چطور با کمترین آسیب کارمندی را اخراج کنیم؟

اخراج کارمندان قطعا یکی از سخت‌ترین و چالش برانگیزترین مسائلی است که مدیران و به ویژه مدیران منابع انسانی با آن مواجه هستند اما همان قدر که یک استخدام خوب، مهم است اخراج خوب هم اهمیت دارد.اگر می خواهید درباره روش های درست و حرفه ای اخراج کارکنان بیشتر بدانید این مقاله کاران برای شماست.

چطور با کمترین آسیب کارمندی را اخراج کنیم؟

 موضوع  اخراج کارمندان دلایل متعددی دارد اما نتیجه آن مشخص است؛ یک مجموعه کاری دیگر قادر به ادامه همکاری با یک فرد نیست!در اغلب شرکت ها و مجموعه های کاری، تلاش بر این است که اخراج کارمندان، کمترین تبعات را برای مجموعه و نیروی مورد نظر داشته باشد؛ خیلی از مدیران می دانند اگر موضوع خروج منابع انسانی، فرایند درست خود را طی نکند ممکن است آسیب ها و مشکلاتی برای کسب و کار و حتی خود فرد اخراج شده درست کند؛ از آسیب شدید روحی به فرد تا افزایش نارضایتی و جو منفی میان سایر پرسنل، مشکلات مربوط به قوانین کار و بیمه و در نهایت تاثیر منفی روی برند تجاری، همگی آثار ناخوشایند یک اخراح غیرحرفه‌ای هستند. در مقاله چرا اخراج های بی برنامه به یک کسب و کار آسیب می زند؟ می توانید درباره اثرات اخراج بی برنامه بیشتر بخوانید.

 تمام این دلایل باعث می‌شوند شرکت‌ها و سازمان‌ها، سیاست‌ها و برنامه‌های درستی برای اخراج یک نیرو در نظر بگیرند. تا جایی که خیلی از برندها و کسب‌وکارهای بزرگ تصمیم گرفته اند برای پیشگیری از این دردسرها، اخراج نیرو‌‌‌های خود را به شرکت‌ها و متخصصان منابع انسانی واگذار کنند.

اگر بنا به هر دلیلی مثل مسائل مالی شرکت، نبود تخصص و مهارت  و یا حتی تعهد در فرد مورد نظر و یا سایر دلایل مجبور به اخراج یک نفرهستید و مطمئن اید که اخراج، آخرین و تنها راهکار باقیمانده است با پیشنهادهای کاران در این مقاله همراه باشید :

1. با احترام و آرامش موضوع اخراج را مطرح و گفتگو کنید:

اولین قدم برای اخراج، طرح موضوع با مقدمه چینی با همکار مورد نظر است؛ درباره وضعیت کاری و ارزیابی خودش از شرایط موجود سوال کنید و اجازه بدهید در این رابطه صحبت کند؛ اینکه فعالیت‌هایش را در این شرکت چطور ارزیابی می‌کند. حالا می توانید متناسب با دلیل اخراج بحث را آغاز کنید و اعلام کنید که تلاش بر این بوده که راهکارهای مختلفی به کار گرفته شود اما موضوع نتیجه بخش نبوده است. پس از اینکه قاطعانه موضوع اخراج را مطرح کردید عنوان کنید که خروج وی به معنای پایان مسیر شغلی وی نیست و او می تواند در فضایی جدیدتر تجارب ارزشمندتری را دریافت کند.

2. تاریخ خروج را مشارکتی تعیین کنید:

شرایط کارمندتان را درنظر بگیرید و متناسب با خواسته اش یک زمان منطقی و قابل برنامه ریزی را برای خروج از مجموعه به او پیشنهاد بدهید.

 

یک نمونه نامه استعفای حرفه ای را می توانید از اینجا ببینید

 

3.اطمینان بدهید که حقوق و مطالباتش کامل پرداخت می شود:

پرداخت حقوق و مطالبات طبق قانون وزارت کار و بیمه را به او یادآوری کنید و اطمینان بدهید که تمام مطالباتش پرداخت خواهد شد.این مقاله در مورد حق و حقوق کارکنان در صورت اخراج پیش از موعد قرارداد اطلاعات خوبی به شما می دهد.

4.فرد موردنظر را در صورت صلاحیت به دوستان و مدیران کسب و کار ها معرفی کنید:

به کارمندتان اعلام کنید که او را به دوستان خود در سایر شرکت‌ها معرفی خواهید کرد. حتی در شبکه‌های حرفه‌ای مشاغل همچون لینکدین برای او توصیه نامه بنویسید و از همکاری با او در آن شبکه قدردانی کنید. معرفی نیرو به آژانس‌های کاریابی هم راهکاری دیگری است در این شرایط مطرح می شود.

5.موضوع اخراج را با مدیران میانی مطرح کنید:

علاوه بر خود فرد، حتما موضوع را با مدیران میانی شرکت مطرح کنید اما اجازه بدهید خود فرد موضوع خروجش را با سایر همکاران مطرح کند.

6.از فعالیت‌های فرد قدردانی کنید:

برگزاری جلسه قدردانی و تشکر از فعالیت‌های کارمندی که قرار است از شرکت خارج شود اثرات مثبت فراوانی هم برای فرد و هم برای جو عمومی سایر همکاران دارد. با یک مدیریت زمانی مناسب، ترتیب برگزاری یک مراسم تشکر را بدهید و در این جلسه، از فعالیت‌های کارمندتان پیش از خروج قدردانی کنید. قطعا رفتار حرفه‌ای شما در برخورد با مقوله اخراج، نشانه خوبی از ارزش‌گذاری برای منابع انسانی است.

بیشتر بخوانید:

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!