سندروم آپولوی سازمانی چیست و چه تاثیری روی عملکرد تیم ها دارد؟

سندرم آپولو (Apollo Syndrome) یکی از اصطلاح های مدیریت منابع انسانی است و به فردی گفته می شود که موفقیت ها و دستاوردهای یک تیم کاری را فقط به خودش نسبت می دهد. این افراد تصور می کنند هیچ کاری در سازمان بدون آنها انجام نمی شود!در این مقاله کاران با سندروم آپولو و آثار آن در مدیریت تیمی بیشتر آشنا می شویم.

سندروم آپولوی سازمانی چیست و چه تاثیری روی عملکرد تیم ها دارد؟

اصطلاح سندروم آپولو به پروژه آپولوی ناسا (ماموریت سفر انسان به کره ماه) برمی گردد؛ زمانی که یکی از کارمندان ناسا در این پروژه بزرگ ادعا کرد موفقیت آپولو مدیون زحمات اوست؛ درصورتی که صدها متخصص دیگر سازمان ناسا، ۲۴ساعته روی پروژه آپولو مشغول کار بودند. این شخص در واقع مسئول پذیرایی قهوه برای متخصصان بود تا بتوانند بر خستگی ها و بی خوابی شان غلبه کنند؛ به همین دلیل در حوزه مدیریت منابع انسانی به فردی که همۀ دستاوردها را به نام خود ثبت می‌کند، اصطلاحا گفته می شود که دچار سندروم آپولوست.

مردیت بلبین (Meredith Belbin)دانشمند انگلیسی که مطالعات گسترده ای در زمینه مدیریت و منابع انسانی انجام داده، موفق شد سندروم آپولوی سازمانی را کشف کند.

هنر مدیریت سرکش ترین تیم های کاری

بلبین معتقد است سندرم آپولو در تیم های کاری زمانی خود را نشان می‌دهد که در هر تیم چند آپولو حضور داشته باشند. منظور افراد توانمندی است که علی رغم توانایی های فردی، روحیه تیمی ندارند. در نتیجه این فردگرایی، هر کس می خواهد نتیجه عملکرد تیم را به خود اختصاص دهد؛ به همین دلیل چنین تیمی نمی تواند در انجام پروژه ها موفق شود.

مردیت بلبین در نظریه مدیریت تیم های خود معتقد است در یک تیم کاری موفق لزوما نباید همه افراد به یک اندازه توانمند باشند؛ چرا که سندرم آپولو باعث می‌شود نتایج کاری این تیم‌ها قدرتمند منفی از کار درآید.

تفاوت دو اصطلاح "مسئولیت" و "وظیفه" در محیط کار

سندروم آپولوی سازمانی

سندروم آپولو چگونه کار تیمی را نابود می کند؟

  1. حضور چند فرد آپولو در تیم باعث می شود رقابت های ناسالم شکل بگیرد.
  2. تصمیم گیری در چنین تیم هایی بسیار سخت است.

مردیت بلبین برای پیشبرد و موفقیت تیم ها فرمول جالبی برای چیدن ترکیب اعضا دارد. در این مقاله کاران شما می توانید با  روش های ساخت یک تیم کاری ایده آل و پیشرو آشنا شوید.

آیا در تیم کاری تان فردی هست که به سندروم آپولو دچار باشد؟ درارتباط با او چه می کنید؟

بیشتر بخوانید:

چه کارهایی را به چه افرادی محول کنیم؟| مدل رنگی مردیت بلبین در تقسیم وظایف کاری

 

 

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!