70درصد مشاغل موجود در بازار کار به تحصیلات دانشگاهی نیاز ندارد

معاون آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با اشاره به اینکه حداقل ۷۰ درصد، مشاغل موجود در بازار کار نیاز به تحصیلات دانشگاهی ندارند گفت: در برنامه درسی دانشگاه‌ها هیچ نگاهی به نیازهای بازار کار و استخدام وجود ندارد.

70درصد مشاغل موجود در بازار کار به تحصیلات دانشگاهی نیاز ندارد

 علیرضا حاتم زاده، معاون آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در گفت وگو با خبرگزاری تسنیم با اشاره به اینکه نرخ بیکاری در فارغ التحصیلان دانشگاهی دو برابر بی سوادان است، گفت: والدین دانش آموزان باید بدانند ۷۰ درصد مشاغل  پردرآمد کشور موجود در بازار کار نیازمند تحصیلات دانشگاهی نیستند. در دانشگاه‌ها، معلومات ذهنی و توانمندی نظری به دانشجویان داده می‌شود سپس فرد بدون مهارت به بازار می‌آید و به خاطر بیکاری به طور مثال به سمت شغل فروشندگی می‌رود. اگر این فرد با اخذ مدرک دیپلم دوره آموزش بازاریابی و فنون مذاکره و ارتباط با مشتری طی سه ماه را دوره می‌دید و کمی هم سابقه کار داشته باشد، نیازی نیست ۴سال وقت خود را در دانشگاه تلف کند.

حاتم زاده در ادامه گفت: متأسفانه والدین تصور می‌کنند فرزندانشان برای اینکه شغل مناسب داشته باشند،باید وارد دانشگاه و حوزه نظری شوند. در دنیا هم بعد از اینکه افراد تحصیلات خود را به پایان می‌رسانند،عده ای به سمت حوزه‌های نظری می‌روند اما این افراد به لحاظ نظری دارای طرح و ایده هستند. درصورتتی که پردرآمدترین مشاغل آینده ایران و جهان ربطی به تحصیلات دانشگاهی ندارند.

برنامه آموزشی دانشگاه‌ها شغل مدار نیست

 معاون آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با بیان اینکه در برنامه درسی دانشگاه‌ها نگاه به بازار کار و مهارت‌های شغلی نیست،گفت: زمانی که سازمان فنی و حرفه ای می‌خواهد استاندارد آموزشی بنویسد، استانداردها را با یکی از مشاغل در طبقه بندی ایسکو همسان می‌نویسد. ما توانایی‌های همسان با آن شغل را می‌نویسیم و آموزش می‌دهیم. به طور مثال اگر قرار است استانداری برای برق کاری صنعتی نوشته شود، حتماً با طبقه بندی ایسکو هماهنگ می‌شود. 

حاتم زاده در این خصوص ادامه داد:ما افراد را آموزش می‌دهیم اما متولی  شغل نیستیم،امامجموعه‌های بزرگی به ما مراجعه می‌کنند و از ما نیروی ماهر طلب می‌کنند. فرد متقاضی به مرکز سازمان در استان‌های مختلف مراجعه می‌کند. اما این فرایند به صورت مستمر اتفاق نمی افتد.

 

دنبال استخدام در چه شغلی هستید؟ همین حالا تمام آگهی های استخدامی شغل تان را  از تمام کاریابی ها ببینید

 

 حاتم زاده با اشاره به اینکه حدود ۱میلیون و ۳۴۰ هزار فارغ التحصیل بیکارداریم گفت: مطابق آمار سال ۹۷ حدود ۴۰ درصد کارآموزان فنی و حرفه ای فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند.مراجعه کنندگان حتی در سطح دکترا هم بوده اند.  فقر مهارتی باعث می‌شود که ۴۰ درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی به سمت مهارت آموزی بیایند. ۴۰ درصد از متقاضیان مهارت‌آموزی دانشجو یا فارغ‌التحصیل دانشگاه هستند، اما بعد از گذراندن دوره مهارتی، ۴۲ درصد از آنها موفق می‌شوند تا وارد بازار کار شوند.

بیشتر بخوانید:

چطور یک رزومه حرفه ای بسازیم(آموزش ویدئویی)

پردرآمدترین مشاغل دورکار را بشناسید

با تست های شخصیت شناسی کاران متوجه شوید برای چه شغلی مناسب هستید

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!