تصمیم گیری را برای گذار تا حد امکان ساده کند. او نقش نماینده و مشاور گذار را داشته و بدون دریافت هیچ هزینه ای از گذار، بهترین نوع با بالاترین کیفیت را به او پیشنهاد می کند. همچنین در صورت بروز خسارت احتمالی، وظیفه پیگیری دریافت مبلغ خسارت از گر برای گذار را  بر عهده دارد.

    کارگزار رسمی با ها و موسسات در کشور که از مرکزی مجوز فعالیت اخذ نموده اند همکاری می نماید. در واقع ارتباط بین و را برقرار می کند. او با استفاده از اطلاعات خود از بیمه، مناسب ترین راهکارها و رویه ها را برای افراد و مشتریان خود پیدا می کند. از موارد جزئی ای مانند انواع مربوط به افراد تا موارد کلان تر مانند های و مربوط به های بزرگ را شامل می شود.

     

    ساعت و محل بیمه

    ساعت مانند بسیاری از اداری دیگر به صورت استاندارد و معمولا از ساعت ۸ تا ۵ بعد از ظهر است. البته از آنجا که به میزان فعالیت و کارمزد قراردادهای او بستگی دارد، ساعت کاری این هم می تواند منعطف باشد به طوری که گاهی حتی در روزهای تعطیل هم می کند.

    محل در دفتر کاری او می باشد. او بیشتر ساعات کاری خود را در این دفاتر گذرانده و از طریق تلفن، ایمیل و… با مشتریان خود ارتباط برقرار می کند. البته گاهی نیز برای مذاکرات بیشتر به محل مراجعه می کند.
     

    وظایف بیمه

    - دریافت اطلاعات لازم از مشتریان برای ارزیابی نیازهای ای آنها – به عنوان مثال با بررسی سن، سوابق بیماری و میزان گذار، نوع ای را که برای او مناسب است را تعیین می کند.

    - جستجوی شرایط های گر و مقایسه ویژگی ها، سطح پوشش و قیمت آنها – با برقراری ارتباط با های مختلف بیمه، در مورد شرایط خدمات ای آنها اطلاعات لازم را کسب و آنها را با هم مقایسه می کند تا بهترین آنها را برای گذار انتخاب کند.

    - انتخاب مناسب ترین و بهترین گر با توجه به شرایط متقاضی و معرفی آن به گذار

    - پیگیری جبران خسارت احتمالی گذار-  در صورتی که گذار خسارتی را متحمل شود به عنوان مثال دچار یک حادثه رانندگی و تصادف شود، راهنمایی ها و مشاوره های لازم برای گرفتن را به او داده و او را در های گر تا زمانی که چک خسارت را از برای گذار دریافت کند، پیگیری می کند.

    - ارائه گزارش به گرها و ناظران مربوطه – معمولا کارگزاران هر چند وقت یکبار باید گزارش فعالیت خود را به مرکزی بدهند. در ارتباط کاری که با گرها دارند نیز گاهی لازم است گزارشاتی به آنها بدهند. 

     

    شخصیت شناسی بیمه

    در یک انتخاب صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و … برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشد. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به و زمان کافی است. البته هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند.
     
    به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این موفق می شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی ای که برای این معرفی می شوند، عموما این را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند.
     
    شخصیت شناسی بر اساس تست MBTI

    ESTJ این تیپ شخصیتی دوست دارد در دنیای حقیقی کرده و کارهای ملموس انجام دهد. همچنین کردن مطابق با رویه ها و مقررات موجود را می پسندد. فروش و کارهای مشابه آن، به او این امکان را می دهد که بلافاصله نتیجه خود را ببیند.

    ESFJ این تیپ شخصیتی از سرعت و تحول در آن لذت می برد و دوست دارد با مشتریان و مراجعان مختلف در ارتباط باشد.

    ESTP این تیپ شخصیتی عاشق هیجان و ریسک پذیر است. او به مشاغلی که به سرعت در حال تحول هستند، علاقه دارد.

    ESFP این تیپ شخصیتی دوست دارد با مردم در ارتباط باشد. وجود محیطی مفرح همراه با استقلال و انعطاف بالا در شغل، برای او جذاب است. این تیپ شخصیتی از واسطه شدن لذت برده و از کارهای فروش که ساختار کمتری دارند، استقبال می کند.

     

    مهارت و مورد نیاز کارگزاری بیمه

    - های ارتباطی خوب – از آنجا که با طور مرتب با گذار و گر های مختلف سر و دارد، باید تا حدی با مباحث روانشناسی افراد آشنایی داشته و بتواند ارتباط خوبی با دیگران برقرار کند.

    - انجام مذاکره – بابت قراردادی که با هر گذار می بندد، باید با های مختلف گر ارتباط برقرار کرده و با ارائه مشخصات گذار در خصوص خدمات ای با آنها مذاکره و چانه زنی کند تا بتواند بهترین و با کیفیت ترین را از میان آنها انتخاب کند.

    - درستکاری و صداقت – از آنجا که کارگزار، نماینده و وکیل گذار محسوب می شود، اساس این رابطه بر صداقت و درستکاری است. زیرا گذار با در اختیار گذاشتن کلیه اطلاعات شخصی خود، از به عنوان یک متخصص می خواهد که بهترین انتخاب را برای او انجام دهد. از طرفی گر نیز باید مطمئن شود که شرایط گذار را به درستی بررسی کرده و اطلاعات صحیح و قابل اطمینانی از او در اختیارشان می گذارد. همچنین باید اطمینان یابد که در انتخاب گر بی طرف و منصف است و هیچ نوع روابط خاصی با ای ندارد.

