چگونه یک کارشناس پایگاه داده استخدام کنیم؟

استخدام کارشناس پایگاه داده ( Data Base Expert ) یا DBA ، یکی از پرتقاضاترین آگهی های استخدام حوزه کامپیوتر و فناوری اطلاعات است. برای آشنایی با شرح وظایف کارشناس پایگاه داده و نحوه استخدام کارشناس پایگاه داده در این مقاله کاران با ما همراه باشید.

چگونه یک کارشناس پایگاه داده استخدام کنیم؟

ث

استخدام متخصص پایگاه داده به عنوان یکی از تخصصی ترین مشاغل حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به دلیل اهمیت موضوع اطلاعات و داده‌ها، در تمام سازمان‌ها و شرکت‌ها اهمیت زیادی دارد.

وظیفه یک کارشناس پایگاه داده، حفظ و طبقه بندی اطلاعات سازمانی همچون اطلاعات مالی، اطلاعات مشتریان و در واقع تمام داده‌های مهم، به وسیله نرم افزارهای خاص در سیستم‌های رایانه‌ای است.

 به دلیل امنیتی بودن اطلاعات سازمان‌ها، سطح دسترسی کارکنان در سطوح مختلف باید به اطلاعات پایگاه داده معین شود و این وظیفه به عهده کارشناس پایگاه داده است. یک متخصص بانک اطلاعاتی یا همان کارشناس پایگاه داده، باید تخصص و دانش بالایی در زمینه کار با نرم افزارهای کامپیوتری به ویژه نرم افزارهای مخصوص ساخت و توسعه بانک‌های اطلاعاتی داشته باشد. برخی از معروف‌ترین نرم افزارهای مرتبط با این کار SQL (Structured Query Language)،Oracle  و در سطحی مبتدی تر، Access است.

در سطوح بالاتر شغل کارشناس پایگاه داده، مدیر بانک اطلاعات یا همان مسئول ارشد پایگاه داده می‌تواند قرار داشته باشد که لازم است شرایط را برای تحلیل داده‌ها فراهم کند؛ تا اعضای یک سازمان و به ویژه مدیران بتوانند از پایگاه داده‌ها برای یافتن اطلاعات مورد نظر خود به راحتی استفاده کنند.

مانند سایر رشته‌های تخصصی حوزه فناوری اطلاعات، دوره ویژه‌ای به نام کارشناسی پایگاه داده در دانشگاه‌ها تدریس نمی‌شود. بنابراین افرادی که علاقمند هستند در جایگاه یک کارشناس پایگاه داده فعالیت کنند باید دوره‌های تخصصی ویژه پایگاه داده را در آموزشگاه‌های تخصصی بگذرانند و البته در این زمینه مطالعات شخصی داشته و تجارب لازم را کسب کنند.

 

آشنایی با مشاغل حوزه فناوری اطلاعات

 

مدرکی که یک کارشناس پایگاه داده می‌تواند داشته باشد گواهی نامه MCDBA مخفف عبارت Microsoft Certified Database Administrator  است که در اصل توسط شرکت مایکروسافت به متخصصین و کارشناسان پایگاه داده پس از گذراندن دوره‌های تخصصی اعطا می‌‌شود.البته در کشورمان بسیاری از موسسات آموزش IT برای علاقمندان این دوره‌های تخصصی را برگزار کرده و طی آزمون‌های ویژه ای به واجدان شرایط مدارک را اعطا می‌کنند.

ویژگی‌های یک کارشناس پایگاه داده

اگر به عنوان یک کارفرما یا مدیر می‌خواهید یک کارشناس پایگاه داده استخدام کنید‌، لازم است پیش از استخدام ابتدا درک درستی از ویژگی‌ها و شرح وظایف یک متخصص پایگاه داده داشته باشید. سپس در زمان استخدام این موارد را مدنظر قرار دهید؛ همان طور که اشاره کردیم نرم افزارهای بسیاری در زمینه پایگاه داده وجود دارند. اگر سازمان شما با یک نرم افزار خاص کار می‌کند به دنبال افرادی باشید که به نسخه‌های خاص این نرم افزار‌ها در بانک اطلاعاتی تسلط کامل دارند.

