چگونه در مصاحبه تلفنی شغلی موفق شویم؟

مصاحبه تلفنی استخدام یکی از راه‌های میانبری است که مدیران منابع انسانی برای استخدام افراد به کار می گیرند تا در زمان کوتاه‌تر یک کارجو را پیش از مصاحبه اصلی محک بزنند. در این مقاله کاران با نکات مهم برای موفقیت در مصاحبه تلفنی آشنا می شویم.

چگونه در مصاحبه تلفنی شغلی موفق شویم؟

چرا مصاحبه تلفنی استخدام مهم است؟

مصاحبه تلفنی شغلی که همیشه قبل از مصاحبه حضوری انجام می شود، به مدیران کارفرما و حتی کارجویان اجازه می دهد که از اتلاف وقت در فرایند استخدام جلوگیری کنند. در واقع یک مصاحبه تلفنی کوتاه تعیین می کند کارجو صلاحیت اولیه را برای مصاحبه حضوری دارد یا نه؟ درخلال مصاحبه تلفنی شغلی کارفرما می تواند با بررسی تجربه، سوابق و حقوق مورد نظر کارجو، صلاحیت او را با موقعیت شغلی تطابق دهد و در صورت تایید، از او برای  مصاحبه حضوری دعوت کند.از طرف دیگر کارجو هم می تواند در حین مصاحبه تلفنی متوجه شود آیا شرکت موردنظر، گزینه مناسبی برای استخدام است؟

آمادگی پیش از مصاحبه استخدامی تلفنی، مهم ترین عامل برای موفقیت شما در این مصاحبه سرنوشت ساز است؛ در ادامه این مقاله کاران با این نکات آشنا می شویم.

 

برای اینکه به عنوان یک کارجو برای مصاحبه تلفنی شغلی آماده شوید لازم است گام های زیر را بردارید:

 قدم اول: اطلاعات رزومه‌تان را حفظ کنید

در اغلب مصاحبه‌‌‌‌‌های تلفنی اولین سوال، بررسی رزومه شما و سوابق تحصیلی، شغلی و حتی مهارت‌ها و توانمندی‌های شماست. حتما تاریخچه فعالیت‌ها و سوابق‌تان را مرور کنید تا در هنگام پرسش کارفرما در مصاحبه تلفنی قاطعانه و با اعتماد به نفس پاسخ دهید.برای ساخت یک رزومه حرفه ای با رزومه ساز آنلاین کاران این ویدئو را مطالعه کنید.

قدم دوم: مکان آرامی را برای گفتگو انتخاب کنید

هرگز در مکان‌‌‌‌‌های شلوغ و یا مکان هایی که آنتن دهی درست مخابراتی ندارد، مصاحبه تلفنی نکنید.خیابان یا پشت فرمان رانندگی هرگز مکان مناسبی برای مصاحبه تلفنی استخدامی نیست. اگر موقعیت مکانی شما نامناسب است محترمانه عذرخواهی کنید و ازمصاحبه شونده بخواهید که در زمان دیگری با شما تماس بگیرد یا حتی عنوان کنید که در صورت امکان خودتان در زمان مناسب تماس می‌گیرید.

بیشتر بخوانید: چگونه برای مصاحبه شغلی آنلاین آماده شویم؟(ویژه کارجویان)

قدم سوم: پاسخ‌های آماده و صریح آماده کنید

درباره توانمندی‌ها و مهارت‌هایتان و سوابق شغلی که دارید پاسخ‌های کوتاه و صریح از قبل آماده کنید تا هنگام مصاحبه تلفنی دست پاچه نشوید و بتوانید بدون استرس به سوال‌‌‌‌‌ها پاسخ‌دهید. از پاسخ‌های طولانی در مصاحبه‌های تلفنی جدا خودداری کنید.در مصاحبه تلفنی شغلی باید منتظر شنیدن سوال های زیرکانه روانشناسی و فنی از سوی مصاحبه کننده باشید؛ این مقاله کاران شما را با سوال های زیرکانه روانشناسی و پاسخ های آن آشنا می کند.

قدم چهارم: مذاکره درباره حقوق را به جلسه حضوری موکول کنید

درصورتی که در رزومه‌تان میزان حقوق درخواستی را عنوان کرده‌اید و یا تاریخچه دریافتی‌هایتان مشخص است تلاش کنید در مصاحبه تلفنی سخنی از میزان حقوق به میان نیاورید تا راه را برای انجام مصاحبه حضوری باز بگذارید؛ واقعیت این است که در موفق‌ترین مذاکره‌‌‌‌‌های شغلی، هرگز مبلغ حقوق را پشت تلفن هماهنگ نمی‌کنند. در واقع رفتار حرفه ای ایجاب می‌کند که بگویید "تصور می‌کنم درباره این موضوع باید حضوری صحبت کنیم" . اما در شرایطی که کارفرما در این رابطه اصرار می‌کند می‌توانید حدود مدنظرتان را اعلام و تاکید کنید مبلغ نهایی توافقی و در جلسه حضوری استخدام عنوان شود.برای آشنایی با یک مذاکره موفق سر حقوق اینجا کلیک کنید.

بیشتر بخوانید: 5 جمله مرگبار در مذاکره حقوق و مزایا که نباید بگویید!

قدم پنجم:شمرده وآرام صحبت کنید و لبخند بزنید

گرچه شما در یک مصاحبه تلفنی هستید اما تصور کنید مصاحبه شونده روبه‌روی شما نشسته است بنابراین در کمال آرامش، نفس عمیق بکشید و همانند مصاحبه حضوری لبخند بزنید. این موضوع باعث می‌شود پاسخ‌‌‌‌‌های بهتری بدهید.فراموش نکنید که حین مصاحبه تلفنی تند و سریع صحبت نکنید؛ لحن صدای شما باید آرام باشد و شمرده گفتگو کنید.

 قدم ششم: از گفتن حاشیه‌‌‌‌‌ها پرهیز کنید

همانند مصاحبه حضوری به هیچ عنوان نکات منفی و تجربیات بد از محیط‌های کاری قبلی‌تان را عنوان نکنید.

قدم هفتم:شرایط مصاحبه را فراهم کنید

حتما پیش از مصاحبه یک کاغذ و خودکار کنار دست تان بگذارید تا نکات مهم مصاحبه را یادداشت کنید. قطعا این نکات برای مصاحبه حضوری به کارتان می آید.فراموش نکنید پیش از مصاحبه شارژ باتری گوشی را چک کنید که پر باشد.

این مطالب ممکن است برای شما مفید باشد:

به این سوال کارفرما چگونه پاسخ دهیم: چرا می خواهید اینجا کار کنید؟

7 نکته برای یک مصاحبه شغلی حرفه ای

6 سوال کلیدی که در مصاحبه شغلی باید از کارفرما بپرسید

3 روش حرفه ای برای پیگیری نتیجه یک مصاحبه شغلی

چگونه در مصاحبه شغلی موفق شویم؟

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!