    - داشتن دقت و توجه به جزئیات – در بررسی شرایط و موقعیت گذار، شرایط و نوع خدمات انواع های ای و مقایسه آنها، باید به همه موارد حتی کوچکترین و کم اهمیت ترین توجه کرده و آنها را لحاظ کند تا در انتخاب نهایی خدمات ای دچار اشتباه نشود.

    - در مکاتبات اداری و گزارش نویسی – از آنجا که به صورت دوره ای گزارشاتی را برای مرکزی ارسال و مرتبا با های گر در ارتباط است، باید در زمینه مکاتبات اداری و گزارش نویسی توانمند باشد.

    - داشتن اطلاعات به روز درباره صنعت نقش وکیل و مشاور گذار را بر عهده دارد. یک مشاوره درست بر مبنای اطلاعات دقیق و صحیح صورت می گیرد که به روز بودن و آکاهی از آخرین اطلاعات و اخبار در این مسیر بسیار لازم و تعیین کننده است. به عنوان مثال شاید یک گر در عمر خود تبصره ای اضافه کرده و محدودیت سنی آن را تغییر داده باشد، اگر از این موضوع اطلاع نداشته باشد مطمئنا در انتخاب صحیح گر دچار اشتباه خواهد شد.

    - های با کامپیوتر و انجام کارهای اداری- از آنجا که امروزه کامپیوتر و فناوری در صنعت نیز نفوذ کرده است، کلیه مکاتبات و بسیاری از ارتباطات اداری آن بوسیله کامپیوتر انجام می شود. بنابراین که به طور مداوم با مرکزی و های گر و از طرفی با گذاران در ارتباط است، باید توانایی و استفاده از کامپیوتر را داشته باشد.

     

    تحصیلات مورد نیاز و نحوه ورود به بیمه

    با توجه به شرایط اعلام شده از سوی مرکزی برای ورود به کارگزاری افراد باید یکی از شرایط زیر را از نظر داشته باشند :

    - حداقل مدرک لیسانس در رشته مدیریت یا گرایش بیمه‌ای با شش ماه سابقه کارمفید بیمه‌ای

    - حداقل مدرک لیسانس در سایر رشته ها و یک سال سابقه مفید ای

     

    فرصت های شغلی و وضعیت و بیمه

    کارگزار می تواند در های مختلف کارگزاری رسمی شود. در صورت داشتن تجربه و سرمایه کافی، می تواند با دریافت مجوز های لازم اقدام به راه اندازی یک دفتر کارگزاری رسمی کرده و به صورت مستقل فعالیت کند. از آنجا که صنعت در کشور در حال رشد بوده و روز به روز به سمت تخصصی تر شدن پیش می رود، شرایط برای تصمیم گیری گذاران نیز سخت تر می شود. زیرا آنها با انبوهی از اطلاعات متنوع در خصوص انواع ها، خدمات ای و های گر مواجه هستند. بنابراین هرچه پیش می رویم، نیاز به یک مشاور و  متخصص بیشتر احساس می شود.

    آمار دقیقی از میزان و جذب در کشور در دسترس نمی باشد ولی با توجه به موارد بالا می توان نتیجه گیری کرد که در سال های آتی شرایط و خوبی برای وجود خواهد داشت. البته زمینه کارآفرینی و راه اندازی کسب و مستقل خوبی در این وجود دارد زیرا برای شروع سرمایه زیادی لازم نبوده و هر با تجربه و علاقه مند می تواند وارد این بخش شود.

     

    وضعیت در برخی از کشورهای جهان

    استرالیا – در ۵ سال گذشته میزان در مقایسه با رشد مثبت همه مشاغل(۱۰.۲ درصد)، کاهش ۱۶.۶ درصدی داشته است. برای سال های آینده نیز رشد متوسطی برای آن پیش بینی شده است.
     

    درآمد بیمه

    اطلاعات دقیق و قابل اتکایی در خصوص میزان حقوق و در ایران در دسترس نمی باشد. البته به این نکته باید توجه کرد که از کارمزدی است که در ازای معرفی گذار از های گر دریافت می کند. این کارمزد برای های مختلف و با توجه به برخی شرایط، متفاوت است. حقوق و به میزان فعالیت او بستگی داشته و شاید در ماه های مختلف یکسان نباشد. معمولا از حقوق ثابت به علاوه پورسانت تشکیل می شود.

     

    درآمد در سایر کشورهای جهان 

    آمریکا – مطابق با آخرین آمارها در سال ۲۰۱۳، سالانه این ۴۷.۳۵۰ دلار می باشد.

    استرالیا –  میزان متوسط سالانه حدود ۴۰.۰۰۰ دلار ( قبل از کسر مالیات) می باشد.

    انگلستان – متوسط سالیانه برای تازه بین ۲۳.۰۰۰  تا ۳۵.۰۰۰ دلار، برای کارگزاری با تجربه متوسط  بین ۳۵.۰۰۰  تا ۵۷.۵۰۰ دلار و برای کارگزاران ارشد از ۵۸.۰۰۰  تا  ۱۰۶.۰۰۰دلار و بیشتر می باشد.
     

کانال تلگرام کاران

تلگرام کاران

https://telegram.me/karanir

به کانال رسمی کاران در تلگرام بپیوندید.