پیش از هر چیز، فرد موردنظر باید حتما دوره‌های تخصصی کارشناسی پایگاه داده را گذرانده باشد.

دوره‌هایی همچون آشنایی با نرم افزارهای Access، SQL (Structured Query Language)، Oracle برای استخدام در شغل کارشناس پایگاه داده کاملا ضروری است. گرچه برخی کارجویان کار با این نرم افزارها را به صورت تجربی و یا مطالعه شخصی یاد گرفته اند.

مهارت‌های حل مسئله: یکی از مهارت‌های اصلی در این شغل مهارت حل مسئله و پیدا کردن راه‌های حفظ و نگه داری اطلاعات است مهارت حل مسئله موجب جلوگیری از سردرگمی و خلق راهکار‌های جدید در موقع مواجه شدن با مشکلات پیش آمده در کار می‌شود.

استفاده از ابزار جدید: بسیاری از سازمان‌ها از زیرساخت‌های داخلی به سمت تکنولوژی‌های فضای ابری حرکت می‌کنند. در جلسات مصاحبه باید متوجه شوید که کارجو، در چه شرایطی بهترین بازدهی را دارد. اگر سازمان شما قصد دارد از تنظیمات فعلی خود فاصله بگیرد، باید متوجه شوید که آیا مصاحبه شونده شما می‌تواند از اهداف بلند مدت شما پشتیبانی کند یا خیر.در واقع مهارت‌های یادگیری و اشتیاق فرد برای کسب توانمندی‌های جدید در زمینه فناوری اطلاعات برای استخدام یک متخصص پایگاه داده کاملا ضروری است.

توانایی انجام کارها به صورت تیمی: یک متخصص دیتابیس با برنامه نویس‌های حوزه نرم افزار ارتباط زیادی دارد به همین دلیل باید مهارت کارتیمی و توانایی برقراری ارتباط موثر با دیگران را داشته باشد. در واقع می‌توان گفت برای پیدا کردن راه‌های نگه داری از اطلاعات، نیاز به مشورت و برقراری ارتباط موثر با دیگران است.

حفظ امنیت: امنیت یکی از مهم‌ترین مسائل در شغل کارشناس پایگاه داده است. کارشناس پایگاه داده، معیارهای امنیتی متفاوتی را برای دسترسی کاربران و کارکنان سازمان در اطلاعات اعمال می‌کند. به عبارتی دیگر پیدا کردن راه‌های حفظ و نگه‌داری از اطلاعات از اصلی ترین وظایف کارشناس پایگاه داده است. به عنوان مثال جلوگیری از نفوذ هکرها در انتهای هر روز یا هر ساعت یک بار در صورت قطع برق، یا مدیریت حوادث از حذف شدن یا به هم ریختن داده‌ها یکی از وظایف کارشناس پایگاه داده است.

 

چند سوال کلیدی در مصاحبه با کارشناس پایگاه داده

با دانستن ویژگی‌های شغل کارشناس پایگاه داده ، حالا شما می‌‌توانید در یک مصاحبه استخدامی، علاوه بر شناسایی و تحلیل ویژگی‌ها، مهارت‌های فنی و شخصیتی که ذکر کردیم، پرسش‌های اختصاصی زیر را مطرح کنید. پاسخ کارجو به سوالات زیر مشخص می‌‌کند که فرد مورد نظر شما چقدر به مسائل حوزه پایگاه داده مسلط است:

  1. چه تعریفی از دیتابیس دارید؟
  2. QUERY چیست؟
  3. فرقSQL DATA BASE  و NO SQL چیست؟
  4. چطور DATA BASE را بدون اینکه سرور مختل شود، MIGRATE می‌کنید؟
  5. چطور ویژگی‌های سرور مورد نیاز یک سازمان را محاسبه می‌کنید؟
  6. Replication  در دیتا بیس چیست و چطور پیاده می‌شود؟

بیشتر بخوانید:

همه چیز درباره استخدام برنامه نویس و فرصت های استخدامی آن

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!