چگونه در دورکاری، همدلی را میان اعضای تیم حفظ کنیم؟

دورکاری در بسیاری از کسب و کارها برای حفظ امنیت کارمندان و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا رایج شده است؛ حتی فارغ از جریان کرونا بسیاری از شرکت ها تصمیم گرفته اند برنامه دورکاری را ادامه بدهند.در این مقاله کاران با روش های درست ارتباط و حفظ همدلی میان همکاران در دورکاری آشنا می شویم.

چگونه در دورکاری، همدلی را میان اعضای تیم حفظ کنیم؟

توانایی دورکاری از خانه مزایای زیادی دارد؛ مهم ترین ویژگی دورکاری برای کارمندان، حس امنیت و کاهش سطح استرس و نگرانی و حتی کاهش هزینه های رفت و آمد و مدیریت زمان است؛ ازطرف دیگر به کمک دورکاری بسیاری از هزینه های استقرار و فضا برای کارفرمایان حذف می شود؛ با این حال اما نمی توان از چالش های ذاتی دورکاری هم صرفه نظر کرد. قطع ارتباط میان همکاران و مدیران قطعا یکی از مهم ترین مسائلی است که در دورکاری با آن مواجه هستیم.

 

 
 
بسیاری از مدیران به دنبال راه هایی هستند که بتوانند روحیه و حس همدلی را میان کارمندان شرکت در این دوران هم حفظ کنند. در این مقاله کاران می خواهیم در قالب ۵ نکته، راه کارهای پیش روی مدیران و کارفرمایان برای حفظ همدلی میان اعضای یک تیم کاری را بررسی کنیم:      

 

 

۱. برای ارتباط با اعضای تیم وقت کافی بگذارید
بدون حضور فیزیکی در دفتر و پیگیری های لازم، ممکن است اعضای تیم کاری شما از انجام وظایف و به روز رسانی های روزانه پروژه غافل شوند و ارتباط آنها با جریان عادی کار تیمی از بین برود. طبیعی است؛ در فرایند دورکاری آنها ارتباط حضوری و مکالمه های راهرو، سرویس های اداری و رویدادهای شرکت را از دست داده اند.
تعامل چهره به چهره و پیگیری مجازی کارها، یکی از مهم ترین راهکارهایی است که باعث می شود کارمندان در دورکاری احساس حضور اجتماعی داشته باشند؛ حتما برای جلسات هفتگی و تماس های ویدیویی زمان کافی در نظر بگیرید. حتی پیشنهاد می کنیم علاوه برجلسات مجازی گروهی، زمان هایی را در هفته برای ویدئو کنفرانس های غیرکاری به صرف چای و قهوه با اعضای تیم اختصاص دهید.

 

 
 
۲. نظر همکاران درباره جلسات و وظایف کاری را بپرسید
یکی از راه هایی که به کمک آن می توانید مشارکت کارمندان را در بحث ها و جلسات افزایش دهید، این است که نظرات آنها را درباره کار و حتی شرح وظایف آنها در دورکاری جویا شوید. علاوه بر گفتگوهای مجازی، فرم های نظرسنجی آنلاین درباره وضعیت کار و دریافت پیشنهادهای آنها روش خوبی است که می توند حس اعضای تیم برای مشارکت و همدلی در دوران  دورکاری را تقویت کند.
 

 

۳.اعضای تیم را در پروژه ها و تصمیم گیری ها درگیر کنید.
برای جلب مشارکت و حس همدلی، سعی کنید در زمان دورکاری هم تا جای ممکن اعضای تیم را در جریان تصمیم ها و پروژه های کاری قرار دهید. یک رویکرد خوب این است که تمام تغییرات و به روزرسانی های پروژه را از طریق یک کانال چت یا پیام رسان ویژه تیم، اطلاع رسانی کنید. 
۴.جشن ها و مناسبت های کاری را فراموش نکنید
در محیط کار دورهمی ها و جشن های کوچک میان همکاران گرچه ممکن است تمرکز آنها را از جریان کار منحرف کند اما تاثیرات آنها روی همدلی و تیم سازی همیشه مثبت است؛ در دوران دورکاری هم تلاش کنید مناسبت هایی مانند تولد همکاران و یا حتی موفقیت های تیمی در به ثمررساندن پروژه ها را فرموش نکنید. شما می توانید از طریق یک برنامه ویدئویی تفریحی، اعضای تیم را دورهم جمع کنید.
۵.از دستاوردهای تیمی حتما قدردانی کنید
درست مانند جریان حضوری در محل شرکت، حتما از موفقیت ها و دستاوردهای همکاران در زمان دورکاری هم تشکر و قدردانی کنید. با یک ایمیل رسمی یا حتی اعلام این قدردانی در گروه های مجازی و حتی در جلسات ویدئو کنفرانس می تواند یکی از راه های مفید برای افزایش حس همدلی میان اعضای تیم شما باشد. 

 

درباره دورکاری بیشتر بخوانید:

آداب و قوانین درست استفاده کردن از پیغام صوتی یا وویس (Voice) در دورکاری

8 مشکل دورکاری در ایران و راهکارهای آن را بشناسید

آیا در دورکاری احساس افسردگی می کنید؟

برون سپاری موضوع استخدام؛ راهکاری هوشمندانه برای مدیران!

روش های درست مدیریت ارتباط با اعضای تیم در زمان دورکاری

۵ نکته واقعی برای یک دورکاری موفق در خانه؛ ویژه کارمندان

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!